Autoton voi menettää työttömyyskorvauksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras kommentoi:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Entä jos mies on perheellinen, ja tässähän puhuttiin yövuoroistakin; kyllä se 65km on melkoinen matka kulkea yöt töissä..eikä ne kulkuyhteydet niin täydellisiä ole, eikä se mitään kovin halpaakaan ole. Kuka kustantaa?
En ihan heti ottaisi vastaan työpaikkaa tuollaisen matkan päässä, jos esim. työ on yötyötä, kulkuyhteydet surkeat ja pahimmassa tapauksessa vielä palkkakin niin huono että kun sitä omaa jaksamistakin ajattelee niin miinukselle mennään, siihen vielä päälle työmatkakulut.

Mulle on ainakin täällä ollessa tullut paremmin kuin hyvin selväksi että Suomessa bussillakin matkustaminen on KALLISTA :xmas:

Eikös periaate ole että kuitenkin työssäololla tienataan se mitä tarvitaan eli vaikka tulos olisi /-0 niin siitä kertyy eläke ja muita etuja, eli työ otetaan vastaan? Vuorotyö ym on ammatinvalinta ja/tai koulutuskysymys. Mä olen sitä mieltä että tämä on ihan oikein, joku aikaraja on hyvä antaa esim ajokortin suorittamiseen mutta periaatteessa kuitenkin ok.

*avaa sateenvarjon*
yrittäjän puolisona joten ei lottovoittona meillekään rahat ole tulleet

Smaa mieltä. Omaan järkeen kun ei käy tuo, että kun työ ei rahallisesti tarpeeksi kannata niin ei mennä sitten ollenkaan. Koska työntekohan kannattaa aina! Kertyy eläkettä, kokemusta ja sitä kautta palkkaa. Tästäkin suhtautumisesta mielestäni huomaa sen, että Suomessa on osaltaa myös liian hyvät tuet.
Ja matkoja voi vähentää verotuksessa, plussaa sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
No entäs sitten jos perheessä on kaksi työkykyistä, ajokykyistä ja ajokortin omistavaa henkilöä, joiden molempien työt olisivat klo.07.00-15.30 ja täysin erisuunnissa ja tulot jäisivät kuitenkin niin pieniksi, ettei perheellä olisi mahdollisuutta YLLÄPITÄÄ kahta autoa (siis verot+vakuutukset+bensat+katsastukset+huollot ja korjautukset+renkaat jnejnejne). Mites sitten käy jos toinen kieltäytyy työpaikasta??
Auto on oikeesti aika kallis pitää ja mitäs sitten kun sitä toista autoa ei enää tarvita (jompikumpi jää työttömäksi) ja se ei menekään kaupaksi, kun on vanha ja paljon ajettu ja huono, kun piti satasella hankkia...

Ja entäs nämä työpaikat, jotka ovat tyyliin 3-11päivää?? Pitäisikö sellaisen takia hankkia auto??

Jos on valinnut asuinpaikakseen tontin jossa ei ole julkista liikennettä, MUN mielestä silti on oletuksena että mlemmilla on auto. Jonkinlainen vaikka 20 v vanha kuten mullakin oli. Toinen vaihtoehto on että muutetaan lähemmäs bussilinjaa. Kaikkea hyvää ja haluttua ei voi saada valtion kustannuksella.

t. yrittäjänpuoliso

Vieraalle..Tuota mä tarkoitinkin sillä että asioilla on aina 2 puolta, ja tää puoli oli se mitä minä en ajatellut; vaan sitä että olisiko tuo perheellistä kohtaan oikein? Ex kun oli vuorotöissä niin erityisesti ne yöt oli vaikeita. Onneksi ei tuota matkaongelmaa ollut :xmas:

No entäs sitten jos perheessä on kaksi työkykyistä, ajokykyistä ja ajokortin omistavaa henkilöä, joiden molempien työt olisivat klo.07.00-15.30 ja täysin erisuunnissa ja tulot jäisivät kuitenkin niin pieniksi, ettei perheellä olisi mahdollisuutta YLLÄPITÄÄ kahta autoa (siis verot+vakuutukset+bensat+katsastukset+huollot ja korjautukset+renkaat jnejnejne). Mites sitten käy jos toinen kieltäytyy työpaikasta??
Auto on oikeesti aika kallis pitää ja mitäs sitten kun sitä toista autoa ei enää tarvita (jompikumpi jää työttömäksi) ja se ei menekään kaupaksi, kun on vanha ja paljon ajettu ja huono, kun piti satasella hankkia...

Ja entäs nämä työpaikat, jotka ovat tyyliin 3-11päivää?? Pitäisikö sellaisen takia hankkia auto??

Mitkä nuo kyseessä olevat paikat olisi? Osa ON kyllä ihan valittavia juttuja, eli kaikkeen työhön ei vaadita ydinfyysikon lahoja, suurimpaan osaan vaan viitseliäisyyttä.

Vieraalle..Tuota mä tarkoitinkin sillä että asioilla on aina 2 puolta, ja tää puoli oli se mitä minä en ajatellut; vaan sitä että olisiko tuo perheellistä kohtaan oikein? Ex kun oli vuorotöissä niin erityisesti ne yöt oli vaikeita. Onneksi ei tuota matkaongelmaa ollut :xmas:

Miksi ei olisi vuorotyö oikein? Samallalailla ne perheettömät joutuu sumplimaan ja suunnittelemaan milloin ne ehtisi/uskaltaisi sen perheen perustamaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
No periaatteessahan tuo on ihan oikein.. Niitä töitä viimeseen asti karttelevia kyllä riittää..

Siis jos ei oo autoa ja työpaikka 60 km päässä niin pitäis kävellä vai? Luitko edes juttua?

Voi hankkia kortin tai muuttaa lähemmäs. Viisaampaa hankkia kortti ja auto. Vai odottaako jotkut että se työpaikka aina vieressä on...?

Ja millä rahalla jos ei ole?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras yrittäjänpuoliso:

Jos on valinnut asuinpaikakseen tontin jossa ei ole julkista liikennettä, MUN mielestä silti on oletuksena että mlemmilla on auto. Jonkinlainen vaikka 20 v vanha kuten mullakin oli. Toinen vaihtoehto on että muutetaan lähemmäs bussilinjaa. Kaikkea hyvää ja haluttua ei voi saada valtion kustannuksella.

t. yrittäjänpuoliso

Mutta kun joskus työpaikka voi olla syrjässä ja itse asut keskustassa. Saako silloin mielestäsi kieltäytyä?

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjänpuoliso:

Miksi ei olisi vuorotyö oikein? Samallalailla ne perheettömät joutuu sumplimaan ja suunnittelemaan milloin ne ehtisi/uskaltaisi sen perheen perustamaan ;)

En mä sitä tarkoittanut ettei vuorotyö olisi oikein :D Vaan sitä että JOS tälläkin herralla olisi ollut perhesyyt taustalla kieltäytymisen perusteella, niin silloin päätös ei välttämättä ollut häntä kohtaan oikein. Mutta sitähän ei kukaan meistä voi tietää :) Ja se arvomaailma voi olla vähän erilainen eri ihmisillä :whistle:

Ja se arvomaailma voi olla vähän erilainen eri ihmisillä :whistle:

Ja jos tarkoitat tällä rahaa / aikaa perheen kanssa niin silloin siitä rahasta täytyy olla valmis luopumaan jos töihin ei ole menossa. Esimerkiksi mun eno irtisanoutui työstään, asuu korvessa ilman autoa ja korttia eikä nosta päivärahaa vaan elää säästöillä. Kuinkahan moni teistä olis valmis noin tekemään? :whistle:
Raha kyllä kelpaa, mutta mitään sen eteen ei olla valmiita tekemään.

Niin ja sitten vielä tuli mieleen että tosiaan, jos olet työtön niin milläs maksat sen ajokortin ja auton?? Kun sinne töihinhän nyt ei pääse ilman sitä autoa?

Jos asut yksin niin sittenhän on helppo muuttaa mutta kun kaikki vetoaa perheisiin niin kai se töissä käyvä toinen osapuoli voi kustantaa tai sitten ottaa lainaa?
Siis ihan oikeasti, tämä keskustelu alkaa olemaan melko naurettava. Jos töihin "joutuu" niin yhteiskunnan pitäis maksaa autot ja matkat ja ylläpidot. Hei, missä oma vastuu??

hui kun monta kommenttia ihan yhtäkkiä :o

Kortin ja aauton olen itsekin hankkinut epävarmassa tilanteessa lainarahalla, muuta en osaa suositella lottoamisen lisäksi, valitettavasti.

Jos työpaikka on syrjässä niin se auto on vaan hommattava tai kimppakyytiä muiden kanssa yritettävä järjestää, vai miten perustelisit työapikan siirtämisen?

Ja miksi herran perhesyyt olisi estäneet vuorotyön? Olisivat ne varmaan vaikeeuttaneet arkea epäilemättä, mutta jos vuorortyö ei _onnistu_ niin toisen olisi kai syytä jäädä kotiin kotihoidontuelle tai muuten vaan, tai jos taloudellinen tialnee ei anna periksi, niin sitten vaan sen on onnistuttava. Meillä oli 6 v viikonloppuperhe-elämää, eli en ole ihan noviisi tai kokematon kommenteissani :)

Nelosen uutiset tutki: Autottomuus voi viedä työttömyyskorvaukset
Julkaistu 8.11.2008 15:44

Oman auton ja julkisen liikenteen puuttuminen voi viedä työnhakijalta työttömyysturvan. Vakuutusoikeus käsittelee vuosittain parikymmentä juttua, jossa työntekijä on kieltäytynyt työpaikasta mahdottomien kulkuyhteyksien vuoksi.

Kaakkoissuomalainen mies irtisanoutui työstään A-klinikan yövalvojana. Työttömyyskassan mukaan irtisanoutumiselle ei ollut syytä, joten mies jätettiin kolmeksi kuukaudeksi ilman työttömyyskorvauksia. Mies itse vetosi kulkuvaikeuksiin. Matkaa työpaikalle oli 65 kilometriä, eikä sinne päässyt julkisilla kulkuvälineillä. Työaikojen takia kimppakyytikin oli mahdoton.

Vakuutusoikeuden mielestä kulkuvaikeudet eivät olleet riittävä syy erota töistä. Mies ei ole ainoa kulkuyhteyksien kanssa kamppaileva. Vakuutusoikeuden päätöksien joukosta löytyy paljon kohtalotovereita.

Esimerkiksi itäsuomalaiselle naiselle tarjottiin työtä kirpputorilta neljäksi tunniksi päivässä. Nainen ei halunnut ottaa vastaan paikkaa, sillä bussit kulkivat harvoin. Nainen olisi päässyt miehensä kyydissä töihin, mutta odotteluaikaa olisi tullut paljon, mies kun oli kokopäivätöissä. Vakuutusoikeuden mukaan kulkuvaikeuksiin vetoamalla nainen osoitti, ettei hän ole lainkaan työmarkkinoiden käytettävissä. Siten hänelle ei kuulu minkäänlaisia työttömyysavustuksia.

[b9Nelosen uutiset kävi läpi vakuutusoikeuden työttömyysturvaa koskevat päätökset noin puolen vuoden ajalta. Suhtautuminen kulkuvaikeuksiin on pysynyt tiukkana: Työssäkäyntialueellaan jokainen joutuu itse järjestämään työmatkansa. Alueet määrittelee työministeriö. Esimerkiksi helsinkiläisten työssäkäyntialueeseen kuuluu kaikkiaan 23 kuntaa.[/b]

http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=44961

Vakuutusoikeuden päätökset ovat luettavissa tästä (pdf)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nelosen uutiset tutki: Autottomuus voi viedä työttömyyskorvaukset
Julkaistu 8.11.2008 15:44

Oman auton ja julkisen liikenteen puuttuminen voi viedä työnhakijalta työttömyysturvan. Vakuutusoikeus käsittelee vuosittain parikymmentä juttua, jossa työntekijä on kieltäytynyt työpaikasta mahdottomien kulkuyhteyksien vuoksi.

Kaakkoissuomalainen mies irtisanoutui työstään A-klinikan yövalvojana. Työttömyyskassan mukaan irtisanoutumiselle ei ollut syytä, joten mies jätettiin kolmeksi kuukaudeksi ilman työttömyyskorvauksia. Mies itse vetosi kulkuvaikeuksiin. Matkaa työpaikalle oli 65 kilometriä, eikä sinne päässyt julkisilla kulkuvälineillä. Työaikojen takia kimppakyytikin oli mahdoton.

Vakuutusoikeuden mielestä kulkuvaikeudet eivät olleet riittävä syy erota töistä. Mies ei ole ainoa kulkuyhteyksien kanssa kamppaileva. Vakuutusoikeuden päätöksien joukosta löytyy paljon kohtalotovereita.

Esimerkiksi itäsuomalaiselle naiselle tarjottiin työtä kirpputorilta neljäksi tunniksi päivässä. Nainen ei halunnut ottaa vastaan paikkaa, sillä bussit kulkivat harvoin. Nainen olisi päässyt miehensä kyydissä töihin, mutta odotteluaikaa olisi tullut paljon, mies kun oli kokopäivätöissä. Vakuutusoikeuden mukaan kulkuvaikeuksiin vetoamalla nainen osoitti, ettei hän ole lainkaan työmarkkinoiden käytettävissä. Siten hänelle ei kuulu minkäänlaisia työttömyysavustuksia.

Nelosen uutiset kävi läpi vakuutusoikeuden työttömyysturvaa koskevat päätökset noin puolen vuoden ajalta. Suhtautuminen kulkuvaikeuksiin on pysynyt tiukkana: Työssäkäyntialueellaan jokainen joutuu itse järjestämään työmatkansa. Alueet määrittelee työministeriö. Esimerkiksi helsinkiläisten työssäkäyntialueeseen kuuluu kaikkiaan 23 kuntaa.

http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=44961

Vakuutusoikeuden päätökset ovat luettavissa tästä (pdf)

Lyhyesti; joko olet käytettävissä tai et ole.

Jos olet, olet valmis näkemään vaivaa asian onnistumisen eteen tai sietämään samaa epämukavuutta kuin monet muutkin. Veikaan että jos vuorotyöstä saataisi mielipiteitä, 85& ei tekisi sitä muuten kuin lisäpalkan takia.

Se on totta että auton pitäminen on kallista, mutta jos on 65km työmatka kuten tuossa lehtijutussa haastatellulla miehellä, eikä julkisilla pääse odotusaikojen ym. rajoissa, niin saahan ne verotuksessa vähennettyä. Ja jos jää työttömäksi tai autolle ei enää ole tarvetta eikä saa kuitenkaan myytyä niin seisontavakuutukseen tietysti kannattaa laittaa.

Minusta nuo on valintakysymyksiä - kaikkea ei voi aina saada eikä varsinkaan yhteiskunnan maksamana.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Se on totta että auton pitäminen on kallista, mutta jos on 65km työmatka kuten tuossa lehtijutussa haastatellulla miehellä, eikä julkisilla pääse odotusaikojen ym. rajoissa, niin saahan ne verotuksessa vähennettyä. Ja jos jää työttömäksi tai autolle ei enää ole tarvetta eikä saa kuitenkaan myytyä niin seisontavakuutukseen tietysti kannattaa laittaa.

Minusta nuo on valintakysymyksiä - kaikkea ei voi aina saada eikä varsinkaan yhteiskunnan maksamana.

:heart: :hug: :flower:

Jos oletetaan että kyseessä on kehä III ulkopuoli, niin 65 km omalla autolla vie noin 45 min aikaa. Kuka uskaltaa kyseenalaistaa kehä III sisäpuolella että jos työmatkaan kuluva aika o n yli 45 min sitä ei tarvitsisi tehdä?

Suhteellisuudentajua jooko...? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja et kai?:
Ai että pitäisi ostaa auto ja ajaa kortti velaksi JOS sattuisi saamaan töitä ?!

Oletko sä oikeasti tosissasi? :laugh:

Miten niin:o On sitä muutakin rahanmenoa.

Luulitko sä että yhteiskunta maksaa autot ja kortit ja bensat vai miten kuvittelit homman menevän jos korvessa asut ja töissä meinaat käydä eikä muutto passaa?

Yhteistyössä