Avosuinen tarjonta (kasvotarjonta) - kokemuksia synnytyksestä?!

kyllä synnytys käynnistyi normaalisti lapsiveden menolla ja supistuksilla, aukesi muutamaan senttiii ilman ongelmia (KIPUJA JOS EI LASKETA) =D ja sit loppuvaihe vaan kesti ja kesti jakesti.

Piti vielä lisäämäni, että siis itsellänikin avautuminen oli todella hidasta (pysähtyi kokonaan n 6 tunnin ajaksi ja n. 1 tunti ennen kuin pääsin ponnistamaan, olin todella, todella kipeä, (erityisesti häpyluusta ja nivusista) aiemmin hyvin toimineesta epiduraalista huolimatta. Oksitosiinia en tarvinnut, joten se ei koventanut supistuksiani. Minulle ei noista jäänyt kammoa, en tosin voi tietenkään verrata mihinkään, että kuinka "helposti" olisi tullut, jos olisi ollut toisinpäin. Ja tosiasiahan on, että avosuinen yleensä hidastaa ja kipeyttää synnytystä. Toisaalta, synnytyksestä kun ei koskaan tiedä, oli sitten avosuinen tai ei. :)

No, asiat sinun kohdallasi aivan varmasti selkiytyvät kun pääset terveydenhoitajan kanssa niitä papereita tutkailemaan ja tekevät tarkemman synnytystapa-arvion. Onnittelut jo näin etukäteen uudesta perheenjäsenestä! :)

Jos avosuinen siis tarkoittaa sitä että synytyy naama ylöspäin, niin yksi mun lapsista on syntynyt niin. Ihan yhtä helposti syntyi kuin kaikki muutkin. ei kipulääkettä, avautumisvaihe pari tuntia, ponnistusvaihe vajaan minuutin. Ei repeämisiä, vain yksi nirhauma limakalvoon, kun vauvan käsi oli lisäksi poskella, ja pääsi kynnellään raapaisemaan.

Kiitos kaikille eilen tähän vastanneille! Vaikka monilla on hurjiakin kokemuksia, niin se ei lisää mitenkään mun huoltani vaan on oikeasti hyvä tietää (kuten aina synnytyksessä) että kannattaa varautua mihin vaan. En ala helposti onneksi pelätä, joten tämäkin aiheuttaa enemmän vaan ihmetystä ja kummastusta, myös lääkärin toimintaa kohtaan. Koska minusta hänellä olisi ollut velvollisuus jaksaa vastata mun kysymyksiin. Lisää kokemuksia otan mieluusti vielä vastaan jos niitä on. Parin tunnin päästä neuvolassa toivottavasti saan enemmän tietoa!

Poika oli avosuisessa tarjonnassa mikä huomattiin kesken synnytyksen kun kohdunsuu auksesi 5 cm ja sen jälkeen alkoi menemään kiinni päin. Synnytys käynnistetty oksitosiinitipalla 39+0 ja 21h puserruksen jälkeen kiireelliseen sektioon.
Minulla tosin hieman ahdas lantio mikä vaikutti myös siihen ,että sektio tuli.
Avosuinen tarjonta vaatii enemmän tilaa.
Tsemppiä synnytykseen. Minulla 2 vkoa sektioon :)

Poika oli avosuisessa tarjonnassa mikä huomattiin kesken synnytyksen kun kohdunsuu auksesi 5 cm ja sen jälkeen alkoi menemään kiinni päin. Synnytys käynnistetty oksitosiinitipalla 39+0 ja 21h puserruksen jälkeen kiireelliseen sektioon.
Minulla tosin hieman ahdas lantio mikä vaikutti myös siihen ,että sektio tuli.
Avosuinen tarjonta vaatii enemmän tilaa.
Tsemppiä synnytykseen. Minulla 2 vkoa sektioon :)

Mulla mahtuu aika mötkäle onneksi ulos, vaikkakin vähän jännittää koska keskimmäinen 4,7kg oli harteikas ja jäi kiinni. Eli joku raja mullakin mutta sitä ei ole koskaan tarkemmin tutkittu. Nyt myös iso vauva tulossa, se vähän arveluttaa, että jos tulee vaativassa tarjonnassa ja vielä harteikas päälle... saa puskea niin että tietää puskeneensa!

Melkolailla yhtä aikaa sitten synnytetään, mulla aloitetaan käynnistys 27.12. ja siinä kulunee se pari päivää ennen tositoimiin pääsyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22679204:
Mulla mahtuu aika mötkäle onneksi ulos, vaikkakin vähän jännittää koska keskimmäinen 4,7kg oli harteikas ja jäi kiinni. Eli joku raja mullakin mutta sitä ei ole koskaan tarkemmin tutkittu. Nyt myös iso vauva tulossa, se vähän arveluttaa, että jos tulee vaativassa tarjonnassa ja vielä harteikas päälle... saa puskea niin että tietää puskeneensa!

Melkolailla yhtä aikaa sitten synnytetään, mulla aloitetaan käynnistys 27.12. ja siinä kulunee se pari päivää ennen tositoimiin pääsyä.

Poika oli tosiaaan 3800g ja minulle iso :) Niin olemme erilaisia :)
Nyt sektio 31.12 tai mahdollisesti vast 3.1

Meidän kolmas lapsemme (kuopus) syntyi yllättäen kasvotarjonnassa eli sitä ei tiedetty etukäteen. Olen kaksi ensimmmäistä lasta synnyttänyt ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä ja synnytyksen kesto heidän kohdallaan on ollut kokonaisuudessaan 3h luokkaa (sairaalassa olen ollut yleensä 1,5-2h), ponnistusvaihe kestänyt pari kolme minuuttia.

Kolmannessa synnytyksessä oli se ero verrattuna aiempiin, että avautumisvaiheen loppu teki ihan tosi kipeää (kipeäähän se on aiemminkin tehnyt, mutta tällä kertaa itkin kivusta ja meinasin kerran pyörtyäkin). Otinkin ihan viimesekunneilla kohdunkaulakanavan puudutteen (olisi pitänyt ottaa jo aiemmin), josta oli varmaan se apu, että alaosastoni rentoutui jonkun verran. Sen jälkeen ponnistusvaihe alkoi samantien. Kolmas syntyi kaiken kaikkiaan ihan samalla vauhdilla kuin aiemmatkin ja vasta pään ulostullessa kätilö mulle sanoi, että nyt hän tietää, miksi tää synnytys tuntui minusta avautumisvaiheen lopussa niin paljon kivuliaammalta kuin aiemmat. Lapsi tosiaan syntyi kasvotarjonnassa, kooltaan oli 3830g ja pituutta 51cm. Päänympärystä en muista. Kuten mainittukin, kasvotarjonnassa syntyminen vaatii lantiossa paljon enemmän tilaa kuin raivotarjonnassa syntyminen ja kätilö sanoikin minulle, että imukuppi on noissa kasvotarjontasynnytyksissä aika usein käytetty apuväline ja osa päättyy myös sektioon.

Mulle tuli jonkun verran enempi tikkejä kuin aiemmilla kerroilla ja häpyluuni oli arka vielä kuuden viikon jälkeen synnytyksestä, jos sille kohdistui painetta. Eli en voinut esimerkiksi konttausasennossa tehdä vastsalihaksia, kun häpyluuhun sattui niin kovasti. Muuten mä selvisin vähällä tuosta kuopuksenkin syntymästä. Kotiuduimme vauvan kanssa kuusi tuntia synnytyksen jälkeen (polikliininen synnytys).

Meillä tarjonta oli avosuinen, joka todettiin vasta sektiossa. Synnytys lähti käyntiin lapsivesien menolla mutta supistuksia ei tullut ollenkaan ilman oksitosiinia. Muutaman kerran rullattiin oksitosiinit täysille mutta avautuminen jäi sittenkin viiteen senttiin. Siinä vaiheessa lapsella alkoi olla hätä, joten kiireelliseen sektioon.

tyttö syntyi avosuin ja se huomattiin vasta ponnistusvaiheessa. Ponnistaminen kesti sen 36min.

Kaikki kipu meni mulla takapuoleen ja tuntu ku olis persuksen kautta syntyny. paino oli 3680g ja py 34cm

Sain kyllä epiduraalin mut tuntu ettei siitä ollu paljoa apua

mulla molemmat syntyneet avotarjonnassa. Molemmat tajuttu vasta synnytyksessä. Viimeeksi kätilö kyllä sanoi, että rakenteellisesti mussa on jotain mikä väkisin kääntää ne niin päin. Kohta on kolmas tulossa niin hyvä tietää.

Eka synnytys oli aivan karmea, ei meinannut mitenkään mahtua tulemaan, ja säi jotenkin kiinni, lopulta lapsi työnnettiin väkisin painamalla mua palleasta ulos, paikat repeytyivät aivan järkyttäväksi. Nukutuksessa ommeltiin sitten kasaan.
Istumaan en pystynyt kuukausiin tämän jälkeen.

Tokassa kätilö huomasi heti että tulee väärässä tarjonnassa, ja leikkeli paikkoja sillä tavalla auki, että lapsi mahtui ulos, tämä oli huomattavasti parempi vaihtoehto kun tuo että kaikki repesi aivan holtittomasti.

Lapsi tosiaan syntyi kasvotarjonnassa, kooltaan oli 3830g ja pituutta 51cm. Päänympärystä en muista. Kuten mainittukin, kasvotarjonnassa syntyminen vaatii lantiossa paljon enemmän tilaa kuin raivotarjonnassa syntyminen ja kätilö sanoikin minulle, että imukuppi on noissa kasvotarjontasynnytyksissä aika usein käytetty apuväline ja osa päättyy myös sektioon.

Tarkoititko, että oli siis avosuinen, eli naamaylöspäin? Kun ei kasvotarjonnassa voi käyttää imukuppia (imukuppihan olisi vauvan naamassa) ja niistä lähes kaikki menee sectioon, toisin kuin avosuisissa. Ihan vain jäin miettimään :)

No mitäs ap neuvolassa selvisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22676782:
Miksi lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin silti rt (raivotarjonta). Minä olen ihan ulalla ja lääkäri tosiaan ei asiaa suostunut selvittämään. Törkeää minusta!!

Siis raivotarjontahan tarkoittaa vain sitä, että lapsi on pää alaspäin eikä perätilassa.

Mulla poika oli avosuisena. Synnytys pitkittyi, jumitin 7 cm:ssä 12 h ja imukuppia tarvittiin lopulta. Ponnistusvaihe kesti toista tuntia.

Viimeksi muokattu:
Siis raivotarjontahan tarkoittaa vain sitä, että lapsi on pää alaspäin eikä perätilassa.

Itseasiassa rt kyllä tarkoittaa juurikin raivotarjontaa. Perätilan vastakohta on päätila. Neuvolakorttiin laitetaan rt, jos on pää alaspäin, koska se on olettamus, mutta jos on ultralla katsottu ja tiedetään, ettei ole raivotarjonta, niin ei siihen voi kirjoittaa sillon raivotarjonta. Ja sitäpaitsi avosuinen on myös raivotarjonta. Raivotarjonnassa lapsen leuka on kiinni rintamuksessa. Avosuisessa kasvot siis äidin häpyluuhun päin, kun normaalisti peräaukkoon päin. Muut tarjonnat ovat lakitarjonta (jossa vauva on pää suorassa), otsatarjonta (leuka hieman ylöspäin) tai kasvotarjonta (jossa vauvan pää on samassa asennossa kuin jos itse katsot kattoon, eli ojennettuna)

minulla toinen lapsista syntyi avotarjonnassa, huomattiin vasta ponnistusvaiheessa kun vauvanpää jo näkyi.olen nopea synnyttäjä joten koko synnytys kesti vain n.3h ja ponnistus kesti 10min. Paineen tunne oli VALTAVA ponnistaessa, muuten ei paha. sain 3asteen repeämän, mutta hyvin on lähtenyt paranemaan!.(synnytyksestä 1kk)

mulle sanottiin et seuraavassa synnytyksessä tehdään eppari kaikenvaralta.

Tarkoititko, että oli siis avosuinen, eli naamaylöspäin? Kun ei kasvotarjonnassa voi käyttää imukuppia (imukuppihan olisi vauvan naamassa) ja niistä lähes kaikki menee sectioon, toisin kuin avosuisissa. Ihan vain jäin miettimään :)

No mitäs ap neuvolassa selvisi?

Ei ollut arvon tohtori kirjannut mitään tarjonnasta epikriisiin!! Voi elämän kevät. Mun ei auta kuin odottaa käynnistyspäivään, jolloin lääkäri vielä ultraa ja kertoo sitten todellisen tilanteen. Olivat sekä neuvolan terkkari että lääkäri ihmeissään lääkärin asenteesta, että mistään muusta kuin lapsen koosta (=synnytystavan valinnasta+käynnistystarpeesta) ei saanut keskustella. Mulla kun on astman ja hengitystieturvotusten takia lähes mahdotonta hengittää. Siihenkään se ä.polin lääkäri ei suostunut sanomaan muuta kuin että KÄYTÄ ASTMALÄÄKETTÄ. Voi tsiisus, mitä se kuvitteli, että mä teen? Onneksi nevolassa pääsin ylimääräisenä lääkärille ja sain kortisonikuurin suun kautta, nyt jo on parempi hengittää (lisäksi menee keuhkoihin ja nenään kortisonit, aika hevoskuuri).

Mistä tuollaisia urpolääkäreitä tulee?? :(

Se tarjontahan saattaa toki vielä muuttua, vielä synnytyksen aikanakin.

Itselläni tyttö oli kasvotarjonnassa ja syntyi lopulta hätäsektiolla.

Sinänsäkin ihan hyvä, että käynnistyspäivänä vielä katsotaan, kun tosiaan voi muuttua. Eilen kääntyi jotenkin erilailla, sattui kamalasti se voltti ja nyt on potkut vähän erilaisia joten saapi nähdä miten tuo muksu tuolla kellii. Ihme kyllä, että vielä edes yrittää kuperkeikkailla, kun on jo melkein 4kg! Käynnistykseen viikko ja päivä, piiiiiitkä on aika :)

Avosuinenraivotarjonta tarkoittaa sitä, että lapsi syntyy kasvot sun napaa kohti. kun ne siinä tavallisessa takaraivotarjonnassa on sun selkärankaa kohti. Avosuinen vaatii hieman enemmän tilaa tullakseen lantiossa, mutta ei mikään mahdottomuus synnyttää alakautta. Monesti tulee jopa vähän yllätyksenä ko. tarjonta, kun vauva syntyy. Sit vaan yllättyy, että hups, se tuleekin näin päin

kasvotarjonta tarkoittaa sitä, että vauva on syntymässä kasvot edellä eli tavallaan pää taakse taipuneena, ja niin ei mahdu tuleen mistää n lantiosa. Silloin leikataan. Tämäkin tarjonta tulee monesti yllätyksenä, huomataan sit kun synnytys ei edisty (kohdunsuu ei aukea tai vauva ei laskeudu synnytyksen aikana) sit mennään sectioon.

No mä kyllä synnytin tytön avosuisessa otsatarjonnassa. Huomattiin vasta kun kasvot ilmestyivät näkyviin. Eihän se mahtunut, siis repeämättä, mutta kyllä se ulos tuli. Ai miten toivon että ois leikattu.

Yhteistyössä