Käyköhän täällä kukaan katsomassa, kuitenkin jonkin aikaa viimeisestä viestistä... Kirjoitan nyt kuitenkin, josko vaikka joku ihana osaisi neuvoa. Ja tekstistä tulikin aika pitkä, toivottavasti joku jaksaisi lukea.
Eli siis, minulla todettiin migreeni noin 12-vuotiaana. Pääsääntöisesti kohtauksiin ei liittynyt auraoireita, mutta muutaman kerran sain suhteellisen pahan aurallisen migreenikohtauksen (näköhäiriöt, raajojen puutuminen). Sain kuitenkin pidettyä sen hyvin hallinnassa ja vuosien kuluessa se väheni kunnes loppui lähes kokonaan. Noin 15-vuotiaana minulle määrättiin Diane Novat akneen, jonka lääkäri ja kosmetologi uskoi olevan hormoniperäistä. Pillerit auttoivat, akne katosi kokonaan. Muutaman vuoden ehdin Dianea syömään, kunnes reseptin uusinnan yhteydessä lomalla olevan gynekologini sijainen ei suostunut reseptiä enää kirjoittamaan aurallisen migreenin takia.
Tuon jälkeen akneni palasi. Tällä hetkellä se on pahempi kuin koskaan aikaisemmin, ja tuntuu käyttäytyvän täysin hormonaalisen kiertoni mukaan. Uskon kokeilleeni kaikkea paitsi Roaccutania/Isotretinoinia, joka ei ole mahdollisuus minulle tiettyjen syiden takia. Antibiootitkaan ei tehoa, syyksi lääkäri sanoi juuri tuon hormonaalisen alkuperän.
Migreenini on nyt ollut jo vuosia poissa, kunnes nyt syksyllä olen saanut kolme migreenikohtausta, kuitenkin kokonaan ilman auraoireita ja lievempänä kuin nuorena. Yhdistän nämä työpaikanvaihtoon ja uuteen elämäntilanteeseen liittyvään stressiin. Kävin kuitenkin neurologilla, joka määräsi lääkkeet varmuuden vuoksi. Samalla kysyin, mitä mieltä hän on migreenipotilaista, jotka käyttävät yhdistelmäehkäisyä. En nyt saanut selkeää ja ehdotonta vastausta, koska sellaista ei ilmeisesti ole (eri lääkärit eri mieltä). Hän kertoi, että tuo veritulppariski on todellinen ja vakava auramigr+yhdistelmäehkäisy yhdistelmällä, mutta pitäisi kuulemma myös ottaa huomioon muut riskitekijät sekä se, mikä on hoidettaessa se tärkeysjärjestys. Eli siis mikä ratkaisu on potilaan kannalta tehokkain ja paras. Eli hän ei suoraan tyrmännyt, etten voisi ye-pillereitä käyttää, varsinkin kun minulla ei muita riskitekijöitä ole (esim. korkea verenpaine, tupakointi) ja jos syy on vahvasti niitä vaativa.
Olen kysynyt kolmeltä gynekologilta, kaksi heistä oli sitä mieltä että Diane Novaa voisi vielä kokeilla, koska se viimeksi toimi niin hyvin, enkä ole enää vuosikausiin kärsinyt migreenistä (ainakaan aurallisesta). Nyt kuitenkin epäröin, koska tiedän riskit ja tuntuu kamalalta ajatella, että saisin tukoksen ja tietäisin sen johtuvan pillereistä. Olen aina ajatellut, että terveys on asia, jonka takia ei oteta riskejä. Toisaalta akneni on vaikuttanut elämääni niin suuresti, että jo sen vuoksi ainakin henkinen terveyteni on kärsinyt.
Nyt kysyisinkin, mitä mieltä olette? Olen ihan ulapalla, en tiedä mitä tekisin. Akne on laskenut itsetuntoni nollaan ja näin vaikuttanut koko elämääni. Onko jollain tietoa, onko siinä mitään eroa, onko auralinen migreeni ollut poissa jo vuosia vai onko niin, että jos on kerrankin elämässään saanut kohtauksen, on sillloin ye-kielto koko loppuelämän.
Help
-M