Auttakaa (potta-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Lapsi on 1v 10kk. Joskus n. 1-vuotiaana teki kakkaa pottaan kun ajoissa istutti siihen. Mutta sitten alkoi raivoaminen kun laittoi potalle niin päätin unohtaa homman.

Nyt olen huomannut että lapsi menee jonnekin piiloon kakalle ja jotenkin häpeilee asiaa. Kotona en ole tehnyt kakasta mitään numeroa, tai sanonut että hyi hyi kun haisee jne.

Eilen sitten yritin laittaa lasta potalle kun huomasin että kakka on tulossa, mutta sama huuto ja raivoaminen siinä. Välillä oli rauhassa kun näytin kirjaa jne. Mutta lopulta kakka sitten tuli vaippaan kun ei siinä potalla voinut ikuisuutta istuttaa..

Unohdanko koko asian taas hetkeksi vai mitä tässä pitäs tehdä?

Joo ei hätiä. Sitkeesti vaan ku huomaa et on kakkahätä ni tarjoaa sitä pottaa, ei tietty väkisin. Kyllä se siitä sit pikkuhiljaa. Voi sanoa et saa ottaa sen potan mihkä nyt ikinä haluaa mennä kakalle. Tosin meil sit viel vähän vanhempana poika kävi vaikka kesken juhlapäivällisen hakemassa potan keskelle olkkaria ja hoiti hommansa siinä. Mut sillä ei niin väliä siin vaiheessa kun vasta oli oppinut pottaan tekemään, sit ku se suju hyvin ja rutiinilla ni opeteltiin sit siihen et ne asiat hoidetaan vessassa.

[QUOTE="vieras";27856241]Huoh, meillä ihan samaa ja puoli vuotta enemmän ikää. En ihan totta tiedä, mitä pitäis tehdä? Miten pissaaminen?[/QUOTE]

Sitä ei olla edes vielä yritetty pottaan. Ajattelin jotenkin että kakka-asia olis helpompi ekana. Mutta oikeastaan voisin kokeilla istuttaa potalle muuten vaan jos tuliskin pissa.. kun aina se on liittynyt siihen kakkaan. Etten tiedä liittyykö pojan pelko tai mikä onkaan, siihen kakkaan vai itse pottaan. Miten teillä pissaaminen?

Meillä on luettu koko viikko pottakirjaa hyvin ahkerasti. Eilen tytöllä (2v) oikein syttyi idealamppu päässä ja sitten onkin käyty potalla ahkerasti. Koin tuon kirjan meille hyödylliseksi. (Leslie Patricelli: Potalla)

Meilläkin poika kakkasi aikansa piilossa, mutta sitten joku kerta se pottailu vain ykskaks onnistui. Kokeilin aina joskus tarjota pottaa ja unohdin koko jutun, jos ei sujunut. Meilläkin potta on ollut liikkuvaa laatua, en ole ihan pikkuiselta vaatinut, että on pakko tehdä tarpeet vessassa. Pissa tuli meillä helpommin pottaan kuin kakka. Samoin välillä kelpasi pytynpienennin, vaikka potta ei, sitten tuli taas kausi, kun potta oli ihan ehdoton, eikä pytylle millään.

Kun oikein tuli jumi, mä kerran näytin itse, miten pottaan pissataan. Poika katsoi kyllä kuin tärähtänyttä, mutta kyllä mä ne pissat sinne pottaan kyykin ja annoin itselleni oikein aploditkin. Sitten poikakin halusi potalle. Jossain vaiheessa poika sai aina tarran pissasta/kakasta joka tuli pottaan, niitä kertyi tosi vauhdilla. Mites, jos lapsi saisi valita kahdesta potasta aina sen hienomman? Meillä menee esim. hampaiden harjaus tosi hienosti, kun muksut saavat valita itse mieleisen kahdesta jarjasta ja tahnasta. Ylimääräinen potta ei ole hirveän kallis investointi.

Meidänkin poika kakkasi piilossa, halusi vain omaa rauhaa tarpeilleen. Sitten tajusin alkaa poistua kylpyhuoneesta ja jätin sen sinne äheltämään kakkaansa. Aluksi ne ei aina osunut ihan pottaan (:D), mutta pian alkoi tekemään tarpeet potalle. Vessassa oli autoja ja kirjoja mukana. Nyt on 1v 11kk ja päiväkuiva. Paljon aploodeja on saanut ja ylpeät vanhemmat ovat aina tulleet katsomaan tuotoksia ;)

Kannattaa hellittää hetkeksi ja ottaa potta uudestaan käyttöön kun tilanne on vähä rauhoittunu. Hyvä keino on just kirja ja esim. tarrataulu onnistuneesta potta kerrasta kiva tarra johonki isolle plakaatille... mut aikaa ja kärsivällisyyttä :D

Yhteistyössä