arvatkaas mikä nyt mietityttää....TAAS tyhmä kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ku sitte ku tuo vauva syntyy. Ni eikös ole niin että siinä alussa on simmonen "karenssi", tai siis ettei heti voi mennä ihmisten ilmoille. Niin kauanko tuo karenssi on? Ja mitä se tarkoittaa käytännössä? Siis kyllä mä ymmärrän etten voi mennä megamarkettiin vastasyntyneen kanssa (kai), mutta entäs omalle mökille tai sukulaisten luokse kylään yms.?

No tota sä oot kyllä ollut täällä palstalla jo niin kauan että tuokin on jo käsitelty vaikka kuinka monta kertaa :whistle:
Jos mahdollista niin jokainen voi linnoitautua kotiin, ne ketkä ei voi, jatkaa normaalielämää. Käy kaupassa ja koiria ulkoiluttamassa ihan samalla tavalla kuin aiemminkin.

oman tunnon mukaan..
ei kaikille ole mahdollisuutta pysyä montaa viikkoa sisällä.
Ja jos ilmat on hyvät ja lämpimät niin vauva vaunuihin,harso eteen ja ulos.
(pojan kanssa mentiin linja-autolla markettiin kun oli 8pv ikäinen)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No tota sä oot kyllä ollut täällä palstalla jo niin kauan että tuokin on jo käsitelty vaikka kuinka monta kertaa :whistle:
Jos mahdollista niin jokainen voi linnoitautua kotiin, ne ketkä ei voi, jatkaa normaalielämää. Käy kaupassa ja koiria ulkoiluttamassa ihan samalla tavalla kuin aiemminkin.

Miten multa on kokonaan mennyt ohi :o . Kun just harmittelin ettei tästä oo ollut mitään puhetta ja muistan kuitenkin että esikoisen kanssa kotona jonkin aikaa oltiin.

Hitto vie, millainen palstailija mäkin olen :ashamed:

Minä en kyllä tuollaista karenssiaikaa pidä! :) HUlluksihan siinä ois tullut jos 2 viikkoa pitää möllöttää neljän seinän sisällä!
Paras oli kun kaverille oli neuvolantäti sanonut että "vaunuissa voit viedä kauppaan mutta älä nosta vauvaa vaunuista pois" :D Ihan kun niitä bakteereja olis superisti enemmän JUST siinä vaunun ulkopuolella! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Miten multa on kokonaan mennyt ohi :o . Kun just harmittelin ettei tästä oo ollut mitään puhetta ja muistan kuitenkin että esikoisen kanssa kotona jonkin aikaa oltiin.

Nooh, kohta kun sulla on vauva kotona niin voit alkaa kysellä että mitä sille laitetaan päälle, kun paistaa, kun sataa, kun tuulee jne :whistle:
Niitäkin on jatkuvasti kysytty palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Nooh, kohta kun sulla on vauva kotona niin voit alkaa kysellä että mitä sille laitetaan päälle, kun paistaa, kun sataa, kun tuulee jne :whistle:
Niitäkin on jatkuvasti kysytty palstalla.

No arvaa vaan.... :saint: B)

Myö lähettiin joulua viettämään pojan ollessa 6päivää, käytiin miun porukoilla ja sit appivanhempien luona loppuilta. Samalla viikolla käytiin ihan normisti ruokaostoksilla ja sit oli uusvuos heti perään.. Hullukshan sitä ois tullu jos 2viikkoo ois pitäny kotiseinien sisäpuolella nököttää :D

Pari viikkoa voi olla meillä aika soppeli aika. Luulen etten ihan sektiohaavani takia tule juurikaan liikkumaan missään ennen tuota. Tai riippuu tietenkin miten toivun. :) Mutta meillä on tainneet vauvat olla sen pari viikkoa, ennekuin olen vienyt "yleisille" paikoilla.

Saimme lapsemme (ensimmäinen) maaliskuussa.
Olin lukenut kahden viikon varoajasta pienen kanssa kotona ja olimme sitten mies, minä ja vauva kotona.
Neuvolatäti tuli käymään viikon päästä siitä kun olimme kotiutuneet. Punnitti ja mittasi vauvan ja juteltiin siinä. Hän kysyi ollaanko ulkoiltu ja mitä ollaan tehty niin sanoin hänelle, että kotosalla ollaan oltu.
Tuli sitten "käsky" lähteä ulos. Ei mihinkään väenpaljouteen heti, mutta rauhallisia kyläilyjä isovanhempien luona ja tällaista.

Eli tuli "noottia" : ) karenssin pidosta.

Näin kerran kesällä kaupan jonossa edelläni äidin, jolla oli lapsia mukana ja kärryissä vauvakaukalossa niin pieni vauva, että oli pakko sanoa äidille, että onpas pieni vauva. Äiti sanoi, että syntyi eilen (tai pari päivää sitten, en muista tarkkaan, kun siitä on aikaa)! Oli kuitenkin todella tuore vauva ja olin niin hämmästynyt, että en osannut muuta sanoa, kuin hymyillä. Mutta se selittää ehkä jotakin, että mukana ollut ystäväni tiesi tämän äidin olevan kotisynnyttäjä ja on aktiivisesti ollut esillä lehdissä ja telkkarissa, kirjoittanut kirjankin. Että siinä ainakin yksi äiti, joka ei pitänyt mitään karenssia.

Me ollaan tehty oman mielen mukaan (miten ollaa ite jaksettu ja haluttu) ja tietysti vauvankin voinnin mukaan. Kolmonen synty keskosena joten sen kanssa ei sitten pitkään aikaan tullu liikuttua lainkaan ihmisten ilmoilla, sillon oli viel tautiaika liikkeellä.

Mistäs muuten olette lukeneet tai kuulleet tuosta kahdesta viikosta? Kun mua alkaa oikeesti hiljalleen häiritä etten ole mitään ohjeita saanut. En raskaudesta, en syömisistä enkä vauvan hoidosta...

Tänne mä sitten hakkaan urakalla tyhmiä kysymyksiä kun en kerran mistään mitään tiedä :snotty:

jos mä olisin pääsy kävelemään niin olisin siltä istumalta kun synnäriltä pääs ni menny vaikka kauppaan.todellisuudessä kävin pojan kanssa ulkona ekaa kertaa 2kk synnytyksestä.
ja se oli tuskaa |O jo pelkästään se elo-syyskuun parhaat kelit niin sisällä |O

voisko koskea talvivauvaa ja pakkaia tuo 2viikkoa?
kysyin neuvolassa tuosta ennen ku poika oli syntyny niin kuulema vaan talvivauvalla on ne aika rajotukset jos on kovat pakkaset,muuten saa lähteä vaikka synnäriltä vaunuja työnnellen :D

Meille sanottiin, että ei missään nimessä ulos paikkoihin, missä on yli seitsemän ihmistä ennen neljän kuukauden ikää! :o Varmaan keskosuudella ja talvella oli asian kanssa jotain tekemistä.

Siinä sitten oltiin, neljä kuukautta neljän seinän sisällä. Tiukkaa teki, mutta selvittiin kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
jos mä olisin pääsy kävelemään niin olisin siltä istumalta kun synnäriltä pääs ni menny vaikka kauppaan.todellisuudessä kävin pojan kanssa ulkona ekaa kertaa 2kk synnytyksestä.
ja se oli tuskaa |O jo pelkästään se elo-syyskuun parhaat kelit niin sisällä |O

voisko koskea talvivauvaa ja pakkaia tuo 2viikkoa?
kysyin neuvolassa tuosta ennen ku poika oli syntyny niin kuulema vaan talvivauvalla on ne aika rajotukset jos on kovat pakkaset,muuten saa lähteä vaikka synnäriltä vaunuja työnnellen :D

niin no joo... neiti on kyllä syntyny helmikuussa joten... :whistle:

Kyllähän tuo kahden viikon rauhallinen aika on jokaisessa vauvanhoito-oppaassa, jonka minä olen lukenut. Ei vauvan elimistö ole vielä valmis ottamaan vastaan kauppojen bakteeriryöppyä. Lämpimällä kelillä kauppojen ilmastoitujen tilojen ja ulkoilman lämpöero on valtava - puhumattakaan siitä ilmastoidun ilman hengittämisestä... Monen aikuisenkaan terveys ei kestä sitä, mutta me ei vaan huomata koska elimistömme korjautuu nopeasti. Vastasyntyneellä ei kuitenkaan ole semmoiseen vielä kykyjä.

Toisekseen mietipä asiaa vauvan kannalta: hän on tottunut masussa rauhalliseen elämään. Millainen mökä maailmassa mahtaa olla? Olisitko mieluummin kodin rauhassa vai kamalassa ääni- ja hajukaaoksessa?

Sanotaan että vauvalla on toinen syntymä noin 2 viikkoa varsinaisen synnytyksen jälkeen. Vauva piristyy ja vaikuttaa "eloisammalta". En tiedä liittyykö tuo nyt varsinaisesti tuohon "karenssiin" kuitenkaan.

Jos vaan voit, hoida vauvaa kotona rauhallisesti ensimmäiset viikot. Voithan sinä itse mennä kaupoille välillä ja jättää vauvan isukin hoitoon. Tekee hyvää teille kaikille kolmelle!

Jos sua ahistaa neuvojen puute, niin mä voin alkaa sun doulaks. Saat kysellä niin paljon ko haluat! =)

Alkuperäinen kirjoittaja tuolla sulle ohjeita :D:
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/4872

siellä näytti olevan tuo ulkoilu- kohtakin :whistle:

Voi kiitos paljon tästä :flower: :hug:

Ja tosiaan tuolla luki että talvivauva 2 viikkoa sisällä...

Alkuperäinen kirjoittaja Pitääkin kysyä jos ei tiedä!:
Kyllähän tuo kahden viikon rauhallinen aika on jokaisessa vauvanhoito-oppaassa, jonka minä olen lukenut. Ei vauvan elimistö ole vielä valmis ottamaan vastaan kauppojen bakteeriryöppyä. Lämpimällä kelillä kauppojen ilmastoitujen tilojen ja ulkoilman lämpöero on valtava - puhumattakaan siitä ilmastoidun ilman hengittämisestä... Monen aikuisenkaan terveys ei kestä sitä, mutta me ei vaan huomata koska elimistömme korjautuu nopeasti. Vastasyntyneellä ei kuitenkaan ole semmoiseen vielä kykyjä.

Toisekseen mietipä asiaa vauvan kannalta: hän on tottunut masussa rauhalliseen elämään. Millainen mökä maailmassa mahtaa olla? Olisitko mieluummin kodin rauhassa vai kamalassa ääni- ja hajukaaoksessa?

Sanotaan että vauvalla on toinen syntymä noin 2 viikkoa varsinaisen synnytyksen jälkeen. Vauva piristyy ja vaikuttaa "eloisammalta". En tiedä liittyykö tuo nyt varsinaisesti tuohon "karenssiin" kuitenkaan.

Jos vaan voit, hoida vauvaa kotona rauhallisesti ensimmäiset viikot. Voithan sinä itse mennä kaupoille välillä ja jättää vauvan isukin hoitoon. Tekee hyvää teille kaikille kolmelle!

Jos sua ahistaa neuvojen puute, niin mä voin alkaa sun doulaks. Saat kysellä niin paljon ko haluat! =)

Ihanaa, mä pommitan sua sitten jatkossa kysymyksillä aina :D . Sellainen pikkujuttu vaan, että meillä on jo yksi lapsi. Mutta kun hän on jo 7-vuotias, niin mä en oikeesti muista mitään vauva-ajasta. Tuntuu siis jopa avuttomattomammalta kuin esikoisen kanssa. Nyt kun ei haluais tehdä virheitä...

Yhteistyössä