atopialapsilla kotieläimiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teris

Vieras
Löytyykö ketään jonka perheessä on atooppisesta ihosta kärsivä lapsi ja silti kotieläimiä? Meillä poika 4kk ja on sairaalassa hoidossa pahan ihottuman vuoksi, allergioita vasta testataan ja eläimet on tietysti vaihtoehto. Voisiko allergialapsi silti elää eläinten kanssa?

Meillä on molemmilla lapsilla atooppista ihottumaa ja löytyy kissa ja koira, tosin tyty oli reilu vuoteinen kun meille tuli elukoita ja iho on nyt parempana kuin pienenä, tosin joillakinhan ihottuma helpottaa iän myötä..

Meillä oli kissoja ja koira, kun olin pieni (olen siis atoopikko). Silloin ei eläinallergioita todettu. Murrosiässä puhkesi pahat eläiallergiat kissalle, koiralle ja hevosille. Siis kaikille mille olin pienempänä altistunut.

Meillä on ollut kissa ja tällä hetkellä kaksi koiraa. Pojalla astma/allergioita ja tyttärellä atopia/allergiat. Tosin lapsemme ovat jo teini-ikäisiä.

Vaikea se on kenellekään luvata, ettei allergioita puhkeaisi eläimiinkin, mutta meillä ainakin on yhteiselo onnistunut hyvin. Allergiat meillä lähinnä ruoka-aineille, koivulle, huonepölylle, nikkelille, neomysiinille.

Koiraa hankittaessa otettiin sen verran allergioita huomioon, että valitsemastamme rodusta ei irtoa karvaa ollenkaan. Toki eläinallergia liittyy lähinnä hilseeseen, mutta tuo karvan irtoamattomuus onkin tärkeää lähinnä huonepölyn kurissa pitämiseksi.

Itse olen atoopikko ja meillä oli kotona koira, kissoja, lehmiä, kaneja ja lampaita. Ikinä en ole havainnut eläinten aiheuttavan itselleni mitään ongelmia. Mielestäni atopia ei ole este eläimille, koska se ei merkitse allergiaa millekkään. Omassa huushollissani ei eläintä ole isännän koira/kissa-allergian vuoksi. Isännällä ei ole atopiaa.

Meillä on kaksi koiraa ja pojalla atopinen iho. Tosin parin kuukauden iässä otettiin allergia testit kun iho niin kovasti oireili. Allergiaa ei ollut eikä iho eläimiin reagoi.

Yhteistyössä