Auton käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelmana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelmana

Vieras
Ollaan avomiehen kanssa tultu ylitsepääsemättömän ongelman eteen.
Ostimme auton molempien nimiin 4v. sitten kun muutimme yhteen ja lapsi oli tulossa. Mies maksoi kuitenkin autosta 2/3 ja minä 1/3. Tämän 4 v:n aikana auton käyttösuhteemme on ollut sellainen, että mies käyttää autoa n. 3/4 ja minä 1/4. Kaikki auton korjaukset, vakuutukset, öljyt ym. olemme maksaneet puoliksi. Bensat olemme maksaneet omien menojemme mukaan.

Nyt minä olen alkanut tuntea vääryyttä siitä, että minun pitää maksaa auton kuluista tasan puolet vaikka ajan sillä vain vähän. Hoidin lasta kotona 3v. pienillä tuloilla. Mies on ollut töissä, mutta myös työttömänä.

Auttakaa tai kertokaa edes oma mielipiteenne, miten meidän pitäisi tässä toimia. Taas pitäisi yli 700 euron korjauslasku maksaa.

Tunnen pariskuntia, jotka pitävät jopa ostamansa ruuat erillään puolisonsa ruuista, sillä heille on niin tärkeää, etteivät vain tule "maksaneeksi liikaa" kuluista.

Minä en ymmärrä tätä logiikkaa.

Jos teille jopa auton käyttökulujen jakaminen muodostaa "ylitsepääsemättömän ongelman", miksi edes yrittää elää yhdessä? Ja miksi helvetissä hankitte yhteisiä lapsia, kun ette pysty edes pikkuasoista sopimaan?

Ostin auton 2500kg ja ei ole korttia.Mies ajelee sillä, mutta maksaa dieselit,verot ja muut kulut ja huoltaa itse. Auto miehen nimissä. Matkustelemme paljon ja mukavaa on kun on oma kuski.

Jos sovitte heti alussa, että maksatte kulut puoliksi, niin eikö sama sääntö sovi yhä edelleenkin? Auton pito on todella kallista ja ilmeisesti se on tullut sinulle vasta nyt tajuntaan, kun sitä pitää maksaa.

Jos teillä on yhteinen talous ja asutte saman katon alla, niin minusta tuosta asiasta ei kannattaisi kauheasti riidellä ellei sitten miehen ajot (3/4 kokonaismäärästä) ole ihan turhanpäiväistä rilluttelua, jonka vuoksi kilometrejä kertyy. Paljonko sinä sitten kuvittelit, että sinun kohdallesi tulisi autolla ajoa? Se 1/3 määrästäkö vai puoletko? Itse ainakin ajattelen, että sehän on hyvä, mitä vähemmän autolla ajoa oikein on. Minusta on mahdotonta ajatella, että etukäteen voisi tietää, paljonko autolla tulee ajamaan lähivuosina.

Jos auton pidosta tulee kamala tappelu, niin ehkä sitten kannattaisi luopua siitä, jos kerran auto on pelkkä mieliharmin kohde. Tai sitten pitäkää autoa käyttöiän loppuun (yrittäkää nyt saada selvyys siihen, että kuinka kauan pidätte autoa, ennenkuin vaihdatte sen uudempaan) ja katsotte uuden sopimuksen sitten. Ehkä jatkossa olisi helpompaa, että auto ostetaan vain toisen henkilön nimiin ja sitten se autoa lainaava maksaa tietyn summan käytöstä esim. kilometrimäärän mukaan. Käsittääkseni esimerkiksi tämän hetken kilometrikorvaus 0,43 e/km kattaa myös muita kuluja kuin pelkät bensat. Yhteisistä kuluista se vähemmän ajava sitten maksaisi auton omistajalle puolet km-korvauksesta eli 0,215 e/km.

Meillä on se tilanne, että auto on minun nimissäni. Minä maksan vakuutukset ja kaikki muutkin kulut. Mies vaihtaa renkaat ja ostaa omat bensat autooni silloin, kun hän autoa lainaa. Meillä tämä systeemi on sen vuoksi, että miehelle auto ei ole välttämätön, mutta minulle taas on, koska tarvitsen sitä työssäni. En ole ajatellut, että viitsisin rikkoa parisuhdetta autosta riitelemällä. Meillä tilanne on se, että auto nielee hirveästi rahaa, koska työni vuoksi kilometrejä kertyy ihan älyttömät määrät, joten huoltojakin (määräaikaishuollot) kertyy kaksi vuodessa. Sitten tulee milloin renkaitten ostoa ja milloin jotakin muuta kulua, joten sellaisina kuukausina on sitten pakko tinkiä muista kuluista ja yleensä pyrin ennakoimaan ostoksia ja säästämään rahaa ennakkoon.

Meillä autot on ostettu ja ne ylläpidetään yhteiseltä tililtä. Kumpikin laittaa sille tilille kaiken minkä ansaitsee. Meistä tämä tapa on ainoa mahdollinen.

Miksi olla naimisissa ja kuitenkin käyttäytyä kuin sinkut erillään?

Siis uskomatonta, tai sitten minä olen vanhanaikainen, miten kukaan voi elää parisuhteessa ja on vielä yhteisiä lapsiakin ja mennään tuollaisissa asioissa pilkun viilaukseen. Siis oletteko kämppiksiä vai mikä tuo tilanne on... en ymmärrä. Minulla ja miehelläni , olemme olleet yhdessä n. 20 vuotta, ei ikinä ole tullut kuuloonkaan että jakaisimme menomme ja tulomme ja tapeltaisiin siitä mitä kukin joutuu laskusta maksamaan. Yhdessä maksamme kaikki kulut, ruoat, hankinnat lapsille, se maksaa kellä on rahaa, ei tulisi mieleenkään ruveta nipottamaan ukolle että koska minä maksoin auton se ei saa sillä ajaa. Taidan olla kait vanhan kansan ihminen mutta ajattelen että koska samassa taloudessa asutaan ja yhteisiä lapsia löytyy niin yhdessä kaikki asiat hoidetaan. Kumpikaan meistä ei ole ikinä joutunut omia harrastuksia tai muita menoja jättämään sen takia että oma tili on tyhjä. Tietysti kukin tyylillään mutta meillä toimii näin.

Älkää tehkö kärpäsestä härkästä. Puhukaa asiasta ja olkaa riitelemättä sillä tuo on erittäin huono riidan aihe. Riitely yleensäkin on turhaa ja hermoja on turha menettää yhden auton takia. Teillä on toisenne minkä luulisi olevan kaikkein tärkeintä. Raha on vain rahaa, sitä tulee ja menee muutenkin jatkuvasti, mutta ihmiset ovat loppujen lopuksi kaikkein tärkeimpiä.

Alkuperäinen kirjoittaja tasan tarkkaan:
Meillä autot on ostettu ja ne ylläpidetään yhteiseltä tililtä. Kumpikin laittaa sille tilille kaiken minkä ansaitsee. Meistä tämä tapa on ainoa mahdollinen.

Miksi olla naimisissa ja kuitenkin käyttäytyä kuin sinkut erillään?

Alkuperäinen kysyjä ei ole naimisissa.

Meilläkin on muutama epäkohta:
Yleensä olen ajatellut suurempaa kokonaisuutta: eli jos esim autolla ajo tekee miehen tyytyväiseksi, ajakoon. Hän myös auttaa aina kun tarvitsen jotain.

Joskus se, jolla on vähemmän rahaa ei vain osallistu tiettyjen juttujen mkaksamiseen.

Sano miehehellesi, että et voi tällä kertaa osallistua, ja olet ajanut niin vähän että pienillä tuloillasi olisi kohtuutonta osallistua korjaukseen. Tee kuitenkin selväksi, että ensi kerralla voi maksaa puoleksi, mutta älä ala siihen että sun vuorosi on maksaa seuraavalla kerralla.

Miehellä on vaimo ja 3 v lapsi: luulisi vähän huolenpitoa löytyvän töissäkäyvältä äijältä.

Mutta muista aina laskelmoida, että mitä kuluja miehellesi on koitunut sellaista, jotka voivat hänen mielestään olla epäreiluja. Varokaa riitelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ongelmana:
Ollaan avomiehen kanssa tultu ylitsepääsemättömän ongelman eteen.
Ostimme auton molempien nimiin 4v. sitten kun muutimme yhteen ja lapsi oli tulossa. Mies maksoi kuitenkin autosta 2/3 ja minä 1/3. Tämän 4 v:n aikana auton käyttösuhteemme on ollut sellainen, että mies käyttää autoa n. 3/4 ja minä 1/4. Kaikki auton korjaukset, vakuutukset, öljyt ym. olemme maksaneet puoliksi. Bensat olemme maksaneet omien menojemme mukaan.

Nyt minä olen alkanut tuntea vääryyttä siitä, että minun pitää maksaa auton kuluista tasan puolet vaikka ajan sillä vain vähän. Hoidin lasta kotona 3v. pienillä tuloilla. Mies on ollut töissä, mutta myös työttömänä.

Auttakaa tai kertokaa edes oma mielipiteenne, miten meidän pitäisi tässä toimia. Taas pitäisi yli 700 euron korjauslasku maksaa.

Kun lasket kustannuksia, ota huomioon että ainakin uudemman auton kustannuksista selvästi suurin osa on pääomakustannuksia. Arvioi että auton hinta putoaa vaikka 15% vuodessa. Sen siis joudutte maksamaan pelkästään siitä että auto on käytössänne - vaikka ette metriäkään ajaisi. Miehesi maksaa tästä kulusta 75%. Saat siis halvalla auton käyttöösi, vaikka maksatkin juoksevista kuluista puolet. Ole tyytyväinen!

Yhteistyössä