avioliitossa tulot puoliksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nytkypylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nytkypylly

Aktiivinen jäsen
15.08.2005
15 444
0
36
eli siis kävin tänään äitini kanssa mielenkiintoisen keskustelun, joka ei koske siis meidän perhettä vaan ihan yleisellä tasolla..
mitäs olette mieltä, aviopari ja mies ansaitsee, sanotaan vaikka 150000e vuodessa ja nainen 5000e vuodessa, onko miehen palkasta puolet naisen? vai voiko nainen silti valittaa, että kun on niin tiukkaa, eikä koskaan rahaa mihinkään? mitäs olette mieltä? äitini siis vaan tokaisi, että ne sen miehen palkkarahat on puoliksi naisen!

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
eli siis kävin tänään äitini kanssa mielenkiintoisen keskustelun, joka ei koske siis meidän perhettä vaan ihan yleisellä tasolla..
mitäs olette mieltä, aviopari ja mies ansaitsee, sanotaan vaikka 150000e vuodessa ja nainen 5000e vuodessa, onko miehen palkasta puolet naisen? vai voiko nainen silti valittaa, että kun on niin tiukkaa, eikä koskaan rahaa mihinkään? mitäs olette mieltä? äitini siis vaan tokaisi, että ne sen miehen palkkarahat on puoliksi naisen!

Vaikkei meillä ihan noin isot tuloerot ookkaan niin kyllä meillä on yhteiset rahat, eli molempien kaikki tulot (miehen palkat kahdesta työstä, minun palkka, kotihopidontuki ja sairaan lapsen hoitotuki) menee samalle tilille!

no meillä on ainakin rahat yhteisiä, samalle tilille menevät ja sieltä niitä käytetään. olishan se outo jos en voisi laskuja maksaa miehen tuloista. minä kotona ja mies töissä.

Se varmaan riippuu kovasti pariskunnasta,meillä on kaikki yhteistä,vaikka tuloeroa on ollut puolin ja toisin eli jos mun mieheni tienaisi noin huiman summan vuodessa,niin mulla ei olisi rahahuolia. :D Ei meillä ole siis eritelty tuloja ja menoja mitenkään,enkä usko,että vaimoaan arvostava mies pihistelisi tuollaisilla tuloilla yhteisen hyvinvoinnin ollessa kyseessä.

no juu, taisin esittää asian epäselvästi :D eli siis meidänkin perheessä rahat on yhteiset ja yhteiset tilit,
mutta tarkoitin, että onko vaimolla oikeus niihin miehen rahoihin, jos mies sanoo,e ttä nämä ovat minun!!

no kysäsin ukolta miehistä mielipidettä ja hän oli sitä mieltä jotta tottakai ne on yhteiset jos naimisissa ollaan ja perhekin on. ja muutenki. meillä on ollunna yhteiset rahat siittä lähin ku jalat saman katon alle muutettiin =)

no juu, taisin esittää asian epäselvästi :D eli siis meidänkin perheessä rahat on yhteiset ja yhteiset tilit,
mutta tarkoitin, että onko vaimolla oikeus niihin miehen rahoihin, jos mies sanoo,e ttä nämä ovat minun!!

no on jonkulainen oikeus. koska eihän toista nyt heittellekään voi jättää. iliman miestä vaimo sais sitte tukia joilla vois sitte paikata huonoa rahatilannetta.

ja perustin tuon viimisen lauseen siihen tuloeroon minkä ekassa viestissä sanoit.

Kunhan hoitaa osansa perheen menoista.

no jos tollanen suhde niin ei..ja jos noin menee niin sillon varmaan puolitellaan kaikki.ukko ostaa omat ruuat,pesuaineet yms maksaa just tasan omat laskut jne...ja vaimo samoin.. :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Se varmaan riippuu kovasti pariskunnasta,meillä on kaikki yhteistä,vaikka tuloeroa on ollut puolin ja toisin eli jos mun mieheni tienaisi noin huiman summan vuodessa,niin mulla ei olisi rahahuolia. :D Ei meillä ole siis eritelty tuloja ja menoja mitenkään,enkä usko,että vaimoaan arvostava mies pihistelisi tuollaisilla tuloilla yhteisen hyvinvoinnin ollessa kyseessä.

nyt päästiin asiaan... :whistle: tätähän mäkin mietin...

Ei se automaattisesti mene noin.
Meillä tosin kaikki tulot ovat yhteisiä ja se maksaa kellä on rahaa. Mies maksaa enemmän veroa kuin mitä mun bruttotuloni ovat per vuosi. Joskus mulla kuitenkin on ollut enemmän käyttövaraa kun on ollut po-tuloja. Kaikki käytetään yhteiseksi hyväksi.
Onneksi meillä on myös yhteiset kiinnostuksen kohteet, joten väittelyjä mihin rahat käytetään ei synny.

Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:

no jos tollanen suhde niin ei..ja jos noin menee niin sillon varmaan puolitellaan kaikki.ukko ostaa omat ruuat,pesuaineet yms maksaa just tasan omat laskut jne...ja vaimo samoin.. :whistle: :whistle:

mie muuten tunnen yhen tämmösen pariskunnan. vaimo oli välillä niin tiukilla laskujen kanssa ettei ollu varaa ees maitoon. miehellä sitte oma puoli jääkaapista täynnä ruokaa ja vaimon puolella ns. valo. aamukahvin maitoki piti mieheltä kerjätä.

ja avioliitossa oleva pariskunta siis kyseessä, talot ja kaikki. kalusteita mies ei halunnu hommata (siis sohvia sun muita) koska ihan hyvin pärjää pelkillä keittiön tuoleillaki ja herranen aika: niihinhän ois menny RAHAA!!! joten vaimo hankki sitte ne yksin, osamaksusopimuksilla.

no, kaikki muuttu sitte ku laps tuli taloon. sen jälkeen on kaikki ollu yhteistä ja mies on jopa ostanu vaimolleen uuden auton :D

Puolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus avioliiton aikana. Eli jos nainen ei tule toimeen tuolla 5000 eurolla per vuosi, niin mies on velvollinen maksamaan pakollisia elantomenoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:

mie muuten tunnen yhen tämmösen pariskunnan. vaimo oli välillä niin tiukilla laskujen kanssa ettei ollu varaa ees maitoon. miehellä sitte oma puoli jääkaapista täynnä ruokaa ja vaimon puolella ns. valo. aamukahvin maitoki piti mieheltä kerjätä.

ja avioliitossa oleva pariskunta siis kyseessä, talot ja kaikki. kalusteita mies ei halunnu hommata (siis sohvia sun muita) koska ihan hyvin pärjää pelkillä keittiön tuoleillaki ja herranen aika: niihinhän ois menny RAHAA!!! joten vaimo hankki sitte ne yksin, osamaksusopimuksilla.

no, kaikki muuttu sitte ku laps tuli taloon. sen jälkeen on kaikki ollu yhteistä ja mies on jopa ostanu vaimolleen uuden auton :D

just puhuttiin miehen kanssa tuossa että mitä jos näin olisi..niin olisko se enään edes mitään rakkautta,tulisi tunne että kämppiksen kanssa asustellaan

Mä olen noudattanut sitä periaatetta, että yhdessä perheessä ei voida pitää kuin yhtä elintasoa. Jos rahat halutaan pitää erillään ja ominaan, ja toinen tienaa paljon enemmän, niin sitten sen paljon tienaavan on parasta olla myös reissaamatta ja syödä vain puuroa, jos köyhemmälläkään ei ole muuhun varaa. Jos haluaa sisäfilettä tai maailmanympärysmatkalle, niin sitten saa maksaa sen toisenkin. Näin siis perusperiaatteena.

Lisäksi mun mielestäni, jos toinen tinkii omasta tulotasostaan toisen ja/tai perheen hyväksi, syntyy toiselle velvollisuus kompensoida tätä toiselle. Esim. jää hoitovapaalle hoitamaan yhteistä lasta tai muuttaa ulkomaille toisen työn perässä. Lisäksi koska valtio olettaa puolisoiden (myös avo-) elättävän toisiaan, on tämäkin mielestäni otettava huomioon. Esim. opiskelijana en saanut asumislisää miehen tulojen vuoksi. En todellakaan alkanut silloin maksamaan puolta vuokrasta, vaan maksoin saman kuin olisi jäänyt omaksi osuudekseni, jos olisin saanut asumislisän. Onneksi asunto oli niin halpa, että tästäkin huolimatta myös miehelle tuli halvemmaksi asua minun kanssani. Eipähän olisi toisaalta päässyt opiskelija-asuntoon ilman minua.

Periaatteessa minusta siis voi pitää rahat erillään ja ominaan. Mutta yllä mainituista syistä pitkässä suhteessa, jossa on lapsia, se menee käytännössä yleensä niin hankalaksi, ettei siinä ole mielestäni järkeä. Kun kompromisseja tulee tehtyä väkisinkin. Jos mies ei haluaisi olla tällä paikkakunnalla, olisin varmaan itsekin hakenut töitä laajemmalta alueelta ja todennäköisesti tienaisin paremmin. Toisaalta tätähän ei voi varmaksi tietää mitenkään. Tosin ei mulla sinänsä valittamista, taidan nytkin tienata hieman häntä enemmän:-) Ja rahat ovat meillä vielä erillään vähän muista käytännön syistä, mutta yhdessä niiden käytöstä päätetään ja jossain vaiheessa ne varmaan "liukuvat" yhä enemmän yhteisiksi.

Oho, tulipa pitkä sepustus.

No meillä on vähän esimerkin tapainen tilanne, kun olen kotona neljän lapsen kanssa. Mun tilille tulee kotihoidontuki sekä lapsilisät. Eihän noilla rahoilla hirmuisesti ostella. Mulla on vapaa käyttö miehen tilille. Eli siirrän sitten omalleni, kun mun tili rupee näyttämään nollaa. Meillä ainakin rahat on yhteisiä.

en eläisi päivääkään liitossa, missä ei ois rahat ja päätösvalta tasan 50/50. Jos pitää jommankumman päästä itse isommista tuloistaan komentelemaan, niin komenteleepa sitten jotain muuta ja jonkun toisen katon alla. perhe on demokraattinen yhteisö, jossa aikuiset neuvottelevat YHDESSÄ, MITEN YHTEISET RAHAT KÄYTETÄÄN. muutenhan pitäisi saada tasoitusta lapsenteko ja -hoitoajoista yms. ja menisi tosi vaikeaksi.

Ehkä noin isoista summista puhuessa en kokisi että naisen kuuluu saada miehen palkasta se 75000e. Mutta sen verran kuitenkin, että jos nainen on vaikkapa kotona lasten kanssa, niin hänen ei silti tarvitsisi laskea rahojaan ruokakaupassa ja olisi varaa käydä harrastuksissa yms, että mies maksaisi enemmän näitä perusmenoja.

Sinänsä olen tällaisella yhteiset rahat linjalla. Yleensä se kaikki kuitenkin menee mikä tuleekin, paitsi 150000e tienatessa jäisikin jo, mutta näin perustuloisina ihmisinä ajatellen en jaksa eritellä joka ikistä maitopurkkia tai bensalitraa, että kumpi sen on maksanut.

Yhteistyössä