Astmasta tietäviä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli pojalla ollut pitkittynyt yskä. Välillä parantuu itelleen ja välillä jouduttu käydä lääkärillä ja saatu antibiootti jolla mennyt ohi. Tätä jatkunut viime syksystä.

Ja kyllä olemme lääkärille valittaneet yskästä ja sanoneet, että mitä tehdä kun yskä ei kokonaan mene pois. Välillä on pari kolme viikkoa pois ja taas alkaa uudelleen. Mutta ei mitään, vaan yskänlääkettä tai seurailua. On käyty yksityisellä ja tk lääkärillä monet kerrat. Ja tänään viimeksi, kun yöllä yski monta kertaa ja aamulla kuuke 38,5 + kurkkukipu. Ei päästy edes lääkärin vast.otolle vaan hoituri teki arvion. Pikanäyte kurkusta negatiivinen ja crp alle 8 eli normaali. yskästä taas kerroin, mutta aika vasta kahden viikon päähän lääkärille.

Yskä välillä todella kuivaa ja välillä sellaista että rohisevaa.

Nyt poika sanoi että yskittää mutta ei saa yskittyä. Yksityisiin ei nyt tällä hetkellä ole varaa, kun raha tilanne vaikea.

Millaisilla oireilla astma alkanut??

Mulla pelkkää hengenahdistusta, ei koskaan yskää. Eikä liiallista liman eritystä, mikä astmaan monesti liittyy, kuten tuo yskäkin. Minä kärsin hengenahdistuksesta, pahasta sellaisesta yli 10 vuotta, kunnes pääsin ihanalle yksityiselle lääkärille, joka otti vaivan tosissaan - tk:ssa eivät ottaneet... ottivat keuhkoista kuvat, ja totesivat että terve on, vaikka hengitys vinkui.

Yksityinen lääkäri järjesti heti astmatestit, jotka todensivat, että kärsin voimakkaasta allergiatyyppisestä astmasta, ja lääkitys oli alkuun aika rankka.

Olen meidän varakoneella jossa on näppis ikki, mutta meillä yhden lapsen astma alkoi selvillä ahdistuskohtauksilla ja toisella oli vain n. vuoden jatkunutta kuivaa yskää/köhää, jonka takia päästiin testeihin...

Ok. Joutuuko ihan sairaalaan testeihin? Vai tk:ssa? Entä jos aloitetaan astmalääkitys joutuuko ensin sairaalahoitoon vai miten?

Ja vielä yksi juttu kun tuo lapsi hengittelee, niin ns vatsa nousee enemmän hengityksen aikana kuin rintakehä. Tuota ei minusta ole ennen ollut

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Joutuuko ihan sairaalaan testeihin? Vai tk:ssa? Entä jos aloitetaan astmalääkitys joutuuko ensin sairaalahoitoon vai miten?

Ja vielä yksi juttu kun tuo lapsi hengittelee, niin ns vatsa nousee enemmän hengityksen aikana kuin rintakehä. Tuota ei minusta ole ennen ollut

Me saatiin lähete lastenpolille,jossa testejä tehtiin. Ei oudu saiaalaan.

Minut laitettiin sairaalaan testeihin sen jälkeen, kun olin itse kotioloissa testannut spirometrillä ja lääkityksellä testaten, mutta olin kyllä aikuinen siinä vaiheessa... en tiedä miten lasten astmaa tutkitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Minut laitettiin sairaalaan testeihin sen jälkeen, kun olin itse kotioloissa testannut spirometrillä ja lääkityksellä testaten, mutta olin kyllä aikuinen siinä vaiheessa... en tiedä miten lasten astmaa tutkitaan.

Eli siis lähetteellä keuhkopolille, ei siis sisään sairaalaan.

Eli siis lähetteellä keuhkopolille, ei siis sisään sairaalaan.

Ok. Joskus muistan kun joku on vaan kertonu että vei lapsen astmakohtauksen takia lääkärille ja lapsi joutui sairaalaan lastenosastolle muutamaksi päiväksi.

Mutta en nyt tarkemmin tiedä sitten tuosta

Voi oireilla pelkällä pitkittyneellä yskällä. Usein yskää on erityisesti yöaikaan. Jos saisitte kokeeksi hoitavan astmalääkkeen niin sekin jo kertois paljon jos se auttais oireisiin...

Meillä maaliskuusta lähtien ollut tytöllä liki 3v yskää.Allergiatestit ok.Keuhkoröntgen ja verikokeet ok.Samoin sydänfilmi ok.Aamuin illoin ensin Ventoline,sitten Flixotide babyhalerilla.Nyt tuli kolmas astmalääke rinnalle...iltaisin Singulair rakeet.

Poika valitellut hoitajan käynnin jälkeen enemmän että ei saa yskittyä. ´Kuulostaa välillä hmmm. miten sen sanoisi.. eli koettaa yskiä mutta se yskä jää jonnekkin ja ikään kuin tukehtumisen tunnetta?? Äääh en mä osaa selittää..

No jokatapauksessa jo e i helpota vien pojan lääkärille uudelleen tänään

Niin ja keuhkokuvat tai sydänfilmi ei tosiaan välttämättä kerro mitään siitä, että on astma. Mulla noi oli ok, mutta astma tosi paha.

Ei kerrokkaan, mutta meillä esim sydänfilmi tehtiin siksi, koska sivuääni sydämessä ja keuhkoröntgenistä tarkistettiin ettei mitään varjostumia yms ole.Astmaa meillä ei edelleenkään ole poissuljettu.

Suosittelen soittamaan NYT terveyskeskukseen tai päivystykseen ja kertomaan oireista, jos ette saa kiireaikaa niin voitte aina kysyä suostuisiko lääkäri kirjoittamaan reseptin Ventolinelle. Astmaoireet voivat tulla äkkiäkin, yleensä aamuyöstä ja jos nyt lapsi sanoo ettei saa yskittyä, on todennäköistä että astma on pahentumassa.

8v. voidaan jo testata keuhkofunktiolabrassa.

Niin ja meillä on 6v. mennyt tosi pahaksi, vaikka ei edes oireile koko ajan! keuhkojen toiminta heikoilla. Lapsi kai tottunut jo siihen.. meillä Seretide 25/250 kaksi kertaa päivässä + Ventoline tarv.

Yhteistyössä