avioliittoneuvonta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistaa

Vieras
onko kukaan käynyt puolisonsa kanssa avioliittoneuvonnassa tai miksi sitä nyt kutsutaan? millaisista syistä olette menneet ja onko teille ollut siitä apua?

meillä 9 vuotta kestänyt avioliitto, kolme pientä lasta. päällisin puolin kaikki muu tuntuisi olevan kunnossa, paitsi yksi asia. tuo mies on hyvä puoliso ja isä, mutta yksi pahe hänelläkin täytyy olla ja -yllätys yllätys- se on tuo alkoholi.

ei oikestaan voi ees puhua paheesta, sen verran harvoin kuitenkaan ottaa enempää. ollaan sovittu että kännissä tai krapulassa ei olla kotona lasten näkösällä ja yleensä tämä toimii. silloin tällöin kuitenkin tapahtuu, että isäntä onkin huonommassa kunnossa kuin oli tarkoitus ja taas meillä tapellaan. ei koskaan lasten kuullen, mutta aistiihan nuo nyt jäätävän ilmapiirin ja ihmettelevät kun isi on "kipeä". eilen näin taas kävi ja minä komensin sitten jossain vaiheessa päivää miehen pihalle siksi kunnes on paremmassa kunnossa. mies tästä suuttui ja totesi ettei lähde mihinkään ja minä sanoin sitten lähteväni lasten kanssa pois. pitkin hampain tuo sitten meni happihypylle, tunsi kokevansa suurta vääryyttä. haukkui minut vielä hulluksi lähtiessään.

illalla asiasta keskusteltiin ja mies totesi, että haluaa mennä johonkin avioliittoneuvontaan. hänen mukaansa minä saisin siellä kuulla olevani ylihysteerinen ja epänormaali. minä tietysti suostuin, tuntuu että ulkopuolisen mielipide tähän asiaan voisi tehdä molemmille hyvää. saa nähdä vieläkö mies on tänään ja huomennakin sinne neuvontaan lähdössä.

minua tässä asiassa ahdistaa se, että vaikka noita ylilyöntejä ei tapahdu usein, niin kuitenkin säännöllisesti, eli en voi mieheen tässä asiassa 100% luottaa. aina kun johonkin lähtee minä valvon yön ja mietin tapellaanko taas seuraavana päivänä.

sanokaas nyt siis olenko minä ylihysteerikko kun haluan lapsiani tältä asialta säästää? ja olisiko tuosta neuvonnasta meidän tilanteessa apua vai tuhlataanko omaa ja terapeutin aikaa?

pitkä sepustus, kiitos jos jaksoit lukea. tämä kirjoittaminenkin jo vähän auttoi, vaikkei kukaan vastaisikaan.

Niin en nyt ehkä oikein ymmärtänyt, että mikä tuossa mielestäsi on ongelmana. Jos mies tulee yöllä kotiin eiväthän lapset varmankaan näe häntä silloin. Onko siis niin vaarallista?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 10:22 Aaban kirjoitti:
Niin en nyt ehkä oikein ymmärtänyt, että mikä tuossa mielestäsi on ongelmana. Jos mies tulee yöllä kotiin eiväthän lapset varmankaan näe häntä silloin. Onko siis niin vaarallista?

ei toki yöllä lapset näekään. mutta kun ollaan sovittu, että kotona ei olla myöskään krapulassa (siis sellaisessa silmin havaittavassa). eli se seuraava päivä on se ahdistava.

miehen kunniaksi on sanottava, että kotona ei ryyppää eikä kännissä esiinny lasten aikana.

Siis menkää ihmeessä, saatte kuulla puolueetonta puhetta. Ne näkee teidän ongelman selvemmin, kun ne kattoo sitä vähän kauempaa. Varmaan molemmissa löytyy jotain vikoja, ei sitä kannata pelätä, ei siellä tehdä kenestäkään syntipukkia. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 10:47 PahaSilmä kirjoitti:
Siis menkää ihmeessä, saatte kuulla puolueetonta puhetta. Ne näkee teidän ongelman selvemmin, kun ne kattoo sitä vähän kauempaa. Varmaan molemmissa löytyy jotain vikoja, ei sitä kannata pelätä, ei siellä tehdä kenestäkään syntipukkia. :hug:

kiitos sinulle. näin oletankin, että syytä on meissä molemmissa. ehkäpä ne ajavat meidät sitten pois jos ei meidän ongelmat sinne kuulu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 10:57 Honostooppari kirjoitti:
Muista, että siellä sataa p.askaa myös sinun niskaasi :whistle: Parisuhteessa kun on kaksi ja molemmissa parannettavaa varmasti riittää :whistle:

tämän tiedostan, eihän tuo mies täällä itekseen tappele vaan me molemmat. vikaa täytyy olla siis kummassakin.

katsoin jo seurakunnan sivuilta tuon perheasiainneuvottelukeskuksen numeron. oiskohan semmonen oikea paikka? onko esim. väestöliitolla jotain palveluja?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:00 ahdistaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 10:57 Honostooppari kirjoitti:
Muista, että siellä sataa p.askaa myös sinun niskaasi :whistle: Parisuhteessa kun on kaksi ja molemmissa parannettavaa varmasti riittää :whistle:

tämän tiedostan, eihän tuo mies täällä itekseen tappele vaan me molemmat. vikaa täytyy olla siis kummassakin.

katsoin jo seurakunnan sivuilta tuon perheasiainneuvottelukeskuksen numeron. oiskohan semmonen oikea paikka? onko esim. väestöliitolla jotain palveluja?

Perheasiainneuvottelukeskuksessa me käytiin, ihan asiallinen paikka :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:02 Vieras kirjoitti:
Kannattaako niitä lapsia ihan säkissäkään kasvattaa, kun ei teillä kuitenkaan ole mitään oikeeta ongelmaa tosta miehen juomisesta. Musta se vaikuttaa ihan harmittomalta.

olen minä tätäkin miettinyt... en ole itsekään absolutisti, tosin humalaan en ole itseäni juonut sitten teinivuosien. meillä siis kyllä lasten aikana voidaan juoda ruokaviinit, saunaoluet tms.

mutta kun minusta lasten (alle kouluikäisistä kysymys) ei tarvitsisi nähdä isäänsä naama valkoisena sohvalla makaamassa ja pahalle haisevana.

Jos miehesi haluaa lähteä keskustelemaan asiantuntijan luo, on se hyvä alku teidän ongelmienne purkamiselle.

Lasten on joskus parempi nähdä kotona tavallista perhe-elämää, eikä siihen kuulu alkoholin käytön salaaminen. On eri asia käyttää alkoholia ja olla alkoholisti.

Ja onko tuo teidän sopimuksenne molemminpuolinen, kun mies ei tahdo toimia sen mukaan, vai pelkästään toisen sanelema ehto?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:11 Kattinen kirjoitti:
Jos miehesi haluaa lähteä keskustelemaan asiantuntijan luo, on se hyvä alku teidän ongelmienne purkamiselle.

Lasten on joskus parempi nähdä kotona tavallista perhe-elämää, eikä siihen kuulu alkoholin käytön salaaminen. On eri asia käyttää alkoholia ja olla alkoholisti.

Ja onko tuo teidän sopimuksenne molemminpuolinen, kun mies ei tahdo toimia sen mukaan, vai pelkästään toisen sanelema ehto?

yksi syy minun ehkä yliampuvaan (?) käytökseen on se, että mieheni on alkoholistiperheestä. minua järkyttää se lapsuus, mikä miehelläni on ollut ja alitajuisesti kai pelkään, että omat lapseni joskus joutuisivat kokemaan samaa. pelottaa siis ne geenit, joita mies kantaa ja joita esim. hänen veljensä omassa perheessään toteuttaa.

ja tuosta sopimuksesta... melko ilmeistä on, että se on yksipuolinen minun sanelema ehto. tosin luulin pitkään, että se asia sovittiin yhdessä, mutta koska mies ei siitä pidä kiinni niin hän ei kai koe mitään sopimuksia tehneensä.

Montako kertaa kuukaudessa miehesi juo? Pystyykö hän olemaan juomatta, jos on esim. joku meno sovittuna tms...
Minusta tuo sinun kuvauksesi kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta mieheltä, jolla EI ole alkoholiongelmaa. Suurempi ongelma mahtaa olla sinun ahdistuneisuus asiasta. Oletko itse täysin absolutisti?
No, ehkä parempi mennä sinne keskustelemaan jonkun puolueettoman henkilön kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:31 näin kirjoitti:
Montako kertaa kuukaudessa miehesi juo? Pystyykö hän olemaan juomatta, jos on esim. joku meno sovittuna tms...
Minusta tuo sinun kuvauksesi kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta mieheltä, jolla EI ole alkoholiongelmaa. Suurempi ongelma mahtaa olla sinun ahdistuneisuus asiasta. Oletko itse täysin absolutisti?
No, ehkä parempi mennä sinne keskustelemaan jonkun puolueettoman henkilön kanssa.

niin kuin jo kirjoitinkin, en ole itse absolutisti. ja tiedostan myös sen, että suuri osa ongelmaa on mun pääni sisällä juuri tuon miehen menneisyyden ja perheen takia. mieheni ei ole alkoholisti.

kiitos kuitenkin kaikista näistä kommenteista, saan tästä vähän perspektiiviä asiaan. ja vakuutun kokoajan siitäkin, että keskustelemaan kannattaa mennä.

vielä kysyisin, jos joku tietää, että onkohan noihin neuvontoihin miten pitkät jonot?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:42 Kattinen kirjoitti:
Mies kokee ehkä valta-asemansa heikkenevän ja siksi toimii kuten itse haluaa. Kannattaa teidän neuvotella asiantuntijan luona ennen kuin on myöhäistä. Hyvä, jos miehesi suostuu siihen.

mies itse tuota perheneuvontaa ehdottikin, toivottavasti ei nyt muuta mieltään. sydämestäni toivon, että asiat selviäisi. kiitos teille jotka jaksoitte kommentoida.

höpöhöpö.

On se nytkumma jos ihminen ei saa KOTONAAN olla silloin kun on krapula.

Täällä on niitäkin jotka ihmettelee, kun mies häviää koko viikonlopuksi ryyppyreissuilleen enempiä ilmoittelematta, mutta jos mies/ nainen silloin tällöin käy ryyppäämässä ja siististi nukkuu seuraavana päivänä kotonaan, niin voi johan :o

Missä sitä pitää olla kun on paha olo? Ei ne lapset tuosta rikki mene. Täytyy kai niille joskus kertoa alkoholistakin, näkeehän niitä humalaisia kadullakin.

väkivaltaista riehumista lasten ei pidä kotonaan sietää.
Mutta se ei ole = alkoholi.

Menkää ihmeessä. Saatte purettua asioitanne terapeutille. Eikä hänen asiansa ole tuomita (niinkun joku sano), vaan kuunnella ja jutella teidän kanssa miten tästä eteenpäin.

Paljon voimia. :hug: Toivottavasti saatte asioihin selvyyttä.

Mulla on kokemusta ryyppäävästä miehestä. Mies ryyppäs vielä 3 vuotta sitten parikin päivää. Muuten ihan hyvä mies (mitä nyt haukun ja valitan välillä hänestä täällä :ashamed: ). Pääsi kertaheitolla alkoholista eroon, kun tuli uskoon (en siis tarkota, että hänen pitäis sellanen ratkasu tehdä) ja on yhdet kännit sen jälkeen vetäny (etelässä).

Esikoinen tosi onnellinen, että isi ei enää kaljaa juo. Lapset vaistoo paljon, vaikka ei varsinaisesti kännissä olis kotona lasten hereilläollessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Menkää ihmeessä. Saatte purettua asioitanne terapeutille. Eikä hänen asiansa ole tuomita (niinkun joku sano), vaan kuunnella ja jutella teidän kanssa miten tästä eteenpäin.

Paljon voimia. :hug: Toivottavasti saatte asioihin selvyyttä.

Mulla on kokemusta ryyppäävästä miehestä. Mies ryyppäs vielä 3 vuotta sitten parikin päivää. Muuten ihan hyvä mies (mitä nyt haukun ja valitan välillä hänestä täällä :ashamed: ). Pääsi kertaheitolla alkoholista eroon, kun tuli uskoon (en siis tarkota, että hänen pitäis sellanen ratkasu tehdä) ja on yhdet kännit sen jälkeen vetäny (etelässä).

Esikoinen tosi onnellinen, että isi ei enää kaljaa juo. Lapset vaistoo paljon, vaikka ei varsinaisesti kännissä olis kotona lasten hereilläollessa...

No mitäs joko teillä on asiat kunnossa? Tuli vaan mieleen...

Yhteistyössä