Tää on jotain niin kauheeta :(. Mihin paeta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sirionful
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päivä meni todellakin nukkuen, joten ei ollut mitään ongelmaa lopulta. Nousin ylös vasta vähän vaille 23 ja lapset oli silloin jo nukkumassa. Ei mitään hajua, miten niiden päivä mun äidin kanssa meni. Kai ne jotain yhdessä puuhas, en kysyny äidiltä kun heräsin. Varmaan lapsilla oli ihan kiva päivä.

En voi puhua sisarukselleni, koska ei me koskaan puhuta mistään syvällisestä. Pelkään häntä, kun ikinä mun tekemät asiat ei hänelle kelpaa. Ei me käytännössä puhuta toisillemme oikein mistään, kun en uskalla mistään hänelle avautua. Voin kyllä itse kysellä häneltä miten menee tai jotain sellaista. Joskus kännissä hän on avautunut siitä, kuinka mun pitäis hankkia itselleni joku ura ja työpaikka ja panostaa siihen. Koin sen lähinnä ahdistavana keskusteluna, koska ihan kuin en olisi monesti sitä jo yrittänyt.

Ensinnäkin, voimia! Toiseksi, luulen että sinun olisi kuitenkin aika muuttaa pois jotta itsenäistyisit, koska aikuisia ihmisiä ei ole tarkoitettu asumaan vanhempien kanssa. (Toki eri asia jos tilapäisesti joutuu esim. työttömyyden tai avioeron seurauksena muutaman kuukauden majailemaan.) Luulen että muutto olisi pitkällä tähtäimellä paras ratkaisu, vaikka alussa se onkin varmasti vaikeampaa, koska olet tottunut elämään äitisi kanssa. Heti, kun et enää siedä äitisi käytöstä ja kun huomaat että kannattaa siirtyä eteenpäin ja jättää lapsuus taakse, ja kun nykyinen asumismuoto käy niin kauheaksi että muutos on välttämätön, uskon että uskallat tehdä ratkaisun ja muuttaa.

Onko sinulla yhtään ystävää jolle voit puhua tai jonka kanssa voit viettää aikaa? Luulen ettei tee hyvää jos lähes ainoa kontaktisi on äitisi. Kiva että harrastat, onkin tärkeää että pääset pois äitisi luota jotta näet normaalia elämää. Ei ole tarkoitus olla tuomitseva äitiäsi kohtaan, tilanteesi kuulostaa vain niin tutulta omasta lapsuudestani, että haluaisin jotenkin auttaa sinua. Itselleni teki hyvää kun vedin selkeät rajat mitä äitini saa ja ei saa tehdä kanssani. En pysty pitämään sellaista ihmistä lähelläni, joka on tehnyt minulle niin paljon pahaa.

Uskon myös, että äitisi on aiheuttanut sinulle mielenterveysongelmasi, joten ne eivät ainakaan helpota jos olet tiiviisti hänen kanssaan. Tiedän että oman äitini ratkaisut vaikuttivat siihen millainen minusta tuli, ja ennen mietinkin millainen olisin ollut jos olisin saanut kasvaa ei-henkisesti väkivaltaisessa ilmapiirissä mukavan perheen kanssa.

Tosi paljon voimia parantumiseesi ja toivon että uskallat ottaa riskin ja irroittautua äidistäsi. Nyt on uusi vuosi tulossa -- uskalla tehdä siitä elämäsi paras vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lämmin halaus:
Ensinnäkin, voimia! Toiseksi, luulen että sinun olisi kuitenkin aika muuttaa pois jotta itsenäistyisit, koska aikuisia ihmisiä ei ole tarkoitettu asumaan vanhempien kanssa. (Toki eri asia jos tilapäisesti joutuu esim. työttömyyden tai avioeron seurauksena muutaman kuukauden majailemaan.) Luulen että muutto olisi pitkällä tähtäimellä paras ratkaisu, vaikka alussa se onkin varmasti vaikeampaa, koska olet tottunut elämään äitisi kanssa. Heti, kun et enää siedä äitisi käytöstä ja kun huomaat että kannattaa siirtyä eteenpäin ja jättää lapsuus taakse, ja kun nykyinen asumismuoto käy niin kauheaksi että muutos on välttämätön, uskon että uskallat tehdä ratkaisun ja muuttaa.

Onko sinulla yhtään ystävää jolle voit puhua tai jonka kanssa voit viettää aikaa? Luulen ettei tee hyvää jos lähes ainoa kontaktisi on äitisi. Kiva että harrastat, onkin tärkeää että pääset pois äitisi luota jotta näet normaalia elämää. Ei ole tarkoitus olla tuomitseva äitiäsi kohtaan, tilanteesi kuulostaa vain niin tutulta omasta lapsuudestani, että haluaisin jotenkin auttaa sinua. Itselleni teki hyvää kun vedin selkeät rajat mitä äitini saa ja ei saa tehdä kanssani. En pysty pitämään sellaista ihmistä lähelläni, joka on tehnyt minulle niin paljon pahaa.

Uskon myös, että äitisi on aiheuttanut sinulle mielenterveysongelmasi, joten ne eivät ainakaan helpota jos olet tiiviisti hänen kanssaan. Tiedän että oman äitini ratkaisut vaikuttivat siihen millainen minusta tuli, ja ennen mietinkin millainen olisin ollut jos olisin saanut kasvaa ei-henkisesti väkivaltaisessa ilmapiirissä mukavan perheen kanssa.

Tosi paljon voimia parantumiseesi ja toivon että uskallat ottaa riskin ja irroittautua äidistäsi. Nyt on uusi vuosi tulossa -- uskalla tehdä siitä elämäsi paras vuosi.

Kiitos halista ja voimista :)! Mä päätin jo, että muutan tässä lähipäivinä heti kun pystyn. Meen sinne sukulaisen tyhjillään olevalle asunnolle, jossa oon ennenkin ollu. Kysyin siihen jo luvan ja sain sen. Ei tästä tuu taas mitään tästä elosta äidin kanssa. Tuntuu, että joka ikisestä keskustelusta sen kanssa pahotan mieleni jotenkin tai tuun vaan vihaseksi. Yritetään nyt sit taas jälleen kerran asua omillaan.

Ei mulla sellasia ystäviä oo, joita oikeesti näkisinkin. Netistä löytyy kyllä joitakin, jotka siis tunnen oikeestikin, mutta ei vaan oikeestaan koskaan nähdä. Tänne äidin luo en oo viittiny ketään ees kutsua. Sinne omalle kämpälle joskus oon kavereita kutsunutkin. Harrastusten kautta tunnen paljon mukavia ihmisiä, mutta nään heitä vaan harrastustapahtumissa.

Yritin muuten puhua sisaruksenen kanssa jonkun verran viime terapian jälkeen, kun en halunnut mennä kotiin, niin menin sitten hänen luokseen. Hänestä paistaa läpi se, ettei hän halua puhua. Hänkin on kokenut lapsuudessaan todella kovia, eikä kai vaan halua ollenkaan saada niistä asioista muistutusta. Mm. sanoin hänelle, että äiti aina raivos mulle pienenä, niin hän sanoi, että kaikille meillehän se on raivonnut, ei siitä mihinkään pääse. Keskustelu aiheesta loppuikin sitten siihen.

Kyllä mua silti vähän pelottaa muuttaa taas omilleni. Jos mulla olis auto ja varaa ylläpitää sitä, niin ei ois oikeestaan mitään ongelmaa, mutta kun ei ole. Julkisilla kulkeminen/käveleminen joka paikkaan on tosi rasittavaa sillon kun on tosi väsynyt ja sairas jo muutenkin. Kun kävin siellä sisaruksen luona niin suunnilleen seurasin suu auki, kuinka se ja sen puoliso touhus kokoajan jotain ja sai kokoajan asioita hoidettua. Tollaselta se kai normaali-ihmisen arki sit näyttää. Mun äitikin on tosi väsynyt ja sairas, niin eipä se yleensä tee muuta kuin töitä työhuoneessaan, tai katsoo telkkaria. Mut yleensä kun oon muuttanu pois, niin äidin ja mun välit on parantuneet kyllä paljon, että sitä odotellessa taasen.

Ihan jo sen takia kannattaa touhuta lasten kanssa jotain miellyttävää, jotta ne ei oo sitten tekemässä pahojaan ja ärsyttämässä. Ja ehkäpä näin saisit lasten luottamuksen ja kunnioituksen, jotta ehkä tottelevat paremmin? :) Jos et tykkää, osaa tai jaksa touhuta mukana, niin riittää kun vaan mahdollistat hauskan tekemisen: tuot piirususvälineet ja istut mukana. Laita vaikka jotain kivaa musiikkia soimaan, saattavat rauhoittua siitä. Vaikka jotain joulumusiikkia.

Kaipailit vinkkiä kestämiseen. Saattaa tulla myöhässä, mutta toivottavasti tästä on apua. Puuhaile koirien kanssa pidempään ulkona. Se on sun omaa aikaa ja voit rentoutua. Ole suihkussa pidempään. Istu pimeässä vessassa pöntön kannen päällä.

Loppuun täytyy sanoa, että kuka hullu ne lapset sinne oikein lykkää, kun selkeesti molemmat stressaannutte siitä. Ja pitäis sen verran järkeä olla, että antais olla sun rauhassa, kun selkeesti et voi hyvin. Itse en laittaisi omia lapsiani hoitoon, jos olisivat vaan taakaksi hoitajilleen.

Hienoa, että muutat pois äitisi luota. Olen samaa mieltä että välinne varmasti parantuvat kun ette näe niin usein. Mieti tarkkaan kuinka usein suostut näkemään äitiäsi, koska sinä sen päätät. Korviini vain pisti että kysyit ja sait luvan -- olet aikuinen eikä sinun tarvitse kysyä keneltäkään lupaa. Äitisi sen sijaan tarvitsee sinulta luvan, että voi tulla käymään.

Paljon onnea kaikkeen tulevaan. Tilanteesi kuulostaa niin tutulta, että toivon ja uskon että kaikki kyllä järjestyy. Olet nyt valmis jättämään menneet taakse ja elämään tätä päivää ja nauttimaan hetkistä. Hieno juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja Lämmin halaus:
Hienoa, että muutat pois äitisi luota. Olen samaa mieltä että välinne varmasti parantuvat kun ette näe niin usein. Mieti tarkkaan kuinka usein suostut näkemään äitiäsi, koska sinä sen päätät. Korviini vain pisti että kysyit ja sait luvan -- olet aikuinen eikä sinun tarvitse kysyä keneltäkään lupaa. Äitisi sen sijaan tarvitsee sinulta luvan, että voi tulla käymään.

Paljon onnea kaikkeen tulevaan. Tilanteesi kuulostaa niin tutulta, että toivon ja uskon että kaikki kyllä järjestyy. Olet nyt valmis jättämään menneet taakse ja elämään tätä päivää ja nauttimaan hetkistä. Hieno juttu!

Niin siis kysyin asunnon haltijalta, että saanko taas muuttaa sinne. Äidille vaan ilmoitin, että muutan pois. Äiti valitettavasti ei kysy lupaa, koska saa tulla käymään. Hänelläkin on sinne avaimet. Eipä se sinne montaa kertaa ole kysymättä silti saapunut, mutta joskus olen uhannut soittaa poliisit, kun ei suostunut lähtemään, argh... Lähti se sitten lopulta kun tarpeeksi sille huusin ja raivosin.

Miksi muka aikuinen lapsi ei voi asua vanhempansa kanssa? Ja "ei ole tarkoitettu niin!" väittää joku. Sanon että haista home!

Tämä erittäin etäinen suhde omiin vanhempiin ja ydinperheen ja tiiviin suvun merkitys vain on suomessa unohdettu ja se on aivan suomalainen ilmiö. Kaikkialla muualla koko maailmassa on aivan normaalia että perheet asuvat yhdessä. Samassa talossa tai vierekkäisissä taloissa asuvat niin isovanhemmat, vanhemmat kuin lapset ja lapsenlapsetkin. On siihen ihan syynsä miksi suomi on mt-ongelmien kärkimaita.

Mädätään mielummin yksin pienessä betoniyksiössä ja tehdään lopulta itsemurha kuin asutaan isossa talossa tai yhdeisessa kodissa yhdeisöllisesti oman perheen kanssa!

Aloittajalle on parasta asua kotonaan. Kiinnitä katse ravitsemukseen, aivot alkavat lakkoilla elleivät saa tarvittaviaan aineita.

Mielihyvähormoneita ei voi valmistaa ellei saa esim. tarpeeksi epa-rasvahappoja, proteiinia ja b-vitamiineja. Eli asu rauhassa kotona äläkä vain muuta vaikka joku ääliö niin ehdottaa.

Sinulle tekee hyvää asua toisen ihmisen kanssa.

Ja mene apteekkiin ja osta monivitamiini jonka otat jokapäiväiseen käyttään sekä mikä tärkeintä, jatkuvaan käyttöön kalaöljykapselit.

Alkuperäinen kirjoittaja Siismitä;29403802:
On siihen ihan syynsä miksi suomi on mt-ongelmien kärkimaita.

Mädätään mielummin yksin pienessä betoniyksiössä ja tehdään lopulta itsemurha kuin asutaan isossa talossa tai yhdeisessa kodissa yhdeisöllisesti oman perheen kanssa!

Tuota, miksi minusta tämä ei nyt täsmää ap:n kirjoituksen kanssa...

Ap asuu kotona ja hänellä ON mt-ongelmia.