Kuulostaa just sellaiselta mitä olen kuvitellutkin. Mä olen huomannut, että jo Oulun yläpuolella ihmisten asenne välimatkoihin muuttuu radikaalisti; siellä maalla asuville kavereilleni 150km matka kaverille kylään ei ole juuri mitään, kun itse ekalla kertaa muinoin kysyin että kai me nyt yöksi jäädään kun on noin paljon matkaa. Reissaaminen tuonne kauemmas ulkomaille on mulle tärkeää mutta olen huomannut, että kyllä ne ihmiset sieltäkin taitaa reissata...vähän muutoksia ajankäyttöön ja budjettiin tietysti vaatii.Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:no joo, ei täällä ruottia kukaan käytä. Norjaa tarttee jonkin verran kun ollaan tässä rajalla. Vaikka mies kerran sanoikin, että on sääli miten huonosti sitä norjaa osaa kun on niin helppo hoitaa asiat rajan yli saamen kielellä.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Siis että mä en pysty tällä kielitaidollani lukemaan esim. ruotsinkielistä blogia. Sori, taisin kirjoittaa väsyneenä tosi huonon lauseen tossa.Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:siis en ihan ymmärrä. Blogia arkielämästä, en tiiä että kukaan pitäisi. Mutta mitä tarkoitat tolla suomen kieli rajoitteena?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tiedätkö mitään blogia tai sivustoa, missä kerrottaisiin esim. arkielämästä siellä? Suomen kieli rajoitteena vaikka se rajan toinenkin puoli kiinnostaa kyllä.. :/
Miehen kanssa pyöritelty sitä pohjoista ajatuksissa jo pitkään ja joku sellainen esim. lapsiperheen äidin pitämä blogi olisi mielenkiintoinen löytää. Tai lapsettomankin ihmisen, ei sillä sinänsä väliä. Mutta siis siitä arjesta olisi mielenkiintoista lukea enemmän kuin tässä osaa yhdellä tai kahdella kysymyksellä kysyä. Että miten erilaista se nyt sitten on, nuo välimatkat, pitkä talvi, ihmiset jne..
blogeista en tiiä, mutta laita yv:tä niin voin kyllä kertoa lisää, esim. facebookissa tai jossain voi chattailla
matkoista selviää asenteella. Ei kannata edes olettaa pääsevänsä nopeasti johonkin. Ja se matka on sellanen jota ei kannata stressata, se on mikä on ja se on kuljettava jos aikoo jossain käydä.
Kello on myös yksi minkä voi heittää nurkkaan tänne tullessa. Elämä on aika verkkaista ja aikataulutonta. Jos joku sanoo että nähdään huomenna, se voi olla aamulla tai illalla tai jotain siltä väliltä. Käsitteet kohta ja äsken saa myös ihan uusia ulottuvuuksia
Talvesta selviää kunnon varusteilla ja taas kerran, asenteella. Ei se auta ruikuttaa että on lunta ja kylmä, kun sitä on niin sitä on
teepä niin, palataan asiaanAlkuperäinen kirjoittaja Vieras:Kuulostaa just sellaiselta mitä olen kuvitellutkin. Mä olen huomannut, että jo Oulun yläpuolella ihmisten asenne välimatkoihin muuttuu radikaalisti; siellä maalla asuville kavereilleni 150km matka kaverille kylään ei ole juuri mitään, kun itse ekalla kertaa muinoin kysyin että kai me nyt yöksi jäädään kun on noin paljon matkaa. Reissaaminen tuonne kauemmas ulkomaille on mulle tärkeää mutta olen huomannut, että kyllä ne ihmiset sieltäkin taitaa reissata...vähän muutoksia ajankäyttöön ja budjettiin tietysti vaatii.Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:no joo, ei täällä ruottia kukaan käytä. Norjaa tarttee jonkin verran kun ollaan tässä rajalla. Vaikka mies kerran sanoikin, että on sääli miten huonosti sitä norjaa osaa kun on niin helppo hoitaa asiat rajan yli saamen kielellä.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Siis että mä en pysty tällä kielitaidollani lukemaan esim. ruotsinkielistä blogia. Sori, taisin kirjoittaa väsyneenä tosi huonon lauseen tossa.Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:siis en ihan ymmärrä. Blogia arkielämästä, en tiiä että kukaan pitäisi. Mutta mitä tarkoitat tolla suomen kieli rajoitteena?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tiedätkö mitään blogia tai sivustoa, missä kerrottaisiin esim. arkielämästä siellä? Suomen kieli rajoitteena vaikka se rajan toinenkin puoli kiinnostaa kyllä.. :/
Miehen kanssa pyöritelty sitä pohjoista ajatuksissa jo pitkään ja joku sellainen esim. lapsiperheen äidin pitämä blogi olisi mielenkiintoinen löytää. Tai lapsettomankin ihmisen, ei sillä sinänsä väliä. Mutta siis siitä arjesta olisi mielenkiintoista lukea enemmän kuin tässä osaa yhdellä tai kahdella kysymyksellä kysyä. Että miten erilaista se nyt sitten on, nuo välimatkat, pitkä talvi, ihmiset jne..
blogeista en tiiä, mutta laita yv:tä niin voin kyllä kertoa lisää, esim. facebookissa tai jossain voi chattailla
matkoista selviää asenteella. Ei kannata edes olettaa pääsevänsä nopeasti johonkin. Ja se matka on sellanen jota ei kannata stressata, se on mikä on ja se on kuljettava jos aikoo jossain käydä.
Kello on myös yksi minkä voi heittää nurkkaan tänne tullessa. Elämä on aika verkkaista ja aikataulutonta. Jos joku sanoo että nähdään huomenna, se voi olla aamulla tai illalla tai jotain siltä väliltä. Käsitteet kohta ja äsken saa myös ihan uusia ulottuvuuksia
Talvesta selviää kunnon varusteilla ja taas kerran, asenteella. Ei se auta ruikuttaa että on lunta ja kylmä, kun sitä on niin sitä on
Voisin huomenna mustua ja kysellä lisää, kysymyksiä varmasti tulee lisää mieleen kunhan näistä univeloista on selvitty.
Wimme Saari (?)Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Kerro mulle solisteja/yhtyeitä, jotka ovat levyttäneet saamelaista musiikkia. Angelin tytöt, Mari Boine Persen, Adjagas, Ann-Mari Andersen ja Ulla Pirttijärvi ovat tuttuja. Muita?
porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat?Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
pohjonen, pois en muuttais vaikka logotaren näkökulmasta asun etelessä vaikkaki lapinläänin puolella reilusti
no ei kai se täällä asuminen nyt niin erikoista oleAlkuperäinen kirjoittaja grate:Tekee mieli vaan sanoa, että arvostan ja ihailen aivan pohjoisessa asuvia
Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat?Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
pohjonen, pois en muuttais vaikka logotaren näkökulmasta asun etelessä vaikkaki lapinläänin puolella reilusti
Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.Alkuperäinen kirjoittaja h:Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat?Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
ei sentäsAlkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Mä olen joskus käyny kylässä Suomen pohjoisimmassa talossa. 25 vuotta sitten talon emäntä oli mun vanhempien ystävän lapsi ja yövyttiin siellä kun oltiin matkalla Norjaan.
Niin että vieläkö lähin kauppa on Norjan puolella, niinku muistaakseni silloin oli
No ei sitä vaan ruukata paljastaa. Kyllähän täällä jokaisella poromiehellä on joku haju siitä montako poroa kelläkin on, ja näkeehän ne listoista. Sitten on niitä jotka ei ole tulleet aitaan ja jäävät laskuista, eli todellinen määrä voi olla vähän eri kuin se joka saadaan laskettua.Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.Alkuperäinen kirjoittaja h:Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat?Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
Juku, se on kasvanu lähes kaupungiksi;D!Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:Nuorgamissa niinikään on kaksi kauppaa, molemmat taitaa olla nykyään K-ketjun kauppoja. Lisäksi siellä on Alko, huoltoasemma/korjaamo ja rautakauppa. Ja tuossa huoltiksella on vissiin kanssa postin toimpiste.
mustakinAlkuperäinen kirjoittaja muu:Tää on kiva ketju
Joo, täähän on kuule sellanen city että oksat pois. Ja kesällä on ihan grillikioskikin XD Mutta se on vaan kesällä kun on turisteja ja paljon asiakkaita... nyt alkaa jo hiljentyä. Kauppojen aukioloajat palasivat normaaliin ja grilli menee kiinni. Osa ihmisistä on täällä vaan kesän töissä ja lähtee takas kotipaikkakunnalle jne.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Juku, se on kasvanu lähes kaupungiksi;D!Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:Nuorgamissa niinikään on kaksi kauppaa, molemmat taitaa olla nykyään K-ketjun kauppoja. Lisäksi siellä on Alko, huoltoasemma/korjaamo ja rautakauppa. Ja tuossa huoltiksella on vissiin kanssa postin toimpiste.
Näin minäkin olen käsittänyt. Äidin sukulaisilla Rovaniemen korkeudella on poroja jonkun verran, en tiedä paljonko (ovathan he tietty minunkin sukulaisia, miksihän en ole koskaan sitä niin huomannut ajatella )Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:No ei sitä vaan ruukata paljastaa. Kyllähän täällä jokaisella poromiehellä on joku haju siitä montako poroa kelläkin on, ja näkeehän ne listoista. Sitten on niitä jotka ei ole tulleet aitaan ja jäävät laskuista, eli todellinen määrä voi olla vähän eri kuin se joka saadaan laskettua.Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.Alkuperäinen kirjoittaja h:Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat?Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:joo ja en kerroAlkuperäinen kirjoittaja joku:ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Onko se luonto siellä se paras juttu, vai rauha vai mikä?
Matkustaako sieltä ihmiset paljon ulkomaille? Lento Hkiin varmaan melkein pakko?
Kuinka pitkiä koulumatkoja siellä on lapsilla?
- Me eletään varmaan aika lailla ihan tavallisesti. Tietenkin meidän elämä mukailee porosaamelaisen elämänrytmiä ja vuodenkiertoa kun mies on poromies ja lihanjalostaja.Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:-Elättekö enemmän saamelais- vai perussuomalaisen kulttuurin mukaan? (Ja nyt en puhu Soinin perussuomalaisista )
-Mikä on sinun ja paikallisten suhtautuminen luontoon (ja etenkin petoeläimiin)
-Koetko, että saamelaiset ymmärtävät luontoa paremmin kun peruskaupunkilaiset?
no en ole keskustellut kenenkään kanssa aiheesta sen kummemmin. Mutta kuivuus ei ainakaan täällä ole ollut ongelma, vettä on satanut enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Kylmiä öitä on jo ollut, puut alkavat pikkuhiljaa muuttaa väriään. En osaa yhtään sanoa minkälainen ruska on tulossa. viime vuosina on ollut aika laimea, lähinnä keltainen.Alkuperäinen kirjoittaja tenolla käynnyt:Mitä paikalliset veikkaavat tulevasta Ruskasta? Onko tulossa värikäs Ruska? vai onko kuivuus vaikuttanut luontoon.