Autoilijat! Kysymys vaihteista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyytiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyytiläinen

Vieras
Kysyvä ei tieltä eksy, joten tiedustelisin, menevätkö auton vaihteet päälle ilman kytkimen painamista silloin, kun auto on sammuksissa? Eli voiko sammuneen auton vaihdekeppiä heilutella huoletta?

Alkuperäinen kirjoittaja kyytiläinen;23203034:
Kysyvä ei tieltä eksy, joten tiedustelisin, menevätkö auton vaihteet päälle ilman kytkimen painamista silloin, kun auto on sammuksissa? Eli voiko sammuneen auton vaihdekeppiä heilutella huoletta?

Ei voi, mutta minun keppiä voit tulla heiluttelemaan.

Olen tatuoitu jätkä!

Ei koskaan saa väkisin liikutella keppiä. Jos vaihde on vapaalla se heiluu hiukan vapaammin,mutta ei silloinkaan saa laittaa vaihdetta päälle. Vaihdelaatikon 'rattaat' ei tykkää...

Yleensä vaihekeppiä voi heilutella ilman että kytkin on pohjassa kun kone ei pyöri. Väkisin ei kumminkaan saa painaa.

Mulla oli taannoin semmonen vanha Corolla jossa pysty vaihtamaan koneen käydessä ja auton liikkuessa ilman kytkintä, ihan kuin moottoripyörässä ikään. Oli vissiin jo aika väljä se aski.

Kerran mieheltä kysyin voiko auton vaihteita vaihtaa ilman kytkintä ajossa ja hää piti minulle piii-itkän luennon aiheesta ja lisäksi näytti, että kyllä se on mahdollista. Mutta jotta ei riko auton vaihteita, pitää tietää mitä tekee. Juuh, autoinsinöörin saa innostumaan helpoti kysymällä autoista ;)

[QUOTE="hipsu";23203154]Kerran mieheltä kysyin voiko auton vaihteita vaihtaa ilman kytkintä ajossa ja hää piti minulle piii-itkän luennon aiheesta ja lisäksi näytti, että kyllä se on mahdollista. Mutta jotta ei riko auton vaihteita, pitää tietää mitä tekee. Juuh, autoinsinöörin saa innostumaan helpoti kysymällä autoista ;)[/QUOTE]

Kyllä. Joskus teini iässä halosi kytkin ja ajoin jokusen tuhat kilometriä ilman kytkintä kunnes sain rahat ja aikaa vaihtaa sen.

Voi kyllä se riippunee laatikon kunnosta ja vaihteista ei kannata väkisin runtata jos ei heti mene, fullerin laatikoissa on kaksoispoljennalla vaihteenvaihto ja paremmin vaihtuu vaihde välikaasulla. ilman kytkintä.

:ashamed: Anteeksi, mä olen vähän väsynyt ja mulla on vilkas mielikuvitus, mutta tästä ketjusta saa kyllä niiiiin härskin ihan vaan ajattelemalla vaihdekeppiä :p.

Sen verran ristiriitaisia vastauksia tuli, että tarkennan: lapseni halusi siis "ajaa" sammuksissa olevaa autoa ja mä istuin vieressä. Halusin varmistaa, ettei auto lähde liikkeelle ja kokeilin ettei auto ole vapaalla. Vaihdekeppi ei kuitenkaan liikkunut mihinkään, vaikka olin siinä uskossa, että se liikkuisi. Vaihde oli siis päällä, mutta miksi en saanut edes vapaalle vaihdettua?

Yhteistyössä