Aurallinen migreeni

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pottu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pottu"

Vieras
Millaisia oireita migreenissä? kuinka usein tulee? mikä toimii laukaisijana?

Mitä ehkäisyä käytätte? Onko vaikuttanu migreeniin? Entä onko tullu muita sivuvaikutuksia?
 
Sahalaita silmissä, vie näön osittain, päässä "sirisee" ja paha olo. Sitte iskee särky. Ehkä kerta viikkoon, suurimmaksi osaksi pysyy säryt poissa koska muutenki vedän päänsärkyyn tehopillereitä, eli kipua ei tunnu vaikka migreeni oiski. Auringonpaiste, tai semmonen tietty kirkkaus tiettyyn aikaan päivästä laukasee, loisteputkivalot myös.
Ehkäsy ei ole ikinä vaikuttanu mitenkään migreeniin. Olen syöny pillereitä, pessaari on ollu viimesin käytössä oleva.
 
Millaisia oireita migreenissä? kuinka usein tulee? mikä toimii laukaisijana?
näköoireet, joskus hetkellinen aistien menetys ja kropan puutuminen/"halvaantuminen". kova särky ja oksentaminen. Jatkuva päänsärky lievänä, kohtauksia 2-3/vko ja rajuja kohtauksia n.2/kk.
Aiheuttajia ainakin; Stressi, makeutusaineet; asesulfaami ja aspartaami, natriumglutamaatti, mausteet, pähkinät, viinit, suuttuminen, väsymys...
Mitä ehkäisyä käytätte? Onko vaikuttanu migreeniin? Entä onko tullu muita sivuvaikutuksia?
Tällä hetkellä e-pillerit cerazette - ei oo vaikuttanu eikä oo tullu muitakaan sivuvaikutuksia. Eikä ollu ehkäsyrenkaastakaan haittaa...

Ainoa mikä on vaikuttanu mun migreeneihin on raskaus; sen ajan olin ilman kohtauksia :)
 
Kirkas valo ja stressin laukeaminen yleensä laukaisee eli mulla on migreeni melkeen joka viikonloppu. Kauhea haukottelu, paleleminen, pahoinvointi,puutuminen, sanat sekoaa, valoherkkyys(kirkasvalo on ku puukonisku silmään), en kestä ääniä tai hirveetä hulinaa... Päänsärkyä ei tule aina ja jos tulee se on sellasta pulssi/tykytys painemaista... ehkäisynä ollu joskus minipillerit vaivaiset 2viikkoa :D kondomi tällä hetkellä ehkäisynä...hakusessa on kyl joku muu vaihtoehto...
 
Mulla ollu pari kertaa aurallinen. Vasemman silmän ulkolaitaan ilmaantuu kirkas sahalaita joka hiljakseen liikkuu yli sen silmän näkökentän ja toisenkin silmän näkö hämärtyy. Mentyään yli, aura katoaa ja tulee pieni pääkipu+yökköolo. Ei oo tarvinnu lääkettä, auraton taas on tappohommaa. Auralliset ei oo antaneet ennakkomerkkejä.
Syön cerazetteja eikä ne oo mitenkään vaikuttaneet. Kohtaus tulee useinmiten just menkkojen alla, toisinaan muulloinkin. Parhaiten kohtaus iskee jos oon aurinossa hatutta+laseitta, verensokeri pääsee turhan alas liian pitkän ruokavälin vuoksi.
Normikohtaus alkaa päänsärkynä ja väsymisenä. Se sitten pahenee ja pahenee, armoton väsy ja haukottelu. Valoarkuus, sanat sössöttää ja näkö sumenee. Vapina. Oksettaa. Pystyy vaan makaamaan mahd pimeässä ja viileässä aivan hiljaa. Menee täsmälääkkeellä ohi noin 4h ja sitten iskee kauhea suolasen himo kun särky on ohi ja väsymys jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli taas aurallinen kohtaus. Alko sillä, että ensin en enää nähnyt selkeästi koulussa taululle, sanat alko olee epäselviä, koska näkökentässä oli pieniä kohtia, jotka sumeita. Vähitellen kenttä laajeni ja lopulta vasemman silmän koko ulkoreunalla ei nähnyt muutakun värinää.
Äkkiä lääkettä pyytämään kavereilta ja ei onneks ehtinyt kipu tulla päälle.
Mulla on niin, että jos otan heti auraoireiden tullessa lääkkeen, ei välttämättä tule päänsärkyä. Muuten särky alkaa noin puolen tunnin kuluttua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;22488434:
Millaisia oireita migreenissä? kuinka usein tulee? mikä toimii laukaisijana?
näköoireet, joskus hetkellinen aistien menetys ja kropan puutuminen/"halvaantuminen". kova särky ja oksentaminen. Jatkuva päänsärky lievänä, kohtauksia 2-3/vko ja rajuja kohtauksia n.2/kk.
Aiheuttajia ainakin; Stressi, makeutusaineet; asesulfaami ja aspartaami, natriumglutamaatti, mausteet, pähkinät, viinit, suuttuminen, väsymys...
Mitä ehkäisyä käytätte? Onko vaikuttanu migreeniin? Entä onko tullu muita sivuvaikutuksia?
Tällä hetkellä e-pillerit cerazette - ei oo vaikuttanu eikä oo tullu muitakaan sivuvaikutuksia. Eikä ollu ehkäsyrenkaastakaan haittaa...

Ainoa mikä on vaikuttanu mun migreeneihin on raskaus; sen ajan olin ilman kohtauksia :)

Samoin! Alkuraskaudesta oli tosi monta kohtausta mutta sitten ne loppui kun seinään. Mutta seuraava migreeni alkoi yhtä aikaa supistusten kanssa >c
 
Minulle tulee aina opiskelupäivinä kun menen koululle. Olen miettinyt johtuuko loisteputkivaloista, samoin kuin työpaikalla tulee myös. Rupesin miettimään oikeasti tuota vaihtoehtoa että valaistus syynä, työpaikallani on energiasäästölamppuja, bongasin netistä että ne voisivat herkille aiheuttaa migreenin... Onpa sitten vaikea ylipäätään välttää kohtauksia...

Oireina mulla on väsymys, huonovointisuus (lievä yökötys), ärtyisyys, ja olen ihan hirveän herkkä silloin melulle, esim. jos olen huutavien lasten kanssa tekemisissä tunne oloni ihan järkyttävän sairaaksi. Kipu ei ole yleensä ihan sietämätön, mutta nuo muut oireet.

Muita laukaisevia tekijöitä valon ja äänen lisäksi on punaviini, Brie-juusto liika valvominen, avannossa käynti ilman saunaa (jos menen viimeiseksi saunaan, ei tule migreeniä, mutta jos menen kylmiiltään avantoon enkä lämmitä itseäni sen jälkeen, seuraavana päivänä olen kamalan sairas) Epäilen myös natriumglutamaattia.

Migreenin ehkäisyyn aloitin kuukausi sitten Atacand- verenpainelääkkeen. Vielä ei ainakaan ole huomattavaa tulosta tullut! Onko jollain kokemusta asiasta, että olisi auttanut ko lääke, millaisella annoksella ja kuinka kauan kesti kun vaikutus tehosi. Itse syön 1,5tablettia (8mg tabut).
 

Yhteistyössä