Vaunujen kanssa shoppailu... ARRRRGH!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dina

Vieras
Siis voi elämä, pää hajoaa varmaan ennen kuin joululahjat on ostettu. Saakutti sentään miten vaikea vaunujen kanssa on kulkea keskustassa (Hgin), tavarataloissa jne.

Miten ihmiset eivät ymmärrä, että normaalisti itse kävelevän ihmisen ei ole pakko päästä hissillä (joka paikassa missä käyn, on liukuportaat), mutta minun ON?

Miksi hissille päästäkseen täytyy mennä vaunujen kanssa sellaisesta ovesta, jota täytyy pitää itse auki, ei siis automaattiovesta??

Miksi, kun olen itse ensimmäisenä ollut odottamassa hissiä, ja painanut sitä namiskaa, juuri kun hissi saapuu, joku mummeli yrittää kiilata ohitseni siihen hissiin, vaikkei ole hissiä edes paikalle kutsunut, saati sitten odottanut sekuntiakaan??

Ja miksi se vauvanhoitohuone on pakko olla siellä kaikkein ylimmässä kerroksessa, ja niin kapean käytävän varrella, etten meinaa saada vaunuja sieltä ulos??? Miksi lastenhoitohuoneen avainta täytyy pyytää jostain kahvilan kassalta??

Miten ei voi väistyä yhtään vaan ollaan kummankin puolen käytävää kaverin kanssa, ja minun pitää ilmeisesti jotenkin teleportata itseni heidän ylitseen?
Kun sanoo "anteeksi", ollaan NIIIIIN närkästyneen näköisiä.

Miksi tavaratalon käytävillä lojuu LATTIALLE laitettuja tavaroita???

Koska kassalla en pääse vaunujen kanssa ihan kiinni edelliseen jonottajaan, se tarkoittaa toki sitä, etten ole jonossa, ja minua voi etuilla.

Miksi metron hissi oli rikki???

Minulla on ollut lapsi 4 kk, ja alan tuntea hyvin, hyvin syvää sympatiaa pyörätuolilla kulkevia ihmisiä kohtaan. Minulla tämä on sentään ohimenevä vaihe, heillä useimmilla ei.

Puuuuh, pitipä vaan purkautua.

Siksi mä käytän kaupungilla matkarattaita ja liukuportaita, kun en jaksa ettiä niitä hissejä ja ruuhkassa saatan kaapata sattarit kainaloon ja kävellä tyhjiä portaita ruuhkaisten liukuportaiden ohi.

Mie mietin, että oikeesti hankin kohta semmosen polkupyörän soittokellon vaunuihin, luulis ihmistenkin tajuavan siirtyä sit pois tieltä, kun joskus tuntuu ettei vaan HALUTA kuulla miun "anteeks, voisitko siirtyä.." -piipitystä - tai sit pitää vaan suveta huutamaan. No, noihin jouluruuhkin on ihan mielipuolista tosin ees kuvitella lähtevänsä :D

Alkuperäinen kirjoittaja MilliMenninkäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kiroämmä:
Ai... Kyllä mun mielestä oikealla asenteella shoppailu vaunujen kanssa on ihan iisiä, tosin lähinnä Turussa olen pyörinyt...

Kokeilepa Oulussa shoppailua!

Olin muuten just viime kesänä Oulussa vaunujen kanssa vaatekaupoilla, ei ongelmaa =)

Ai... Kyllä mun mielestä oikealla asenteella shoppailu vaunujen kanssa on ihan iisiä, tosin lähinnä Turussa olen pyörinyt...

Mä käyn vähän kaupungilla, mut kaupungolla käytän matkarattaita, ettei tarvi vaeltaa hissille, mutta Mylly on tosi huippu paikka vaunujen kanssa, hyvät ne liuskat.

Alkuperäinen kirjoittaja AnQ:
No, noihin jouluruuhkin on ihan mielipuolista tosin ees kuvitella lähtevänsä :D

Joo, sovittiinkin jo miehen kanssa, että ensi vuonna joululahjat ostetaan kesäkuussa... Se on sitten turha vinkua mitään toiveita marraskuussa, sanotaan vaan, että sori, ostettu jo!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mä käyn vähän kaupungilla, mut kaupungolla käytän matkarattaita, ettei tarvi vaeltaa hissille, mutta Mylly on tosi huippu paikka vaunujen kanssa, hyvät ne liuskat.

Mä yhdyn tähän eli Mylly on ihan loisto paikka vaunuilevalle, tosin Turun keskustassakin oon selviytynyt ilman pahempaa hikeä. Paitsi Hansassa oon pari kertaa joutunut ikuisuuden odottamaan hissiä, eikä siinä muuten mitään, mutta toi pikku herra protestoi aika äänekkäästi jos rattaat eivät liiku eli maisemat eivät vaihdu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Siks oon shoppaillu silleen järkevästi, että en oo tuntikausia ollu liikkeessä. Voi niitä lahjoja ostaa vähemmänkin tai useemmassa erässä, ettei se oo niin vastenmielistä puuhaa. ;)

Kuule, kun mulla meni yhden lahjan ostamiseen varmaankin 45 minuuttia. Valitsemiseen ei, mutta kun ei sitä saanut maksaa niin millään! Kaikki kassat täynnä jotain moniongelmaisia asiakkaita, vuoronumerot käytössä, yksi asiakas kesti varmaan 5 minuuttia.

Mainitsinko jo, että kun tulin kotiin, AIKUINEN koirani oli löytänyt sisäisen lapsensa ja syönyt muovisen rasian, jonka sisällä oli 4 korvatulppaa? Rasian muovisiruja oli joka paikassa, korvatulpat lienee odotettavissa joskus huomisen puolella... :D

Niin, ja kuvittele siihen vielä 1-2 leikki-ikäistä tai koululaista juoksemaan /kinuamaan/roikkumaan vaunussa/kertomaan että ei jaksa kävellä/on kuuma/nälkä jne

Oikeasti, ainoa asia mitä lapsettomana mietin etukäteen lapsiperhe-elämästä, oli, miten jaksavat kulkea kaupungissa rattaiden kanssa. Sitä minä osasin kammota ja pelätä jo etukäteen. Kaikki muu tuli yllätyksenä.
Ja kukaan ei vahingossakaan koskaan avaa ovea kuten vanhuksille. Tai väistä. ei meillä ainakaan ole keveät vaunut työntää, vaan aika raskaat, ja se ihmisten väistäminen on rankkaa.
Minä muuten ihmettelen niitä äitejä, jotka lähes työkseen shoppailevat vaatteita vauvan/taaperon /lapsukaisen kanssa. (useamman kuin yhden kanssa sitä tuskin kukaan työkseen harrastaa). Minun juttu tuo shoppailu rattaiden kanssa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Dina:
Siks oon shoppaillu silleen järkevästi, että en oo tuntikausia ollu liikkeessä. Voi niitä lahjoja ostaa vähemmänkin tai useemmassa erässä, ettei se oo niin vastenmielistä puuhaa. ;)

Kuule, kun mulla meni yhden lahjan ostamiseen varmaankin 45 minuuttia. Valitsemiseen ei, mutta kun ei sitä saanut maksaa niin millään! Kaikki kassat täynnä jotain moniongelmaisia asiakkaita, vuoronumerot käytössä, yksi asiakas kesti varmaan 5 minuuttia.

Mainitsinko jo, että kun tulin kotiin, AIKUINEN koirani oli löytänyt sisäisen lapsensa ja syönyt muovisen rasian, jonka sisällä oli 4 korvatulppaa? Rasian muovisiruja oli joka paikassa, korvatulpat lienee odotettavissa joskus huomisen puolella... :D
Joo en tarkottanu pahalla. :)
Miten noin kamalia ruuhkia on? Ite aattelin Citymarketista hakee lahjan per nenä (3 lasta) huomenna tai sitten mies hakee. Siellä ei onneks voi mielettömiä ruuhkia olla, ei ainakaan ennen oo ollu ikinä. :)

Mä pruukaan tehdä niin että jos ei ystävällinen "anteeksi, mentäisiin nopeasti ohi!" tehoa niin jatkan hymyilyä ja sanon "ei ole pakko väistää mutta sitten ajan päälle." Ja mä tiedän että se on ilkeää ja lapsellista ja vaikka mitä mutta kun ja mutta kun.

Miten noin kamalia ruuhkia on?

No siksi kun, shoppailee Helsingin keskustassa joulukuussa... En aja autoa, joten siksi en keksinyt mitään järkevää paikkaa minne pääsen julkisilla. Tosiaan joku City-Market olisikin huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

Kyllä kai sinne pitää sillon lähteä sillä asenteella, etä ei oo mikään helpoin reissu. Sitten ei varmaan kaikki tuntuiskaan niin vaikealta. Tähän aikaan vuodesta ei tulis mieleenkään lähteä kaupungille vaunujen kans kun e i ilman niitäkään. nimim. Oulussa shoppaillut

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Niin, ja kuvittele siihen vielä 1-2 leikki-ikäistä tai koululaista juoksemaan /kinuamaan/roikkumaan vaunussa/kertomaan että ei jaksa kävellä/on kuuma/nälkä jne

Oikeasti, ainoa asia mitä lapsettomana mietin etukäteen lapsiperhe-elämästä, oli, miten jaksavat kulkea kaupungissa rattaiden kanssa. Sitä minä osasin kammota ja pelätä jo etukäteen. Kaikki muu tuli yllätyksenä.
Ja kukaan ei vahingossakaan koskaan avaa ovea kuten vanhuksille. Tai väistä. ei meillä ainakaan ole keveät vaunut työntää, vaan aika raskaat, ja se ihmisten väistäminen on rankkaa.
Minä muuten ihmettelen niitä äitejä, jotka lähes työkseen shoppailevat vaatteita vauvan/taaperon /lapsukaisen kanssa. (useamman kuin yhden kanssa sitä tuskin kukaan työkseen harrastaa). Minun juttu tuo shoppailu rattaiden kanssa ei ole.
Itse oon soppaillu koululaisen, leikki-ikäsen ja vauvan/taaperon kanssa monesti. Pitää vaan miettiä lasten syöminen, lepääminen, viihdytys ja lahjominen, niin kaikki menee hyvin. Ja kuuma ei saa olla eli ei toppavaatteita, vaan tyyliin farkut ja toppatakki, mikä otetaan kaupassa pois. Pillimehuja kassillinen ja vaikka mandariineja ja omenanpaloja pussiin. Kaikki nakertaa niitä. Etukäteen sovitaan isoimpien kanssa, että mitään ylimäärästä ei osteta ja sovitaan, että jätskille mennään. Lepäillään välillä ja lasketaan vaikka liukumäkee, jos semmonen on jossain.

Ja aikaa ja hermoja paljon mukaan. =)

Vinkki vaunuileville shoppailijoille: shoppailkaa arkena päivällä, silloin kauppakeskukset on tyhjillään. Mä en edes kuvittele tähän aikaan vuodesta meneväni viikonloppuna kauppaan, se on hullun hommaa, mutta muuten kuulun kyllä näihin työkseen shoppaileviin ja teen sitä jopa kolmen lapsen kanssa, se on nykyään mun ainoa sosiaalinen harrastus, jos tätä palstailua ei lasketa :ashamed:
Lapset tuntee lähimmn kauppakeskuksen niin, et isoimmat (8ja9v:t) kulkee jonkunverran keskenään tai yksinkin (saavat mennä omia teitään, jos on puhelin mukana) ja kaksivuotias nuorimmainen marssii joka kaupassa suoraan tv-, piirustus tai leikkinurkkaukseen :D

Vinkki vaunuileville shoppailijoille: shoppailkaa arkena päivällä, silloin kauppakeskukset on tyhjillään.

Mun mielestä perjantai on arki, ja olin siellä klo 1130-15. Mutta tästä lähtien menen kyllä heti kun paikka aukeaa, perskules.

Alkuperäinen kirjoittaja Dina:
Vinkki vaunuileville shoppailijoille: shoppailkaa arkena päivällä, silloin kauppakeskukset on tyhjillään.

Mun mielestä perjantai on arki, ja olin siellä klo 1130-15. Mutta tästä lähtien menen kyllä heti kun paikka aukeaa, perskules.
Tähän aikaan vuodesta voi ihmiset ola säästäny jotain vapaita sillai, et pääsee perjantaina aikasemmin töistä.
Mut oikeesti mä joskus huomasin raivostuttavan seikan: ison marketin kassat oli ruokatunilla 11-12 välillä niin, että vaan muutama kassa toimi ja jonot oli miljoonakilometriä, kun ihmiset kävi ruokatunilla kaupassa, ettei tarvi töiden jälkeen...mäkin siellä joskus hikipäässä jonottelin :headwall:

Yhteistyössä