Avioero ja ositus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan oltu 8vuotta naimisissa miehen kanssa, tähän saakka hän ei ole hankkinut mitään muuta yhteiseen kotiin kuin tietokoneen ja pleikkarin. Yhteensä ollaan oltu yhdessä 13 vuotta, minä olen ostanut tähän saakka monta sohvaa, muutaman TV:n , kaikki verhoista ja lasten tarvikkeista lähtien. Miehellä ei ole omaisuutta käytännössä ollenkaan.
Sain vuosi sitten perinnöksi 300 000euron edestä omaisuutta, olen ostanut miehelle harrastusvälineitä ja auton kaikki maksanut yhteensä noin 10 000€.

Olen lukenut että joskus ositukseen voi hakea jotain muutosta jos ositus on kohtuuton, kieltämättä v*tuttaa antaa ”siivellä eläjälle” 150 000€ että siitä pääsee eroon. Eikö tämä ole kohtuutonta? Olen maksanut myös kaikki mahdolliset velat ja laskut pois, myös yhteiset... onko mahdollista tässä tilanteessa anoa/saada jotain kohtuuta tähän hommaan?
Tuntuu etten uskalla senkään takia edes harkita eroa ikinä, jos tilanne jatkuu samana.
Enkä sitä meinaa että kaiken haluaisin vaan pitää itselläni, mutta tuntuu vaan niin kohtuuttomalta että kaikki pitäisi jakaa tasan kahtia mihin ei toinen ole ikinä osallistunut tippaakaan .

Yhden lakimiehen mielipide oli että avioehdolla voin suojata omaisuuteni, mutta mites sitten jos tuo yksi ei suostu tekemään avioehtoa?!

Se avioehto olisi kannattanut tehdä jo avioituessa tai joka tapauksessa ennen perintöä. Nyt olet hankaluuksissa, avioparin omaisuus on yhteistä. Aiemmin tuo sääntö auttoi kotiäitejä, nykyisin se voi kolahtaa myös naisen nilkkaan.

Se avioehto olisi kannattanut tehdä jo avioituessa tai joka tapauksessa ennen perintöä. Nyt olet hankaluuksissa, avioparin omaisuus on yhteistä. Aiemmin tuo sääntö auttoi kotiäitejä, nykyisin se voi kolahtaa myös naisen nilkkaan.

Niin no se jossittelu ei vaan enää auta, enpä itsekään edes voinu ajatella, että joku kuolee ennen aikojaan ja että hänellä olis liikaa omaisuutta .

Toivottavasti perinnönjättäjä osasi tehdä testamentin ja laittaa sinne, ettei aviopuolisollasi ole oikeutta tuohon perintöön.

Ja mitä kauemmin olette naimisissa, niin sitä vähemmän se kohtuullistaminen onnistuu. Se kohtuullistaminen tuli lakiin lyhytaikaisten onnenonkijoiden takia, jotka menivät naimisiin vain saadakseen rahat puolisolta pikaisen eron myötä.

Toivottavasti perinnönjättäjä osasi tehdä testamentin ja laittaa sinne, ettei aviopuolisollasi ole oikeutta tuohon perintöön.

Ja mitä kauemmin olette naimisissa, niin sitä vähemmän se kohtuullistaminen onnistuu. Se kohtuullistaminen tuli lakiin lyhytaikaisten onnenonkijoiden takia, jotka menivät naimisiin vain saadakseen rahat puolisolta pikaisen eron myötä.

No kun ei tehnyt, mietti kyllä asiaa mutta ei tiennyt sellaisesta vaihtoehdosta ollenkaan että voisi testamentilla sivuuttaa puolison kokonaan. Lähinnä oli miettinyt sitä että antaa puolet suoraan lapsenlapsille, mutta eihän sekään kumminkaan niin hyödytä koska onhan kummallakin vanhemmalla jokin oikeus ala-ikäisten lasten omaisuuteen?

Yhteistyössä