Ärsyttää!!!! (pienten lasten hoitoonviennistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutettu kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lto:
Jos lapseni aikuisena tekee typeriä ratkaisuja niin voin silti katsoa peiliin ja sanoa: sinä teit parhaasi. Jos ulkoistaisin lasteni kasvatuksen jäisin ikuisesti miettimään varmasti, miksi näin..

Ei, sä voit katsoa peiliin ja sanoa että "mokasit, sun syy, teit jotain väärin".
Me, joilla lapset on välillä myös muualla kuin kotihoidossa, voimme sen sijaan syyttää päiväkotia :xmas:

helmi =)

kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kun et tule meidän tuloilla toimeen. Luonnollisesti siis palkatkin vaihtaisivat päitä. Eli et saa elätettyä hyvälle tottuneita lapsukaisiasi meidän tuloilla. Et mitenkään.
Eihän mun tarvitsisikaan. Mähän tulisin sinne sun tilallesi ja elättäisin tekemälläni työlllä sun lapsukaisesii. Sä taas elättäisit tekemällä mun työni - mitä lepäämiseksi kutsut - mun lapseni. Ja oikeesti ei toi junnu ihan älyttömästi kuluta... ruoka, koulukirjat ja koulumatkat. Kustantaa lapsilisällään niin kännykkänsä, harrastuksensa kuin huvituksensakin. Isänsä ostaa sille vaatteet. Jos ei riitä, junnu käy töissä. Suurimman osan tuloistani siivasee tää asuntolaina ja muu asuminen. Mutta eihän se olisi sulle mikään ongelma, koska näet mun työni lepäämisenä. Joten tervetuloa vaan, mä pakkaan jo matkalaukkuani B)

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Jos lapseni aikuisena tekee typeriä ratkaisuja niin voin silti katsoa peiliin ja sanoa: sinä teit parhaasi. Jos ulkoistaisin lasteni kasvatuksen jäisin ikuisesti miettimään varmasti, miksi näin..

Ei, sä voit katsoa peiliin ja sanoa että "mokasit, sun syy, teit jotain väärin".
Me, joilla lapset on välillä myös muualla kuin kotihoidossa, voimme sen sijaan syyttää päiväkotia :xmas:

helmi =)

kiitos

mutta tiedätte oikeasti mitä tarkoitan. Ei kukaan pk:n täti voi ainakaan minun lastani rakastaa enempää kuin minä, eikä häntä paremmin hoitaa ja kasvattaa.
Jokainen tehköön omat valintansa ja seisköön niiden takana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Niin montako lasta aplla olikaan?

Tähän vielä jos saisi vastauksen =)

Toistaiseksi 2. Mitä teet sitten tälläkin tiedolla? Tähän jos saisin vastauksen :D

vieras vastasi siihen jo tuolla aiemmin.

Se kiinnosti häntä samasta syystä kuin se kiinnosti minuakin.

Oletan, että lapsillasi ei ole kovin suuri ikäero?

Ei ole ei. Ja arvaankin nyt, mitä ajat takaa. Et kuitenkaan väittäne, että isolla ikäerolla kotonaolo on mahdottomuus?

En toki väitä, että mahdotonta.

Mutta kun pitää vähän miettiä niiden isompienkin etua. Lue se aiempi vastaus, niin jatketaan sitten keskustelua. Ainakin jonkun aikaa, työssäkäyvän kun pitää vähän ehtiä nukkuakin.

Kotonaolevan ei tunnetusti tarvitse nukkua, sitähän voi päivät pitkät vetää tirsoja sohvalla ;) Niin, tarkoittanet tuota "kenen etua ajatella" -juttua. No näissä yksittäistapauksissa tietenkin on joustettava jossakin. Mitenpä sitä voi oikein ottaa kantaa, kun ei todella tiedä (eikä edes viitsi udella) jonkun perheen koko elämäntilannetta. Ilmeisesti sitten isot asuntolainat ja muut. Ei tokikaan ole lasten etu vaikkapa koulun vaihto. Mitä pitäisi sanoa? Lyhennysvapaat kuukaudet ;)

Korot on maksettava kuitenkin =) Ja kun ei ole kovin kauaa siitä kun laina on otettu, niin niissäkin on maksamista. Vaikkei sitä lainaa ole sitä kuuluisaa 200 000 vaan alle puolet siitä.

Tämmöistä se elämä on - aina on joku, jonka perhetilanne on sellainen, ettei kotiin jääminen pienen ihmisen kanssa ole vaihtoehto. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että ajattelisi vain omaa aineellista hyväänsä.

Meidän koti ei ole mikään luksustalo eikä autotkaan isoja ja uusia. Mutta eipä ole palkatkaan isoja vaikka onkin korkea koulutus. Mutta työ on haasteellista ja mukavaa, pyörittelen työkseni juuri näiden vähempiosaisten raha-asioita. Siinä sitä tulee kummasti näkökulmaa asioihin...

Juu, pitää lähteä nukkumaan. Oikeasti oli mukava keskustella. Toivoisin silti, että välttäisit jatkossa noita provosoivia aloituksia. Niillä pahoitat oikeasti sellaisten ihmisten mielen, jotka joutuvat tekemään sen toisenlaisen ratkaisun - syystä tai toisesta.

Minä tiedän kyllä, että kaikki kolme lastani ovat hyvinvoivia ja onnellisia ja ratkaisuni ovat olleet hyviä. Mutta kaikki eivät yhteiskunnan ristiriitaisten paineiden alla ole yhtä onnellisessa asemassa. Ja heidän kimppuunsa hyökkääminen on sama kuin potkisi maassa makaavaa. Ja siitä minä en todellakaan pidä.

Kuin myös =) Todellakin, aloin tarkoituksellisen provosoivasti ja vain siksi, että saadaan keskustelua aikaiseksi. Pliisummat aloitukset putovat nopeasti sivulle X. Enkä sinällään hyökännyt kenenkään kimppuun, vaikka ymmärränkin, että moni otti asian itseensä. Toisaalta toivoisinkin useampien heräävän miettimään valintojaan. Mutta kuitenkin; ei todella ole tapana potkia maassa makaavaa.

Peesi tähän, ei tarvitse yrittää paremmin sanoa.

helmi =)

kiitos

mutta tiedätte oikeasti mitä tarkoitan. Ei kukaan pk:n täti voi ainakaan minun lastani rakastaa enempää kuin minä, eikä häntä paremmin hoitaa ja kasvattaa.
Jokainen tehköön omat valintansa ja seisköön niiden takana.

No mutta nythän me ollaan täysin samaa mieltä!

Minunkaan lastani ei kukaan pk:n täti rakasta enempää kuin minä, eikä hoida tai kasvata häntä paremmin kuin minä.

Valintani on ollut palata työhön ja sijoittaa sintti huolella valitsemaani hoitopaikkaan tunniksi päivässä. Seison täysin valintani takana.

Voi tätä ihanaa harmoniaa...

Et siis meinaa "ulkoistaa lapsesi kasvatusta" lainkaan. Hoidossakin olevan pienen lapsen voi kasvattaa kyllä ihan itse ja toisaalta en näe mitään pahaa siinä, että useampi ihminen (kunhan kasvatuslinjat on yhtenevät ) kasvattaa lasta. Esim. meillä kyllä isovanhemmatkin osallistuu kasvatukseen, kuten myös päiväkodin hoitajat.

En osaa oikein pukea ajatuksiani sanoiksi, mutta se mitä lapsi tarvitsee (vuoden ikäisenä ja kymmenvuotiaana ) on huomiota, rakkautta, syliä, huolenpitoa, aikaa olla rauhassa vanhempien kanssa, hyväksyntää... Näitä kaikkia lapseni minulta saa, vaikken olekaan 24/7 hänen kanssaan! Kuinka te jotkut kehtaatte haukkua (kyllä, sitä te nimenomaan teette, enemmän tai vähemmän rivien välissä ) toista naista huonoksi, itsekkääksi äidiksi, ei paljon julmempaa loukkausta voi edes keksiä! Me jokainen ollaan kannettu lapsemme sydämemme alla ja teemme sitä edelleen ja kaikkien meidän lapset tuntevat sen. En voisi koskaan sanoa toista äitiä huonoksi äidiksi (ellei siis pahoinpitele tai OIKEASTI laiminlyö lasta ). Menkää itseenne ja kasvattakaa lapsistanne lämpimämpiä ihmisiä, kuin itse olette!

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Et siis meinaa "ulkoistaa lapsesi kasvatusta" lainkaan. Hoidossakin olevan pienen lapsen voi kasvattaa kyllä ihan itse ja toisaalta en näe mitään pahaa siinä, että useampi ihminen (kunhan kasvatuslinjat on yhtenevät ) kasvattaa lasta. Esim. meillä kyllä isovanhemmatkin osallistuu kasvatukseen, kuten myös päiväkodin hoitajat.

En osaa oikein pukea ajatuksiani sanoiksi, mutta se mitä lapsi tarvitsee (vuoden ikäisenä ja kymmenvuotiaana ) on huomiota, rakkautta, syliä, huolenpitoa, aikaa olla rauhassa vanhempien kanssa, hyväksyntää... Näitä kaikkia lapseni minulta saa, vaikken olekaan 24/7 hänen kanssaan! Kuinka te jotkut kehtaatte haukkua (kyllä, sitä te nimenomaan teette, enemmän tai vähemmän rivien välissä ) toista naista huonoksi, itsekkääksi äidiksi, ei paljon julmempaa loukkausta voi edes keksiä! Me jokainen ollaan kannettu lapsemme sydämemme alla ja teemme sitä edelleen ja kaikkien meidän lapset tuntevat sen. En voisi koskaan sanoa toista äitiä huonoksi äidiksi (ellei siis pahoinpitele tai OIKEASTI laiminlyö lasta ). Menkää itseenne ja kasvattakaa lapsistanne lämpimämpiä ihmisiä, kuin itse olette!

Kiitos sanoistasi.

Jatka sinä tästä, minä kömmin nyt sintin viereen. (tiedän, pitäisi nukkua omassa sängyssään, mutta kun se vaan on niin mukava, pieni ja lämmin)

Juuri näin! Ja muuten mielenkiintoista, miten juuri päiväkodissa työskentelevät useinkin kannattavat pienten lasten kotihoitoa. Näin myös kaikki irl tuntemani alalla työskentelevät tuttavat...

Ja mun tuttavapiirissä on taas niin, että joka ikisen mun lto:n, lastenhoitajan, opettajan ja lastenkodissa työskentelevän (ts. joka ikisen tuntemani ammattikasvattajan) omat lapset ovat aloittaneet päivähoidon varhain, suunnilleen 1 v synttäreiden tienoilla.

Onpa jännä juttu, jos oikeasti näin! Nimittäin minun tuttavapiirissäni aivan päin vastoin; ovat kotona jo ihan siksi, että tuntuisi hassulta vaihtaa oma toisten lapsiin. Ja sitä omaahan ei samaan pk-ryhmään saa laittaa.

Jos ap olet tuota mieltä asiasta, niin silloin myös varmasti toimit tämän asian suhteen omallatavallasi oikein ja ne äidit, jotka vie lapsensa hoitoon, on heidän valintansa.
Miksi lähteä tuomitsemaan tälläisestä asiasta ja varmasti jokainen tekee ne valintansa, oikeat valinnat.

Jos jokainen äiti olisi kotona siihen 3v asti, niin olisitko tyytyväinen? Tämä työn teko ei ei varmaan keltään ole pois ja saavat päiväkoditkin pitää ovensa auki(ja saavat tehdä työtään).

En tuomitse niinkään kuin haluan herättää keskustelua. Toivoisin ihan aidosti, että pehmeämmät arvot nousisivat nyt, että se ainainen raha ja kulutus joskus unohtuisi. Minua oikeasti surettavat lapset, jotka maksavat tätä yhteiskuntaa. Ja älkääpä nyt kukaan ottako itseenne, en todella tarkoita yksittäin ketään teistä.

En mollannut muiden ratkaisuja. Sen verran olen puuttunut, että kyllä kerrostalossakin voi kasvattaa onnellisia lapsia ja myös yli 3vuotiaita kotihoidossa. Vanhemmat voisivat arvostaa omaa aikaansa lastensa kanssa vähän korkeammalle tässä yhteiskunnassa. Lyhyessä lapsuudessa vuosikin on toisaalta lyhyt mutta pitkä aika. Nämä asiat on oikeast syvällisen mietinnän arvoisia perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja MK:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Olenko minä huono äiti kun lapset on ollu aina mummulla hoidossa kun olen töissä? Ja on jouduttu olemaan siellä öitäkin kun ollu sellaiset tuurit.

Ei minulla ole ollenkaan tarkoitus arvottaa kenenkään äitiyttä, en todella ole mikään sitä arvottamaan. Ratkaisuja ja valintoja vain pohdin. Mummula on varmaan päiväkotia kivempi paikka, yleensä :)

Onhan sinulla tarkoitus arvottaa muiden valintoja. Sehän on koko tämän viestiketjun ydin. Miksi muuten täällä avautuisit asiasta? Kyllä sun aloitus oli sen verran provo, että ei se ollut mikään asiallisen keskustelun avauskaan.

Anna-Leena Härkönen kirjoitti aivan loistavan kolumnin aiheesta työssäkäyvien äitien morkkaus. Harmi kun ei ole tässä käsillä.

Keskustelun aloitus on provokatiivinen, jotta keskustelua saataisiin aikaan, luonnollisesti. Tarkoitus on tuoda esille oma mielipiteeni ja kyseenalaistaa tosiaan näitä muka "pakkovalintoja". Totta on sekin, etten oikein osaa arvostaa materian asettamista omien lasten yläpuolelle, näin kärjistetysti sanottuna. Mutta kenenkään äitiyttä sinänsä en halua arvostella, enkä pystykään arvostelemaan. En muuten pidä erityisemmin A-L Härkösestä, sori.

No johan nyt on markkinat ap! Oletko oikeasti noin mustavalkoinen, vai miten et voi ymmärtää sitä, että kaikkien ei todellakaan ole JÄRKEVÄÄ valita kotiäitiyttä. Kuinka kehtaat väittää, että työhön palaava äiti asettaa materian lapsensa edelle? Mielestäni sinä, jos kuka, et ymmärrä äitiyden ja lastenkasvattamisen perimmäistä merkitystä. kaikille ei sovi muuttaminen maalle lähes ilmaisiin asuntoihin, mahdollisesti työttömäksi ja yhteiskunnan tuilla eläjiksi. Pk-seudulla, kuten muissakaan isommissa kaupungeissa asuminen ei ole ihan halpaa vuokra-asunnossakaan. Kaupungin vuokra-asunnon saaminen tavallisena tallaajana on äärimmäisen hankalaa, kun asunnottomuuttakin on. Halvemmaksi tulee maksaa lainaa ja vastiketta. Joillain on työ, jota ei voi muualla Suomessa tehdä tai ei ole työpaikkoja. Etkö oikeasti, hyvä ap, ymmärrä, että vanhempien psyykkinen tasapaino (mitä turvattu asuminen ja tulotaso tuovat) ja perheen taloudellinen vakaus tuovat myös lapselle perusturvaa, jota ei voi korvata sillä, että vanhempi hoitaa lastaan kotona?

Summa summarum; kuten on jo useamman kerran tälläkin palstalla todettu, täytyy olla joko hyvätuloinen tahi köyhä, jotta on ihan oikeasti varaa hoitaa lapsensa kotona. Me keskituloiset maksamme kaikesta suhteellisesti eniten.

Niin, useinhan ne ovat ne lapsuuden kolme ensimmäistä vuotta, jotka aiheuttavat kaiken tulevan. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieraampi:

Niin, useinhan ne ovat ne lapsuuden kolme ensimmäistä vuotta, jotka aiheuttavat kaiken tulevan. :whistle:

Niinpä.. Sen jälkeisellä elämällä ei ole merkitystä: pääasia, että olet ollut ensimmäiset 3 vuotta kotona ja tehnyt silloin parhaasi.

Jos ap olet tuota mieltä asiasta, niin silloin myös varmasti toimit tämän asian suhteen omallatavallasi oikein ja ne äidit, jotka vie lapsensa hoitoon, on heidän valintansa.
Miksi lähteä tuomitsemaan tälläisestä asiasta ja varmasti jokainen tekee ne valintansa, oikeat valinnat.

Jos jokainen äiti olisi kotona siihen 3v asti, niin olisitko tyytyväinen? Tämä työn teko ei ei varmaan keltään ole pois ja saavat päiväkoditkin pitää ovensa auki(ja saavat tehdä työtään).

En tuomitse niinkään kuin haluan herättää keskustelua. Toivoisin ihan aidosti, että pehmeämmät arvot nousisivat nyt, että se ainainen raha ja kulutus joskus unohtuisi. Minua oikeasti surettavat lapset, jotka maksavat tätä yhteiskuntaa. Ja älkääpä nyt kukaan ottako itseenne, en todella tarkoita yksittäin ketään teistä.

Mutta minäpä tarkoitan nyt tasan tarkkaan sinua ap: olet mustavalkoinen, ilkeä ja ajattelematon. Onko sinusta mukavaa syyllistää äitejä, joista monet saattavat jo etukäteen itkeä sitä, että on "pakko" palata työhön lapsen ollessa alle kolmivuotias? Ikään kuin ihmisillä ei olisi jo tarpeeksi paha olla valintojensa kanssa. Pitääkö tosiaan potkia lisää? Aina kun ne valinnat eivät tosiaankaan ole niitä "valitse kahdesta hyvästä tai yhdestä hyvästä ja yhdestä huonosta vaihtoehdosta"... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Plootu:
Suuri osa täälläkin taitaa olla lapsia siltä ajalta, jolloin äitiysloma kesti kolme kuukautta, imetys ehkä yhden ja kolmeviikkoiselle annettiin porkkanaraastetta. On mielenkiintoista nähdä, miten nykyinen trendi on hyvin "uuskonservatiivinen". Ehkä kannamme kaunaa sille, että meidät vietiin vauvoina hoitoon, tosin kohtalaisen "tavallisia" ihmisiä meidänkin sukupolvestamme kai tuli...

Jos tarkastellaan tilannetta laajemminkin, ollaan tässä aika erikoisessa tilanteessa. Ei nimittäin ole ollut, eikä useimmissa paikoissa vieläkään ole itsestään selvää, että äidin on mahdollista olla vuosia kotona vain lapsiaan varten samalla, kun isä huolehtii elannosta. Äidit ovat tehneet töitä ja varmistaneet osaltaan perheen elannon: hoitaneet kotieläimiä, kutoneet kankaita, jauhaneet viljaa, hakeneet vettä, kastelleet puutarhaansa... Lapsia on ollut paljon, isommat hoitaneet pienempiään - jos ovat omilta töiltään ehtineet. Samalla kuitenkin naisten verkosto on ollut laaja ja tiivis: sisaret, isovanhemmat, serkut ja ystävät ovat olleet lähellä ja tukeneet toisiaan.

Nykytilanne on siis itse asiassa aika uusi, ja sen on mahdollistanut vasta teollistuminen ja elintason nousu. Äidin - ja nimen omaan äidin - odotetaan jäävän kotiin lapsia varten. Samalla suku- ja ystäväverkosto on hajonnut muuttoliikkeenkin takia. Sukulaiset ovat kaukana, taajamien ulkopuolella ystävätkin ovat harvassa, ja kaupungeissakin monen kotiäidin ainoa kontakti ulkomaailmaan saattaa olla se viikottainen äiti-lapsikerho. Ei sinänsä ihme, ettei pää kestä...

Totta kai lapsi tarvitsee läheisyyttä, hoivaa ja rakkautta. Itse kuitenkin olen vahvasti afrikkalaisen filosofian kannalla: lapsen on kasvettava kylän keskellä - mutta ei sen keskipisteenä. Ihminen on kuitenkin laumaeläin. Menneisiin oloihin en haikaile, eikä sinne ole paluutakaan. Mutta minusta nyky-yhteiskuntakaan ei tarjoa kovin hyviä vaihtoehtoja. Minulle sen enempää ylisuuri tarharyhmä, kuin pelkästään lapsilleen vuosikausia kotona omistautuva yksinäinen äitikään ei ole luonteva vaihtoehto. ..

Olen töissä, kaksivuotias tyttäreni pienessä päivähoitoryhmässä. Valinnat ovat tietysti omiani, enkä ryhdy niitä sen kummemmin selittelemään. Tyttäreni näyttää onnelliselta, on sosiaalinen ja viihtyy kavereiden kanssa. Samoin on minusta ja miehestäni kasvanut kohtalaisen järkeviä aikuisia, vaikka saimmekin porkkanaraastetta kolmiviikkoisina...

Minäkin olen kasvanut isovanhempien huomassa, ja olen jäänyt jostain paitsi ilmeisesti kun vanhempamme ovat aivan alusta lähtien tehneet vuorotöitä. Me olemme jopa vapaan kasvatuksen 70-luvun lapsia. Minä itse pidin kotihoitoa minun kohdaltani huonona vaihtoehtona, sillä mummoni ei jaksanut minua kuskata mihinkään seurakunnan kerhoon, joten olin ensimmäiset 6 ja puoli vuotta ennen kouluun menoani ainoastaan isovanhempieni seurassa vanhempieni ollessa töissä, joten kouluun mennessäni en todellakaan ollut koulukypsä, sosiaalinen tms, mitä muut ikätoverini, jotka olivat saaneet osallistua ryhmässä mm. päiväkodissa/perhepäivähoitajalla/seurakunnan päiväkerhossa.

Itsellä on alle kolmivuotias lapsi, joka meni alle vuoden ikäisenä päiväkotiin ja on edelleen lyhyitä päiviä/vajaita viikkoja hoidossa, mutta mielestäni on ollut hyvä ratkaisu. Hän on jo tähän ikään mennessä saanut kokea ryhmässä oppimista mm. syömisen, ja pukemisen suhteen. Hän osaa jakaa tavaroitansa eri lailla kuin mitä hän osaisi ilman päiväkotia. Hän mnee mielellään päiväkotiin, mutta nautii myös kotipäivistä. Meille tämä ratakisu on ollut justiinsa meidän prhettä palveleva järjestely, enkä koe, että oisin millään tavoin huonompi äiti kuin kukaan muukaan. Minä olen minun pojalle kaikkein parhain äiti, jonka hän pystyy joka päivä näyttämään iloisuudellaan, halauksilla ja pusuilla. Meilläm kuitenkin paljon vietetäään turvallista rajattua, säännöllistä kotielämää työelämän ohessa.

Niin montako lasta aplla olikaan?

Tähän vielä jos saisi vastauksen =)

Toistaiseksi 2. Mitä teet sitten tälläkin tiedolla? Tähän jos saisin vastauksen :D

Varmaan epäili, että sulla on yksi lapsi. KUn suuri osa tekee niin, että ekan kanssa pitkään kotona ja sitten seuraavat vievät hoitoon. Minusta järkevämpää toisinpäin, siis taloudellisesti ainakin. Toki on raskaampaa jos on useampi lapsi hoidettavana.

Juuri halusin tietää näkökulmaa.Yhden lapsen kotiäitinä ajattelee asiaa eritavalla kuin esim.neljän lapsen äitinä.Väkisinkin tilanne muuttuu kun on harkittava asiaa useamman henkilön näkökulmasta. Olisin ihmetellyt jos ap:llaolisi ollut lapsia enemmän ja tämä jyrkkä näkökulma...Todellakin Oikein kärjistettynä/yleistettynä yhden lapsen kotiäidit saattavat olla kaikkein tuomitsevimpia ajatuksissaan lasten hoitoon viemisestä. Ja yhtä-kahta lasta voi helposti hoitaa kotonav verrattuna siihen että Kun porukka kasvaa on kotiin jääminen jo monelle oikeasti taloudellisesti hankalampaa. (ja oikeasti tämä ei olenyt hyökkäys yhden lapsen kotiäitejä vastaan,ei lainkaan! Itsekin hoidin esikkoa pitkään kotona,kakkosta aika pitkään ja kolmosesta lähtien joutui lyhentämään kotiaikaa...)

Mutta minäpä tarkoitan nyt tasan tarkkaan sinua ap: olet mustavalkoinen, ilkeä ja ajattelematon. Onko sinusta mukavaa syyllistää äitejä, joista monet saattavat jo etukäteen itkeä sitä, että on "pakko" palata työhön lapsen ollessa alle kolmivuotias? Ikään kuin ihmisillä ei olisi jo tarpeeksi paha olla valintojensa kanssa. Pitääkö tosiaan potkia lisää? Aina kun ne valinnat eivät tosiaankaan ole niitä "valitse kahdesta hyvästä tai yhdestä hyvästä ja yhdestä huonosta vaihtoehdosta"... :(

Totta! Kyllä on uskomattoman tuomitsevaa näkökulmaa tarjolla ap:n taholta.oikeastaan ap kirjoittaa liki itseään vastaan nimittäin näkisin noin tuomitsevan,kapeakatseisen ja näköalattoman vanhemman hoidossa olemisen lapselle liki kehityksen riskitekijänä. Pitäisikö ap:n harkita ns. virikepaikkaa lapsille,että edes lhe oppisivat arvostamaan ihmisten erilaisuutta ja elämän moninaista kirjoa=)

Anikalle iso käsi! Juttujasi oli kiva lukea, juuri niiden asiallisuuden ja fiksuuden vuoksi.

AP:lle vielä; rivien välistä meistä jokainen työssäkäyvä äiti voi lukea vain yhden asian ja sen ovat monet tuoneet jo esille, joten pysythän mielipiteidesi takana? Kiitos!

Mä en henkilökohtaisesti kiinnittäisi niin paljoa siihen huomiota, että onko lapsi alle kolmevuotiaana hoidossa vai ei vaan siihen, että jos se lapsi tosiaan kulkee siellä hoidossa 7.30-16.30 ja tuohon päälle vielä matkaan menevät ajat sun muut ja tämän kaiken lisäksi vanhemmat tarvitsevat iltaisin vielä sitä kuuluisaakin kuuluisaa "omaa aikaa" ja lähtevät esim. kolmena päivänä viikossa( siis arkena ja jopa viikonloppuisin) salille, jumppaan, ratsastaan ym... niin herää vain kysymys, että milloin ovat lapsiensa kanssa???

Kyllä ns. työäiti on yhtä hyvä kuin kotiäiti, jos pyhittää (siis ja nyt puhutaan pienistä lapsista) vapaa-aikansa lapsiensa kanssa yhdessäoloon eikä siihen, että vielä pitäisi saada jatkuvasti sitä omaakin aikaa...

Niin ja itse olen ollut kotona neljä vuotta ja nyt palannut työelämään ja pyhitän kyllä lähes kaiken vapaa-aikani lasten kanssa olemiseen,enkä vain oman ajan haalimiseen iltaisin. Työssä käyminen on minun omaa aikaani =).

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Perheiden elämäntilanteet nyt vaihtelevat niin paljon että ulkopuolisen on lähes mahdotonta edes arvailla syitä näihin valintoihin. Vaikka voisi ajatella ettei suomessa kenenkään ole pakko viedä alle 3v:ta hoitoon, ei se kuitenkaan tarkoita että kaikkien alle 3v:den kohdalla kotihoito olisi se paras ratkaisu. Ei kotihoito itsessään ole mikään yksin pyhäksi tekevä asia, vaan hyvä lapsuus koostuu monesta palasesta ja tuo on vain yksi muiden joukossa.

Toisaalta hoitopaikkoja ja hoitoaikoja on niitäkin erilaisia. On lapselle varmasti eri asia olla hoidossa 5pv viikossa 10h/pv kuin vaikka 2-3pv:nä max 6h.

En tokikaan väitä tai ole väittnyt, että kaikkien kohdalla se kotihoito on paras ratkaisu. Ei tietenkään ole. Mutta lapsen kannalta se (alle 2-3 -vuotiaan) kotihoito todellakin on paras ratkaisu edellyttäen, että kotiolot ylipäätään ovat kunnossa. Sanomisiani on tässä nyt tulkittu monella tapaa ja osin väärinkin. Edelleenkin pointtini kaikessa yksinkertaisuudessaan: lasten kotihoito on valinta, töihinmeno on valinta ja valitetavan usein mm. totutun elintason arvottamista lasten kanssa vietetyn ajan yläpuolelle.

Lastentuntemuksesi on aika rajallinen jos tosissaan väität noin. :o

Meidän esikoisen kohdalla olisi ollut todellista itsekkyyttä äidiltä pitää lapsi kotona, kun tämä todella vammansa takia tarvitsi tuota päiväkodin tarjoamaa kuntoutusta.

Enkä tuosta "terveestäkään" lapsesta usko että olisi vielä 1v9kk iässä alkanut kävellä ilman päiväkotia. En, vaikka varmasti tehtiin hänen(kin) eteensä kaikki se mikä vanhemmilta on mahdollista.

Kyllä, kukaan ei pakottanut meitä laittamaan lapsia (1v10kk ja 1,5v) tuossa vaiheessa hoitoon, vaan se oli meidän oma ratkaisumme. Ratkaisu minkä teimme esikoisen lääkärin ja kuntoutustiimin sekä kuopuksen fysioterapeutin näkemysten sekä oman tilanteemme pohjalta. Ja hyvä ratkaisu tuo tuntuu olevan. =) (ainakin parempi kuin se että marttyyrin kruunua tavoitellen oltaisiin pidetty lapset kotona)

Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu kotiäiti:
Juttuhan on niin, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Alle 2-vuotiaan paikka on ehdottomasti kotona. Minua ärsyttää äärettömästi se, että pieniä lapsia viedään päivohoitoon ja ratkaisua perustellaan pakolla: että ei oltaisi "haluttu" viedä, mutta on "ihan pakko" rahatilanteen takia. Ei kuulkaas ole! Elämä on valintoja. Jos nyt sitten valitsette alle vuosikkaan hoitoonviennin, niin ottakaa siitä edes vastuu älkääkä paetko pakkojen taakse. Kiitos!

Näinhän se on, mutta yritäpä sanoa näin julkisesti jossain. Suomen kansantalous vaatii valitettavasti myös pienten lasten äitien panoksen työelämään, sille ei vaan mahda mitään. Ja useimpien äitien mielenterveys (sekä yksittäisten perheiden talous ainakin pk-seudulla) edellyttää myös sitä nopeaa työelämään paluuta, minkä ymmärrän hyvin, vaikka itse kotona viihdynkin.

Mä en henkilökohtaisesti kiinnittäisi niin paljoa siihen huomiota, että onko lapsi alle kolmevuotiaana hoidossa vai ei vaan siihen, että jos se lapsi tosiaan kulkee siellä hoidossa 7.30-16.30 ja tuohon päälle vielä matkaan menevät ajat sun muut ja tämän kaiken lisäksi vanhemmat tarvitsevat iltaisin vielä sitä kuuluisaakin kuuluisaa "omaa aikaa" ja lähtevät esim. kolmena päivänä viikossa( siis arkena ja jopa viikonloppuisin) salille, jumppaan, ratsastaan ym... niin herää vain kysymys, että milloin ovat lapsiensa kanssa???

Kyllä ns. työäiti on yhtä hyvä kuin kotiäiti, jos pyhittää (siis ja nyt puhutaan pienistä lapsista) vapaa-aikansa lapsiensa kanssa yhdessäoloon eikä siihen, että vielä pitäisi saada jatkuvasti sitä omaakin aikaa...

Niin ja itse olen ollut kotona neljä vuotta ja nyt palannut työelämään ja pyhitän kyllä lähes kaiken vapaa-aikani lasten kanssa olemiseen,enkä vain oman ajan haalimiseen iltaisin. Työssä käyminen on minun omaa aikaani =).

"Kyllä ns. työäiti on yhtä hyvä kuin kotiäiti, jos pyhittää (siis ja nyt puhutaan pienistä lapsista) vapaa-aikansa lapsiensa kanssa... "

Allekirjoitan! Ja lisään vielä, että isää koskee sama juttu. Enkä ehkä rajaisi tätä vain pieniin lapsiin..

Kun lapsen perusturvallisuudesta ja kiintymyksestä vanhempiin puhutaan, niin se, että pieni on 4-5 valveillaolotuntia arkipäivinä hyvässä hoitopaikassa hoidossa ei perusturvallisuutta horjuta jos kotona on kaikki hyvin. Vanhempien tulisi tehdä kaikkensa, etteivät hoitopäivät veny etenkään pienellä lapsella. Silloin lapsi viettää tyyliin 2/3 viikon valveillaolotunneistaan kotona.

Perusturvallisuutta lisää myös se, että lapsi huomaa, että kodin ulkopuolinen maailma ei ole kamala,vaan muuallakin on turvallisia aikuisia ja muidenkin syli lohduttaa kuten äidin tai isän syli. Mä en edes halua opettaa niin, että "vain äiti kelpaa, muut ovat kamalia, turvattomia ja pelottavia".

Mun mielestä se on hyvin tärkeä osa lapsen perusturvallisuutta, että kotona ei ole kireä tunnelma. Ja rahapulahan lisää tunnetusti riitoja selvästi vanhempien välillä ja kiristää kodin tunnelmaa. Kun rahasta ei ole suurta huolta (jota olisi suurimmalla osalla jos jäisi kotiin) on yksi yleinen kodin riidanaihe vähemmän.

Meillä kodin kireyttä vähentää myös se, että saa käyttää päätään työhön, josta pitää ja joka on hyvä vastapaino kotielämälle. Mistään hinnasta en tekisi tällä hetkellä pitkää päivää isollakaan rahalla. On tärkeää, että jää aikaa ja energiaa kotiin. Työ on minullekin ns "omaa aikaa", joten vapaa-aika on melkein pelkästään lasten kanssa olemista.

Yhteistyössä