Auttakaas nyt (yötissistä luopumisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Meillä poika on reilut 1 v. Siirrettiin 1-vuotissyntärilahjaksi omaan sänkyyn nukkumaan, ja nukkuukin siinä hyvin klo 2 saakka yöllä. Olen nostanut sitten viereen kun ei ole nukahtanut helposti tassuttelulla silloin 2 aikaan. Viime yönä sitten ajattelin että nyt saa kyllä opetella nukkumaan koko yön omassa sängyssä, ja yritin nukuttaa sängystä nostamatta 2 tuntia. Huuto vain jatkui, rauhoittui välillä kun taputtelin pyllylle mutta uudelleen ja uudelleen heräsi huutamaan. Annoin vettä, otti kulauksen ja enemmän ei kelvannut. PIdin vähän sylissä ja tyynnyttelin mutta sittenhn se huuto vasta yltyikin kun takaisin sänkyyn laitoin. Lopulta meni hermot ja oli pakko ottaa poika viereen kun mun on aamulla mentävä töihin - nyt oon täällä ihan zombiena kun oon nukkunu yhteensä 5 tuntia ja välillä valvonu 2 tuntia :( Ja kun otin viereen niin rauhoittui siinäkin vasta kun sai tissin suuhunsa.

Mitä olette mieltä, pitäisikö mun vain nostaa poika edelleen suosiolla viereen kun herää kunnes alkaa itse nukkua pidempään vai mitä mä teen? Mies ei voi nyt auttaa kun tekee yötyötä, se helpottaisi kyllä kun ei olisi hänellä ei olisi tissi niin lähellä nukuttaessa poikaa.

:ashamed:

Hmm.Syökö sun poika minkä verran päivällä?Jos syö 5 kertaa päivässä,niin ei varmasti tarvitse yöllä maitoa.
Meillä tyttö kohta 7kk ja tänän viikonloppuna aiotaan vierottaa tissistä,niin että saa tissiä vasta aamuyöllä.Tyttö yleensä pitää mua tuttina koko yön ja en saa itse nukuttua.
Ehkä nyt olis jo unikoulun paikka teilläkin?Vaatii pitkää pinnaa ja itsekuria järkyttävän paljon!
Mutta tassuttelua ja jos huuto yltyy niin syliin..
Ei musta tainnut olla mitään apua.. :snotty:

Sinnikäs pikkumies : ) Minulla kohta 1v kaksoset, joita yhä imetän yöllä, vieressä nukkuvat. Vielä en jaksa yöimetyksestä heitä vierottaa, sillä imetykset eivät juuri haittaa yöuntani, nukun vaikka vauva syö. Jossain vaiheessa se on edessä, huh huh... Mutta pojat ovat juuri nyt erityisen kiinni minussa, odottelen aikaa jolloin "suosioni" vähän laskee ja vieroitan sitten. Ehkä sinunkin poikasi tarvitsee nyt vielä sitä läheisyyttä öisin, varsinkin kun päivisin käyt ilmeisesti töissä. Eli minun mielestäni voit ottaa pojan viereen yöllä. Ja jossain vaiheessahan hän ei enää edes halua viereen tulla.
Mutta jos päätät lopettaa yöimetyksen ja vieressä nukkumisen, ole jämäkkänä, muutama yö varmaan menee huonosti nukkuen, mutta sitten alkaa helpottaa. Voimia!

Poika syö kyllä päivällä 3 pääruoka-ateriaa ja kaksi hedelmäateriaa yleensä, ja jälkkäriksi rintaa 3-4 krt. Poika on ollut koko ajan painonsa kanssa alakäyrillä ja siksi olen antanut edelleen yöllä rintaa, mutta omien unien takia (tai lähinn selkävaivojen, selkä tulee kipeäksi kun jatkan uniani tissi paljaana ihmeellisessä asennossa kyljelläni) ja aamulla ois jaksettava työssä normaalisti.

Mutta taidan unohtaa tämän vieroituskokeilun toistaiseksi, odottelenpa vaikka siihen että mies lopettaa nuo yöhommat ja katsotaan sitten uudestaan. Tulee niin paha mieli toisen huutamisesta.

Sitten kun otin yöllä viimein viereeni niin poika höhötteli tosi ilahtuneesti, siinä tuli mieleen että nyt kyllä annoin pirulle pikkusormen, mutta ehkä hän olitodella vain nälkäinen ja mun univaje sai naureskelun kuulostamaan voitonriemuiselta :)

Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
Tsemppiä,jos päätät lopettaa...Ajoita unikoulu vapaapäiville,siis miehesi vapaille,jotta saatte päivällä itse levätä...Tsemppiä,muutama yö menee

Miehellä on ruhtinaallisesti joka 8. yö vapaata (osa-aikatyö) ja silloin tartte unta, joten olkoon, nyt on olo kuin olisi halolla hakattu kun on valvonut pitkin yötä ja sen aamuyön sitten nukkunut tissi suussa

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mitä olette mieltä, pitäisikö mun vain nostaa poika edelleen suosiolla viereen kun herää kunnes alkaa itse nukkua pidempään vai mitä mä teen? Mies ei voi nyt auttaa kun tekee yötyötä, se helpottaisi kyllä kun ei olisi hänellä ei olisi tissi niin lähellä nukuttaessa poikaa.

Son joko-tai. Sun pitää päättää kumpi on tällähetkellä parempi tapa teille: jatkaa yövieroitusta ja olla jonkun aikaa zombiena? vai onko kuitenkin parempi, että taapero saa vielä yömaitonsa ja sinä olet pirteämpi kun saat nukuttua paremmin? Ja luotat siihen, että kyllä taapero aikanaan yötisuttelut lopettaa ihan itsekseen.

Teetpä kumman tahansa päätöksen, niin pysy siinä määrätietoisesti, muuten teillä on pian sellainen hulabaloo että ei paremmasta väliä. Jos sulla ei ol e viikonlopputöitä, niin vieroitus kannattaa aloittaa perjantai-iltana. Hyvällä tuurilla ne kaksi ekaa yötä on pahimmat ja työpäivää edeltävä yö on jo siedettävä :)

Meillä vähän samanlainainen tilanne. Poika 1v1kk herää kerran tai pari yössä tissille ja sitten aamuyöstä otan viereen. On täysin tapa joka vaan on päässyt muodostuun. Itse ajattelen, että sitten kun teen päätöksen lopettaa (turhat) yösyötöt nin homma on kerrasta poikki. Täytyy olla todellakin päättäväinen, johdonmukainen ja valmis kuunteleen sitä huutoa ja levottomuutta hetkellisesti mikä aiheutuu. Itse uskon ja toivon pojan n. viikon aikana oppivan "uudet tavat" eli nukkumaan ilman tissiä ja omassa sängyssä. Valmistautuu tulevaan koitokseen...

Eipä tästä nyt varmaan apua ole mutta kerron oman tarinani..

Minä lopetin yöimetykset silittelemällä taaperoa perhepedissä ja höpöttelin että "nyt nukutaan, isi nukkuu, äiti nukkuu ja tissit nukkuu, aamulla sitten saat" ja ihmeen pienillä kitinöillä sen hyväksyi, kun sai kainalossa ollessa sitä läheisyyttä mitä imetyksestä varmastikin eniten kaipasi. Janoon otettiin käyttöön vesipullo tai siis taikamuki sänkyyn. Meillä oli pinnasänky parisängyn sivuvaununa mutta taapero nukkui siis meidän sängyssä, alkoi sitten oma-alotteisesti kömpimään pinnikseen joskus 1v 3kk tai 4kk ikäisenä (vaikea muistaa jälkikäteen mitään ikiä kun en oo kirjannu ylös..) ja pinnis vaihdettiin jatkettavaan sänkyyn 1v 8kk ikäisenä jossa hän nukkuu yleensä rauhassa aamukuuteen asti ja sitten kömpii meidän viereen. Jos ite olisin sun tilanteessa niin antaisin vielä tulla yöllä viereen, itsekin olen sellainen että nukun paremmin silloin kun mies on yön vieressä eikä töissä, niin uskon hyvin että vanhemmissaan vahvasti kiinni oleva pikkulapsi kaipaa myös läheisyyttä.. Tilanne voi vaikka parin viikon päästä olla ihan toinen ja nukkumiset sujua itsestään ilman huudatuksia, joten kokeilisin uudestaan varmaan myöhemmin..

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Eipä tästä nyt varmaan apua ole mutta kerron oman tarinani..

Minä lopetin yöimetykset silittelemällä taaperoa perhepedissä ja höpöttelin että "nyt nukutaan, isi nukkuu, äiti nukkuu ja tissit nukkuu, aamulla sitten saat" ja ihmeen pienillä kitinöillä sen hyväksyi, kun sai kainalossa ollessa sitä läheisyyttä mitä imetyksestä varmastikin eniten kaipasi. Janoon otettiin käyttöön vesipullo tai siis taikamuki sänkyyn.

Mä oon pari kertaa kokeillu kans että oisin ottanu vain kainaloon mutta poika alkaa imee mun nenää :laugh: Isän kanssa nukkuu kyllä hyvin kainalossa.

Mutta mä unihan koko tissivieroituksen nyt, kyllä se varmaan ennen rippikouluikää haluu nukkua yksin omassa sängyssä ;) Jos otan tästä vielä stressin niin se ei paranna mun työssäjaksamista yhtään :ashamed:

Yhteistyössä