Asun lähes pohjoisimmassa paikassa Suomea, kysy mitä haluat

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedätkö mitään blogia tai sivustoa, missä kerrottaisiin esim. arkielämästä siellä? Suomen kieli rajoitteena vaikka se rajan toinenkin puoli kiinnostaa kyllä.. :/
siis en ihan ymmärrä. Blogia arkielämästä, en tiiä että kukaan pitäisi. Mutta mitä tarkoitat tolla suomen kieli rajoitteena?
Siis että mä en pysty tällä kielitaidollani lukemaan esim. ruotsinkielistä blogia. Sori, taisin kirjoittaa väsyneenä tosi huonon lauseen tossa. :D

Miehen kanssa pyöritelty sitä pohjoista ajatuksissa jo pitkään ja joku sellainen esim. lapsiperheen äidin pitämä blogi olisi mielenkiintoinen löytää. Tai lapsettomankin ihmisen, ei sillä sinänsä väliä. Mutta siis siitä arjesta olisi mielenkiintoista lukea enemmän kuin tässä osaa yhdellä tai kahdella kysymyksellä kysyä. :) Että miten erilaista se nyt sitten on, nuo välimatkat, pitkä talvi, ihmiset jne..
no joo, ei täällä ruottia kukaan käytä. Norjaa tarttee jonkin verran kun ollaan tässä rajalla. Vaikka mies kerran sanoikin, että on sääli miten huonosti sitä norjaa osaa kun on niin helppo hoitaa asiat rajan yli saamen kielellä.

blogeista en tiiä, mutta laita yv:tä niin voin kyllä kertoa lisää, esim. facebookissa tai jossain voi chattailla :)

matkoista selviää asenteella. Ei kannata edes olettaa pääsevänsä nopeasti johonkin. Ja se matka on sellanen jota ei kannata stressata, se on mikä on ja se on kuljettava jos aikoo jossain käydä.

Kello on myös yksi minkä voi heittää nurkkaan tänne tullessa. Elämä on aika verkkaista ja aikataulutonta. Jos joku sanoo että nähdään huomenna, se voi olla aamulla tai illalla tai jotain siltä väliltä. Käsitteet kohta ja äsken saa myös ihan uusia ulottuvuuksia :D

Talvesta selviää kunnon varusteilla ja taas kerran, asenteella. Ei se auta ruikuttaa että on lunta ja kylmä, kun sitä on niin sitä on :)
Kuulostaa just sellaiselta mitä olen kuvitellutkin. :) Mä olen huomannut, että jo Oulun yläpuolella ihmisten asenne välimatkoihin muuttuu radikaalisti; siellä maalla asuville kavereilleni 150km matka kaverille kylään ei ole juuri mitään, kun itse ekalla kertaa muinoin kysyin että kai me nyt yöksi jäädään kun on noin paljon matkaa. :D Reissaaminen tuonne kauemmas ulkomaille on mulle tärkeää mutta olen huomannut, että kyllä ne ihmiset sieltäkin taitaa reissata...vähän muutoksia ajankäyttöön ja budjettiin tietysti vaatii.

Voisin huomenna mustua ja kysellä lisää, kysymyksiä varmasti tulee lisää mieleen kunhan näistä univeloista on selvitty. :)

Tiedätkö mitään blogia tai sivustoa, missä kerrottaisiin esim. arkielämästä siellä? Suomen kieli rajoitteena vaikka se rajan toinenkin puoli kiinnostaa kyllä.. :/
siis en ihan ymmärrä. Blogia arkielämästä, en tiiä että kukaan pitäisi. Mutta mitä tarkoitat tolla suomen kieli rajoitteena?
Siis että mä en pysty tällä kielitaidollani lukemaan esim. ruotsinkielistä blogia. Sori, taisin kirjoittaa väsyneenä tosi huonon lauseen tossa. :D

Miehen kanssa pyöritelty sitä pohjoista ajatuksissa jo pitkään ja joku sellainen esim. lapsiperheen äidin pitämä blogi olisi mielenkiintoinen löytää. Tai lapsettomankin ihmisen, ei sillä sinänsä väliä. Mutta siis siitä arjesta olisi mielenkiintoista lukea enemmän kuin tässä osaa yhdellä tai kahdella kysymyksellä kysyä. :) Että miten erilaista se nyt sitten on, nuo välimatkat, pitkä talvi, ihmiset jne..
no joo, ei täällä ruottia kukaan käytä. Norjaa tarttee jonkin verran kun ollaan tässä rajalla. Vaikka mies kerran sanoikin, että on sääli miten huonosti sitä norjaa osaa kun on niin helppo hoitaa asiat rajan yli saamen kielellä.

blogeista en tiiä, mutta laita yv:tä niin voin kyllä kertoa lisää, esim. facebookissa tai jossain voi chattailla :)

matkoista selviää asenteella. Ei kannata edes olettaa pääsevänsä nopeasti johonkin. Ja se matka on sellanen jota ei kannata stressata, se on mikä on ja se on kuljettava jos aikoo jossain käydä.

Kello on myös yksi minkä voi heittää nurkkaan tänne tullessa. Elämä on aika verkkaista ja aikataulutonta. Jos joku sanoo että nähdään huomenna, se voi olla aamulla tai illalla tai jotain siltä väliltä. Käsitteet kohta ja äsken saa myös ihan uusia ulottuvuuksia :D

Talvesta selviää kunnon varusteilla ja taas kerran, asenteella. Ei se auta ruikuttaa että on lunta ja kylmä, kun sitä on niin sitä on :)
Kuulostaa just sellaiselta mitä olen kuvitellutkin. :) Mä olen huomannut, että jo Oulun yläpuolella ihmisten asenne välimatkoihin muuttuu radikaalisti; siellä maalla asuville kavereilleni 150km matka kaverille kylään ei ole juuri mitään, kun itse ekalla kertaa muinoin kysyin että kai me nyt yöksi jäädään kun on noin paljon matkaa. :D Reissaaminen tuonne kauemmas ulkomaille on mulle tärkeää mutta olen huomannut, että kyllä ne ihmiset sieltäkin taitaa reissata...vähän muutoksia ajankäyttöön ja budjettiin tietysti vaatii.

Voisin huomenna mustua ja kysellä lisää, kysymyksiä varmasti tulee lisää mieleen kunhan näistä univeloista on selvitty. :)
teepä niin, palataan asiaan :)

hyvää yötä!

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kerro mulle solisteja/yhtyeitä, jotka ovat levyttäneet saamelaista musiikkia. Angelin tytöt, Mari Boine Persen, Adjagas, Ann-Mari Andersen ja Ulla Pirttijärvi ovat tuttuja. Muita?
Wimme Saari (?)

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
joo ja en kerro :D
porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)

pohjonen, pois en muuttais vaikka logotaren näkökulmasta asun etelessä :D vaikkaki lapinläänin puolella reilusti
Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat? :D

Mä olen joskus käyny kylässä Suomen pohjoisimmassa talossa. 25 vuotta sitten talon emäntä oli mun vanhempien ystävän lapsi ja yövyttiin siellä kun oltiin matkalla Norjaan.
Niin että vieläkö lähin kauppa on Norjan puolella, niinku muistaakseni silloin oli :D

h
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)

pohjonen, pois en muuttais vaikka logotaren näkökulmasta asun etelessä :D vaikkaki lapinläänin puolella reilusti
Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat? :D
Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus :D Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen joskus käyny kylässä Suomen pohjoisimmassa talossa. 25 vuotta sitten talon emäntä oli mun vanhempien ystävän lapsi ja yövyttiin siellä kun oltiin matkalla Norjaan.
Niin että vieläkö lähin kauppa on Norjan puolella, niinku muistaakseni silloin oli :D
ei sentäs :)

tässä kirkonkylällä on kaksi kauppaa, K-market ja sitten toi toinen jossa on kaikenlaista muutakin ruuan lisäksi. Lisäksi siinä on postin toimipiste.

Nuorgamissa niinikään on kaksi kauppaa, molemmat taitaa olla nykyään K-ketjun kauppoja. Lisäksi siellä on Alko, huoltoasemma/korjaamo ja rautakauppa. Ja tuossa huoltiksella on vissiin kanssa postin toimpiste.

Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus :D Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.
No ei sitä vaan ruukata paljastaa. Kyllähän täällä jokaisella poromiehellä on joku haju siitä montako poroa kelläkin on, ja näkeehän ne listoista. Sitten on niitä jotka ei ole tulleet aitaan ja jäävät laskuista, eli todellinen määrä voi olla vähän eri kuin se joka saadaan laskettua.

Nuorgamissa niinikään on kaksi kauppaa, molemmat taitaa olla nykyään K-ketjun kauppoja. Lisäksi siellä on Alko, huoltoasemma/korjaamo ja rautakauppa. Ja tuossa huoltiksella on vissiin kanssa postin toimpiste.
Juku, se on kasvanu lähes kaupungiksi;D!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Juku, se on kasvanu lähes kaupungiksi;D!
Joo, täähän on kuule sellanen city että oksat pois. Ja kesällä on ihan grillikioskikin XD Mutta se on vaan kesällä kun on turisteja ja paljon asiakkaita... nyt alkaa jo hiljentyä. Kauppojen aukioloajat palasivat normaaliin ja grilli menee kiinni. Osa ihmisistä on täällä vaan kesän töissä ja lähtee takas kotipaikkakunnalle jne.

No ei sitä vaan ruukata paljastaa. Kyllähän täällä jokaisella poromiehellä on joku haju siitä montako poroa kelläkin on, ja näkeehän ne listoista. Sitten on niitä jotka ei ole tulleet aitaan ja jäävät laskuista, eli todellinen määrä voi olla vähän eri kuin se joka saadaan laskettua.
Näin minäkin olen käsittänyt. Äidin sukulaisilla Rovaniemen korkeudella on poroja jonkun verran, en tiedä paljonko :D (ovathan he tietty minunkin sukulaisia, miksihän en ole koskaan sitä niin huomannut ajatella )

vieras
Onko se luonto siellä se paras juttu, vai rauha vai mikä?

Matkustaako sieltä ihmiset paljon ulkomaille? Lento Hkiin varmaan melkein pakko?

Kuinka pitkiä koulumatkoja siellä on lapsilla?

-Elättekö enemmän saamelais- vai perussuomalaisen kulttuurin mukaan? (Ja nyt en puhu Soinin perussuomalaisista ;) )
-Mikä on sinun ja paikallisten suhtautuminen luontoon (ja etenkin petoeläimiin)
-Koetko, että saamelaiset ymmärtävät luontoa paremmin kun peruskaupunkilaiset?

Onko se luonto siellä se paras juttu, vai rauha vai mikä?

Matkustaako sieltä ihmiset paljon ulkomaille? Lento Hkiin varmaan melkein pakko?

Kuinka pitkiä koulumatkoja siellä on lapsilla?

eiköhän se paras juttu ole tämä perhe. Ja luonto ja rauha tulee siinä sivussa :)

mä luulen että ei täältä ihmiset kauheasti reissaa, mutta se johtuu ihan siitä että ihmisillä ei ole varaa. Aika paljon kädestä suuhun eletään. Ivalosta lentää Finnair Helsinkiin, mutta se on ihan sikakallista. Eli jos jaksaa ajaa niin Rovaniemeltä voi päästä murto-osalla hinnasta, jos Blue1 tai joku muu yhtiö sattuu lentämään. Myös Oulusta on toisinaan hyviä suoria lentoja lomakohteisiin.

Me ollaan käyty Thaimaassa ja Kreikassa yhdessäolomme aikana. Thaimaahan lennettiin muistaakseni Ivalo-Helsinki ensin ja sieltä sitte jatkolennolla etelään. Kreikkaan taidettiin lentää niin että Oulu-Helsinki ensin ja siitä sitte eteenpäin.

Koulumatkat vaihtelee. Eskari ja ala-aste löytyy kaikista kylistä (Utsjoki, Nuorgam ja Karigasniemi) joten pienillä ei tule paljoa reissaamista. Yläaste ja lukio on tässä kirkonkylällä joten sinne reissaavat sitten 50-100km.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
-Elättekö enemmän saamelais- vai perussuomalaisen kulttuurin mukaan? (Ja nyt en puhu Soinin perussuomalaisista ;) )
-Mikä on sinun ja paikallisten suhtautuminen luontoon (ja etenkin petoeläimiin)
-Koetko, että saamelaiset ymmärtävät luontoa paremmin kun peruskaupunkilaiset?
- Me eletään varmaan aika lailla ihan tavallisesti. Tietenkin meidän elämä mukailee porosaamelaisen elämänrytmiä ja vuodenkiertoa kun mies on poromies ja lihanjalostaja.

Poronhoitovuosi alkaa aina kesäkuussa ja loppuu toukokuuhun. Touko-kesäkuussa porot vasovat tunturissa. Joissain paikoissa kesällä kerätään uudet vasat kesämerkityksiin mutta ei täällä.

Mies on aikaisempina vuosina soutanut kovasti turistia joella, lisäksi ovat aina toukokuussa kulkuttaneet joella isänsä kanssa. Kulkuttaminen on ajoverkkokalastusta ja sitä saa tehdä vain tietyt saamelaiset joilla on siihen lupa. Myös patoverkkokalastusta ovat jonkin verran harjoittaneet. Nyt olemme rakentaneet pari vuokramökkiä joiden pyöritys työllistää kesän.

Kun kesä alkaa taittua, on heinähommien aika. Eli meillä on muutama oma ja vuokrapelto joilla kasvatetaan ihan luonnonheinää. Ne sitten niitetään ja paalataan poroille lisäruuaksi talvea varten.

Kun heinähommista keretään, onkin jo kohta aika lähteä kokoamaan poroja. Alkusyksy mönkijällä ja kun lumi ja pakkaset tulevat, moottorikelkoilla. Siinä menee jokunen viikko kun kokoavat pitkin paliskuntaa ja keräävät porot aitaan. Marras-joulukuussa alkaa sitten syksyn myyntierotukset, joissa tämänvuotisista vasoista erotellaan eloon jäävät ja teuraaksi menevät. Ja samalla alkaa meillä liharuljanssi kun alamme jalostaa omassa laitoksessa poronlihatuotteita. Syksy ja loppuvuosi on aikaa kun töitä painetaan lähes ympäri vuorokauden.

Joulun jälkeen alkaa usein, talvesta riippuen, porojen lisäruokinta tunturiin. Käytännössä se tarkoittaa sitä että mies ajaa päivittäin kymmenkunta heinäpaalia tunturiin poroille ruuaksi. Tätä jatketaan usein tuonne huhtikuulle saakka.

Ja sitten onkin jo taas toukokuu, alkaa kalastus ja uusi vuosi :)

Itse käyn tässä sivussa sitten omassa palkkatyössäni sairaanhoitajana Norjassa ja hoidan lapset ja kodin.

- minulla ei itselläni ole varsinaista kantaa petoeläimiin koska meillä on ollut tuuria eikä porovahinkoja petojen vuoksi ole juurikaan sattunut.

- kyllä uskon että saamelaisilla, jotka ovat elämänsä asuneet luonnossa, on erilainen suhtautuminen ja kunnoitus luontoon ja sen kanssa elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tenolla käynnyt:
Mitä paikalliset veikkaavat tulevasta Ruskasta? Onko tulossa värikäs Ruska? vai onko kuivuus vaikuttanut luontoon.
no en ole keskustellut kenenkään kanssa aiheesta sen kummemmin. Mutta kuivuus ei ainakaan täällä ole ollut ongelma, vettä on satanut enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Kylmiä öitä on jo ollut, puut alkavat pikkuhiljaa muuttaa väriään. En osaa yhtään sanoa minkälainen ruska on tulossa. viime vuosina on ollut aika laimea, lähinnä keltainen.

Yhteistyössä