Auttakaa...voiko tää olla endometrioosia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa enää

Vieras
Vatsa ihan täynnä ilmaa. Kävellessä sattuu tömähtely. Kakkosella käydessä vessassa tulee ihan kauhea kipu. Noin viikko ennen menkkoja alkaa ihmeelliset kipukohtaukset jotka kestää noin 3 minuuttia. Sillon on niin kipee ettei voi muuta kuin maata mahallaan ja huohottaa.

Kaikista kauhein oire on tää vatsan turvotus ja ilman tunne. Tulee JOKA kerta kun ed. iltana on harrastanut seksiä! Ihan kuin tuonne pumppaantuis ilmaa joka ei osaa ulos! :(
Taas oon niin kipee etten voi tehdä mitään. Ja tätä jatkunut kohta kaks vuotta. Gynellä oon käyny ja ultrassa ei näy endoa joten endoa ei gynen mukaan voi olla. Alkaa olla ihan toivotonta elämä. :(

Voi se silti sitä olla tietääkseni, vaikka ei ultrassa näkyisikään. Mun kaverilla ei näkynyt ultrassa, mutta toinen gyne koitti p-reiän kautta ja tunsi sen, näin muistaakseni (voi olla että muistan väärin).

Valitettavasti endo ei läheskään aina näy ultrassa.
Ainut keino varmistaa endometrioosi on laparoskopia.
Gynelle kannattaa mainita kivuista ja kertoa miten pahoja ne on, jos saisit lähetteen tutkimuksiin

kaks eri gyneä on sanonu ettei laita lähetettä tähystykseen kun sisätutkimus eikä ultra anna mitään viitteitä endon puolesta. OIreet ne kuittaa vissiin luulotaudiks, en tiedä. Papat otettu aina vuoden välein, ykköstä aina.

Mulla täysin samat oireet kun sulla ja gyne on aika varma että kyse on endosta. Ultrassa ja myös tunnustellen toisessa munasarjassa kystia. Kipu pahenee kuukausi kuukaudelta, mutta mitään hoitoa tai tarkempaa tutkimusta en saa. Pillereitä ne koittaa aina tyrkyttää, mutta valitettavasti en voi niitä käyttää. Papa on kyllä aina ollut puhdas.

Kai olet käynyt yksärillä?

Mulla ei ollut menkkakipuja, vaan seksin jälkeisiä vatsakramppeja, jotka olivat niin kipeitä, että kerran pyöryyin kivusta. Loppujen lopuksi selvisi, että kyseessä ei ollut gynekologinen vaiva vaan suolisto-oire. Kun aloin syömään kuitupitoista ruokaa niin helpotti.

joo olen yksityisellä asioinut ja keskussairaalassakin tutkimuksissa. Mitään vikaa ei oo löytynyt, tosin on löytynyt iso nestekysta n. 3 cm, halkaisijaltaan joka itsestään hävisi. Sekään ei kuulemma viitannut endoon.

Minä kärsin vuoden kivuista, menin lääkäriin, löytyi kystia ja nestettä vatsaontelossa,
pistivät ihan tav. tk-gyneltä aluesairaalaan tutkimuksiin.
Eka omassa tk:ssa ottivat verikokeita, joissa KASVAINMERKKIAINEET oli koholla, jotku ca-125 tms.
HETI siltä seisomalta tutkimuksiin, koska nuo on munasarjasyövän merkkiaineet, plus se neste vastaontelossa ois voinu viitata myös syöpään.
No "heti" tehtiin laparoskopia, olivat huolestuneita,
MUTTA sanoivat että ihan yhtä hyvin voi olla endometrioosia,
koska siinäkin voi olla nestettä vatsaontelossa plus nuo merkkiaineet koholla.

Tehtiin laparoskopia, kivut loppui, tulin raskaaksi :) (joka siis osaltaan "pitää endoa pois")

Tsemppiä sulle! Vaadi verikokeita, tai mene yksityiselle.
suosittelen soittamaan tk:hon silloin kun kivut ovat kovimmillaan tai epätoivosi uhkaa mennä ja meneekin yli sietokyvyn...
Sitten ne uskoo helpommin ettet enää jaksa...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Minä kärsin vuoden kivuista, menin lääkäriin, löytyi kystia ja nestettä vatsaontelossa,
pistivät ihan tav. tk-gyneltä aluesairaalaan tutkimuksiin.
Eka omassa tk:ssa ottivat verikokeita, joissa KASVAINMERKKIAINEET oli koholla, jotku ca-125 tms.
HETI siltä seisomalta tutkimuksiin, koska nuo on munasarjasyövän merkkiaineet, plus se neste vastaontelossa ois voinu viitata myös syöpään.
No "heti" tehtiin laparoskopia, olivat huolestuneita,
MUTTA sanoivat että ihan yhtä hyvin voi olla endometrioosia,
koska siinäkin voi olla nestettä vatsaontelossa plus nuo merkkiaineet koholla.

Tehtiin laparoskopia, kivut loppui, tulin raskaaksi :) (joka siis osaltaan "pitää endoa pois")

Tsemppiä sulle! Vaadi verikokeita, tai mene yksityiselle.
suosittelen soittamaan tk:hon silloin kun kivut ovat kovimmillaan tai epätoivosi uhkaa mennä ja meneekin yli sietokyvyn...
Sitten ne uskoo helpommin ettet enää jaksa...

Niin siis mulla laparoskopiassa todettiin se endo, ei syöpä, ja muuten ei kai endoa voi todetakaan kuin laparoskopiassa

verikokeita ei oo koskaan otettu. Se on kumma kun ei gynet pidä mun oireita oikein minään. Ultrat olleet tuota kystaa lukuunottamatta aina ok. Se kysta puhkesi aikoinaan itsestään kovien kipujen kera pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla todella aggressiivinen endo eikä ole koskaan ultrassa näkynyt. Enkä ymmärrä miten voisi sisätutkimuksessakaan näkyä

Mulla kanssa nestekystiä. Lääkäri sanoi ettei alle 3 cm kystiä edes huomioida.

voi olla. ei mulla näkynyt mitään ultrassa, mutta käsikopelolla lääkäri sai aikaseks niin kauheat kivut, että laitto tähystykseen, jossa löytyi monen monta pesäkettä. yhdyntäkivut oli kauheat ja menkkojen aikana vuodon määrä suureni ja kivut pahenivat. tärinäkipua ei mulla kauheasti ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja endoilija:
Lähteekö siinä laparoskopiassa sitten se endo samantien pois? Jääkö toimenpiteestä arpia? Kiitos vastauksista!

Sitä poltellan pois mutta ei vältsisti saa kokonaan pois varsinkin kun uusii. Laparoskopiasta jaa kolme pientä reikää

2 kertaa laproskopia tehty, kystien ja endon takia. toisella kertaa autto, ei ole sen jälkeen endosta tietoakaan,ihanaa sinänsä! Raskaaksikin tulin ja jopa ihan vahingossa. Synnytyksen jälkeen hankin minipillerit jotka pitävät endon kurissa, suosittelen niitä sinulle ap! Käy ihmeessä yksityisellä jos muu ei auta! endo ei meinaan aina näy ultrassa

Siis häh!! Millaisilla gyneillä te käytte?? Mulla samanlaista ja mun gyne olisi ollut heti laittamassa mulle lähetettä laparoskopiaan. Tyrkyttää sitä mulle joka vuosi kun tarkastuksessa käyn vaikka olen sanonut että toistaiseksi e-pillereillä ja särkylääkkeillä tulen toimeen. Siis TYRKYTTÄÄ LÄHETETTÄ. Mut on myös ultrattu eikä mitään näkynyt koska ultrallahan endoa harvoin löytyy. Menkää yksityiselle.

Hei entäs jos sisätutkimuksessa löytyy kiinnike, onko se merkki endosta?? Gyne löysi multa nyt viimeksi sen, mutta ei siitä sen kummemin sanonu enkä muistanu kysyä ku oli lääkereseptien kanssa siinä kaikkea hässäkkää. Endoon viittaavia oireita ei juurikaan oo, ainakaan ap:n kuvailemia.

Yhteistyössä