Arkaluonteinen kysymys!

Hei! Kyselisin onko kukaan "turvautunut" koti-insemiaatioon syystä tai toisesta? Meille ihan lääkäri suositteli tätä menetelmää joksikin aikaa. Me molemmat haluamme kovasti lapsen,mutta hiukan stressaa tämä menetelmä. Tai siis olisi ihana lukea että se oikeasti toimii ja että toivoa on.Me teemme tämän suureksi osaksi siksi että olisi toivoa:) ja saisimme paineita pois itse rakasteluista.Eli jos joku on kokeillut,onnistuneesti tai ei olisin kiitollinen jos voisit kertoa jotain.

Ööh.. eiks sillä tarkoteta toisin sanoen normaaleja yhdyntöjä..? Vai onko jokin erityinen syy miksi lasti olisi laitettava muulla tavoin sisään kuin "luonnon välineellä"? Eihän kohtuun käsittääkseni kannata itse mennä kohdunkaulan läpi millään sorkkimaan :eek:

No jos on esim. hirmusen hellänä niin tuo varmaan sopii hyvin. Tai jos jännitystä on liikaa eikä sen vuoksi toimi ja omassa rauhassa sit saa seisomaan ja lastit ulos kun ei ole niin kovia suorituspaineita. Eli sinällään sen ymmärrän kyl, mut itse en ole harkinnu sitä käyttäväni.

Alkuperäinen kirjoittaja mm77:
Ööh.. eiks sillä tarkoteta toisin sanoen normaaleja yhdyntöjä..? Vai onko jokin erityinen syy miksi lasti olisi laitettava muulla tavoin sisään kuin "luonnon välineellä"? Eihän kohtuun käsittääkseni kannata itse mennä kohdunkaulan läpi millään sorkkimaan :eek:
Ei ole sama asia kuin yhdyntä.
Joskus on syitä, ettei kykene yhdyntään, esim. vulvodynia johon liittyy emätinkouristus yhdyntää yrittäessä, emättimen muut sairaudet/tulehdukset, peniksen sairaudet / erektiovaikeudet yhdynnässä jne.

Ei sinne kohtuun mitään tungeta, vaan nesteet pistetään matkaan ihan kuten yhdynnässäkin mutta eri tavoin B)

"Koti-inseminaatiota voidaan tarvita, kun tavallista yhdyntää ei haluta suorittaa tai esimerkiksi erektiovaikeuksista tai muista rakenteellisistä syistä johtuen voida suorittaa. Koti-inseminaatiossa tulevan äidin sisälle laitetaan siemennestettä hedelmöittämistarkoituksessa.

Ajoitus inseminaatiolle tulisi olla sama kuin yhdynnälle, eli paras aika olisi lh-huipun aikaan (mitataan ovulaatiotestillä) ja sitä seuraava päivä. Onnistumismahdollisuudet ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin yhdynnässä.

Koti-inseminaation voi tehdä eri tavoin joista tässä kaksi helpointa ja käytännöllisintä: neulattoman lääkeruiskun avulla tai käyttämällä pessaaria tai kuukautiskerääjää. "

http://metku.net/~pesu/koti-inseminaatio.php

(minulla ei ole kokemusta asiasta)

Hei,

mukava huomata, että joku muukin painiskelee tämän teeman ympärillä. (Tai siis oikeasti mukavaahan olisi, että kaikilla kaikki sujuisi ns. normaalisti, mutta kiva on vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia aiheesta.)

Meillä on kokemusta koti-inseminaatiosta noin puolen vuoden ajalta. Tuona aikana olen tosin bongannut vain 3 ovulaatiota. Me päädyimme koti-inseminaatioon itse (toki varmistimme lääkäriltä, että näin voi tehdä), koska muutamien syiden vuoksi meillä oli tarve vähentää paineita rakastelusta ja erottaa "vauvan teko" ja muu rakastelu. Hyvin on sujunut, vaikka vauvaa emme ole saaneet alulle (yhden haamu-plussan sain raskaustestistä, mutta en tiedä oliko se ollenkaan oikea plussa).

Olemme ruiskutelleet vain ovulaation aikoihin (oon tikutellut ja muutoinkin huomaan melko hyvin milloin ovis on), muulloin siis jättäneet "vauvan teon" taka-alalle. Ruiskutuksen jälkeen oon "lasketellut" spermaa eli makoillut tyyny pyllyn alla jalat kohti kattoa noin tunnin. Lisäksi mulla ainakin sperma tuntuu menevän paremmin perille kun saan orgasmin ruiskutuksen jälkeen.

Olisi mukava vaihtaa enemmänkin ajatuksia tästä aiheesta, jos ei näin julkisesti niin sitten vaikka yksityisviestillä! Ja mielelläni kerron lisää miten me ollaan tehty. :)

mua jostain syystä alko kiinnostamaan tämä asia...

eli tässä tapauksessa säilötäänkö spermaa jotenkin? vai täytyykö miehen mennä tyhjentämään lastinsa kuppiin juuri sinä hetkenä?

oisko tää hyvä just ku meillä on ongelmana sperman valuminen?

Eiköhän niitä siittiöitä ihan riittävästi sinne luonnostaan mene, ja sinne napukan läpi menijöiksi ne parhaat valikoidu..ainahan sieltä osa pois valuu. En oikein kyl ymmärrä mitä hyötyä niitä on jollain muulla väineellä sinne (emättimeen, ei siis kohtuun mitään epäpuhdasta tavaraa!) ruiskutella? Yhtä lailla ne valuu kun samaan paikkaan laitettu, oli väline mikä tahansa.

Hei,

spermaa ei saa missään tapauksessa itse säilöä. Eli aivan tuore tavara suoraan kupista ollaan ruiskutettu.

Tavara ruiskutetaan emättimeen, joten osa siitä tulee aina pois, meni se emättimeen miten tahansa.

Ja vielä tarkennuksena (ehkä selventää tilannetta): meillä koti-inseminaation syynä on osittain estynyt siemensyöksy (siemensyöksy on kovin tiukassa, ei ole hetkeen tullut emättimeen).

Ei huolta, heikompi tavarahan sieltä ulos valuu jotka ei oo päässy kohdunkaulan liman läpi, ja se on ohan normaalia! :) Luonto on kyllä järjestäny niin että riittävästi ui sinnikkäinä perille, jos vaan lasti on ehtaa!! Mulla kävi eka raskaus niin että yhtymisen jälkeen menin välittömästi pöntölle valuttamaan pois liian nesteet jotta lakanat ei sotkeennu.. mutta niin vaan raskaaksi tulin. Nyt ollaan parin vuoden aikana kokeiltu jos mitkä pepunnostot ja orgasmisupistukset - ei raskautta :'( Joten tuskimpa nyt siitä nesteiden sisälläpysyvyydestä on kii.

Alkuperäinen kirjoittaja risukasaa:
En oikein kyl ymmärrä mitä hyötyä niitä on jollain muulla väineellä sinne (emättimeen, ei siis kohtuun mitään epäpuhdasta tavaraa!) ruiskutella? Yhtä lailla ne valuu kun samaan paikkaan laitettu, oli väline mikä tahansa.
No eihän sitä tarvitsekaan ymmärtää jos yhdyntöjen suhteen ei ole ongelmaa eikä kummallakaan mitään estettä touhulle, mutta hiukan ymmärrystä nyt sellaisillekin pareille joille yhdyntä ei syystä tai toisesta onnistu ihan alusta loppuun asti. Silloin tämä voi olla paitsi ihan toimiva, myös jopa ainoa vaihtoehto. Totta kai siitä on hyötyä että "tavara" yleensä sinne emättimeen asti saadaan, jos se ei luontaisesti oikein ota onnistuakseen tai aiheuttaa hirveää stressiä/kipua/muuta hankaluutta.

Minulla ei ole käytännön kokemusta aiheesta, mutta tuolta PeSun sivuilta löytyy aika näköjään aika hyvät vaihe-vaiheelta -ohjeet. Jos haluaa kaukaa hakea esimerkkiä, niin tällä kuuluisalla "muumimukimenetelmällä" on moni naisparikin lapsensa saanut alulle, joten pakkohan sen on toimia.

Juu mäki kyl toivoisin ymmärrystä heille, joilta tuo ei kunnolla suju. Tällöin koti-inseminaatio on hyvä vaihtoehto. Ja sen voi kyllä puhdistaa hyvin sen ruiskun ennen kuin laittaa ja eihän sitä ny kohtuun olla työntämässäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Juu mäki kyl toivoisin ymmärrystä heille, joilta tuo ei kunnolla suju. Tällöin koti-inseminaatio on hyvä vaihtoehto. Ja sen voi kyllä puhdistaa hyvin sen ruiskun ennen kuin laittaa ja eihän sitä ny kohtuun olla työntämässäkään.
Niin, ja eikös ainakin apteekista saa ihan yksittäispakattuja steriilejä ruiskuja? Sellaisia millä lääkkeitäkin annostellaan?

Hieno juttu vaimikäseoli, et saitte sit hoitumaan normaalistikin =) Meillä ei ongelmaa yhdynnässä ole, mutta hyvin voin ymmärtää heitä, joilla ongelmia ilmenee. Ja sen vuoksi juuri eri menetelmiä on hyvä ollakin, et sit lapsen saa :heart:

Mä itse asiassa ymmärrän loistavasti. Meillä elellään vasta kakkosen yk1:stä, ja meille ei taida oikeen toi lapsentekoseksi sopia. Kyllä se onnistuu, mutta molemmilla ajatukset on siinä lapsenteossa, ei nautinnossa. En tykännyt siitä fiiliksestä.

Jos vauvatekoprojekti pitkittyy, voisin hyvin kuvitella että me käytettäis tätä metodia. Nimenomaan että saataisiin vauvanteko ja muu rakastelu erotettua.

Hei,

tosi ihanaa kuulla, että koti-inseminaation kautta on ehkä tulostakin saatu! :)

Meillä vauvan teon ja muun rakastelun erottaminen on osoittautunut loistavaksi ratkaisuksi. Ovulaation aikaan tehdään lasta ja muulloin rakastellaan eikä tarvitse ajatella suorittamista/suoriutumista. Miehen siemensyöksyvaivatkin jäävät taka-alalle. Silloin kun lasta ei tehdä, osittain estynyt siemensyöksyhän ei ole ongelma - päinvastoin: miehellä kestävyyttä riittää ja mielikuvitukselle on todella tilaa kun seksi ei ole orgasmikeskeistä. :heart:

Just oli kaverin kanssa puhetta asiasta, ja hän kertoi hyvistä ystävistään (naispari), jotka juuri tuolla ruiskumenetelmällä saivat vauvat melko tarkaan samoihin aikoihin (vauvoilla sama isä).
Ovistesti oli käytössä, ja heillä sattui olemaan kierto jokseenkin samanlainen.
Että kyllä voi hyvinkin onnistua -tsemppiä kovasti ap:lle!!!

kaz
Tuosta naisparin yhdenaikaisesta kierrosta tuli mieleen, että jostain muistan lukeneeni, että samassa taloudessa asuvilla naisilla jostain syystä muuttuu kierrot suunnilleen samanaikaisiksi.. Sen tarkemmin en osaa sanoa, että mistä johtuu vai vaistoaako naisen elimistö toisen hormonitilanteen.. Mutta sitä sen enempää puimatta. :p

Kyllähän niitä eri kierronvaiheiden feromoneja varmaan ilmassa leijuu! Jostain oon kuullu väitettävän että menis jopa kuun kierron mukaan, mutta sittenhän kaikilla tietyn maapallon osan naisilla pitäs mennä kierrot samoissa, että ei taida toi jälkimmäine ihan pätee :LOL:

Kiitos kaikille! kyllä helpotti mieltä kun tietää että on muitakin ja että koti-inseminaatio voi onnistuakin. Mä en osaa lähettää noita yksityisviestejä joten kirsica en voi laitta sulle,jos neuvot onnistuu varmaan,mielelläni kuulisin lisää meillä aika samankaltainen tilanne.

Yhteistyössä