Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tajusin. Tuttua. Eli toisinsanottuna ei olla kenenkään ykköskavereita, vaan aina on ekana joku muu, lähempi, ja sit tullaan vasta me.
Mä olen kyllä huomannut, että ystäväpiiri muuttuu elämän aikana. Kun ystävä muuttaa toiselle paikkakunnalle, aluksi pidetään yhteyttä, mutta ne yhteydenotot vähitellen hiipuu, kun tilalle tulee uusia ystäviä. Samaa tapahtuu myös elämäntilanteiden muuttuessa. Mä vietin aikoinaan paljonkin aikaa naapurin rouvan kanssa. Käytiin puolin ja toisin kahvilla, yhdessä kauppareissuilla ja leikkipuistoissa. Kun hän palasi työelämään, ei tietenkään voinut olla päivisin enää mun seurassani ja illat halusi viettää - kuten hoitovapaallakin ollessaan - perheensä kanssa. Kun mä palasin työelämään, piti töistä tullessa käydä kaupassa ja ruveta laittamaan kiireen vilkkaan ruokaa, että saa ihmisten aikaan lapset yöpuulle. En siis enää itsekään ehtinyt iltaisin juuri pitää yhteyttä ystäviini. Mitä isommiksi lapset kasvavat, sitä enemmän niitä kuskataan harrastuksiin. Nopeasti ruoka vaan pöytään, että päästään lähtemään. Siinä ei välissä välttämättä kerkeä kauheasti puhelimessa puhua. Mulla on sellainen periaate, etten soita lapsiperheisiin enää klo 21 jälkeen. Yleensä me syödään päivällistä vasta siihen aikaan, jos olen edes tullut vielä töistä. Eli jos elämäntilanteet ovat kovin erilaisia, ystävyyssuhdekin helposti hiipuu.