jooga ja muu urheilu

Onko kokemuksia joogasta raskauden aikana (raskauden eri vaiheissa)?

Kovin vaihtelevaa on ohjeistus: jotkut sanoo että jopa tauko ekan 3 kk:n ajaksi että raskaus varmistuu, jotkut että kannatta keventää treeniä (=? MITÄ saa tehdä ja MITÄ ei?). Jossain oli mutama asana, lähinnä sellaisia joissa kantapää painaa mahaan, sekä päälläseisonta, joita ei pitäisi tehdä. No nämä ei koske mua, en ole vielä niin pitkällä joogassa kuin raskaudessakaan... ja jossain oli että kun mahaa tulee, kaikki kiertoliikkeet jää pois, siis jäljelle jää.. öö.. aurinkotervehdykset ja eteentaivutukset (mahan kanssa, hehheh)?
Ja sitten taas joku ope sano että ihan vaan maalaisjärjellä.
Mutta jotenkin huolestuttaa tuo "ihan kevyesti"; jos tunnille menee, ei siellä tee mieli löysäillä. Onko vaan tietyt asennot jotka voi tehä hallaa kohdulle/sikiölle paineen tms vaikutuksesta vai onko jotain "suurempaa" taustalla?

Ei sen puoleen, itse en taida pariin viikkoon käydä, kun nyt kahtena viikkona (rv 5+0 ja 6+3) on joogassa alkanut oksettaa, eilen ihan pahin olo tähän asti, tosi lähellä oli ettei ykä lentänyt.
Voihan sen ajatella niinkin että jos oksuolo tulee aineenvaihdunnan muutoksista ja jooga taas pistää kaiken liikkeelle, niin... Hmm. Yksilöllistä tietty tämäkin kuten raskausoireetkin.

Niin entä muita urheiluja? Huomaan että hengästyn normaalia helpommin ja edellisellä viikolla juoksu tuntui tahmealta; nyt ei ole tehnyt mieli edes lähteä lenkille kun on öllö olo.
Luulis että kunhan elimistö tottuu tähän "syöpäläiseen", olis urheilukin helpompaa, ainakin siihen asti kunnes möykky painaa ja haittaa erinäisiä liikkeitä. Ja tärkeäähän se olisi liikkua että olisi sitten kunnossa koitoksen hetkellä; sen puoleen just joogan luulis olevan hyvä, pysyy lantionpohjan lihakset hallussa!
 
enpä tiedä tuosta joogasta muuta, kuin että kävin äitiysjoogassa, jossa ei kyllä ollut todellakaan mitään rankaa. Siis paljon hengittelyä, lantiota avaavia liikkeitä, rentoutumista, lantiopohjan lihaksien treenausta. Tosi kevyttä matskua. Mutta asiaan varmaan vaikutti sekin, ettei kurssilla olevilla tarvinnut olla muuta joogakokemusta.

Googlaapa liikunta +raskaus, niin löytyy kyllä monenlaista artikkelia asiasta. Tosin kyllä niissä joo ristiriitaisuuksia on. Syke ei saisi nousta kovin korkealle, varsinkaan sitten pidemmällä eikä juoksuakaan suositella kaatumisvaaran vuoksi... Eikä mitään hyppimisiä.
 
Vilmis
Itse raskauduin juuri samaan aikaan kuin alotin joogan :) Kävin alkuraskauden aikana tunneilla suht normaalisti, mutta kehoani kuunnellen. Joskus tuli huono olo ja sitä aiheuttavat liikkeet jätin tekemättä. Kerran lähdin kesken tunnin kotiin oksentamaan.. Joskus kymppiviikolla kuulin myös, että varsinkaan vasta-alkajille lajia ei suositella ekan kolmen kk:n aikana. En kuitenkaan uskoisi, että joogalla pystyy ns. oikein alkanutta raskautta vahingoittamaan, kunhan ottaa suht rauhallisesti. Jotkut liikkeet kuten "kobra" ovat sellaisia, jotka nopeuttavat aineenvaihduntaa ja siksi niitä ei suositella, vaikka mahan puolesta pystyisikin tekemään. Mulla siis joogaope otti asioista selvää ja opasti mua erikseen, mitä kannattaa välttää (vaikka kävin ihan normaalijoogassa).
Raskauden edetessä sopivat liikkeet vähenivät ja joskus 25-28 viikolla lopetin tunneilla käymisen, kun en enää pystynyt makaamaan selällään (hengästyin). Kotona olen yhä edelleen loppuraskaudenkin aikana yrittänyt tehdä jotain liikkeitä, lähinnä istuen ja seisten. Mutta siis suosittelen lämpimästi jatkamaan lajia ainakin sen 12. viikon jälkeen. Tuntuu, että jos ei muuta, niin olen ainakin oppinut hengittämään ja rentoutumaan yllättävän hyvin. Saa nähdä, onko siitä sitten synnytyksessä jotain hyötyä ;)
 
Hei
Itse harrastin noin vuosi sitten aktiivisemmin astangaa, ja sen jälkeen se on pyörinyt ajatuksissa ja välilläteoissa asti. Mutta kun raskauduin viime syksynä, ei sen pienenkään joogailun lopetuksen syynä ollut itse raskaus niinkään vaan raskauspahoinvointi.

Sen jälkeen oli hetken vähän rauhallisempi aika ja alottelinkin tekemään astangaa hissukseen, mutta voimat oli vissiin pahoinvointi kuukausien aikana lähteneet sen verran että en todellakaan jaksanut tehdä edes perussarjaa (aurinkotervehdykset+seisomaliikkeitä+loppuliikkeet), hyvä kun sain yhden punnerruksen tehtyä:)

Nyt minulla rv28+4 ja teen lähinnä yksittäisiä asanoita, joista mieluisimpia ovat esimerkiksi kaikki missä taivutetaan ylävartalo lantiosta alas ja ns.venytetään varsinkin takareisiä, lantiota ja rentoutetaan yläselkää. Tässä vaiheessa raskautta en pysty tekemään esimerkiksi niskalla seisontaa yms. koska tuntuu että happi ei kulje, eikä selällään tee mieli olla, ja selaiset liikkeet joissa mahapainautuu reisiä vasten on täytynyt muuttaa sillälailla että avaan jalat haaraasentoon jotta maha voi valahtaa siihen väliin.

Eli olen pitänyt astangasta ne tähän elämäntilanteeseen sopivimmat asanat mukana ja nautiskelen niitä tehden, mutta varsinaisesta astangan treenaamisesta ei ehkä ole voinut koko raskausajan aikana puhua:)
Tai siis astangan asanaharjottelusta ainakaan, muutenhan tämä raskausaika avaa varmasti uusia ajattelutapoja, herkistää mieltä niin ettei viitsi edes hyttystä tappaa (sillä voi olla vaikka poikasia jossain:) ) yms.

Parasta liikuntaa raskausaikana on mielestäni ollut kävelylenkit, uiminen ja venyttely.
 
Ginnifer
Minä olen kotijoogannut tämän saitin ohjeilla:

http://www.healthandyoga.com/html/pfirst.html

Sieltä löytyy ohjeet erikseen ensimmäiselle, toiselle ja viimeiselle kolmannekselle. Tosin on sanottava, että pahoinvointi on estänyt tämän aika tehokkaasti. Kunhan se hellittää, aion mennä varsinaiseen äitiysjoogaan. Niitäkin on erilaisia, esim. täällä Helsingissä kuuleman mukaan Joogaterapiayhdistyksen äitiysjooga on rauhallista ja Manipuran äitiysjooga hieman hikisempää. Mutta tämä siis kuulopuhetta. Itselleni kätevimmän matkan päässä olisi Shanti - kuulisin mielelläni jos jollain on kokemuksia Shantin äitiysjoogasta!

Ginnifer 15+4
 
kiitos kommenteista, näin se taitaa olla että yrjötys estää tekemästä kummempia hetken ja toivottavasti rauhoittuu jossain vaiheessa. Tänään oli parempi olo ja kävin hölkällä puolisen tuntia, kovasti syke nousee ja joutuu jopa välillä kävelemään, mutta mennään varovasti eteenpäin!
 
vierailija
Moikka, mä oon joogannut mun kaikkien kolmen raskauden aikana paljon, pääosin lempeää hatha- ja flowjoogaa ja yinjoogaa. Oon tykännyt kovasti, varsinkin kun supisteluja on ollut paljon jo raskauden puolivälissä ja muu liikuna jäänyt vähälle. Mun ystävä osallistui juuri neljän viikon Mamajooga-verkkokurssille, joka on ollut kuulemma tosi hyvä. Rauhallista joogaa odottajalle räätälöitynä. Kurssia voi tehdä omaan tahtiin ja matskut saa vuodeksi käyttöön. Kurssi löytyy www.studiolaive.fi/ilmoittaudu-mamajooga-verkkokurssille/
 

Yhteistyössä