Avautumista yllättävästä raskaudesta kun perheessä jo vauva...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jedi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jedi"

Vieras
Juu... eli olen minä jo muutaman viikon pelännyt raskauden mahdollisuutta.. tai oireita on ollut. Tänään tein selvän positiivisen.

Vauva on nyt 4,5kk täysimetyksellä ja syön cerazetteja. Mulla on ollut ongelmia mahan toiminnan suhteen ja kyselin muutama viikko sitten lääkäriltä että säilyykö silti pillereiden ehkäisyteho ja hän meinasi että säilyy.

Niin, että vähän sekaisin tässä ollaan, mietin että miten hitossa kerron tän miehelle?

Enkä tiedä kuinka pitkällä olen... enkä sitä miten pärjään 2 pienen kanssa, kun ikäeroa on jotain vuoden verran. Ja mitä teen töiden kanssa kun piti palata ensi vuoden alussa takaisin.

Ja meillä on jo 2 isompaa lasta, toinen koulussa ja toinen menee ensi vuonna eskariin.

Vauvat on ihania ja lapset ylipäänsä, vaikka ne välillä hermoja raastaa. Rahaa uskon löytyvän tarpeeksi neljänteen lapseen.

Surettaa tämän nykyisen vauvan puolesta, että ei saakkaan olla pieni, pelottaa miten se vaikuttaa kun ikäero on niin vähän.

Haluaisin nyt vähän kommentteja, suuntaan ja toiseen. Kertokaa rehellisesti kuinka rankkaa on edessä?

Itsellä lapset ihan tarkoituksella pienellä ikäerolla eli meillä ikäeroa 1v2kk ja varmasti näin jälkeenpäin ajatellen rankkaakin oli mutta toisaalta heistä on kyllä paljon sitten seuraa toisilleen kun vähän kasvavat. Mitä tulee siihen että nykyinen kuopus joutuu luovuttamaan paikkansa vauvalle niin miksi pitää ajatella että toinen on jo "iso"? Itse en ainakaan edes odottanut esikoiselta liikoja omatoimisuutta vaan hänkin sai olla niin pieni kuin halusi. Meillä ei ainakaan pahempia mustasukkaisuuksiakaan esiintynyt kun ikäero sen verran pieni.

Ihan varmasti menee hyvin. Lapsista on seuraa toisilleen ja ovat varmasti todella läheiset kaverukset. Itsellä myös lapsilla tarkoituksella pieni ikäero ja voisi melkein sanoa että siinä ne kaksi menee samassa kuin yksikin. No tietysti pukemista ja vaipanvaihtoa on kaksin verroin mutta toisaalta lapset viihdyttävät toisiaan ja ovat nopeasti samassa rytmissä ja heitä kiinnostavat samat leikit ja jutut, joten siinä mielessä helpompaakin kuin yhden kanssa. Anna isommankin olla vielä pieni, onhan kaksostenkim äideillä kaksi vauvaa samalla ja kumpikin saa olla pieni. Olen varma että pieni ikäero näkyy vielä myönteisenä asiana lapsille!

Nyt vaan nopeasti soitto lääkäriin, ultrassahan se selviää, ks pillerit tietysti pitää lopettaa heti. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26057897]Oot kyllä tosi hedelmällinen, kun 4,5kk synnytyksestä, täysimetyksellä ja pillereitä syöden raskaudut... :) Tsemppiä, selviää ihmiset kaksosistakin![/QUOTE]

No joo! Tää on jo viides raskaus, yksi km ollu raskauksien välissä... alkunsa ovat saaneet max.3kk yrityksen aloittamisesta, että aika helpolla ollaan päästy...

mutta on tämä jo kaiken huippu. Miehelle laitoin jo viestiä, että illalla pitää jutella, pelottaa vähän tuon reaktio..

Meillä on lapsilla ikäeroa melkein tarkalleen vuosi. Ja kyllä molemmat on saaneet olla pieniä. Ei sitä edes ajattele kohtelevansa vuoden vanhaa "isona" vaikka siinä vauva oliskin :)

Riippuu vauvoista. Meillä on kaikki 3 vauvaa olleet huonoja nukkumaan ja koliikkia ym. ollut. Heräilleet aina paljon esim. tämä 11kk ikäinenkin edelleen varmaan 5 kertaa yössä. Meillä kahden vanhimman ikäero 1v5kk ja olihan se melkoista rumbaa, mutta vanhin osasi jo kuitenkin kävellä, syödä itse ja käydä potalla. Pienessä ikäerossa on se hyvä puoli, että nuo kaksi ( poika ja tyttö ) ovat parhaat kaverit ja leikkivät jatkuvasti yhdessä. Ovat olleet sitä ihan pienestä asti. Toki tappelevat, mutta hetken päästä ovat taas parhaat kaverit.

Mä olin tismalleen samassa tilanteessa muutama vuosi sitten.

Sylissä oli 5kk ikäinen vauva ja raskaustesti näytti positiivista, eli uusi pulla oli jo uunissa. Kyllähän se melkoinen shokki oli. Kun kerroin miehelle, hän ei uskonut. Ei uskonut, vaikka näytin testin...ei niin van VOI käydä. Paitsi että kävi.

Olin ihan paniikissa alkuun...kaikki sanoivat, että ensimmäinen vuosi on rankka...kuin sumussa kulkisi. Yöt menee valvoessa, rankkaa, kamalaa ja ihan hirveää. Isompi menettää vauvapaikkansa pienenä, tulee mustasukkaisuutta jne. jne.

PASKAT, sanon minä!

Lapset on nyt 2v ja 3v, eikä mitään sumuja tai usvia ole näkynyt. Paljon väsyneempi mä aikoinai olin esikoisen kanssa (meillä 3 lasta) kuin mitä yhteensä näiden kahden pienen kanssa. Äidiksi ensikertaa tuleminen oli huomattavasti suurempi muutos kuin se, että meillä oli 2 lasta pienellä ikäerolla.

Yöt nyt menee joka tapauksessa valvoessa, joten samalla siinä aki valvoo kahden, kuin yhdenkin kanssä? Tosin meitä on myös 2 aikuista ja mieskin auttaa yöllä jos niikseen. Ja AIVAN sama olisiko meillä lapset 1v vai 3v ikäerolla jos tuota yöheräämistä miettii, sillä meidän 3v herää edelleen yöllä...joten samakai se on, että herääkö hänen kanssaan vauva vai tuo 2v.

Mitään kamalaa tai hirveää ei ole ollut. Mustasukkaisuus kesti about 2 viikkoa ja se oli sitten siinä. Mitään vauvapaikkaa ei ole kukaan menettänyt, sillä kai sitä nyt kaksosperheissäkin on sen kaksi vauvaa...joten niin oli meilläkin. Jos on 2 aikuista, 2 syliä ja 4 kättä, niin sitä pärjää ihan varmasti...pärjäähän yh:t kaksostenkin kanssa, vaikka käsiä ja sylejä on puolet vähemmän.

Koululaisesta on ihan hirmuisesti apua. Ja eskari-ikäinenkin auttaa varmasti mielellään. Ja kunhan kaksi pienintä vähän kasvaa, tulee heistä erottamattomat. Ainakin meillä nuo kaksi pienintä ovat kuin paita ja peppu ja aina huolehtimassa toisistaan. Toki tytöt sitten tappeleekin, mutta koska ikäeroa ja kokoeroa on niin vähän, ei toisaalta tarvitse pelätä sitä että isompi liiskaa pienemmän, kuten naapurissa jossa ikäeroa on sen 3v ja isompi mätkii pienempää välillä aika vaarallisestikin.

Vaatteet saa kätevästi kiertoon, jos lapset ovat samaa sukupuolta...tai vaikka olisivat eriäkin, jos ostaa sitten osan vaatteista neutraaleissa väreissä. Myös kaikki harrastusvälineet on pienemmälle hyvässä lykyssä sopivat vuoden päästä.

Kaksi syöttötuolia me on tarvittu ja tuplarattaista on ollut apua. Muutoin ollaan edetty kuin missä tahansa muussa perheessä.

Onnea raskaudesta :)

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Voi kiitos Chef erityisesti ja muutkin kommentoijat.

Selvää minulle alusta asti oli se, että tämä vauva kyllä pidetään, toivottavasti mies on samaa mieltä. Kyllä tässä nyt on vieläkin alkujärkytys päällä, mutta kyl se tästä.

Huomenna soitan neuvolaan ja pyydän että saan lähetteen ultraan. Ja sit aletaan suunnittelemaan asioita vähän uusiksi!

mulla oli sama viime vuonna näihin aikoihin, ja samoilla pillereillä :D nyt kotona vauva4kk ja isommat 1v4kk ja 2v4kk :-D hyvin on mennyt ja tunnen säästyneeni monelta vaivalta mitä niillä joilla isommat ikäerot lapsilla (:

Yhteistyössä