Ärsyttää: bussissa vaunujen kanssa matkustamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä päin bussiin ei oteta kuin max 2 vaunut, vaikka tilaa kolmansillekin olisi. Turvallisuussyistä.

Ymmärrän hyvin myös niitä, jotka rynnivät siihen keskiosaan pysäkin lähestyessä, koska jos on aikeissa jäädä pois, niin on parasta tehdäkin. Etuovesta ei kaikki kuskit edes päästä ulos ja eivät kovin kauaa pysäkillä odottele, vaan lyövät ovet kiinni nopeasti ja jatkavat matkaa. Eli jos et ole siinä keskiovella hollilla, niin saatatpa jäädä bussin kyytiin vielä ainakin seuraavalle pysäkille asti. Ja todellakaan kaikki matkustajat eivät havainnoi ympäristöään, pistä merkille kuka on jäämässä ja kuka ei, lähteekö nyt nuo vaunulliset pois vai ei jne. Itsekin matkustan huolettomammin ja omiin ajatuksiini vaipuneena silloin kun kuljen bussilla ilman lapsia ja vaunuja.

Tää ketju menee ohi aiheen jo pitkälle, mutta oikeesti muistakaa tää ratikoissa ja metroissa. EKA ULOS SITTE SISÄÄN. Miten ketun hankalaa voi olla odottaminen että ihmiset tulevat ulos ekana? Miksi pitää änkeä panikkinomaisesti sisään sinne? :D
Ei se mitään, tönäsen joka kerta kehollani ja sanon että ensiksi ihmiset ulos kiitos, mutta eikös tuo ole vähän hankaloittavaa? :D

Ei se metro/ratikka voi kuitenkaan lähteä jos ihmisiä lappaa ulos, joten ei paniikkia.

Joskus sieltä on jo tullut porukkaa ulos ja ketään ei enää näy ja itse luulee että voi jo mennä ja sitten joku mattimyöhänen päättää että ei ku mä lähdenkin sittenkin ulos ja sitte se raivoaa muille että ensin ulos, sitten sisään. Se on kyllä kans raivostuttavaa.

Huvittavia nämä kaupunkilaiset kun heillä voi olla yllättävän pitkiä välejä vuorojen välillä. No tervetuloa maaseudulle jossa autot kulkevat kesällä kerran päivässä naapurikuntiin ja kerran päivässä takaisin. Viikonloppuisin turha kuvitella pääsevänsä julkisilla mihinkään.

[QUOTE="Kipa";26471566]Huvittavia nämä kaupunkilaiset kun heillä voi olla yllättävän pitkiä välejä vuorojen välillä. No tervetuloa maaseudulle jossa autot kulkevat kesällä kerran päivässä naapurikuntiin ja kerran päivässä takaisin. Viikonloppuisin turha kuvitella pääsevänsä julkisilla mihinkään.[/QUOTE]

Mutta kun me asutaan kaupungissa just sen takia, että palveluiden pitäis toimia ja sitten ärsyttää jos ei toimi. Kai suakin ärsyttäis jos sun maaseudun rauhaa tuliskin rikkomaan yökerho naapurin navettaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Tää ketju menee ohi aiheen jo pitkälle, mutta oikeesti muistakaa tää ratikoissa ja metroissa. EKA ULOS SITTE SISÄÄN. Miten ketun hankalaa voi olla odottaminen että ihmiset tulevat ulos ekana? Miksi pitää änkeä panikkinomaisesti sisään sinne? :D
Ei se mitään, tönäsen joka kerta kehollani ja sanon että ensiksi ihmiset ulos kiitos, mutta eikös tuo ole vähän hankaloittavaa? :D

Ei se metro/ratikka voi kuitenkaan lähteä jos ihmisiä lappaa ulos, joten ei paniikkia.

Tää ois muute hyvä muistutus myös vaunullisille!
Monen monta kertaa on pitäny jäädä pysäkille pois niin eihän siitä pääse mihinkään menemään ulos kun vaunut jotka odottaa ulkona bussiin pääsyä niin on linnottautunu siihen oviaukon eteen ettei poistuvat pääse pihalle.

Mä kuljen töihin, takas, kouluun jne eli paljon ilman rattaita ja naureskelen aina, kun mene siihen ns ennen sitä keskikohtaa ja jos vaunut jää pois, jumittaudun siihen odottelemaan että vaunut menevät ekana. Se nyt vaan on paljon helmpompaa meille kaikille, mutta naurattaa se paniikki mitä takanani on. :D Sellainen "eh..eiks...eiks me nyt mennä...apua....pitää jäädä...mistä välistääääähhh" :laugh:

:laugh: Joo älä...

Mä päädyinkin lopulta siihen ratkaisuun että oottelin ihan rauhassa vaunujen kanssa että kaikki muut pääsee ensin ulos ja me mentiin sitten vikana. Mutta tässäkin kävi sitten niin että mies 60+ alkoi kaikin voimin työntämään mua vaunuja vasten kun oli pakko väistää toisia poistuvia vaunuja ihan täydessä bussissa ja hän ei päässyt siitä heti ulos... Mut jumankekka mä ärjähdin sille ukolle...

toi on niiin tuttua, että miten ihmiset änkee juuri siihen samaan aikaan bussista ulos, kun itte on vaunujen kanssa siinä juuri astumassa ovesta pihalle.

toinen mikä ärsyttää, että ainakin täällä meilläpäin kun vaunujen/rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussiin, niin aina pysäkillä näkee näitä että kakara istuu bussipysäkin penkillä tms ja heti kun bussi tulee niin "äkkiä rattaisiin istuun!" ja kun pääsevät bussiin niin se kakara nostetaan rattaista pois ja lähetään sinne johonkin perälle istuun. sit siinä viedään jonkun oikeasti sitä paikkaa tarvitsevan tila ja sit ne tyhjät rattaat aina lentelee ja rymisee siinä omia vaunuja vasten.

• Tykkää
Reactions: Sadana
Helsingissä ei käsittääkseni juuri koskaan mahdu enempää kuin kahdet vaunut, hyvä jos nekään :O

Itseäni suututtaa se että vaunupaikkojen turvavyöt on aina rikki. Tai sitten sellaiset joiden kiinnityssysteemi on siellä takanurkassa vaunun takana, jolloin siihen ei pääse käsiksi jos on vieressä toiset vaunut. Lisäksi vastakappale roikku remmissä ja jää helposti taittopenkin väliin.

Kerran oli juuri tällainen nerokas turvavyö, ja luulin että vastakappale puuttuu kokonaan. Siinä sitten yritin pitää vaunua pystyssä kurveissa. Valitettavasti vaunut kaatuivat kaksi kertaa kuskin paahtaessa täysillä. Toisella kerralla putosin itse penkiltä ja kaaduin naamalleni lattialle. Lapselle ei luojan kiitos käynyt kuinkaan mutta minulla oli musta silmä kaksi viikkoa. Terveisiä vaan Pohjolan Liikenteelle. Ja kuski vielä karjui että "On se kumma ettei niitä vaunuja pidetä pystyssä" vaikka pidin kaikin voimin.

Mä en ole koskaan käyttänyt niitä turvavöitä, enkä ole nähnyt muidenkaan käyttävän. Eikä ole kyllä ikinä vaunut kaatuneet, ei minulla eikä muilla. Eli ymmärrän kyllä kuskin reaktion. Istuitko siis itse, ja jätit vaunut yksin siihen välikköön?
Tuli muuten keskustelusta mieleen, että lapsettomat ihmiset ei välttämättä oikeasti osaa ajatella asioita niiden vaunullisten kannalta. Ei ne mieti ja osaa hahmottaa, miten päin ja missä pitäisi seisoskella, ettei ole vaunujen tiellä.
En mä usko, että ainakaan kovin moni tahallaan tiellä on.
Itsekin vihaan bussi-lastenvaunuyhdistelmää, onneksi pääsen ratikalla oikeastaan joka paikkaan. Jos asuisin jossain korvessa, niin kulkisin kllä ihan sovinnolla autolla, tai sitten kantorepun/ matkarattaiden kanssa. Tuntuu olevan niin hankalaa tuo vaunujen kanssa matkustaminen.

Tampereella on ainakin kaksia erilaisia busseja, niitä joihin mahtuu kahdet, ja niitä joihin mahtuu kolmet rattaat.

Mutta mutta, hyvät mammat, vaikka siinä bussissa, missä on tilaa kolmille rattaille, onkin ne penkit, jotka voi laskea alas, niin jos mä tulen kyytiin kolmansilla rattailla, niin nostakaa ne perseenne niistä penkeistä, älkääkä yrittäkö väittää ettei mene kolmansia rattaita. Näin mulle kerran kävi, kunnes kovaäänisesti käskin rouvia nostamaan ahterinsa ylös että me päästään kyytiin.

Ei helvata, mikä vaikeus on ymmärtää että sinne "leveisiin" busseihin tosiaan menee ne kolmet rattaat, ja mua ei kiinnosta miten teidän jalat ei kestä seisomista. Jos näin kesäaikaan menee yksi bussi tunnissa niin en tasan odota seuraavaa että sinä ja kaverisi varmasti saatte lepuuttaa jalkojanne.

Terv. Se tatuoitu äiti...

toi on niiin tuttua, että miten ihmiset änkee juuri siihen samaan aikaan bussista ulos, kun itte on vaunujen kanssa siinä juuri astumassa ovesta pihalle.

toinen mikä ärsyttää, että ainakin täällä meilläpäin kun vaunujen/rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussiin, niin aina pysäkillä näkee näitä että kakara istuu bussipysäkin penkillä tms ja heti kun bussi tulee niin "äkkiä rattaisiin istuun!" ja kun pääsevät bussiin niin se kakara nostetaan rattaista pois ja lähetään sinne johonkin perälle istuun. sit siinä viedään jonkun oikeasti sitä paikkaa tarvitsevan tila ja sit ne tyhjät rattaat aina lentelee ja rymisee siinä omia vaunuja vasten.

No kun ne pari-kolmevuotiaat ei oikeasti jaksa kävellä kilometrien matkoja. Ne rattaat on pakko ottaa mukaan, vaikka pysäkillä lapsi haluaa kiivetä penkille ja bussissa ylös istumaan ikkunapaikalle maisemia katsomaan.

Helsingissä on kolmen vaunun busseja yritetty laittaa linjoille, jotka ovat vauvarikkailla alueilla ja sellaiseen kellonaikaan joilloin äidit vauvoineen käyttävät useimmiten bussia.

Kerran yksi pultsari oli saanut loistoidean noista vauvanrattaista. Se oli hankkinut itselle jostain rattaat ja täytti ne tavaroillaa. Sitten vain pokkana rattaiden kanssa bussiin väliovista oleskelemaan. Tosin hetken päästä se lensi bussista ulos, sillä ilmaiseksi bussilla pääsee ainoastaan, jos rattaissa on lapsi.

Jos lapsi ei ole rattaissa niin äidinhän ei tarvitse vahtia rattaita niiden kaatumisen ja lapsen loukkaantumisen pelossa, jolloin hän on kykenevä kävelemään kuskin luo maksamaan lippunsa.
Tämä ihan vain tiedoksenne, jos joku joskus älähtää siitä kun muksu ei ole rattaissa matkan aikana.

No kun ne pari-kolmevuotiaat ei oikeasti jaksa kävellä kilometrien matkoja. Ne rattaat on pakko ottaa mukaan, vaikka pysäkillä lapsi haluaa kiivetä penkille ja bussissa ylös istumaan ikkunapaikalle maisemia katsomaan.

semmosten pari-kolmevuotiaiden kanssa kannattaakin sit varmaan lähtee johonkin? oman muksuni opetan ainakin siihen, että jos ei jaksa kaupungissa kävellä niin ei jaksa sitten bussissakaan nostaa persettään rattaista. ja jos ei suostu bussissa istumaan rattaissa, niin sitten ei rattaita oteta mukaan. yks bussimatka on semmonen kullin luikaus, että tuskinpa ykskään lapsi siihen kuolee jos joutuu hetken istumaan rattaissa. :D hyvinhän niissä istutaan muutenkin!

Lahdessa pitää maksaa bussimatka vaikka matkustaa vaunujen kanssa! Siis ihan uskomatonta ja ei tunnu kovin mukavalta jättää vaunuja keskiosaan ja lähtee maksamaan kun ei tiedä millaisia sekopäitä sielläkin voi olla.

Jos lapsi ei ole rattaissa niin äidinhän ei tarvitse vahtia rattaita niiden kaatumisen ja lapsen loukkaantumisen pelossa, jolloin hän on kykenevä kävelemään kuskin luo maksamaan lippunsa.
Tämä ihan vain tiedoksenne, jos joku joskus älähtää siitä kun muksu ei ole rattaissa matkan aikana.

Ainakin pk-seudulla lapsen ei tarvitse olla vaunuissa, jotta voi matkustaa ilmaiseksi rattaiden kanssa. Asian voi tarkistaa ihan HSL:n sivuilta. Joten jos täällä joku älähtää, niin on väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26472001:
eikö olis helpompi laittaa se vauva rintareppuun
Vaarallisempaa ainakin, huojua bussissa vauva rintarepussa.

Ja kyllä vaunujen kanssa keskustassa käyminen on vaan niin paljon kätevämpää...saa ostokset vaunujen alaosaan, ei tarvitse pitää skidiä tuntikausia itseään vasten (hikoiluttaa!), jne.

Eikä olisi varmaan kivaa pitää jotain 2 v lasta rintarepussa.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Kotikaupungin ainokainen bussifirma on hankkinut uudenmallisia autoja, joiden keskiosassa on noin postimerkin kokoinen tila lastenvaunuille. Sopuisasti asetellen sinne mahtuu kahdet vaunut rinnakkain, mutta heti kolmansien kanssa kun tullaan bussiin, alkaa taiteilu. Tänään kotimatkalla olin vaunuineni se onnellinen kolmas, joka sai olla kaikkien haitolla.

Eikä siinä mitään, jos tosiaan lastenvaunujeni kanssa osittain tukin uloskulkureitin keskiovien edestä, niin toki minä olen se joka teen poisnouseville tilaa. Sitä vaan en tajua, että miksi se tilan tekeminen pitää tehdä vaunulliselle niin pirun hankalaksi! Miksi bussissa, jonka etu-ja takakäytävillä on riittavästi tilaa odotella se muutama sekunti, pitää jo valmiiksi ahtaaseen keskiosaan pakkautua kuin sillit purkkiin. Pitää olla pirun puusilmä, jos ei tajua, että jos tekeytyy niihin lastenvaunuihin kylkeen kiinni, niitä ei pääse kääntämään eikä kukaan pääse ulos!

Minä ymmärrän sen, että ruuhkabussissa sitä pakkaudutaan sisään ja puristaudutaan ulos miten parhaiten taidetaan enkä takuulla vaunuineni sellaiseen änkeä. Mutta jos bussissa on tilaa muutenkin, miksi siihen keskiosaan pitää ängetä eikä liikkumista voi vahingossakaan tehdä vaunujen kanssa kulkevalle helpommaksi?

Viime aikoina on lisäksi veetuttaneet 1) teinit, joiden pitää seistä melkein tyhjässä bussissa siinä keskiosassa, eikä sitten millään voida siirtyä tieltä, vaikka bussiin nousee joku joka oikeasti sitä tilaa tarvitsee; 2) se, että bussista pitää puskea ulos ensimmäisenä välittämättä siitä, että jos ne vaunut tms. sieltä keskeltä päästettäisiin ulos ensimmäisten joukossa KAIKKI pääsisivät ulos nopeammin; 3) sitä etuovea ei voida käyttää bussista poistumiseen muka edes silloin, kun pysäkiltä ei ole nousemassa ketään kyytiin JA sitä kautta poistuminen olisi nopeampaa ja helpompaa; 4) ihmiset, joiden mielestä se vaunuissa istuva pikkuinen ei ole ihminen, vaan haitta jota voidaan töniä, lyödä laukulla päähän, mulkoilla kun toinen sitten itkee jne.

Ja joojoo, pieniä ovat murheet jos tällaisesta jaksaa nillittää, mutta kun... Onko se oikeasti niin vaikeaa katsoa vähän ympärilleen?

Haluaisin halata sinua AP! Kerrankin joku sanoo miten asiat on, kerrompa Tampereesta:
-Vaikka keskellä olisi kolmet vaunut, sinne bussin takaosaan ON PAKKO päästä, olen joskus miettinyt onko ilma siellä rikkaampaa vai what?
-Vaunuihin nojaillaa, tosin ensimmäinen tyyppi joka nojaili minun vaunuihin sai luunapista.

Ja tämä: ne helkutin kolmevuotiaat(ja 4-6 vuotiaat ainakin Tampereella) tungetaan rattaisiin, että päästään illmatteeksi. Miten oisi, jos äiti maksaisi matkan, ja ottaisi mukaan kainaloon taitettavat matkarattaat? Kysyin siskontytöltäni, joka on 3, että meetkö rattaisiin, vastaus: Höhlä, ne on VAUVOILLE.

TAMPERELEISET VANHEMMAT:Eikö teitä helvetti hävetä kuljettaa eskarilaisia vaunuissa? :O

[QUOTE="vieras";26475043]Ainakin pk-seudulla lapsen ei tarvitse olla vaunuissa, jotta voi matkustaa ilmaiseksi rattaiden kanssa. Asian voi tarkistaa ihan HSL:n sivuilta. Joten jos täällä joku älähtää, niin on väärässä.[/QUOTE]

HSL Helsingin seudun liikenne - Miksi kantoliinassa oleva lapsi ja äiti ei voi matkustaa ilmaiseksi, kun 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa kuljettava henkilö saa matkustaa ilman lippua joukkoliikennevälineissä?

"Vanhemman oikeus matkustaa liputta on annettu turvallisuussyistä, jotta lasta ei tarvitse jättää yksin vaunuihin tai rattaisiin matkalipun maksamisen ajaksi."

Tuossa selitetään myös miksi kantoliinat ja rintareput eivät ole niin suosittuja busseissa... ainakaan Helsingin seudulla. ;)

Ja tämä: ne helkutin kolmevuotiaat(ja 4-6 vuotiaat ainakin Tampereella) tungetaan rattaisiin, että päästään illmatteeksi. Miten oisi, jos äiti maksaisi matkan, ja ottaisi mukaan kainaloon taitettavat matkarattaat?
Tuota tapahtuu kaikkialla missä rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussiin.
Ehkä paras on kun melkoisen isokokoinen poika ängettiin pienen pieniin rattaisiin. Poika nippanappa mahtui istumaan siihen. Sitten vain väliovista sisään ja takapenkeille istumaan.
Luulisi poikaa hävettävän oikein kunnolla.

Mulla taas on tapana päästää muut ulos ensin ennenkuin rynnin vaunuineni, enkä koskaan, milloinkaan tunge bussiin jos vaunupaikat on jo varattu! :O en tiedä mitään tyhmempää kuin tunkea väkisin ylipaikalle niine vaunuineen, niin ettei kukaan pääse ohi ja ei se voi olla kovin turvallistakaan. Ainakin täällä kyllä mahtuu hyvin kulkemaan siittä ohi jos vaunuja on sallittu määrä.

Mutta sellaista bussilla matkustaminen nyt vaan on, oli sulla vaunut tai ei. Jos on ruuhkaa niin on ahdasta ja joku saattaa repulla töniä vaikka ei tarkoittaiskaan. Ja monella on kiire esim. toiseen bussiin tms. ja siksi pyritään nousemaan nopeasti pois bussista.

HSL Helsingin seudun liikenne - Miksi kantoliinassa oleva lapsi ja äiti ei voi matkustaa ilmaiseksi, kun 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa kuljettava henkilö saa matkustaa ilman lippua joukkoliikennevälineissä?

"Vanhemman oikeus matkustaa liputta on annettu turvallisuussyistä, jotta lasta ei tarvitse jättää yksin vaunuihin tai rattaisiin matkalipun maksamisen ajaksi."

Tuossa selitetään myös miksi kantoliinat ja rintareput eivät ole niin suosittuja busseissa... ainakaan Helsingin seudulla. ;)

Tuossa selitetään juuri sitä, miksi kantoliinassa oleva maksaa. Lapsen rattaissa olemiseen ei oteta kantaa. HSL:n sivuilta
"Henkilö, joka kuljettaa 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saa matkustaa HSL-alueen joukkoliikennevälineissä ilman lippua eräin poikkeuksin. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa. Vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvan on huolehdittava siitä, etteivät ne pääse matkan aikana liikkumaan tai kaatumaan."

Näin Helsingissä, kun lukee oikeat ohjeet :)

[QUOTE="vieras";26475231]Näin Helsingissä, kun lukee oikeat ohjeet :)[/QUOTE]
Jep jep... näin HLS:ssä tosiaan... toisessa kohtaa puhutaan siitä että ilmaiseksi pääsee, koska lapsi on vaunuissa tai rattaissa ja toisessa kohtaa mainitaan kuitenkin ettei tarvitse olla vaunuissa.
Ehkä jonkun siellä HSL:ssä pitäisi tarkistaa sivujensa sisältö.

Mutta tuon sinunkin lainaamasi tekstin mukaan rattaiden kanssa liikkuvan on huolehdittava ettei rattaat pääse liikkumaan tai kaatumaan matkan aikana eli useimmissa tapauksissa hänen on oltava koko se aika siis rattaiden lähellä vaikka muksu huitelisi toisella puolen bussia.

Yhteistyössä