Auttakaa kiltit matikantehtävien kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Oon tyhmä, matemaattisesti lahjaton ja nyt pohtinut viimeisen tunnin paria ilmeisesti aika yksinkertaista matikantehtävää, joita en vain tajua. Mulla ei ole loogista päättelykykyä näköjään ollenkaan ja näitä katsellessa pisti mietityttämään miten mut päästettiin edes lyhyen matikan kursseilta läpi lukiossa...

Mutta kysymys 1 on siis seuraava:

Asunnon vuokra on 150 % suurempi kuin yhtiövastike. Kuinka monta prosenttia vuokraa on korotettava jotta se olisi 200 % suurempi kuin yhtiövastike, kun yhtiöövastike nousee 15% ?

En tajua edes miten lähteä laskemaan tuota, mikä jaetaan milläkin ja kerrotaan milläkin :(

Kysymys 2.

Tuotteen myyntikate on 30%. Hintaa korotetaan 15 %. Montako prosenttia myynnin pitää muuttua ja mihin suuntaan, että kannattavuus paranisi 10 %?

Aloin jo itkemään, kun mietin miten en valmistu koskaan kun joudun vain uusimaan tätä yhtä kurssia -- ja tämä on jo kolmas kerta kun aloitan tämän saman kurssin, olen jättänyt sen aia kesken kun en vain ole kestänyt tätä vajavaista älyäni :/

[QUOTE="tyhmä";21951215]
Asunnon vuokra on 150 % suurempi kuin yhtiövastike. Kuinka monta prosenttia vuokraa on korotettava jotta se olisi 200 % suurempi kuin yhtiövastike, kun yhtiöövastike nousee 15% ?
[/QUOTE]

Helposti selitettynä. vastike 100 vuokra 150 vastike nousee 115 vuokra nousee 230 mikä on prosentuaalinen korotus välillä 100 ja 230

Tuotteen myyntikate on 30%. Hintaa korotetaan 15 %. Montako prosenttia myynnin pitää muuttua ja mihin suuntaan, että kannattavuus paranisi 10 %?

Aseta kuvitteellinen voitto ja laske siitä.

Aseta kuvitteellinen voitto ja laske siitä.

Tarkoitatko tuolla kuvitteellisella voitolla sitä paljon myyntikate on euroina? Eli jos tuote on 10 euroa sen myyntikate on tuo 3 euroa ja se on se voitto? (olen siis näin palikka)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;21951485:
En osaa neuvoa, mutta en kyllä itsekkään tajua tuota tehtävää.. :hug:

Kiitti :) En vain tajua matikkaa, mun pää ei toimi noita kysymyksiä katsellessa yhtään ja sitten kun tajuan etten tajua, alkaa ihan suututtamaan kun olen näin tyhmä. Mun älykkyysosamäärä on varmaan jotain 80 luokkaa.

Yhteistyössä