Auttakaa mua kanssasisaret.... oon ihan pulassa ton meidän pojan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Äitienpäivä alkoi ihanasti, mutta kääntyi taas painajaismaiseksi....
Poika 8v. kiusasi herkeämättä siskoaan, annoi jo pari varoitusta, mutta sitten usutti pikkuveljänsä 2v. kiusaamaan siskoaan, tyyliin käskemällä potkimaan jne.. ja pikkuvelihän tekee työtä käskettyä. Annoin tästä jo yhden rangaistuksen joka ei ollut riittävä koska hetken päästä riuhtaisi siskoaan kädestä niin kovasti että siskon käteen ranteeseen sattuu nyt todella kovasti ja heitti vielä kaupanpäälliseksi kovalla lelulla poskeen. Meillä on sovittuna sellainen rangaistus että jos satuttaa toista niin lähtee aina yksi lelu jemmaan jonka voi saada vastaavasti takaisin hyvällä käytöksellä. Nyt nappasin pojan kaksi tärkeää lelua kassiin ja siitäkös soppa syntyi.
Poika uhkasi hakea veitsen.....hän raivosi ihan silmittömästi ja uhosi muutenkin mitä kaikkea tekisi mulle ja mun tavaroille. Yritin pysyä rauhallisena vaikka nyt jo mullakin kiehui ja rankasti. Sanoi että jokaisesta uhkauksesta lähtee taas yksi lelu..... poika oli jo suunniltaan mutta otin vielä uhkaamani lelut ja vein jemmaan. Siellä se nyt raivoaa ja riehuu huoneessa ja uun kuulemma täysin paska, epäreilu ja vaikka mitä.

Kysynkin nyt että olenko täysin kohtuuton rangaistuksissa? Kaikille on samat säännöt, se vaan että tämä poika on yleensä ainut kelle näitä rangaistuksia pitää antaa, koska hän kurittaa siskojaan ja joskus pikkuveljeäänkin, potkimalla, lyömällä, heittämällä tavaroilla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
Poika 8v. kiusasi herkeämättä siskoaan, annoi jo pari varoitusta, mutta sitten usutti pikkuveljänsä 2v. kiusaamaan siskoaan, tyyliin käskemällä potkimaan jne.. ja pikkuvelihän tekee työtä käskettyä. Annoin tästä jo yhden rangaistuksen joka ei ollut riittävä koska hetken päästä riuhtaisi siskoaan kädestä niin kovasti että siskon käteen ranteeseen sattuu nyt todella kovasti ja heitti vielä kaupanpäälliseksi kovalla lelulla poskeen. Meillä on sovittuna sellainen rangaistus että jos satuttaa toista niin lähtee aina yksi lelu jemmaan jonka voi saada vastaavasti takaisin hyvällä käytöksellä. Nyt nappasin pojan kaksi tärkeää lelua kassiin ja siitäkös soppa syntyi.
Poika uhkasi hakea veitsen.....hän raivosi ihan silmittömästi ja uhosi muutenkin mitä kaikkea tekisi mulle ja mun tavaroille. Yritin pysyä rauhallisena vaikka nyt jo mullakin kiehui ja rankasti. Sanoi että jokaisesta uhkauksesta lähtee taas yksi lelu..... poika oli jo suunniltaan mutta otin vielä uhkaamani lelut ja vein jemmaan. Siellä se nyt raivoaa ja riehuu huoneessa ja uun kuulemma täysin paska, epäreilu ja vaikka mitä.

Kysynkin nyt että olenko täysin kohtuuton rangaistuksissa? Kaikille on samat säännöt, se vaan että tämä poika on yleensä ainut kelle näitä rangaistuksia pitää antaa, koska hän kurittaa siskojaan ja joskus pikkuveljeäänkin, potkimalla, lyömällä, heittämällä tavaroilla jne.

Aika löyhältä rangaistukselta kuulostaa tekoon nähden. Poika on kuitenkin jo 8vee ja tasan tietää mitä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Mistä se on oppinu lyömään....

Eipä siinä ole opettajaa tarvinnut. Meillä ei löydä lapsia jos sitä tarkoitat. Ollaan todella ehdottomia että ketään ei saa satuttaa. Pojalla on ollut osastojaksoja ja on epäilty esim. aspergeria, mutta diagnoosia ei tullut kun kakki kriteerit ei täyty, niinpä poika ei saanut jatkaa toimintaterapiassa eikä saada muutenkaan tukea.

Voisin kuvitella, että hakee huomiota. Rangaistukset ei ole kohtuuttomia, mutta ehkä kokee, että on jäänyt jotenkin paitsioon. Mulla ekaluokkalainen poika ja uhoo välillä hirveesti. Käytös yleensä paranee mitä enemmän annan hälle huomioo ja kehuja hyvistä teoista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Aika löyhältä rangaistukselta kuulostaa tekoon nähden. Poika on kuitenkin jo 8vee ja tasan tietää mitä tekee.

ihan samaa mieltä. uskomatonta käytöstä 8v jannulta.. ja lelu lähtee.. ei ei ei. tossa vaiheessa suuremmat rangaistukset peliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm?:
Missä on isä...
Isä on töissä ja muille provojen huutelijoille voin vaan sanoa että voi kun oliskin provo, mulle tää on ihan arkipäivää.
Olen rekkautunutkin tänne mutten halunnut tästä asiasta nimelläni kirjoittaa.

No ei todella ollut kohtuuton rangaistus. Ootko jutellut pojan kanssa silloin kun on ollut jo rauhoittunut että ymmärtääkö mitä tekee toisille tai mitä tuon tyyppiset uhkailut tarkoittaa? Lapsi voi päästellä suustaan sammakkoja mutta mä olen heti puuttunut siihen jos meillä tyttö on joskus puhunut mistään uhkaavaan tyyliin. Lapselle voi selittää että sillä tavalla ei puhuta toisille ihmisille missään olosuhteissa.

Muutenkin kuulostaa todella aggressiiviselta tuo poikasi käytös, hän on kuitenkin jo iso ja ymmärtää ettei saa lyödä / satuttaa toisia. Itse ottaisin yhteyttä perheneuvolaan / koulupsykologille että saisin apua tuon tyyppisen käytöksen lopettamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja df:
Minä varaisin ajan lasten psykologille... Uhkasi veitsellä?!? :o
Ei uhannut veitsellä konkreettisesti vaan uhkasi hakea veitsen siis sanallinen uhkaus.

Niin, sitä tarkoitinkin, sanamuoto oli vähän huono. :) Mutta ei muuta asiaa mielestäni. Jos uhkailee hakea veitsen, oletko varma ettei myös esim. vessassa ollessasi hae sitä ja satuta siskojaan tai käske pikkuveljen satuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
No ei todella ollut kohtuuton rangaistus. Ootko jutellut pojan kanssa silloin kun on ollut jo rauhoittunut että ymmärtääkö mitä tekee toisille tai mitä tuon tyyppiset uhkailut tarkoittaa? Lapsi voi päästellä suustaan sammakkoja mutta mä olen heti puuttunut siihen jos meillä tyttö on joskus puhunut mistään uhkaavaan tyyliin. Lapselle voi selittää että sillä tavalla ei puhuta toisille ihmisille missään olosuhteissa.

Muutenkin kuulostaa todella aggressiiviselta tuo poikasi käytös, hän on kuitenkin jo iso ja ymmärtää ettei saa lyödä / satuttaa toisia. Itse ottaisin yhteyttä perheneuvolaan / koulupsykologille että saisin apua tuon tyyppisen käytöksen lopettamiseen.

No kyllä jutellaan jälkeenpäin ja poika itse kommetoi tilannetta että hän ei mahda mitään sanoilleen ja teoillee kun vaan suuttui niin kovasti. Olen yrittäny selittää että se ei oikeita satuttamaan ketään eikä uhkailemaan. Ja kyllä hän sen jälkikäteen ymmärtää....mutta suuttuessa kaikki unohtuu. Pelkäänkin että joku joskus suututtaa hänet niin pahasti että hän tekee jotain jollekin kaverille tms. jos ei pysty hillitsemään itseään.

Poikaa on siis tutkittu 3-7 vuotiaana useampaan kertaa, on oltu sairaalajaksoillakin, mutta heidän mielestä ei ole neurologista vikaa ja jäimme tyhjän päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä varaisin ajan lasten psykologille... Uhkasi veitsellä?!? :o
Ei uhannut veitsellä konkreettisesti vaan uhkasi hakea veitsen siis sanallinen uhkaus.

Niin, sitä tarkoitinkin, sanamuoto oli vähän huono. :) Mutta ei muuta asiaa mielestäni. Jos uhkailee hakea veitsen, oletko varma ettei myös esim. vessassa ollessasi hae sitä ja satuta siskojaan tai käske pikkuveljen satuttaa?
No enhän mä voi olla varma :( tuntuu niin kauheelta, mun rakas lapsi..... miten sillä voi olla niin paha olla että käyttäytyy noin

Yritin saada puolisen vuotta sitten aikaa perheneuvolaan, on vaan kuulemma niin täyttä että eivät ota uusia asiakkaita. Koulupsykologilla ollaan käyty, mutta siitä ei ollut apua.

Toi on kuin suoraan meidän perheestä! Lisäksi se, että huudan, kun mikään ei mee lapsille perille.

Myös lastensuojelun kautta voi hakea apua. Useissa hoitotahoissa painaa enemmän se että viranomaistaho pyrkii nopeuttamaan palvelun piiriin pääsemistä. Tai ainakin kun itse alalla työskentelin niin usein aika järjestyi suht nopealla tahdilla kun pyytäjänä oli sos.viranomainen kuin pelkkä vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Myös lastensuojelun kautta voi hakea apua. Useissa hoitotahoissa painaa enemmän se että viranomaistaho pyrkii nopeuttamaan palvelun piiriin pääsemistä. Tai ainakin kun itse alalla työskentelin niin usein aika järjestyi suht nopealla tahdilla kun pyytäjänä oli sos.viranomainen kuin pelkkä vanhempi.

Siis keneenkä pitäisi ottaa yhteys, johonkinlastensuojekutyöntekijään suoraan vai?
Mä oon vaan niin väsyny tän jutun kanssa. Käytiin aikamoinen rumba aikoinaan läpi saadaksemme apua ja lopulta jäimme tyhjän päälle. poika aloitti toimintaterapiassa ja siitä oli iso apu, muutaman kuukauden päästä ilmoitivat sairaalasta etteivät annakaan maksusitoumusta enää kun ei neurologista vikaa löytyny, myönsivät kuitenkin että pojassa on asperger piirteitä ja joitakin aistiyliherkkyyksiä, mistä saattaa tuo räjähdysalttius johtua, mutta thats it.

Kuulosti niin tutulta. Meillä kaveri, jolla dysfasia, AD/HD ja Asperger ja noi raivarit on lähes joka päiväisiä. Sitä apua ei tulla teille ikinä kotiin tarjoamaan. Me ollaan saatu pojalle murto-osa siitä mitä oltaisiin tarvittu, raivoisalla taistelulla. Ollaan "pommitettu" kouluterveydenhuoltoa, sairaalan neurologian osastoa ja polia sekä avattu kukkaron nyörit ja ostettu rahalla pojalle apua.
Taisteluhenkeä näin äitienpäivään!

Yhteistyössä