Asun lähes pohjoisimmassa paikassa Suomea, kysy mitä haluat

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Kuulostaa upealle tuo elämäntapanne!!
Itseäni voisi tosin häiritä kaamosajan valon puute...

onhan tämä ihan kiva tapa elää. Mutta on sitä joskus sellainen tunne että olisi se kiva nähdä miestäkin joskus :D

ei täällä oikeasti ole niin pimeä :) onhan se totta että itse aurinkoa ei näy, mutta ei täällä pimeää ole. Hämärää lähinnä, lumi heijastelee paljon.

Pimeämpää ja synkempää etelässä on talvella :)

Ostin itse viime talvena kirkasvalolampun kun tuntui ettei aamulla herännyt kunnolla eikä oikein jaksanut ajaa töihin, se auttoi kivasti.

Tenolla käynnyt
Juu, viime vuonna Ruska oli Tenolla huono, toivottavsti nyt ois parempi, väriloistokas

Samaa mieltä olen että pimeempää ja synkempää on tääl eteläs kuin lapis koska lumi heistaa ihanasti

Itse olen niinsanotusti lapinhullu...

Alkuperäinen kirjoittaja Tenolla käynnyt:
Juu, viime vuonna Ruska oli Tenolla huono, toivottavsti nyt ois parempi, väriloistokas

Samaa mieltä olen että pimeempää ja synkempää on tääl eteläs kuin lapis koska lumi heistaa ihanasti

no tervetuloa lomalle :)

niin
Koska siellä se ruska on? Haluaisin niin kovasti sinä aikana sinne :) Heinäkuun puolivälissä oltiin ja yövyttiin siinä tenojoen varrella jotain kalastajien mökkejä. Oli pirun kylmä ja tuulinen keli. Pojalla piti olla tumput kädessä. Mutta hauskaa oli. Rakastan lappia ja voisin muuttaa sinne jos vaan saisin töitä ja miehen mukaan :)

mie se tungen itteni tänne, mut ei se ihme jos oli huono, ku puolissakaan puista ei oo ees lehtiä :|

Alkuperäinen kirjoittaja niin :
Koska siellä se ruska on? Haluaisin niin kovasti sinä aikana sinne :) Heinäkuun puolivälissä oltiin ja yövyttiin siinä tenojoen varrella jotain kalastajien mökkejä. Oli pirun kylmä ja tuulinen keli. Pojalla piti olla tumput kädessä. Mutta hauskaa oli. Rakastan lappia ja voisin muuttaa sinne jos vaan saisin töitä ja miehen mukaan :)
no tässä se alkaa, syyskuun aikana varmaan parhaimmillaan...

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:

mie se tungen itteni tänne, mut ei se ihme jos oli huono, ku puolissakaan puista ei oo ees lehtiä :|
tunge vaan, jos tartten apua johonki kysymykseen :D

joo toi on totta että synkät on koivut osassa pitäjää, hemmetin madot :/

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
en koko ketjua lukenut et sori jos kyselen samoja :D Seurustelittako kauan ennekö muutit miehes luo sinne pohjoseen??Onko sun miehes paljo pois kotoa...? töissä meinaan?
seurusteltiin jonkin aikaa, sitte päätin muuttaa. Seurustelun aloituksesta muutin 8kk päästä tänne.

Nyt tänä kesänä on ollut enemmän kotona kun aiemmin, kun on remppahommaa menossa ja on ollu tosi vähän joella. Mutta talvisaikaan on aika paljon töissä, toisinaan monta päivää putkeen tunturissa.

Ja nyt lähti viemään kirjettä 100 km päähän :D

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Ihana ketju!
Kerrotko hyvän vinkin poropaistin tekoon :)? Mulla olis hirvifilee ja en haluis pilata sitä omilla sovelluksilla.. Hirvieläimiä molemmat ni eiköhän se toimis :)
no mä en kovin usein kyllä laita paistia, ainakaan kokonaista...

kerran tein sellasta missä siihen lihaan tehdään viiltoja ja niihin työnnellään valkosipulinkynsiä.

sitte sellanen ruoka kuin routapaakku, siitä oon kans lukenu hyviä vinkkejä, ite en oo maistanut.

mutta katso www.paliskunnat.fi ja siinä etusivulla pitäs olla linkki pororuokaresepteihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
en koko ketjua lukenut et sori jos kyselen samoja :D Seurustelittako kauan ennekö muutit miehes luo sinne pohjoseen??Onko sun miehes paljo pois kotoa...? töissä meinaan?
seurusteltiin jonkin aikaa, sitte päätin muuttaa. Seurustelun aloituksesta muutin 8kk päästä tänne.

Nyt tänä kesänä on ollut enemmän kotona kun aiemmin, kun on remppahommaa menossa ja on ollu tosi vähän joella. Mutta talvisaikaan on aika paljon töissä, toisinaan monta päivää putkeen tunturissa.

Minkälainen talo teillä on? Onko teillä joku hulpea hirsilinna? :D

kaikkea muuta XD

pikkuinen omakotitalo, keskellä kirkonkylää. Joku 75-80 neliötä on nyt. Tupakeittiö, kaksi makuuhuonetta, khh, kylppäri, vessa ja tuulikaappi, sisääntulo syvennyksestä josta pääsee myös varastoon.

mutta nyt just ollaan tekemässä laajennusta ja talo suurenee melkein tuplaan, n. 160 neliötä on sitten kun on valmista.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6423938.jpg

tuollanen pitäs olla sitte rempan jälkeen :)

kaikkea muuta XD

pikkuinen omakotitalo, keskellä kirkonkylää. Joku 75-80 neliötä on nyt. Tupakeittiö, kaksi makuuhuonetta, khh, kylppäri, vessa ja tuulikaappi, sisääntulo syvennyksestä josta pääsee myös varastoon.

mutta nyt just ollaan tekemässä laajennusta ja talo suurenee melkein tuplaan, n. 160 neliötä on sitten kun on valmista.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6423938.jpg

tuollanen pitäs olla sitte rempan jälkeen :)
niin se olit sä joka tosta kirjoitteli...aina unohtaa nikit :D kuka teille piirsi laajennusosan? me ollaan kans suunniteltu jos laajennettais taloa ja yläkerran haluisin ihan kokonaan uusiks?? mut ketä niitä piirtelee? :D

miina
Ihana ketju!
Kerrotko hyvän vinkin poropaistin tekoon :)? Mulla olis hirvifilee ja en haluis pilata sitä omilla sovelluksilla.. Hirvieläimiä molemmat ni eiköhän se toimis :)
ja siis sulla on filee, ei paisti?

Joo filee. Pitääpä kokeilla tuota valkosipuliakin, eihän se kovin paljon mitään mausteita kaipaa.. Ekaa kertaa tollasen pötkön kimpussa.

Pelottiko muutto yhtään? Kuitenkin täydellinen elämänmuutos. Hurjan rohkee oot ollu!

niin se olit sä joka tosta kirjoitteli...aina unohtaa nikit :D kuka teille piirsi laajennusosan? me ollaan kans suunniteltu jos laajennettais taloa ja yläkerran haluisin ihan kokonaan uusiks?? mut ketä niitä piirtelee? :D
no täällä asuu yks parturi/muusikko/musiikinopettaja/arkkitehti/rakennusmies :D

eli tästä kylältä löyty pätevä mies piirtämään. Kai ne lähinnä arkkitehdit on, korjatkaa jos oon väärässä. Ja omasta ajatuksesta lähdettiin liikkelle. Tai itseasiassa piirsi ensin kuvat sellaisella pohjalla mitä me ajateltiin, mutta sitte yks tuttu hahmotteli tuota nykyistä johonki kuitin taakse ja se olikin paljon parempi ajatus :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
ootteko poron kasvattajia? montyako poroo teillä on?
joo ja en kerro :D
porojen määrää Ei saa kysyä etkä siihen ikinä vastaustaa, muunko en kerro tai ohan niitä =)

pohjonen, pois en muuttais vaikka logotaren näkökulmasta asun etelessä :D vaikkaki lapinläänin puolella reilusti
Eikö sitä voi sanoa vaikka kuten äitini serkku: on niitä sen verran että kahen puolen puuta juoksevat? :D
Miksi porojen määrää ei voi paljastaa?
Olen ymmärtänyt, että se on ns liikesalaisuus :D Ja toisekseen ihan tarkkaa määrää ei varmaan tiedäkään, elleivät kaikki porot ole tarhassa ja kierrä siellä sitä yhtä puuta.
No ei sitä vaan ruukata paljastaa. Kyllähän täällä jokaisella poromiehellä on joku haju siitä montako poroa kelläkin on, ja näkeehän ne listoista. Sitten on niitä jotka ei ole tulleet aitaan ja jäävät laskuista, eli todellinen määrä voi olla vähän eri kuin se joka saadaan laskettua.
Näin minäkin olen käsittänyt. Äidin sukulaisilla Rovaniemen korkeudella on poroja jonkun verran, en tiedä paljonko :D (ovathan he tietty minunkin sukulaisia, miksihän en ole koskaan sitä niin huomannut ajatella )
Eihän täällä etelässäkään kerrota peltohehtaareita! Muuta kuin että eipä niitä paljoa ole, tai että just eletään, "ettei kukaan ala kadehtimaan" :)

Ihana ketju!
ja siis sulla on filee, ei paisti?

Joo filee. Pitääpä kokeilla tuota valkosipuliakin, eihän se kovin paljon mitään mausteita kaipaa.. Ekaa kertaa tollasen pötkön kimpussa.

Pelottiko muutto yhtään? Kuitenkin täydellinen elämänmuutos. Hurjan rohkee oot ollu!
Hmm. Hirven sisä- vai ulkofilee?

nehän on isompia kuin poron vastaavat, varsinkin kun yleensä syödään vasan fileitä.

mutta fileelle ei oikeestaan tartte tehdä muuta kuin antaa lämmetä, ruskistaa se voissa ja laittaa vuokaan, uunissa oliko se joku 150 astetta 15-20 min, fileen koosta riippuen. sitten uunista ulos ja folioon vetäytymään. Kypsän lihan päälle suolaa ja pippuria :p

No joo, jännittihän se. Ja äiti ei ollu ihan samaa mieltä :D silti ne sitte ajo mun muuttokuorman tänne... Mutta varmasti iso asia oli että sain heti töitä ja vielä Norjasta. Palkkaero on niin iso ettei tarvi rehkiä niska limassa ja silti ihan hyvin taloudellisesti pärjätään...

eli tästä kylältä löyty pätevä mies piirtämään. Kai ne lähinnä arkkitehdit on, korjatkaa jos oon väärässä. Ja omasta ajatuksesta lähdettiin liikkelle. Tai itseasiassa piirsi ensin kuvat sellaisella pohjalla mitä me ajateltiin, mutta sitte yks tuttu hahmotteli tuota nykyistä johonki kuitin taakse ja se olikin paljon parempi ajatus :)
Saako sitä kysyä et paljo laajennukseen saa varata rahaa? :whistle: varmaan paljo mut noin hintaa

Saako sitä kysyä et paljo laajennukseen saa varata rahaa? :whistle: varmaan paljo mut noin hintaa
no riippuu vähän mitä tekee. Meillä tulee yksi makuuhuone lisää, telkkarihuone, tupa suurenee, khh suurenee kun vanhoja yhdistetään, uusi eteinen ja kuisti, kokonaan uudet pesutilat, sauna ja vessa. Myös katto vaihdetaan, kattotuoleja myöden. Ja vähän maalia ja tapettia sinne tänne :)

en muista onko tuohon laskettu sitten se että lattiat menee uusiksi ja lattialämmitys laitetaan, lisäksi menee vaihtoon kaikki vanhat väliovet, listat ja kattopaneelit sisältä.

kustannusarvio tuolle tais olla 70 000e. Ja siihen sitte vielä autotallin rakennus päälle. Eli varmaan joku vajaa 100 000 menee meillä yhteensä... toivottavasti ei mene mutta pitää olla realistiset ajatukset budjetin suhteen. Täällä vielä se että kaikki rahti maksaa ihan hitosti ja jos ite hakee, se on aina päivän parin reissu kaupunkiin.

Hain kerran Kilpisjärvelle töihin ja en päässyt. Hieman kaihertaa, että mimmosta elämä olis...

Utsjoella olen käynyt vaeltamassa :D Maanantaina lähdetään Äkäslompoloon, ja "lapinhullu" täälläkin. Oli kiva lukea tätä ketjua :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Hain kerran Kilpisjärvelle töihin ja en päässyt. Hieman kaihertaa, että mimmosta elämä olis...

Utsjoella olen käynyt vaeltamassa :D Maanantaina lähdetään Äkäslompoloon, ja "lapinhullu" täälläkin. Oli kiva lukea tätä ketjua :D
hauskaa reissua :) mäkin oon "nuorempana" tehny vaellusreissuja, täällä asuessa se on jäänyt...

Yhteistyössä