Autoton voi menettää työttömyyskorvauksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ette tosissanne voi olla noin mustavalkoisia, et pitäs ottaa vastaan työtä tosi hankalien matkojen päästä ja jós ei ota, niin ei saa korvauksiakaan. Tottakai, jos on mahdollisuus kulkea, pitää työ ottaa vastaan työssäkäyntialueen sisällä. Mut kyllä ainakin täällä työkkärin kautta saaduissa osoituksissa huomioidaan, onko auto vai ei ja onko kulkumahdollisuutta julkisilla. Niin ja kannattaa toki esitietoihin merkata, ettei ole autoa. Näin ei tule osoituksia välttämättä kauas.
Sanottakoon vielä, et mä en ottanut vastaan työtä, joka oli työssäkäyntialueella, mutta 45 kilsan päässä täältä. Meillä on toki 2 autoa, mut toisen toimivuudesta ei varmuutta. Enkä mä ois seiskaksi kerennyt töihin kun matkaa noin paljon ja tarha aukee 6.30. Kahdella autolla ei ajeta kuin pakosta, sillä mies ei saa ees verotukseen laittaa. Sen työmatka on nimittäin vaan 3 km. Tarhareissun kanssa sille tulee noin 10km suuntaansa.
Juu ja ei tarvii kivittää, vaikka kieltäydyin tuosta paikasta, mulla on töitä ihan täällä kaupungissa. Joudun ajamaan omalla autolla työpäivän aikana paljonkin, mut siitähän mä saan matkarahat, 44 senttiä/km.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mutta kun se mun ajatustapa ei ole se ainoa oikea!

Ei olekaan, mutta se on oikein että ei tukea sille joka töihin ei ole menossa. Mutta kun ihmiset on tottuneet saamaan kaiken mitään itse tekemättä.

No tuota noin. Mitäs jos palkka tässä työpaikassa ois, sanotaan vaikka tonni kuussa käteen? Todennäköisesti ei, kun yötyöstä kyse, mutta, LET'S PLAY A GAME ;) Paljonko menee bussimatkoihin kuussa? Siihen päälle vuokra, vesi, sähkö, mahdolliset terveyden huoltomenot ja eläminen. Eli todennäköisesti näillä tuloilla henkilö on JOKA TAPAUKSESSA sosiaaliturvan varassa pärjätäkseen. Mitä te sitten ajattelette tästä ihmisestä? Kävisi töissä mutta joutuisi silti hakemaan kelalta asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea, samalla lailla hänet täällä varmaan tuomittaisiin pummiksi.

Oletetaan vielä että työ on henkisesti raskasta ja kulkuyhteydet niin huonot että työvuoron jälkeen joudut vielä bussia odottelemaan ennen kuin pääset kotiin lepäämään. Yötyöläisellä se päiväkin kuluu sitten nukkuessa - ja ei muuta kuin takaisin töihin.

Voihan se olla että tässä tapauksessa kulkeminen olisi järjestynyt viitseliäisyydellä ja palkkakin vastasi työtä, mutta ko. mies oli vaan laiska. Mutta kun me emme sitä voi tietää!

Älkää viitsikö syyttää mustavalkoisuudesta, jos itse ajattelette vain sitä että jos ihminen ei jostain syystä pysty käymään tietyssä työssä, ei ansaitse perusturvaakaan. Monen mielestä pitää auto pystyä ostamaan vaikka lainalla, sillä edelleen työssä on käytävä vaikka pää kainalossa.

Ehkäpä tämäkin mies olisi saanut hieman aikaa etsiä työtä lähempää. Edelleen korostan että itse en olisi lopputiliä ottanut ennen kuin uusi paikka olisi varmistettu, mutta kun mun tapani ei ole se ainoa oikea EMMEKÄ VOI TÄMÄN MIEHEN TARINAA JA TAUSTOJA TIETÄÄ.

Ymmärtääkö kukaan mun pointtia?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Ja tällä samalla palstalla oli kerran keskustelua siitä, kuinka eivät muutaisi hissittömään kerrostaloon neljänteen kerrokseen, koska se on niin hankalaa sinne kiivetä rappusia pitkin :laugh: :laugh:

Sellaisessa olen kyllä asunut :whistle:

Niin mäkin, ja siltikään en lähtis 65 kilsan päähän töihin ilman autoa, enkä hankkis sitä ihan vaan sen takia et pääsen sinne.

Ethän kuitenkaan kitisisi sitten myöskään karenssista?

Tietty kitisisin, enhän mäkään pyhällä hengellä elä :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
No tuota noin. Mitäs jos palkka tässä työpaikassa ois, sanotaan vaikka tonni kuussa käteen? Todennäköisesti ei, kun yötyöstä kyse, mutta, LET'S PLAY A GAME ;) Paljonko menee bussimatkoihin kuussa? Siihen päälle vuokra, vesi, sähkö, mahdolliset terveyden huoltomenot ja eläminen. Eli todennäköisesti näillä tuloilla henkilö on JOKA TAPAUKSESSA sosiaaliturvan varassa pärjätäkseen. Mitä te sitten ajattelette tästä ihmisestä? Kävisi töissä mutta joutuisi silti hakemaan kelalta asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea, samalla lailla hänet täällä varmaan tuomittaisiin pummiksi.

Ajattelisin, että siinäpä vasta vastuullinen ihminen kun tekee jotain elantonsa eteen ja nostaisin hattua. Olen itsekin tehnyt töitä siitä rahallisesti hyötymättä ja tein niitä vielä opintojen ohessa ja kyseessä vuorotyö. Ja saatiin asumistukea. Enää ei palkka eikä vuorotyö miellytä joten olen vaihtamassa alaa. Vittumaista pelkällä opintotuella ja asuntolainan kanssa, mutta itse olen vastuussa omista ratkaisuistani. Voisin jäädä kotiin makaamaan ja odottamaan että yhteiskunta maksaa kaiken, käydä töissä paskalla palkalla tai sitten kouluttautua lisää. Ihan sama oikeus on muillakin pienestä palkasta kitisevillä. Ja jos ei koskaan mitään tee niin ei voi tilanne parantuakaan. Esimerkkinä mieheni. Oli työttömänä, meni Kelan harjoitteluun, sai työpaikan ja käteen 1100 euroa, nyt on ollut pari vuotta samassa paikassa ja saa käteen 1800 euroa. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä kotiin makaamaan ja valittamaan. Ei tietenkään kaikilla näin käy mutta loistava esimerkki.

En ole sanonut, ettei työstä kieltäytyvälle pitäisi maksaa mitään. Työttömyysturvaa ei pitäisi maksaa, jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Tässä maassa on tosi tiukat kriteerit jo muutenkin työttömyyskorvauksen suhteen kun vertaa muihin maihin, että ihmettelen noita harmaita joille kaikki ns. normaali inhimillinen elämä on vaan tekosyitä. Aika kovia arvoja teillä...

Ei ihme, että Suomessa tehdään paljon itsemurhia ja ollaan masentuneita kun kaikkeen on vaan pystyttävä ja kaikkea jaksettava vaikka hammasta purren, että jotkut ruttuturvat sais tyydytyksen siitä!

Ja sitten viel ihmetellään miksi täällä on nykyään kaikenmaailman kouluammuskeluja!!
Just siksi kun ihmiset vedetään ihan loppuun!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Ette tosissanne voi olla noin mustavalkoisia, et pitäs ottaa vastaan työtä tosi hankalien matkojen päästä ja jós ei ota, niin ei saa korvauksiakaan. Tottakai, jos on mahdollisuus kulkea, pitää työ ottaa vastaan työssäkäyntialueen sisällä. Mut kyllä ainakin täällä työkkärin kautta saaduissa osoituksissa huomioidaan, onko auto vai ei ja onko kulkumahdollisuutta julkisilla. Niin ja kannattaa toki esitietoihin merkata, ettei ole autoa. Näin ei tule osoituksia välttämättä kauas.
Sanottakoon vielä, et mä en ottanut vastaan työtä, joka oli työssäkäyntialueella, mutta 45 kilsan päässä täältä. Meillä on toki 2 autoa, mut toisen toimivuudesta ei varmuutta. Enkä mä ois seiskaksi kerennyt töihin kun matkaa noin paljon ja tarha aukee 6.30. Kahdella autolla ei ajeta kuin pakosta, sillä mies ei saa ees verotukseen laittaa. Sen työmatka on nimittäin vaan 3 km. Tarhareissun kanssa sille tulee noin 10km suuntaansa.
Juu ja ei tarvii kivittää, vaikka kieltäydyin tuosta paikasta, mulla on töitä ihan täällä kaupungissa. Joudun ajamaan omalla autolla työpäivän aikana paljonkin, mut siitähän mä saan matkarahat, 44 senttiä/km.

kyllä olen ihan tuota mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ihme, että Suomessa tehdään paljon itsemurhia ja ollaan masentuneita kun kaikkeen on vaan pystyttävä ja kaikkea jaksettava vaikka hammasta purren, että jotkut ruttuturvat sais tyydytyksen siitä!

Ja sitten viel ihmetellään miksi täällä on nykyään kaikenmaailman kouluammuskeluja!!

Juu, itse asiassa kärsin itsekin masennuksesta ja jos en olisi kht-tuella niin olisin sairaslomalla koska en olisi työkykyinen ja näin ollen oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Saikulle vaan jos ei ole työkykyä!

Mustavalkoinen ajattelutapa. Kyllä kulkuvaikeudet on minusta riittävä syy kieltäytyä ja onhan niitä muitakin hyväksyttäviä syitä. Se, et ei huvita lähteä työhön, ei ole syy, ja siitä saa karenssin antaa. Edes työkkäri ei voi ketään pakottaa autoa/korttia hankkimaan saati muuttamaan.
Mulla nyt on tosin työtä, mut jos aateltas niin, että mun työn takia jouduttaisiin muuttamaan, niin sit ois mies työttömänä kun sen alan töitä on tosi harvassa. Lisänä tietysti se, et talo pitäs myydä. Juu, ei onnistuisi.
Ehkä tossa esimerkissä on nyt karenssi tullut sen takia, et on ite irtisanoutunut. Olis alunperinkin jättänyt menemättä, jos kulkeminen vaikeaa.

Juu, itse asiassa kärsin itsekin masennuksesta ja jos en olisi kht-tuella niin olisin sairaslomalla koska en olisi työkykyinen ja näin ollen oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Saikulle vaan jos ei ole työkykyä!

Mutta eihän sullakaan ole oikeutta sitten kodinhoidontukeen jos kerran muuten olisit sairaslomalla, jos ruvetaan pilkusta asiaa vääntämään.

Mutta eihän sullakaan ole oikeutta sitten kodinhoidontukeen jos kerran muuten olisit sairaslomalla, jos ruvetaan pilkusta asiaa vääntämään.

Miksi ihmeessä ei olisi? :D
Mä kun olen kotona lapsia hoitamassa. Toki saisin paljon paremmat rahat jos ilmoittautuisin työttömäksi mutta en ole koskaan ollut tukien väärinkäyttäjä.

Miksi ihmeessä ei olisi? :D
Mä kun olen kotona lapsia hoitamassa. Toki saisin paljon paremmat rahat jos ilmoittautuisin työttömäksi mutta en ole koskaan ollut tukien väärinkäyttäjä.

Sun kuuluisi ilmoittaa kelaan olevasi kyvytön hoitamaan kotia koska oot masentunut, ei kodinhoidon tuki kuulu sellaselle joka on sairaslomalainen muuten. Kelan sairaspäivärahaa siitä vaan hakemaan hophop!

Mustavalkoinen ajattelutapa. Kyllä kulkuvaikeudet on minusta riittävä syy kieltäytyä ja onhan niitä muitakin hyväksyttäviä syitä. Se, et ei huvita lähteä työhön, ei ole syy, ja siitä saa karenssin antaa. Edes työkkäri ei voi ketään pakottaa autoa/korttia hankkimaan saati muuttamaan.
Mulla nyt on tosin työtä, mut jos aateltas niin, että mun työn takia jouduttaisiin muuttamaan, niin sit ois mies työttömänä kun sen alan töitä on tosi harvassa. Lisänä tietysti se, et talo pitäs myydä. Juu, ei onnistuisi.
Ehkä tossa esimerkissä on nyt karenssi tullut sen takia, et on ite irtisanoutunut. Olis alunperinkin jättänyt menemättä, jos kulkeminen vaikeaa.

no mut se nyt vaan on niin että töitä on otettava vastaan tai sit luovuttava työttömyyskorvauksista. tympii tollanen asenne et kun duunia ei tarjota naapurista ja muutenki on vähän hankalaa kun joutuu heräämään aikasten et ehtis töihin, nii sit itketään ku rahahanat menee kiinni.

suomessa syydetään ihan liikaa ilmasta rahaa "köyhille" ja työttömille. johan sen näkee tuosta hesarin jutustakin.

Sun kuuluisi ilmoittaa kelaan olevasi kyvytön hoitamaan kotia koska oot masentunut, ei kodinhoidon tuki kuulu sellaselle joka on sairaslomalainen muuten. Kelan sairaspäivärahaa siitä vaan hakemaan hophop!

Voi sua pientä, kun et edes oikeita termejä tiedä. Kodinhoitotukea ei ole olemassakaan :)

no mut se nyt vaan on niin että töitä on otettava vastaan tai sit luovuttava työttömyyskorvauksista. tympii tollanen asenne et kun duunia ei tarjota naapurista ja muutenki on vähän hankalaa kun joutuu heräämään aikasten et ehtis töihin, nii sit itketään ku rahahanat menee kiinni.

suomessa syydetään ihan liikaa ilmasta rahaa "köyhille" ja työttömille. johan sen näkee tuosta hesarin jutustakin.

Mutta kun sä et voi tietää onko ollut vain mukavuudenhalusta kyse!!

Ihmettelen todella mitä on tapahtunut ihmisille, mikä meille antaa oikeuden tuomita toisemme sen kummemmin edes tietämättä. Ilkeyttä, ahdasmielisyyttä ja kateutta?!

Eihän tässä nyt siitä ollut kyse, ettei huvita lähteä 100 metriä pidemmälle töihin ja herätä aikaisin. Vaan siitä, että onko se perusteltua irtisanoutua työstä, johon ei kertakaikkiaan pääse mitenkään järkevästi jos ei ole autoa, kun julkinen liikenne ei toimi!

Ja onks se sulta jotenkin pois, vaikka sitä rahaa syydettäis työttömille ja köyhille?

[

suomessa syydetään ihan liikaa ilmasta rahaa "köyhille" ja työttömille. johan sen näkee tuosta hesarin jutustakin. [/quote]

Se, et mä en lähtenyt naapurikuntaan töihin, ei ollut se, et joutuisin heräämään aikaisin. Mä nousen joka aamu viideltä, jos aamuvuoro. Mut se on aíka hankala lasta viedä tarhaan, ennenkuin se aukeaa. Ja jos tarha aukeaa 6.30. ei 45km päähän ehdi ennen 7. Ja täällä ei saa vuorohoitopaikkaa, jos molemmilla ei ole vuorotyö.
Mä oon ehkä jäävi tästä asiasta keskustelemaan kun en montaakaan päivää ole eläissäni ollut työttömänä. Mut kyllä mun mielestä kulkuvaikeudet (jos niitä tosissaan on) ovat asia, josta ei karenssia kuulu saada.
Mun tilanteessa työstä kieltäytymiseen oli monta muutakin syytä kuin edellämainitut. Kulkeminen oli yksi syy. Mulla on auto, mut mulla ei ois ollut rahaa maksaa bensoja ekaan palkkaan saakka...kas kun satuin ottamaan pätkätyön vastaan ja rahan saanti venyi. Enkä ois saanu verotukseen laittaa kun omavastuu ei ois marras-joulukuussa täyttyny. Lisäksi paikka oli toisenlainen mitä etsin. Niin ja kun töitä on lähempänäkin. Kyllä mä valitsin kahdesta sen lähemmän paikan. Niin, eihän sitä voi oikeastaan sanoa työstä kieltäytymiseksi. Mulla kun oli 2 paikkaa samaan aikaan, joista valita. TOinen työkkärin kautta, toinen itse hommattu.

Ja onks se sulta jotenkin pois, vaikka sitä rahaa syydettäis työttömille ja köyhille?

Ootko sä tosissasi? Luuletko sitä rahaa tippuvan taivaalta esimerkiksi terveydenhuoltoon, koulutukseen jos me kaikki heittäydyttäs yhteiskunnan varaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Pässi:

Ootko sä tosissasi? Luuletko sitä rahaa tippuvan taivaalta esimerkiksi terveydenhuoltoon, koulutukseen jos me kaikki heittäydyttäs yhteiskunnan varaan?

meinasin jättää ton mirenan kysymyksen kokonaan kommentoimatta, mut et ois voinu paremmin vastata :D

No en tietenkään luule! Mutta koska kaikki eivät heittäydy yhteiskunnan varaan, niin mitä helvettiä se kaivelee jos jotkut niin tekisivät. Jos nyt lopetettais kaikkien tukien maksaminen, niin tuskin meidän veroprosentit siitä pienenis ja valtakunnassa ois kaikki hyvin.

Voithan mieluummin alkaa työttömäksi jos se niin helppoa on ja ilmaista rahaa tulee ovista ja ikkunoista :saint:

Ja aina voi ajatella mieluummin maksavansa uusia lisärakennuksia eduskuntaa varten, kansanedustajien kulukorvauksia ja edustusrahoja esimerkiksi vaatteita ja lounaita varten :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Voithan mieluummin alkaa työttömäksi jos se niin helppoa on ja ilmaista rahaa tulee ovista ja ikkunoista :saint:

Ei kiitos, en ole sen sortin ihminen. En halua tällä hetkellä töihin joten työttömäksi en aio ilmoittautua.

Ja muistakaapas puolustajat sitten sekin, että nurisematta otatte vastaan lapsellenne hoitopaikankin vaikka jostain peräkylän pyllistyksestä. Eihän se mitään haittaa, vaikka ei olisi autoa, ei pääsisi julkisilla tai matkaa tulisi tuhottomasti :whistle: Jos töihinkin pitää päästä ilman kulkuvälineitä, ei tarhamatkatkaan liene ongelma ;)

Ja muistakaapas puolustajat sitten sekin, että nurisematta otatte vastaan lapsellenne hoitopaikankin vaikka jostain peräkylän pyllistyksestä. Eihän se mitään haittaa, vaikka ei olisi autoa, ei pääsisi julkisilla tai matkaa tulisi tuhottomasti :whistle: Jos töihinkin pitää päästä ilman kulkuvälineitä, ei tarhamatkatkaan liene ongelma ;)

Onneksi olen hoitanut asiani niin, että kortti ja auto löytyy. Ja matka tuskin tulee olemaan ongelma, jo opiskeluaikoina kävin töissä viereisessä kaupungissa.

Onneksi olen hoitanut asiani niin, että kortti ja auto löytyy. Ja matka tuskin tulee olemaan ongelma, jo opiskeluaikoina kävin töissä viereisessä kaupungissa.

Juu, autoja on mullakin kaksin kappalein ja lisäksi moottoripyörä, mönkkäri ja skootteri, joten ajopelejä löytyy kyllä. Tarhakin on toisella puolella kaupunkia.
Kaikilla ei varmaankaan ole ihan näin hyvin asiat. Autoa ei ole varaa laittaa kun siihen pitäisi olla rahaa. Ja rahaa ei saa, jos ei voi ottaa työtä vastaan. Työtön voi olla aika ahtaassa tilanteessa kun haluaisi ottaa työtä vastaan, mutta ei pysty. Ja kun palkat tulevat yleensä jälkikäteen, niin välttämättä ei ole rahaa bensoihin ennen tilipäivää. Eikä se paljon auta, jos sanotaan, et saahan ne verotukseen. Niin saa, mut ei se sillä hetkellä auta.
Itsellä ei vast. ongelmia ole, mutta monella lähipiirissä on ollut. Terveisin korven keskellä lapsuutensa asunut. (ps eikä julkiset kulkeneet lainkaan siellä)

Juu, autoja on mullakin kaksin kappalein ja lisäksi moottoripyörä, mönkkäri ja skootteri, joten ajopelejä löytyy kyllä. Tarhakin on toisella puolella kaupunkia.
Kaikilla ei varmaankaan ole ihan näin hyvin asiat. Autoa ei ole varaa laittaa kun siihen pitäisi olla rahaa. Ja rahaa ei saa, jos ei voi ottaa työtä vastaan. Työtön voi olla aika ahtaassa tilanteessa kun haluaisi ottaa työtä vastaan, mutta ei pysty. Ja kun palkat tulevat yleensä jälkikäteen, niin välttämättä ei ole rahaa bensoihin ennen tilipäivää. Eikä se paljon auta, jos sanotaan, et saahan ne verotukseen. Niin saa, mut ei se sillä hetkellä auta.
Itsellä ei vast. ongelmia ole, mutta monella lähipiirissä on ollut. Terveisin korven keskellä lapsuutensa asunut. (ps eikä julkiset kulkeneet lainkaan siellä)

Valintoja. Valintoja. Me ollaan ostettu kaikki autot molempien ollessa kotona, vanhakin kun välttää. Mutta eihän ne monille kelpaa. Ja itsekin olen korvesta ja sieltä pois muuttanut ihan niiden töiden perässä..

Yhteistyössä