avioehto ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva rouva

Vieras
eli ollaan jossain vaiheessa menossa naimisiin ja tuo avioehto tuli sitten puheeksi... miehen ainut kommentti oli, et ihan sama !!!
Yritin hänelle selittää, että mitä itse avioehdolla haen ja tarkoitan, mut hänelle vaan ihan sama....
Jotenkin vaan tuntuu oudolta, ettei toista kiinnosta yhtään. Onkohan tuo avioliittokin ihan sama...itse kyllä kosi.

Miten teillä muilla on tuon avioehdon suhteen tehty ??

Meillä ei ole avioehtoa eikä sellaista edes harkittu.Jos jossain vaiheessa alkaa näyttää siltä,että se olisikin ihan hyvä hoitaa niin sitten tehdään.Jos se sun miehelle on ihan sama niin eihän siinä sitten ole mitään ongelmaa.Jos sinä sen haluat ja mies siihen suostuu niin nimet paperiin vaan.Älä ota turhaa stressiä nyt tuosta.Miehes voi pitää sitä sen takia ihan samana jos oikeasti uskoo teidän olevan naimisissa ihan aina ja ikuisesti. =) Voittehan tekin tehdä sen avioehdon sitten myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja jeppe:
ehdottomasti avioehto =)

kun sanot ehdottomasti avioehto, niin miksi ?
Ja kun olen esim. kuullut et kuitenkin eron tullessa jotkut ovat saaneet jotain "tasinkoa" en nyt tiedä tuliko oikea sana.
Mut tarkoitan, että avioehtoa kon ns. kohtuullistettu. Että jos näin oikeasti on, niin mitä virkaa tuolla avioehdolla todellisuudessa on

Meillä tulee olemaan avioehto, mä suostuin siihen kyllä. Se oli ensin että mies halusi kaiken ennen naimisiin menoa itsellään olevan, myös pysyvän eron tullessa itsellään. Nyt se on muuttunu että kaikki mitä itse ostaa/hankkii itse myös pitää.
Elämäntilanne muuttunu aika radikaalisti tässä lähiaikoina eikä mies kyllä edes halua mun kanssa pitkään aikaan naimisiin.

Sekavasti selitetty mutta kai siitä selvän sai...

Ehkäpä "ihan sama" oli sellainen puolueeton vastaus, jospa hän olisi ilosta hihkuen sanonut että "tietenkin ja todellakin tehdään avioehto" tai vaihtoehtoisesti suuttunut ja "EI todellakaan, etkö sinä luota minuun" ?
Niitä minä olisin ihmetellyt enemmän.

Enpä usko, että avioliitto olisi "ihan sama" vaikka se ehto olisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja jeppe:
ehdottomasti avioehto =)

kun sanot ehdottomasti avioehto, niin miksi ?
Ja kun olen esim. kuullut et kuitenkin eron tullessa jotkut ovat saaneet jotain "tasinkoa" en nyt tiedä tuliko oikea sana.
Mut tarkoitan, että avioehtoa kon ns. kohtuullistettu. Että jos näin oikeasti on, niin mitä virkaa tuolla avioehdolla todellisuudessa on

Avioehdolla ehdottomasti rajataan se omaisuus niin,että eron sattuessa se tietty omaisuus on avio-oikeuden ulkopuolella,joskus molemmat pitävät kokonaan omaisuutensa erillään ja silloin siis vain puolisoiden yhteinen omaisuus jaetaan tasan tasingossa.Avioehtoja ei kohtuullisteta mitenkään vaan se on pätevä sopimus juuri sellaisenaan.Eri asia tietenkin on,jos puolisot itse haluavat muuttaa avioehtoaan eron kohdalla tasapuolisemmaksi.

Meillä on avioehto. Osittain se tuli vanhempieni pyynnöstä - he tietävät, että perin heiltä tulevaisuudessa melko merkittävän omaisuuden, eivätkä halunneet että jos ero tulisi, mieheni saisi siitä osansa. Miehen kanssa siitä vähän väännettiin kättä, kun hän ajattelee, että se tarkoittaa sitä, etten ole valmis olemaan hänen kanssaan loppuun asti, vaikka todellakin olen. Kyllä hän kuitenkin ymmärsi vanhempieni pointin. Itse olisin voinut tehdä sen avioehdon myöhemminkin, mutta halusin kuitenkin kunnioittaa vanhempieni toivetta.

Meillä avioehto, oli selvää molemmille että se tehdään. Sanallakaan ei riidelty asiasta, ja se mikä sovittiin etukäteen, tuli myös paperille.
Suosittelen avioehdon tekemistä kaikille joilla omaisuutta on.
Meillä avioehto pölyttyy maistraatissa, todennäköisesti emme sitä koskaan tarvitse käyttää, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ole avioehtoa eikä sellaista edes harkittu.Jos jossain vaiheessa alkaa näyttää siltä,että se olisikin ihan hyvä hoitaa niin sitten tehdään.Jos se sun miehelle on ihan sama niin eihän siinä sitten ole mitään ongelmaa.Jos sinä sen haluat ja mies siihen suostuu niin nimet paperiin vaan.Älä ota turhaa stressiä nyt tuosta.Miehes voi pitää sitä sen takia ihan samana jos oikeasti uskoo teidän olevan naimisissa ihan aina ja ikuisesti. =) Voittehan tekin tehdä sen avioehdon sitten myöhemmin.

voiko todellakin tehdä avioehdon myöhemminkin vaik kahden vuoden päästä ja silti rajata ulos kaiken mitä haluaa ?
Ja emme kumpikaan ole eilisen teeren pokia et luultais et kaikki on ikuista, sen verran ollaan kumpikin elämää nähty ja koettu.

Meillä on avioehto. Osittain se tuli vanhempieni pyynnöstä - he tietävät, että perin heiltä tulevaisuudessa melko merkittävän omaisuuden, eivätkä halunneet että jos ero tulisi, mieheni saisi siitä osansa. Miehen kanssa siitä vähän väännettiin kättä, kun hän ajattelee, että se tarkoittaa sitä, etten ole valmis olemaan hänen kanssaan loppuun asti, vaikka todellakin olen. Kyllä hän kuitenkin ymmärsi vanhempieni pointin. Itse olisin voinut tehdä sen avioehdon myöhemminkin, mutta halusin kuitenkin kunnioittaa vanhempieni toivetta.

Tää on mun mielestä omituista vanhempien osalta.Mikseivät itse yksinkertaisesti tee testamenttia siitä omaisuudestaan,että se ei sitten kuulu siihen avio-oikeuden piiriin jos lapsilla tulee ero puolisoistaan..

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva rouva:

voiko todellakin tehdä avioehdon myöhemminkin vaik kahden vuoden päästä ja silti rajata ulos kaiken mitä haluaa ?
Ja emme kumpikaan ole eilisen teeren pokia et luultais et kaikki on ikuista, sen verran ollaan kumpikin elämää nähty ja koettu.

Avioehdon voi tehdä ennen häitä tai häiden jälkeen missä vaiheessa avioliittoa tahansa.Siinä pitää vaan sitten sanatarkkaan määrätä mikä omaisuus kuuluu ja ei kuulu avio-oikeuden alle ja onhan se ehkä vaikeampi moista tehdä myöhemmin jos haluaa pitää tarkalleen ne omaisuudet jotka oli papin aamenen aikana..

Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Tää on mun mielestä omituista vanhempien osalta.Mikseivät itse yksinkertaisesti tee testamenttia siitä omaisuudestaan,että se ei sitten kuulu siihen avio-oikeuden piiriin jos lapsilla tulee ero puolisoistaan..

En minä tiedä, voi olla etteivät ajatelleet sitä testamenttiasiaa ollenkaan. En jaksanut siinä häiden alla alkaa tapella asiasta, joten se on nyt näin. Itse olen ihan tyytyväinen avioehtoon tietenkin, kun minä olen meistä se "rikkaampi", enkä tietenkään toivo eroa, mutta jos se tulisi, saattaisin jotenkin kohtuullistaa sitä sitten. Tilanteesta riippuen toki.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:

En minä tiedä, voi olla etteivät ajatelleet sitä testamenttiasiaa ollenkaan. En jaksanut siinä häiden alla alkaa tapella asiasta, joten se on nyt näin. Itse olen ihan tyytyväinen avioehtoon tietenkin, kun minä olen meistä se "rikkaampi", enkä tietenkään toivo eroa, mutta jos se tulisi, saattaisin jotenkin kohtuullistaa sitä sitten. Tilanteesta riippuen toki.

No joo toi on ihan ymmärrettävää kyllä.Meillä vaan on itsestään selvää,että isovanhemmat ja meidän omat vanhemmat ovat tehneet sellaiset testamentit,että nämä sukuun tulleet eivät saa sentin senttiä heidän omaisuudestaan jos ero iskee.Ja siis mä ihmettelen sillä tätä yleensä,kun monesti olen kuullut että asiasta ihan tapellaan kun vanhemmat vaativat avioehtoa ja sitten tulevat puolisot ovat riidoissa asian tiimoilta.

Taidan vaan olla varauksellinen ihminen... =)
Mut kyl uskoisin, että päädyt siihen avioehdon tekemiseen jo enne papin aamenta, näin ehkä kaikkein helpointa kuitenkin... jos kerta herralle ihan sama.
Niin meillä ei yhteisiä lapsia, eikä tule. Minulla yksi, hänellä kaksi joten tämäkin hässäkän vuoksi parempi näin. Niin ja kuoleman varalta minulla selvä testamentti jossa ihan kaikke menee lapselleni ja hänen ollessaan alle 18 vuotias hänen isänsä saa kaiken hoitoon kunnes lapsi tuon maagisen iän täyttää.

Siis kaikille pareille tulee avioero jossakin vaiheessa, viimeistään silloin, kun toinen kuolee. Silloin siis tehdään juridisesti avioero. Eli yksikään avioliitto ei kestä ikuisesti.

Avioehto voi olla juuri sellainen kuin itse haluaa, sen ei tarvitse sisältää kaikkea omaisuutta. Siinä voidaan rajata koko omaisuus, tulevat perinnöt tai pelkästään Arabian kahvikupit avio-oikeuden ulkopuolelle jne.

Avioehto on järkevien puuhaa ja 2000-lukua :) Rakkudestahan naimisiin kai ylensä mennään, ei sen vuoksi, että liiton päättyessä (kuolemaan tai eroon) hyödytään toisesta?

Kohtuullistaminen ei tarkoita yhtä kuin avio-oikeus. Kohtuullistamista käytetään kun tilanne on hyvin epäreilu toisen kannalta.

Me ei edes aateltu mittään avioehtoa ennenko äitee pamautti ilmoille että se on oltava, eppäili että tuo mies minut nai vain rahasta... :saint: Mie sanoin miehelle että rahat ja omaisuus ei mulle merkitte sen vertaa ettenkö vois erossa puolet antaa pois, mutta mies sitte halus että se tehhään... Joten se sitte tehtiin. Äiteeki ehti myöhemmin perua sanansa siitä ettäkö tuo minun mies vain rahan takia minut halusi, oli todennu että kyllä se on aitoa rakkautta eikä mittään muuta :heart:

Jos alkaa näyttää siltä, että avioehto tarvitaan, niin useimmiten alkaa olla myöhäistä tehdä sitä tai sen laatiminen voi ollakin vaikeaa. Parempi tehdä ennen riitoja, niin siitä tulee tarkoituksenmukainen.

Meillä ei ole avioehtoa. Johtuu lähinnä siitä, että kaikki omaisuus kuten talot, mökit ja muut on hankittu yhdessä ja puoliksi - samoin lainat. Näin ollen avioehdolla ei olisi käytännön merkitystä.

Jos alkaa näyttää siltä, että avioehto tarvitaan, niin useimmiten alkaa olla myöhäistä tehdä sitä tai sen laatiminen voi ollakin vaikeaa. Parempi tehdä ennen riitoja, niin siitä tulee tarkoituksenmukainen.

Niin mä tarkoitin tuossa sitä,että jos toinen jossain vaiheessa vaikka perii joltain sukulaiselta jotain merkittävää omaisuutta ja se sukulainen ei ole itse testamenttiin kirjannut,että se ei kuulu avio-oikeuden alle niin sitten me tehtäisiin se avioehto.Jos siis omaisuus olisi sellainen,että sen on tarkoitettu pysyvän vain toisen suvun omistuksessa.Meillä ei kummallakaan tällä hetkellä mitään omaisuutta ole eikä ollut vuosi sittenkään kun naimisiin mentiin niin turha se olisi ollut.Ja itse olen myös sitä mieltä,että eron sattuessa olen yhtä valmis jakamaan omaisuutemme tasan kuin miehenikin oli se sitten kumman tahansa hankkimaa,me kun kaiken aina kuitenkin merkitsemme yhteiseksi.

Meille tulee myös avioehto. Samalla tehdään molemmille testamentit (aviopuolisothan eivät peri toisiaan). Avioehdolla rajaamme kaiken tulevaisuudessa perimämme omaisuuden pois. Molempien vanhemmilla on kuitenkin jonkin verran omaisuutta, jota emme halua mahdollisessa avioerotilanteessa alkaa jakamaan.

Yhteistyössä