ateistit apuja! (muutkin jos ette ala paasaamaan)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten kerrotte,kun 4v kysyy mitä jumala tarkottaa?

mä en nyt oikein tiedä miten sen selittäs. lapsen isä oli muslimi, itse olen ateisti. haluan että lapseni itse saa isona päättää mihin uskoo vai ei usko. mutta miten sen nyt selittäs niin että 4v saisi riittävän tyydyttävän vastauksen.
isi uskoi näin,joku muu uskoo niin ja äiti ei usko. ääh. vaikeaa.

vieras
Hmmm... 4v on aika paha. Ehkä sanoisin että jotkut ihmiset uskoo että on Jumala-niminen voimakas tyyppi joka on jollain tavalla luonut kauan sitten maapallon ja eläimet ja ihmiset. Kukaan ei ole häntä nähnyt ja siksi kaikki eivät usko että kaiken teki juuri Jumala. Ja sit odottaisin jatkokysymystä :D

no vaikka näin
No mä oon vastannut, että tosi monet maailman ihmisistä haluaa uskoa johonkin jumalaan, kun ne ei oo ihan varmoja itse siitä, mikä on oikein ja väärin, niiden oma itse ei siis osaa kertoa tätä ja silloin on helpompi turvautua johonkin mielikuvitusolentoon ja satukirjaan, jossa on ne säännöt miten tulee toimia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no vaikka näin:
No mä oon vastannut, että tosi monet maailman ihmisistä haluaa uskoa johonkin jumalaan, kun ne ei oo ihan varmoja itse siitä, mikä on oikein ja väärin, niiden oma itse ei siis osaa kertoa tätä ja silloin on helpompi turvautua johonkin mielikuvitusolentoon ja satukirjaan, jossa on ne säännöt miten tulee toimia.
Liian korkealentoista 4v:lle.

Å
Alkuperäinen kirjoittaja no vaikka näin:

Jos itse on ateisti ja tahtoo jo noin pienelle luoda "tietyn" kuvan uskovista niin tää on ihan ok.

ap
mä en halua mitään uskontoa haukkua lapselle vaan nimenomaan sitä kertoa,että jotkut uskoo ja jotkut ei. lähinnä mietin siis just sitä että miten sen lyhyesti sais kerrottua,lisäkysymyksiä on nimittäin luvassa.

toinen harmaa selitti ihan kivasti.

No, lyhyesti;
Mä olen omilleni kertonuyt, että toiset uskoo että on Jumala, joka loi maan ja ihmiset.
Minä en usko.
siitä jatketaan keskustelua. Aina vähän kerrallaan. Kysymysten lisääntyessä, ymmärryksen mukaan.

Ammattilainen
Siis oletko sä ihan oikeasti ateisti, eli uskot että Jumalaa ei ole? Silloin sä olet yhtä uskovainen kuin se muslimikin. Eihän asiassa siten ole mitään ongelmaa. Sä vaan sanot että jumalaa ei ole, vaikka jotkut niin uskookin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Siis oletko sä ihan oikeasti ateisti, eli uskot että Jumalaa ei ole? Silloin sä olet yhtä uskovainen kuin se muslimikin. Eihän asiassa siten ole mitään ongelmaa. Sä vaan sanot että jumalaa ei ole, vaikka jotkut niin uskookin.
niin mutta kun kysymys olikin että mitä se jumala tarkottaa :D sihen ei riitä et sanoo et mä en usko semmoseen, vaan se on ensin selitettävä mitä se sanana tarkottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin mutta kun kysymys olikin että mitä se jumala tarkottaa :D sihen ei riitä et sanoo et mä en usko semmoseen, vaan se on ensin selitettävä mitä se sanana tarkottaa.
no mä voisin kuvitella selittäväni näin: on olemassa monenlaisia uskontoja, joissa uskotaan olentoon nimeltä jumala, joka tietää ja näkee kaiken.. osa uskoo että jumala loi maan, osa taas ei
uskonnon tarkoituksena on lohduttaa kun on surua, antaa voimaa kun on heikko, auttaa ymmärtämään asioita silloin kun oma ymmärrys ei riitä..
on olemassa erilaisia jumalia, osa hyviä,osa pahoja, riippuen uskonnosta

tai jotain tuohon suuntaan...

i
Muistan kun itse pienenä kysyin äidiltäni Jumalasta, lähinnä onko se oikeasti olemassa vai ei. Äiti selitti ainakin näin jälkikäteen ajateltuna ihan fiksusti siihen tyyliin, että toiset uskovat että Jumala on olemassa ja toiset ei, mutta kukaan ei voi varmaksi sanoa miten asia on.

Äiti ei edes alkuun suostunut kertomaan uskooko itse vai ei, halusi kai etten apinoisi suoraan sen näkemyksiä, vaan muodostaisin itse joskus oman kantani. Hirveän kyselytulvan ja jankkauksen jälkeen kyllä myönsi, ettei itse usko.

kroei
Mä kysyin häneltä, että mitä hän itse luulee sen tarkoittavan? Tai aloittaisin keskustelua, että mistä sinä olet siitä kuullut, ja mitä siitä sanottiin jne... Eli yrittäisin keskustella asiasta niin, että lapsi voisi itsekin hiukan pohtia.

Uudi ejk.
Alkuperäinen kirjoittaja i:
Muistan kun itse pienenä kysyin äidiltäni Jumalasta, lähinnä onko se oikeasti olemassa vai ei. Äiti selitti ainakin näin jälkikäteen ajateltuna ihan fiksusti siihen tyyliin, että toiset uskovat että Jumala on olemassa ja toiset ei, mutta kukaan ei voi varmaksi sanoa miten asia on.

Äiti ei edes alkuun suostunut kertomaan uskooko itse vai ei, halusi kai etten apinoisi suoraan sen näkemyksiä, vaan muodostaisin itse joskus oman kantani. Hirveän kyselytulvan ja jankkauksen jälkeen kyllä myönsi, ettei itse usko.
Näin.

halipula
Vastaan niin kuin siihen kuka on joulupukki.... eiköhän se käy? Jumala on meillä ainakin selitetty niin että se on sellainen vanha heppu joka toisissa uskonnoissa voi olla eriniminen.... ja se on vähän kuin taikuri .... Hmmmmm olipahan selitys .....

Ihan vaan että jotkut uskoo, että Jumala on luonut kaiken, toiset uskoo,. että on paljon jumalia. Jumala on asia, jota ihminen ei näe, mutta jotkut uskovat tuntevansa sen/niiden olemassaolon. Jokainen päättää lopulta itse, mikä jumala on, oikeaa tai väärää vastausta kysymykseen ei ole.

-jonttu-
Höpön löpön! Ateismi on uskon puuttumista, käsittämistä että jumalaa ei ole. Ei kukaan ateisti sano itsestään, että "uskon ettei jumalaa ole".

Alkuperäinen kirjoittaja -jonttu-:
Höpön löpön! Ateismi on uskon puuttumista, käsittämistä että jumalaa ei ole. Ei kukaan ateisti sano itsestään, että "uskon ettei jumalaa ole".
Usko tarkoittaa sitä mihin uskoo. Ja kyllä se ilmaistaan juuri noin "minä USKON että jumalaa ei ole"
On mahdotonta, ettei usko mihinkään, jokaisella on usko. Suomen kielessä on vaan sellainen ongelma, että sanat usko ja uskonto menevät ihmisten mieleissä sekaisin, eikä ymmärretä, ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään, kuten ei Jumalalla ja jumalallakaan.

-jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Usko tarkoittaa sitä mihin uskoo. Ja kyllä se ilmaistaan juuri noin "minä USKON että jumalaa ei ole"
On mahdotonta, ettei usko mihinkään, jokaisella on usko. Suomen kielessä on vaan sellainen ongelma, että sanat usko ja uskonto menevät ihmisten mieleissä sekaisin, eikä ymmärretä, ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään, kuten ei Jumalalla ja jumalallakaan.
No Wikipedia oli mielestäni tiivistänyt ateistin määritelmän hienosti, eli tuo "uskon puuttuminen, käsitys että jumalaa ei ole". Eipä siten tarvitse pelätä, että suomenkieli sekaisi käsitteitä.

Voin sanoa vaikka "uskon, että huomenna sataa vettä", eikä se tee minusta uskovaista.

Alkuperäinen kirjoittaja -jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No Wikipedia oli mielestäni tiivistänyt ateistin määritelmän hienosti, eli tuo "uskon puuttuminen, käsitys että jumalaa ei ole". Eipä siten tarvitse pelätä, että suomenkieli sekaisi käsitteitä.

Voin sanoa vaikka "uskon, että huomenna sataa vettä", eikä se tee minusta uskovaista.
Mutta kun se EI ole uskon puuttumista, vaan sitä ettei usko Jumalan olemassaoloon. Mäkään en usko Jumalaan, mutta silti uskon, että on elemassa paljon sellaista, jota ihminen ei näe ja sitä taas voisi kustua vaikka jumalaksi. Kyllä ateistikin uskoo johonkin, useimmat varmaan omantunnon johdatukseen. Usko on se, jolle elämäsi perustat, arvot ja aatteet joiden mukaan uskot eläväsi oikein. Uskonto taas on palvontaa.

Yhteistyössä