Asun lähes pohjoisimmassa paikassa Suomea, kysy mitä haluat

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
niin se olit sä joka tosta kirjoitteli...aina unohtaa nikit :D kuka teille piirsi laajennusosan? me ollaan kans suunniteltu jos laajennettais taloa ja yläkerran haluisin ihan kokonaan uusiks?? mut ketä niitä piirtelee? :D
no täällä asuu yks parturi/muusikko/musiikinopettaja/arkkitehti/rakennusmies :D

eli tästä kylältä löyty pätevä mies piirtämään. Kai ne lähinnä arkkitehdit on, korjatkaa jos oon väärässä. Ja omasta ajatuksesta lähdettiin liikkelle. Tai itseasiassa piirsi ensin kuvat sellaisella pohjalla mitä me ajateltiin, mutta sitte yks tuttu hahmotteli tuota nykyistä johonki kuitin taakse ja se olikin paljon parempi ajatus :)
Saako sitä kysyä et paljo laajennukseen saa varata rahaa? :whistle: varmaan paljo mut noin hintaa
no riippuu vähän mitä tekee. Meillä tulee yksi makuuhuone lisää, telkkarihuone, tupa suurenee, khh suurenee kun vanhoja yhdistetään, uusi eteinen ja kuisti, kokonaan uudet pesutilat, sauna ja vessa. Myös katto vaihdetaan, kattotuoleja myöden. Ja vähän maalia ja tapettia sinne tänne :)

en muista onko tuohon laskettu sitten se että lattiat menee uusiksi ja lattialämmitys laitetaan, lisäksi menee vaihtoon kaikki vanhat väliovet, listat ja kattopaneelit sisältä.

kustannusarvio tuolle tais olla 70 000e. Ja siihen sitte vielä autotallin rakennus päälle. Eli varmaan joku vajaa 100 000 menee meillä yhteensä... toivottavasti ei mene mutta pitää olla realistiset ajatukset budjetin suhteen. Täällä vielä se että kaikki rahti maksaa ihan hitosti ja jos ite hakee, se on aina päivän parin reissu kaupunkiin.
totta..me ollaan suunniteltu kylppäri kodinhoitohuone ja sauna. mut pitää kattoo :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Hain kerran Kilpisjärvelle töihin ja en päässyt. Hieman kaihertaa, että mimmosta elämä olis...

Utsjoella olen käynyt vaeltamassa :D Maanantaina lähdetään Äkäslompoloon, ja "lapinhullu" täälläkin. Oli kiva lukea tätä ketjua :D
hauskaa reissua :) mäkin oon "nuorempana" tehny vaellusreissuja, täällä asuessa se on jäänyt...
Kiitos :D Tosin mennään nyt mökkilomalle ja tehdään päiväreissuja. Helpompaa tuon 1vja3kk:n kanssa niin.

Täällä kyselinkin mihin lähdettäis ja taisit siihen ketjuun vastatakin, mutta jotenkin mä mielsin sut sillon Käsivarteen :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
totta..me ollaan suunniteltu kylppäri kodinhoitohuone ja sauna. mut pitää kattoo :D
no ensimmäinen tarjous mitä laattapisteeltä sain, oli 12 000 e. Se sisälsi laatat vessaan, kodinhoitohuoneeseen, pesuhuoneeseen, saunaan ja kuistille, laastit, saumausaineet, vesieristejutut, seinäpöntön, vessan kalusteet ja altaan, poreammeen ja rahdin tänne.

siihen sitte vielä se itse uusien tilojen rakentaminen, joka ei nyt aivan mahdottoman kallista ole kun vähän kattoo mitä ostaa ja mistä, ja löytää hyvän hinta/laatusuhteisen kirvesmiehen, jos sitä tarttee.

eli voisin kuvitella että varmaan joku 30 000e vois olla teidän kohdalla realistista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Käymme Lapissa joka kesä, kun pois ei osaa olla. Utsjoellakin käytiin viime kesänä. Paikallisessa kuppilassa oli hyvät pitsat!
Joo, kieltämättä ihan hyvät :) ja aina paremmalta maistuu kun ei ole muuta tarjolla :D

tosi kiva kun on paikka jossa voi kävästä vaikka lounaalla lasten kanssa kun ei ite jaksa laittaa ruokaa :)
 
Lotta
En ehtinyt selata koko ketjua vielä, joten ehkä olet tähän jo vastannutkin. Mietin vain, että onko alkoholi suurempi tai silmiin pistävämpi ongelma siellä kuin täällä Etelässä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
En ehtinyt selata koko ketjua vielä, joten ehkä olet tähän jo vastannutkin. Mietin vain, että onko alkoholi suurempi tai silmiin pistävämpi ongelma siellä kuin täällä Etelässä?
ei ole.

tai en mä tiedä, jos ihmiset juo niin ne juo kotonaan. Pubilla on aika vähän porukkaa, juhannus/pääsiäinen ja muut sesonkijuhlat vetää enemmän väkeä.

Alkoholin hankintakin on vähän hankalampaa, varsinkin tässä kirkonkylällä. kaupasta saa kaljaa, pubi on auki, en tiiä onko ees joka ilta ja lähin alko on Nuorgamissa, 50km päässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ajatteleeko siellä ihmiset kehä3:n sisäpuolella asuvista että ne on "etelän pellejä"
en tiedä. en usko. Mutta täytyy sanoa että jonkin verran typeryksiä löytyy niistä jotka tänne lomalle tulee... mutta eiköhän niitä oo joka paikassa ja joka paikasta kotoisin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se luonto siellä se paras juttu, vai rauha vai mikä?

Matkustaako sieltä ihmiset paljon ulkomaille? Lento Hkiin varmaan melkein pakko?

Kuinka pitkiä koulumatkoja siellä on lapsilla?

eiköhän se paras juttu ole tämä perhe. Ja luonto ja rauha tulee siinä sivussa :)

mä luulen että ei täältä ihmiset kauheasti reissaa, mutta se johtuu ihan siitä että ihmisillä ei ole varaa. Aika paljon kädestä suuhun eletään. Ivalosta lentää Finnair Helsinkiin, mutta se on ihan sikakallista. Eli jos jaksaa ajaa niin Rovaniemeltä voi päästä murto-osalla hinnasta, jos Blue1 tai joku muu yhtiö sattuu lentämään. Myös Oulusta on toisinaan hyviä suoria lentoja lomakohteisiin.

Me ollaan käyty Thaimaassa ja Kreikassa yhdessäolomme aikana. Thaimaahan lennettiin muistaakseni Ivalo-Helsinki ensin ja sieltä sitte jatkolennolla etelään. Kreikkaan taidettiin lentää niin että Oulu-Helsinki ensin ja siitä sitte eteenpäin.

Koulumatkat vaihtelee. Eskari ja ala-aste löytyy kaikista kylistä (Utsjoki, Nuorgam ja Karigasniemi) joten pienillä ei tule paljoa reissaamista. Yläaste ja lukio on tässä kirkonkylällä joten sinne reissaavat sitten 50-100km.
Mäkin "tungen" itseni tänne(KKI) :D
Korjaan. Karigasniemellä on kyllä yläaste ;)

Ruskasta sen verran, että joku vanhempi sanoi että tulee pitkä syksy kun ruska alkoi niin aikaisin..

Alkoholin käytöstä pitää sanoa sen verran, että ärsyttää ku tehdään aina niitä valtakunnallisia vertailuja minkä verran ostetaan alkoholia asukasta kohden. Tässä rajalla täytyisi ottaa huomioon sellainen seikka että Nuorgamissa ja Ivalossa myydään tosi paljon viinaa norjalaisille. Ne sankoin joukoin ostavat viinaa suomesta. Täällä voisi sanoa että norjalaiset ovat täällä kuin suomalaiset virossa :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se luonto siellä se paras juttu, vai rauha vai mikä?

Matkustaako sieltä ihmiset paljon ulkomaille? Lento Hkiin varmaan melkein pakko?

Kuinka pitkiä koulumatkoja siellä on lapsilla?

eiköhän se paras juttu ole tämä perhe. Ja luonto ja rauha tulee siinä sivussa :)

mä luulen että ei täältä ihmiset kauheasti reissaa, mutta se johtuu ihan siitä että ihmisillä ei ole varaa. Aika paljon kädestä suuhun eletään. Ivalosta lentää Finnair Helsinkiin, mutta se on ihan sikakallista. Eli jos jaksaa ajaa niin Rovaniemeltä voi päästä murto-osalla hinnasta, jos Blue1 tai joku muu yhtiö sattuu lentämään. Myös Oulusta on toisinaan hyviä suoria lentoja lomakohteisiin.

Me ollaan käyty Thaimaassa ja Kreikassa yhdessäolomme aikana. Thaimaahan lennettiin muistaakseni Ivalo-Helsinki ensin ja sieltä sitte jatkolennolla etelään. Kreikkaan taidettiin lentää niin että Oulu-Helsinki ensin ja siitä sitte eteenpäin.

Koulumatkat vaihtelee. Eskari ja ala-aste löytyy kaikista kylistä (Utsjoki, Nuorgam ja Karigasniemi) joten pienillä ei tule paljoa reissaamista. Yläaste ja lukio on tässä kirkonkylällä joten sinne reissaavat sitten 50-100km.
Mäkin "tungen" itseni tänne(KKI) :D
Korjaan. Karigasniemellä on kyllä yläaste ;)

Ruskasta sen verran, että joku vanhempi sanoi että tulee pitkä syksy kun ruska alkoi niin aikaisin..

Alkoholin käytöstä pitää sanoa sen verran, että ärsyttää ku tehdään aina niitä valtakunnallisia vertailuja minkä verran ostetaan alkoholia asukasta kohden. Tässä rajalla täytyisi ottaa huomioon sellainen seikka että Nuorgamissa ja Ivalossa myydään tosi paljon viinaa norjalaisille. Ne sankoin joukoin ostavat viinaa suomesta. Täällä voisi sanoa että norjalaiset ovat täällä kuin suomalaiset virossa :kieh:
tänks. tästä olinkin vähän epävarma.

toi on muuten totta toi viinakauppajuttu. Hyvähän se on laskea että Nuorgamin alko myy eniten viinaa vuodessa, kun rajan takaa tulee hulluna porukkaa ostoksille...
 
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Kylmintä mitä on siellä päin ollut? Miten pärjäsitte? =)
ööh... oisko ollu mun aikana jotain -35 tai vajaa neljäkymmentä tai jotain.. en mä muista.

No mitä siinä on pärjäämistä? Ulosmennessä tarpeeksi vaatetta päälle, sisällä ollessa takkaan tulet ja villasukat jalkaan :) Auto kannattaa muistaa laittaa lämppäriin ajoissa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Kylmintä mitä on siellä päin ollut? Miten pärjäsitte? =)
No -55 on pahin mitä itse olen kokenu. Olihan se hurjaa, eipä sitä tullu kovin kauheasti ulkoiltua tuolloin. Pakolliset kaupassakäynnit oli pakko hoitaa.. Autojen pakokaasut jäi kylän yläpuolelle roikkumaan, jotenki se pakkanen paino kaiken savun alas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Kylmintä mitä on siellä päin ollut? Miten pärjäsitte? =)
No -55 on pahin mitä itse olen kokenu. Olihan se hurjaa, eipä sitä tullu kovin kauheasti ulkoiltua tuolloin. Pakolliset kaupassakäynnit oli pakko hoitaa.. Autojen pakokaasut jäi kylän yläpuolelle roikkumaan, jotenki se pakkanen paino kaiken savun alas.
huih, tuollasta en oo vielä kokenu :D
 
miu
Hui, -55!!! Itse olen kokenut "vain" -30 ja sekin tuntuu niin jäätävältä.Vaikka jotenki se pakkanen taitaa silti olla pohjoisessa erilaista kuin etelässä.Kuivempaa jotenkin..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Hui, -55!!! Itse olen kokenut "vain" -30 ja sekin tuntuu niin jäätävältä.Vaikka jotenki se pakkanen taitaa silti olla pohjoisessa erilaista kuin etelässä.Kuivempaa jotenkin..?
jep. täällä ei ole sitä kosteaa meriviimaa mitä esim. Turussa oli. Siellä oli kylmää ja tuulista, ihan kamalaa. Täällä on vaan kylmä, poskia nipistelee :)
 

Yhteistyössä