aurallinen migreeni pillereistä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja the pain!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

the pain!!

Vieras
Söin yhdistelmäpillereitä 16-vuotiaasta asti 23-vuotiaaksi. 22-vuotiaana mulla alkoi aurallinen migreen. Sitä ei ollut ikinä ennen,alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta noin vuosi sitten. Silmissä vilkkui parhaimpina viikkoina kolmekkin kertaa viikossa..Joskus hyvällätuurilla meni 2viikkoa ilman vilkkumisia ja särkyjä. Valo ja auringonpaiste laukasi sen helpoiten. Lääkäri käski lopettaa pillerit. Lopetin ja hankin kuparikierukan. Pillereiden lopetuksesta on nyt kuukausi,eikä aurallista migreeniä tai päänsärkyä ole esiintynyt lainkaan!!! Voiko olla että pillerit aiheutti mulle tuota migreeniä? Tarkoittaako tämä ettei mulla enää ole sitä sairautta, kun ei näin pitkään aikaan sitä ole esiintynyt...?? Uskaltaakohan sitä vielä riemuita..Jos asia on niin että migreeni on kadonnut, voinko silti joskus jos tarve vaatii,alottaa yhdistelmäpillerit uudelleen? Läääkäri kehoitti lopettaa koska aivohalvaus riski (tms) on suuri jos käyttää yhdistelmiä ja on aurallinen migreeni..Toivottavasti joku tajus selityksestäni jotain.....

Söin yhdistelmäpillereitä 16-vuotiaasta asti 23-vuotiaaksi. 22-vuotiaana mulla alkoi aurallinen migreen. Sitä ei ollut ikinä ennen,alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta noin vuosi sitten. Silmissä vilkkui parhaimpina viikkoina kolmekkin kertaa viikossa..Joskus hyvällätuurilla meni 2viikkoa ilman vilkkumisia ja särkyjä. Valo ja auringonpaiste laukasi sen helpoiten. Lääkäri käski lopettaa pillerit. Lopetin ja hankin kuparikierukan. Pillereiden lopetuksesta on nyt kuukausi,eikä aurallista migreeniä tai päänsärkyä ole esiintynyt lainkaan!!! Voiko olla että pillerit aiheutti mulle tuota migreeniä? Tarkoittaako tämä ettei mulla enää ole sitä sairautta, kun ei näin pitkään aikaan sitä ole esiintynyt...?? Uskaltaakohan sitä vielä riemuita..Jos asia on niin että migreeni on kadonnut, voinko silti joskus jos tarve vaatii,alottaa yhdistelmäpillerit uudelleen? Läääkäri kehoitti lopettaa koska aivohalvaus riski (tms) on suuri jos käyttää yhdistelmiä ja on aurallinen migreeni..Toivottavasti joku tajus selityksestäni jotain.....

Kyllä se varmaan niihin pillereihin liittyy, tosin LUULISIN että täytyy silti olla myös jokin alttius sille migreenille olemassa. Onko sitä suvussa? Ja tosiaan, sehän on ihan yleisessä tiedossa, että yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää, jos on aurallista migreeniä. Minulla ei ole ollut migreenikohtausta yli kymmeneen vuoteen, ja sitä ennen oli aika useinkin (ei tosin monta kertaa viikossa, lähellekään). Pillereitä en ole käyttänyt.

En itse asiassa tiedä, voiko pillerit aloittaa, jos migreenikohtaukset ovat loppuneet. Veikkaukseni kyllä on, että ei kannata...

Viimeksi muokattu:
Hei, itse aloitin pillerit 17-vuotiaana ja sain sen ikäisenä myös ensimmäisen aurallisen migreenikohtauksen. Kohtauksia tuli noin kerran puolessa vuodessa. Lopetin pillerit lasta toivoen 23-vuotiaana, mutta sen jälkeenkin olen saanut ainakin yhden esioirekohtauksen, johon nappasin särkylääkettä ja painuin pehkuihin.

En usko, että pillereitä kannattaa aloittaa enää koskaan. Itsekin kuulin tuosta aivohalvausriskistä, kun julkisuudenihminen Pia Koriseva oli tv-haastattelussa sen suhteen.

Meillä suvussa migreeniä (äidilläni, minulla, tyttärelläni). Minullakin tuli ihan yllättäen ensin tuo aurallinen migreeni ja en tiedä onko yhteyttä, mutta kun noin 13 vuotta sitten laitatin hormonikierukan, niin auralliset kohtaukset loppuivat kokonaan. Tavallista migreeniä on ja laukaisevana tekijänä siinä ovat ne tavanomaiset: unenpuute ja väsymys, jotkin puinaviinit, stressi. Jossain vaiheessa kohtauksia oli tosi usein, nyt vähemmän.

sillläpä ihmettelin koko migreeniä omalla kohdallani, kun suvussani ei sitä esiinny yhdelläkään. Pikkuserkulla on migreeni,mutta se on auraton. Lähisuvussa ei migreeniä siis esiinny., joten melkeinpä laitan pillerien piikkiin. En enää ikinä koske moisiin hormooneihin kun ei näytä olevan kun haittaa!!!En edes harkitse..

No hyvänen aika, eikö lääkäri ole selittänyt teille mitään tuon paremmin? Itselläni on ollut nuorena sama tilanne ja siksi minulle nimenomaan migreenin takia valittiin pillerimerkiksi Trikvilar! Söin niitä reilun 15-17 vuotta. Mummuikäiselle nyt minipillerit. Kannattaa ottaa selvää kunnon gynekologilta ensin, ennenkuin tekee omia johtopäätöksiään...
Itsellä kohtaukset on tosi harvinaisia nykyään, luulenpa hormoonitoiminnankin siihen jotenkin liittyvän. Eikä aurallista juuri koskaan. Mutta silti minulla on AINA migreenilääkkeet olemassa varalta! AINA! Vaikka itsellä kohtauksen alku tulee 1-3 kertaa vuodessa. Osaan nykyään myös ennaltaehkäistä ja se on vaikuttanut paljon, ellei eniten, kuka tietää. Kohtaus liittyy mulla nimenomaan johonkin stressitilanteen laukeamiseen.

No hyvänen aika, eikö lääkäri ole selittänyt teille mitään tuon paremmin? Itselläni on ollut nuorena sama tilanne ja siksi minulle nimenomaan migreenin takia valittiin pillerimerkiksi Trikvilar! Söin niitä reilun 15-17 vuotta. Mummuikäiselle nyt minipillerit. Kannattaa ottaa selvää kunnon gynekologilta ensin, ennenkuin tekee omia johtopäätöksiään...

niin kannattaa ;)

Trikvilarin pakkausselosteessa lukee selvästi ja selkeästi, ettei niitä pidä käyttää jos on todettu aurallinen migreeni. Oma gynekologini on selväsanaisesti myös kieltänyt minulta kaikki hormonaaliset ehkäisyt aurallisen migreenin vuoksi. minipillereitä voisin kokeilla, mutta en lämpene niihin. Gynekologinikin on sitä mieltä, että minun kohdalla en jätetään ns. viimeiseksi vaihtoehdoksi ennen sterilointia.

Viimeksi muokattu:
Käyköhän täällä kukaan katsomassa, kuitenkin jonkin aikaa viimeisestä viestistä... Kirjoitan nyt kuitenkin, josko vaikka joku ihana osaisi neuvoa. Ja tekstistä tulikin aika pitkä, toivottavasti joku jaksaisi lukea.

Eli siis, minulla todettiin migreeni noin 12-vuotiaana. Pääsääntöisesti kohtauksiin ei liittynyt auraoireita, mutta muutaman kerran sain suhteellisen pahan aurallisen migreenikohtauksen (näköhäiriöt, raajojen puutuminen). Sain kuitenkin pidettyä sen hyvin hallinnassa ja vuosien kuluessa se väheni kunnes loppui lähes kokonaan. Noin 15-vuotiaana minulle määrättiin Diane Novat akneen, jonka lääkäri ja kosmetologi uskoi olevan hormoniperäistä. Pillerit auttoivat, akne katosi kokonaan. Muutaman vuoden ehdin Dianea syömään, kunnes reseptin uusinnan yhteydessä lomalla olevan gynekologini sijainen ei suostunut reseptiä enää kirjoittamaan aurallisen migreenin takia.

Tuon jälkeen akneni palasi. Tällä hetkellä se on pahempi kuin koskaan aikaisemmin, ja tuntuu käyttäytyvän täysin hormonaalisen kiertoni mukaan. Uskon kokeilleeni kaikkea paitsi Roaccutania/Isotretinoinia, joka ei ole mahdollisuus minulle tiettyjen syiden takia. Antibiootitkaan ei tehoa, syyksi lääkäri sanoi juuri tuon hormonaalisen alkuperän.

Migreenini on nyt ollut jo vuosia poissa, kunnes nyt syksyllä olen saanut kolme migreenikohtausta, kuitenkin kokonaan ilman auraoireita ja lievempänä kuin nuorena. Yhdistän nämä työpaikanvaihtoon ja uuteen elämäntilanteeseen liittyvään stressiin. Kävin kuitenkin neurologilla, joka määräsi lääkkeet varmuuden vuoksi. Samalla kysyin, mitä mieltä hän on migreenipotilaista, jotka käyttävät yhdistelmäehkäisyä. En nyt saanut selkeää ja ehdotonta vastausta, koska sellaista ei ilmeisesti ole (eri lääkärit eri mieltä). Hän kertoi, että tuo veritulppariski on todellinen ja vakava auramigr+yhdistelmäehkäisy yhdistelmällä, mutta pitäisi kuulemma myös ottaa huomioon muut riskitekijät sekä se, mikä on hoidettaessa se tärkeysjärjestys. Eli siis mikä ratkaisu on potilaan kannalta tehokkain ja paras. Eli hän ei suoraan tyrmännyt, etten voisi ye-pillereitä käyttää, varsinkin kun minulla ei muita riskitekijöitä ole (esim. korkea verenpaine, tupakointi) ja jos syy on vahvasti niitä vaativa.

Olen kysynyt kolmeltä gynekologilta, kaksi heistä oli sitä mieltä että Diane Novaa voisi vielä kokeilla, koska se viimeksi toimi niin hyvin, enkä ole enää vuosikausiin kärsinyt migreenistä (ainakaan aurallisesta). Nyt kuitenkin epäröin, koska tiedän riskit ja tuntuu kamalalta ajatella, että saisin tukoksen ja tietäisin sen johtuvan pillereistä. Olen aina ajatellut, että terveys on asia, jonka takia ei oteta riskejä. Toisaalta akneni on vaikuttanut elämääni niin suuresti, että jo sen vuoksi ainakin henkinen terveyteni on kärsinyt.

Nyt kysyisinkin, mitä mieltä olette? Olen ihan ulapalla, en tiedä mitä tekisin. Akne on laskenut itsetuntoni nollaan ja näin vaikuttanut koko elämääni. Onko jollain tietoa, onko siinä mitään eroa, onko auralinen migreeni ollut poissa jo vuosia vai onko niin, että jos on kerrankin elämässään saanut kohtauksen, on sillloin ye-kielto koko loppuelämän.

Help :(

-M

En nyt osaa suoraan sanoa juuta enkä jaata, mutta itselläni on ollut muutama aurallinen migreenikohtaus noin viiden vuoden aikajaksolla (sitä ennen ei koskaan). Mainitsin asiasta gynekologille, joka tyrkytti uutta yhdistelmäpillerireseptiä ilman muuta. Hänen mielestään tilanne ei ole vakava. En sitten tiedä ketä uskoisi, sillä muutama muu lääkäri on suositellut lopettamaan...

Yhteistyössä