arvatkaas mikä nyt mietityttää....TAAS tyhmä kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Okei, eli suositus on 2 viikkoa ja siitä sitten erilaisia variaatioita. Kiittää kauniisti hän =) :flower:

Paitsi ennen vanhaan suositeltiin kuukautta, jos nyt siis sekotan sua vielä lisää :whistle:

Kai se on paras tehä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. Mä ainakin olin itsekin ekat pari viikkoa niin hormonihuuruissa ettei ihmisten ilmoille oikein edes kyennyt. Sitten ei haluttu vauvaa myöskään ihan heti viedä kauppoihin tms kun pelättiin kaiken maailman pöpöjä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
jos mä olisin pääsy kävelemään niin olisin siltä istumalta kun synnäriltä pääs ni menny vaikka kauppaan.todellisuudessä kävin pojan kanssa ulkona ekaa kertaa 2kk synnytyksestä.
ja se oli tuskaa |O jo pelkästään se elo-syyskuun parhaat kelit niin sisällä |O

voisko koskea talvivauvaa ja pakkaia tuo 2viikkoa?
kysyin neuvolassa tuosta ennen ku poika oli syntyny niin kuulema vaan talvivauvalla on ne aika rajotukset jos on kovat pakkaset,muuten saa lähteä vaikka synnäriltä vaunuja työnnellen :D

niin no joo... neiti on kyllä syntyny helmikuussa joten... :whistle:

ai :saint:
pitää alkaa varmaan paltailee lisää kun jää kaikesta paitsi :D

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Okei, eli suositus on 2 viikkoa ja siitä sitten erilaisia variaatioita. Kiittää kauniisti hän =) :flower:

Paitsi ennen vanhaan suositeltiin kuukautta, jos nyt siis sekotan sua vielä lisää :whistle:

Kai se on paras tehä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. Mä ainakin olin itsekin ekat pari viikkoa niin hormonihuuruissa ettei ihmisten ilmoille oikein edes kyennyt. Sitten ei haluttu vauvaa myöskään ihan heti viedä kauppoihin tms kun pelättiin kaiken maailman pöpöjä =)

Älä sinä siellä sekoittele :kieh: . Ja juu, ei mulla silleen mitään tarvetta ole päästä minnekään ihmispaljouteen. Mökille ja Nauvoon vaan lähinnä. Ja appivanhempien luokse yms.

Mistäs muuten olette lukeneet tai kuulleet tuosta kahdesta viikosta? Kun mua alkaa oikeesti hiljalleen häiritä etten ole mitään ohjeita saanut. En raskaudesta, en syömisistä enkä vauvan hoidosta...

Tänne mä sitten hakkaan urakalla tyhmiä kysymyksiä kun en kerran mistään mitään tiedä :snotty:

En mäkään mistään niitä saanut vaan sit just ite otin selvää luin yms. Toisaalta musta on ihan fiksuakin ettei neuvoloissakaan hirveesti ohjeisteta, kun jokainen vauva on oma yksilönsä kuten myös ne vauvaperheet jotka sitten löytävät oman itselleen sopivan tapansa elää sitä vauva-arkea. Itse kun luin hirveästi niin sitten tosi paikan tullen punnitsin sitä kaikkea tietoa mielessäni ja valitsin sitten niistä sen eniten omalta tuntuvan tai sitten vaan kuuntelin äidinvaistoani ja intuutiotani ja toimin sen mukaan. Joskus kun neuvolasta sitten jotain ohjeita annettiinkin, lähinnä jo vauvan synnyttyä niin teki lähinnä mieli tokaista että tää on mun lapsi jonka itse tunnen parhaiten että neuvolan täti voi nyt pitää suunsa vaan supussa, kun en apua kerran kysynyt :D :xmas:

Mistäs muuten olette lukeneet tai kuulleet tuosta kahdesta viikosta? Kun mua alkaa oikeesti hiljalleen häiritä etten ole mitään ohjeita saanut. En raskaudesta, en syömisistä enkä vauvan hoidosta...

Tänne mä sitten hakkaan urakalla tyhmiä kysymyksiä kun en kerran mistään mitään tiedä :snotty:

En mäkään mistään niitä saanut vaan sit just ite otin selvää luin yms. Toisaalta musta on ihan fiksuakin ettei neuvoloissakaan hirveesti ohjeisteta, kun jokainen vauva on oma yksilönsä kuten myös ne vauvaperheet jotka sitten löytävät oman itselleen sopivan tapansa elää sitä vauva-arkea. Itse kun luin hirveästi niin sitten tosi paikan tullen punnitsin sitä kaikkea tietoa mielessäni ja valitsin sitten niistä sen eniten omalta tuntuvan tai sitten vaan kuuntelin äidinvaistoani ja intuutiotani ja toimin sen mukaan. Joskus kun neuvolasta sitten jotain ohjeita annettiinkin, lähinnä jo vauvan synnyttyä niin teki lähinnä mieli tokaista että tää on mun lapsi jonka itse tunnen parhaiten että neuvolan täti voi nyt pitää suunsa vaan supussa, kun en apua kerran kysynyt :D :xmas:

Mutta kun mun mielestä sitä informaatiota tuli ovista ja ikkunoista silloin kun esikoista odotin. Ja neuvolasta sain vaikka mitä lippua ja lappua joita sitten luin ja opettelin.

Nyt sain yhden paperin, jossa on hengittämisestä synnytyksen aikana. Ja senkin vasta kun pyysin. Ja siinä on oikeesti kaikki ohjeistus tähän mennessä. Ei synnytysvalmennusta, ei ravinto-ohjeita....yksi hiton paperilappu jonka itse pyysin...

Ja tähän asti olen keskittynyt raskauteen, mutta nyt alkaa hiljalleen (ihme juttu) pohdituttamaan että miten sellaisen pienen vauvan kanssa ollaan. Mä en itsekään ymmärrä miksi tunnen näin valtavaa avuttomuutta. Kun tosiaan yhden lapsen olen jo kouluikään saanut.

Mutta niin se vaan että kaikki on outoa ja kummaa ja pelkään että suunnilleen hajotan vauvan :ashamed: . Mies pohtii ja ihmettelee samalla tavalla. Just yks ilta mietittiin että miten sitä napatynkää hoidettiinkaan...

molempien kohdalla olen pari viikkoa ollut kotosalla. sitten senkin jälkeen kun mentiin kauppaan, niin vauva nukkui turvakaukalossa harso edessään. ei kaikkien räkäyskät lennä sinne ja valot ei häikäise.

Kuopus syntyi tammikuussa ja nyt kun oli lämmin talvi nii laitoksen lastenlääkäri antoi luvan mennä ulos vajaan viikon ikäisenä. Mitä minä ymmärsin niin paino on kans aika ratkaseva tekijä ja ainakin se et painon pitäis lähtee nousuun ennenkun voi pitkille lenkeille lähteä

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
niin vauva nukkui turvakaukalossa harso edessään. ei kaikkien räkäyskät lennä sinne ja valot ei häikäise.

Eiköhän ne enimmät pöpöt siellä kaupassa sit kuitenkin siirry vanhempien käsistä siihen vauvaan, eikä lentämällä. :)

Mutta kun mun mielestä sitä informaatiota tuli ovista ja ikkunoista silloin kun esikoista odotin. Ja neuvolasta sain vaikka mitä lippua ja lappua joita sitten luin ja opettelin.

Nyt sain yhden paperin, jossa on hengittämisestä synnytyksen aikana. Ja senkin vasta kun pyysin. Ja siinä on oikeesti kaikki ohjeistus tähän mennessä. Ei synnytysvalmennusta, ei ravinto-ohjeita....yksi hiton paperilappu jonka itse pyysin...

Ja tähän asti olen keskittynyt raskauteen, mutta nyt alkaa hiljalleen (ihme juttu) pohdituttamaan että miten sellaisen pienen vauvan kanssa ollaan. Mä en itsekään ymmärrä miksi tunnen näin valtavaa avuttomuutta. Kun tosiaan yhden lapsen olen jo kouluikään saanut.

Mutta niin se vaan että kaikki on outoa ja kummaa ja pelkään että suunnilleen hajotan vauvan :ashamed: . Mies pohtii ja ihmettelee samalla tavalla. Just yks ilta mietittiin että miten sitä napatynkää hoidettiinkaan...

En mäkään saanut neuvolasta mitään lappusia eikä ollut synnytysvalmennusta. Mutta hei nou hätä, niin mekin miehen kanssa mietittiin et miten napatynkää hoidetaan, eihän niitä millään voi muistaa kun esikoisen vauva-ajasta on niin kauan. Sitäpaitsi mä en muista tai tiedä nytkään miten napatynkää hoidetaan, vaikka kuopus on vasta reilun vuoden :ashamed: (tosiasiassa mies sen hoisi).

Alkuperäinen kirjoittaja hg:
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
niin vauva nukkui turvakaukalossa harso edessään. ei kaikkien räkäyskät lennä sinne ja valot ei häikäise.

Eiköhän ne enimmät pöpöt siellä kaupassa sit kuitenkin siirry vanhempien käsistä siihen vauvaan, eikä lentämällä. :)

Niinpä, kun vanhemmat työntää niitä ostoskärryjä joita on kosketelleet ties mitkän pöpöjen kantajat sitä ennen, kuinka monet wc-käynnin jälkeen pesemättömät kädet jne. ja sitten samoilla käsillä vanhemmat silittelevät vauvan suloista poskea :D

Me oltiin kyllä ihmisten ilmoilla jo kun kuopus oli muutaman päivän ikäinen.
Hän nukkui vaunuissa koko reissun ajan ja ennen kun vauvaan koskettiin kotona niin lunnollisestikin pestiin kädet ja sitä rataa.

Eli mun mielestä asiat voi tehdä kuten haluaa, mutta kyllähän esim yh-äiditkin tarvitsevat ruokaa myös ennen kun vauva on sen kaksi viikkoa vanha :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Hän nukkui vaunuissa koko reissun ajan ja ennen kun vauvaan koskettiin kotona niin lunnollisestikin pestiin kädet ja sitä rataa.

Eli mun mielestä asiat voi tehdä kuten haluaa, mutta kyllähän esim yh-äiditkin tarvitsevat ruokaa myös ennen kun vauva on sen kaksi viikkoa vanha :D

Siis miten niin tarvii? Jos on lapsen tehnyt, niin kyllä pitää olla valmis paastota vaikka kaksi viikkoa jos tarve vaatii |O :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Siis miten niin tarvii? Jos on lapsen tehnyt, niin kyllä pitää olla valmis paastota vaikka kaksi viikkoa jos tarve vaatii |O :xmas:

Mutta kun ei nää nykyäidit ole valmiita lainkaan tinkimään omista tarpeistaan edes oman lapsensa takia!! :snotty: :o :saint:

Mulle ei olla ikinä puhuttu mistään karenssista. Kesävauvan (keskimmäinen) kanssa lähdettiin heti ulosj a ihmisten ilmoille ja tämän varmistin vielä synnärillä, että saako kauppaan mennä vastasyntyneen kanssa ja myöntävästi vastattiin.

Mä sain synnäriltä ja neuvolasta ohjeet, että kesävauvan kanssa saa mennä heti pihalle ja kyläilemään. Tosin tietty sellaisia paikkoja varotaan missä paljon pöpöjä ja tauteja, mutta kyllä mä kauppaan menin alle pari viikkoisen kanssa. Ja eka neuvolakäyntikin oli paikan päällä kun täti ei päässyt meille kotiin.
Tarkemmin ajateltuna aika paljon luuhattiin kaupoissa ym kylässä ihan pari viikkoisen kanssa mutta eipä siitä mitään haittaa ainakaan ollut, kertaakaan ei ole meillä sairastettu vielä ja ikää se 1v parin päivän päästä =)

Ennen vanhaan ristiäisiä pidettiin sellasena rajana, että ei sopinut mennä mihinkään, ennen kuin nimi oli annettu. Oikeestaan varmaan siinäkin oli kysymys vaan siit, että vauva ois ehtinyt hieman vahvistua ja saamaan lisää vastustuskykyä saman tien.
Ite en oo pientä vauvaa tykännyt marketteihin viedä, paitsi omissa melko suojaisissa vaunuissaan.
Mutta kyllä nyt omalle ja varmaan läheisten mökille lähtisin, ellei sinne olla mitään sukukokoontumisia järjestämäs samaan aikaan.

Yhteistyössä