Ärsyttävä äitimyytti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ärsyttääkö muita tuo äitiyden jalo ylistys ja korostus? " Jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen " saa mut suorastaan oksentamaan! Miksi ei asioista puhuta niiden omalla nimellä ja myönnetä että huonoja äitejäkin on, ja paljon?

Niimpä. En kans tajua. Enkä sitäkään, et onnellinen äiti niin automaattisesti lapsetkin on onnellisia. Juupa, jos äiti on onnellinen työmyyrä, onnellinen harrastuksissaan, shoppaillessaan ja viettäessään omaa laatuaikaa niin missä välissä ne lapset edes saa sen palan onnea??

[QUOTE="vieras";24182044]Ärsyttääkö muita tuo äitiyden jalo ylistys ja korostus? " Jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen " saa mut suorastaan oksentamaan! Miksi ei asioista puhuta niiden omalla nimellä ja myönnetä että huonoja äitejäkin on, ja paljon?[/QUOTE]

Lause "Jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen" tarkoittaa mielestäni sitä että jokainen lapsi on erilainen, ja se mikä toimii toisilla perheessä, ei välttämättä toimi taas muilla.. Ja että "jokainen" äiti tietää mikä omalle lapselle sopii parhaiten kun tietää tämän tempperamentin jne... Mutta ymmärrän kyllä pointin. Valitettavasti huonoja äitejä löytyy, niitä jotka välittää vain itsestään! :(

Mua taas on alkanut äitienpäivä tökkiä ja pahasti - ei lasten tartte minua kiittää siitä, että minä rakastan heitä ja hoidan heitä- teen sen ihan itsekkäästi äitinä olemisen ilosta!

Joillekin äitiys on jatka - siinä missä miehelle voi se urheiluauto olla. Äitejä jotka peilaavat äitiytään muille paistattelulla ja itsekehuilla. Äitiydellä pädetään

Minua ärsyttää eniten se, että nykyisen äidin pitäisi olla täydellinen ja täysin virheetön, ollakseen hyvä äiti. Kun ei ole täydellinen, niin sitten arvostellaan.

Mä oikeastaan joskus vihaan äitiyttä - en lapsiani - vaan äitiyttä. Se kaikki vastuu, se lasten elämän "keskipisteenä" olo, kaikki - ahdistaa. Mä en tahdo olla keskipiste. Mä osaan kantaa vastuuta, mutta en aina ole hyvä siinä, en kaikessa. Mua joskus jopa ahdistaa hieman se miten lapset kyseenalaistamatta luottaa muhun. Ok, olen luotettava ei siinä mitään, mutta jotenkin kuitenkin - virheitä teen minäkin.

Rakastan lapsiani ja haluan opastaa heidät tähän elämään. Mutta en tykkää olla mikään jumalolento. Joskus tuntuu että osa äideistä juuri oikein haluaa tätä jumalolennon roolia, olla jollekin totaali korvaamaton. Mulle se on ihan kamalan painava taakka.

[QUOTE="vieras";24182167]Minua ärsyttää eniten se, että nykyisen äidin pitäisi olla täydellinen ja täysin virheetön, ollakseen hyvä äiti. Kun ei ole täydellinen, niin sitten arvostellaan.[/QUOTE]

Tiedätkö nyt mistä tässä ketjussa puhutaan, kun sanotaan että kaikki ei ole hyviä äitejä?

Ei mua ärsytä äitimyytit yhtään. Minä olen juuri tällainen äiti kuin olen, eikä mua kiinnosta paskan vertaa, mitä joku toinen äiti mun äitiydestäni on mieltä. Työasioissa pääsee sitten kilpaileen ja vertaan paremmuutta kollegoiden kanssa, se riittää mulle hyvin. Kotona haluan olla oma itseni ja tyytyväinen itseeni, eikä vertaileminen jaksa kiinnostaa.

[QUOTE="Eee";24182245]Ei mua ärsytä äitimyytit yhtään. Minä olen juuri tällainen äiti kuin olen, eikä mua kiinnosta paskan vertaa, mitä joku toinen äiti mun äitiydestäni on mieltä. Työasioissa pääsee sitten kilpaileen ja vertaan paremmuutta kollegoiden kanssa, se riittää mulle hyvin. Kotona haluan olla oma itseni ja tyytyväinen itseeni, eikä vertaileminen jaksa kiinnostaa.[/QUOTE]

Ehkä sulla ei ole tarvetta välittää? Etkä tainut pointtiakaan ymmärtää? Esim. oma äiti ei ansaitse edes tulla kutsutuksi äidiksi. Oli narkki kun olin lapsi ja kaikkea muuta paskaa. Nykyään ei olla missään tekemisissä. Ekä koskaa kutsu häntä äidiksi vaan sillon harvoin kun hänet mainitsen' käytän etunimeä.

Mutta luulen että osa tajuaa nyt mitä haen..

Mä olen aina ymmärtänyt tuon lauseen (Jokainen äiti on paras äiti lapselleen) lapsen näkökulmasta. Eli että riippumatta siitä, kuinka paska ihminen ja huoltaja se äiti onkin, on sillä lapsella erityinen kiintymyssuhde juuri siihen ihmiseen. Vaikkei olisi koskaan tavannutkaan koko tyyppiä, sillä ihmisellä on merkitystä. Ja vaikka äiti pettäisi monta kertaa luottamuksen, niin lapsi silti hakee äitinsä hyväksyntää ja rakkautta. Eli sille lapselle se äiti on paras äiti, vaikka olisikin täysin kelvoton.

• Tykkää
Reactions: misStar
Mä olen aina ymmärtänyt tuon lauseen (Jokainen äiti on paras äiti lapselleen) lapsen näkökulmasta. Eli että riippumatta siitä, kuinka paska ihminen ja huoltaja se äiti onkin, on sillä lapsella erityinen kiintymyssuhde juuri siihen ihmiseen. Vaikkei olisi koskaan tavannutkaan koko tyyppiä, sillä ihmisellä on merkitystä. Ja vaikka äiti pettäisi monta kertaa luottamuksen, niin lapsi silti hakee äitinsä hyväksyntää ja rakkautta. Eli sille lapselle se äiti on paras äiti, vaikka olisikin täysin kelvoton.

Ehkä johonkin pisteeseen asti, senjälkeen se äiti - äitiys menettää merkityksen, ja saa aikaan sellasta tuhoa mitä ei voi enää korjata

[QUOTE="vieras";24182409]Ehkä johonkin pisteeseen asti, senjälkeen se äiti - äitiys menettää merkityksen, ja saa aikaan sellasta tuhoa mitä ei voi enää korjata[/QUOTE]

Aivan. Sen eteen joutuukin tekemään töitä, että sen suhteen saa rikki.

[QUOTE="vieras";24182567]Toi on samaa sarjaa kuin vauvan hoidosta sanotaan että "riittää että vauvan pitää hengissä". Ei se riitä![/QUOTE]

Niin että perushoitohan se riittää, mitäpä sitä läheisyyttä ja hellyyttä kukaan tarvitsee

[QUOTE="vieras";24182143]Mua taas on alkanut äitienpäivä tökkiä ja pahasti - ei lasten tartte minua kiittää siitä, että minä rakastan heitä ja hoidan heitä- teen sen ihan itsekkäästi äitinä olemisen ilosta![/QUOTE]

Meillä vietetään äitienpäivää siksi, että lapsi näyttää siitä nauttivan... salaisuuksien ja yllätysten järjestäminen on niin jännää :D

[QUOTE="vieras";24183448]Meillä vietetään äitienpäivää siksi, että lapsi näyttää siitä nauttivan... salaisuuksien ja yllätysten järjestäminen on niin jännää :D[/QUOTE]

Mutta vietettäiskö, jos sitä ei hehkutettais mainoksissa, päiväkodissa, kouluissa?

No ehkä tuolla "jokainen äiti on paras äiti lapselleen" ajetaan sitä ettei tarvitse olla imetysfanaatikkomikronpelkääjäastianpesukoneenvälttäjänatriumglutamaattiluomuvirikehullu ollakseen silti maailman paras äiti. :D Eikä nyt mistään narkkareista puhuta. :D

[QUOTE="vieras";24182567]Toi on samaa sarjaa kuin vauvan hoidosta sanotaan että "riittää että vauvan pitää hengissä". Ei se riitä![/QUOTE]

Juu, mä tossa menneisyydessä tilitin omalle mutsilleni että millanen paska se on ollut niin hän siis ihan vakavasti sanoi että on ollut todella hyvä äiti koska hän on meidät pitänyt elossa (no, luulen että ainoa kuolemanuhka on voinut olla siinä että se olis hakannut niin kovaa että olis henki mennyt..). Mä en tiennyt joo että mitä sanoa, taisin kysyä että "ihanko tosissas oot tota mieltä?" ja vastaus "No KYLLÄ kuule olen!".

Mutta vietettäiskö, jos sitä ei hehkutettais mainoksissa, päiväkodissa, kouluissa?

Oma äitini suhtautuu äitien- ja isänpäivän viettoon jotenkin nihkeästi... en muista lapsuudestani mitää lahjojen ostoa, lähinnä annoin itsetehdyn kortin. Asumme muutaman sadan kilometrin päässä vanhemistani ja hoidan onnittelut kortilla ja puhelinsoitolla. Tuollainen nihkeily tuntuu kurjalta enkä halua tehdä samoin omalle lapselleni.

Juu, mä tossa menneisyydessä tilitin omalle mutsilleni että millanen paska se on ollut niin hän siis ihan vakavasti sanoi että on ollut todella hyvä äiti koska hän on meidät pitänyt elossa (no, luulen että ainoa kuolemanuhka on voinut olla siinä että se olis hakannut niin kovaa että olis henki mennyt..). Mä en tiennyt joo että mitä sanoa, taisin kysyä että "ihanko tosissas oot tota mieltä?" ja vastaus "No KYLLÄ kuule olen!".

Useinmiten vielä nää huonot äidit eivät suostu sanomaan ja myöntämään että ovat epäonnistuneet

Yhteistyössä