Onko turhamaista valittaa paikallisliikenteen asiakaspalveluun kun kuskit puhuu usein kännykkään ajaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minka"

Vieras
Keskikokoisessa kaupungissa asutaan ja paljon liikunnvaunujennkanssa bussilla. Kuljettajia ei niin paljoa ole etteikö heidän tapojaan oppisi tuntemaan. Kolmella kuskilla on tapana puhua lähes poikkeuksetta kännykkään samalla kun ajavat (kailittavat niin kovaa, että kuulee ettei ole työpuhelu) ja tästä kyllä kärsii liikenneturvallisuus kun keskittyvät puhumiseen. Vaunujen kanssa on todella inhottava olla bussissa kun tekevät äkkijarrutuksia tai ajavat liikenneympyrän keskustan päältä yms. Lisäksi nyt kuukauden sisällä on sattunut kolme ärsyttävää tapausta kohdalleni kun kuskin huomio on ollut kännykkäpuhelussa eikä työtehtävässä. Kaksi kertaa kuski ei ole muistanut pysähtyä pysäkillä vaikka olen painanut nappia vaan on ajanut ohi ja kun olen asiasta huomauttanut on vastaukseksi tullut vaan "oho, anteeksi en huomannut" ja on kyllä jättänyt minut sitten tienviereen heti kun on ollut tilaa/ mahdollisuus pysähtyä. Pelottavin tapaus sattui toissapäivänä kun olin vaunujen kanssa tulossa ulos bussista painoi kuski takaovet kiinni kun vaunut olivat vasta puoliksi ulkona (koroke oli kauempana eli kesti kauemmin kun kokeilin saanko vaunut yksin nostettua etteivät pyörät jää "bussilaiturin" ja bussin väliseen koloon). Kyllä jäi muutama sydämen lyönti välistä mutta onneksi ehdin juuri kiskaista vaunut ulosasti. En kyllä tiedä sulkeutuvatko ovet kuinka voimalla jos jotain on välissä, silti pelästyin kun en tiedä miten on. Tätä kuski ei noteerannut mitenkään vaan jatkoi matkaa.

Onko siis turhaa nillittämistä jos lähetän aiheesta esim. Sähköpostia paikallisliikenteen asiakaspalveluun? Olen jo pitkään huomannut vain toivovani parasta jos olen nähnyt kuka on kuskina ja aina jännitän etenkin vaunujen kanssa bussissa olemista tiettyjen kuskien ajaessa kun meno on niin holtitonta.

Ei ole turhaa nillittämistä. Jos ei oikealla pysäkillä tajua kuljettaja pysähtyä ja meinaa vielä jättää vaunut ovien väliin, niin kyllä kannattaa tehdä valitus. Itse ainakin ottaisin ylös vuoron ja kellonajan, niin sen perusteella pystyy sitten selvittämään kuljettajankin tarkasti niin menee varmaan valitus oikealle henkilölle. Ja onhan puhelimeen puhuminen ilman hands freetä aihe sakottaakin, joten sitä suuremmala syyllä kannattaa valittaa.

Minusta helsingissä on sellaiset säännöt noilla firmoilla että kuskit eivät saa puhua puhelimeen edes vaikka käyttäisivät handsfreetä. Ilman muuta kannattaa noista ilmoittaa. Onhan ne vaarallisia muullekin liikenteelle.

Saavat puhua handsfreellä ja jopa sillä kiinteällä lankapuhelimella, jollainen on joissain busseissa. Mutta eivät saa työaikana puhua henkilökohtaisia puheluita, ainoastaan ilmoitusluontoista asiaa toisille kuskeille tai olla yhteydessä ajotoimistoon.

Jos nuo mokat johtui siitä, että puhui puhelimeen samalla niin voihan siitä valittaa. Mutta tuonkaltaiset tilanteet saattaa johtua muistakin asioista. Joskus joku pysäytysnappi ei toimi tai ainakaan sinne kuskin kojelautaan ei syty mitään merkkivaloa, vaikka sinne bussin matkustamoon se valo syttyisi. Ja sitä valoa kuski taas ei näe. Tai tuossa oviepisodissa voi hyvinkin syynä olla se ettei kuski jostain syystä ole huomannut että ne vaunut on välissä. Joissakin autoissa on luokattoman huonot peilit tai sitten huono valaistus. Siinä saattaa kiireessä katsoa, että jokuhan sieltä jo ulos meni ja laittaa jo ovet kiinni. Nykybusseissa pitäisi toimia ne ovet niin ettei ne mene kiinni asti jos välissä on jotain, ne aukeavat uudelleen jos näin on. Mutta noissakin on vikoja toisinaan.

Noista kännykkään puhumisista voi hyvinkin valittaa, jos jatkuvasti joku kuski näin tekee ilman handsfreetä. Monissa muissa tilanteissa kannattaisi miettiä onko syytä valittaa vai katsoa peiliin. Tyyliin että se bussi ajoi ohi, vaikka minä seisoin siellä jossain pysäkkikatoksen uumenissa piilossa... Olishan sen nyt pitänyt minut nähdä ja tietää vielä että juuri siihen bussiin haluan!

Miten sä voit edes miettiä että ilmoittaminen olisi turhaa??!! Se on kuitenkin jo laissakin kiellettyä rikesakon uhalla, vaikka kaikkihan sitä tekee. Mutta että ammattikuljettaja vielä, ja kun oikeasti kuvaamallasi tavalla se huomio ei ole kännykkään puhuttaessa siellä missä pitäis eli liikenteessä. Siinä ei isoa virhettä tarvii käydä kun tulee kolari ja kuka siitä kalliimmin maksaa: vauvat vaunuissaan kun lentelevät kuin räsynuket.

Ilmoita ja jos ei muutosta tapahdu niin laita vaikka sähköpostitse valvontapyyntöä poliisille, vaikka liekkö nuokaan kerkee asialle mitään tekemään.

Ei ole turhamaista tai turhaa. Aspaan tiedoksi linja, ajankohta ja vaikka vielä kuka kuski on kyseessä.

Itse lähetin viestin poliisilaitokselle, kun katselin peruutuspeilistä takana tulevan maijakuskin kännykkään puhumista. Poliisilla oli luuri korvalla suunnilleen kymmenisen minuuttia.

Turhamaista? Katopa sivistyssanakirjasta sana turhamainen...

Ilmoita bussiasemalle. Kuskivat rikkovat liikennesääntöjä ja vaarantavat asiakkaiden ja muiden tiellä liikkujien turvallisuuden. Sellaisesta ilmoittaminen ei ole turhaa nipottamista!

On ihan oikein että kertoo lainvastaista tehdyn. Vaikka onkin pieni rike, niin rike kumminkin. Jos kukaan ei koskaan takertuisi "pieninkään" asioihin, niin millä mallilla maasssa edettäisiin.
Ilmoitusta vaan eteenpäin. Auttaa tai ei.

nappaa kännykkään höpöttäjästä kuva ja laita se asiakaspalautteeseen liitteeksi

taksimiehet muuten näyttää olevan fiksumpia, jos niille tulee yksityispuhelu kesken ajon niin ne sanoo että on asiakkaan kanssa ajossa ja lupaavat soittaa kohta perään

En kyllä viitsi itse valittaa kaikista turhista pikku jutuista jos nyt ei sillä pysäkillä heti pysähdy kun minä haluan
Ja miten sinä todistat ettei ole ollut työpuhelu,toisen puhelua kun ei saa salakuunnella tai sala nauhoittaa joten vaikea todistaa mitään

En kyllä viitsi itse valittaa kaikista turhista pikku jutuista jos nyt ei sillä pysäkillä heti pysähdy kun minä haluan
Ja miten sinä todistat ettei ole ollut työpuhelu,toisen puhelua kun ei saa salakuunnella tai sala nauhoittaa joten vaikea todistaa mitään

jos panee kellonajan tarkasti ylös niin ajokeskuksesta löytyy työnjohtaja tms joka muistaa olleensa langan toisessa päässä

Yhteistyössä