Arjen hallinnassa vaikeuksia -vertaistukea?

  • Viestiketjun aloittaja Tympii
  • Ensimmäinen viesti
Tympii
kun usein unohtuu ruoanlaitto sun muut kesken, perunat palaa pohjaan ja mehutkin kun olen mehua keittänyt. Koskahan poltan tän kämpän? Tuli vaan tosta silittämisestä mieleen..
 
sama vieras
sama vieras
Ja asperger-testi http://xestia.net/testit/asperger.php

Nuohan nyt on vaan suuntaa-antavia, mutta silti. En tiedä pitäisikö hakeutua joihinkin tutkimuksiin, ja minne? Omalääkäri sanoi ettei täälläpäin tutkita aikuisia.
 
Muuntojänis
Kuulostaa tutulle...

äsken etsin luistimia komerosta, löysin ne ja aloinkin järjestelemään rojuja komeron lattialta muualle.

Löysin sieltä wc:n puhdistusaineen jonka kiikutin vessaan, katsoin että pönttö on likainen ja aloin pesemään sitä, pesin vessaa ja lähdin hakemaan eteisen kaapista siihen uutta raikastinta.

Kaapissa oli jotain kirjoja jotka pitäs viedä kirpparille, jäinkin lajittelemaan niitä kunnes otin yhden mukaan ja hörppäsin vielä kupin kahvia. Nyt se kirja on keittiön pöydällä, mä tässä kahvin kanssa, eteisen komero hujan hajan ja ai niin ne luistimet.......


onneks vessa kuitenkin on siisti ;)



ja välillä taas olen ihan jähmee ja hidas laiskiainen...
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Muuntojänis;25078584:
Kuulostaa tutulle...

äsken etsin luistimia komerosta, löysin ne ja aloinkin järjestelemään rojuja komeron lattialta muualle.

Löysin sieltä wc:n puhdistusaineen jonka kiikutin vessaan, katsoin että pönttö on likainen ja aloin pesemään sitä, pesin vessaa ja lähdin hakemaan eteisen kaapista siihen uutta raikastinta.

Kaapissa oli jotain kirjoja jotka pitäs viedä kirpparille, jäinkin lajittelemaan niitä kunnes otin yhden mukaan ja hörppäsin vielä kupin kahvia. Nyt se kirja on keittiön pöydällä, mä tässä kahvin kanssa, eteisen komero hujan hajan ja ai niin ne luistimet.......


onneks vessa kuitenkin on siisti ;)



ja välillä taas olen ihan jähmee ja hidas laiskiainen...
Niin tuttua!! :D Kun yrittää siivota niin saakin vain pahemman sotkun aikaiseksi. Lisäksi mulla on tunto- ja kuuloaistiyliherkkyys ja ongelmia kuullunymmärtämisessä. Ohjeet pitää tulla kirjallisena ja en saa mitään selvää jos joku lukee mulle kirjasta ääneen, varsinkin jotain asiatekstiä. Sitten vielä mun on vaikea erottaa toisistaan kahta samantapaista sanaa, esim. sympatia-empatia, brutto-netto jne. Sitten vielä, sitten vielä... näitähän riittää. :D
 
Tympii
että lasten myötä tämä ongelma on pahentunut ihan kauheasti!
Ensinnäkin pakollisia hommia on sata kertaa enemmän kuin ennen, ja toisekseen keskeytyksiä tulee ihan koko ajan ja sit en enää muista mitä olin tekemässä.
Toivottavasti vähän noilta osin helpottuisi kun lapset kasvaa..
 
Tympii
Varasin lääkärille ajan, saa nähdä kuin käy :/
Veikkan ettei ilman tappelua pääse mihinkään jatkotutkimuksiin....kun on ollut joskus muinoin päässä vikaa, siihen on varmaan hyvin helppo vedota nytkin.
Kävin jotain testejä tekemässä, sain siitä yhdestä 111 kun 70 oli joku raja. Muita en tehnyt, kun olivat englanniksi ja jotenkin hankalan näköisiä. Ehkä illemmalla sit paneudun...vaikka vois ajatella, että antaa oudon vaikutelman jos menen lääkäriin ja sanon, että tein ite jo diagnoosin?
 
Tympii
Alkuperäinen kirjoittaja Päivi Tasala;25078833:
No mun kotisivulla on kattavasti aiheesta tietoo. http://päivtee.fi/

testejä, oireistoa, inattentiivisen adhd:n "esittelyä", miten adhd vaikeuttaa parisuhteita, mitä add ja adhd on jne.

vertaistukiryhmä löytyy fbstä. avoin kaikille.
Avoin ad(h)d vertaistuki
kävin katsomassa sivujasi, ja ihan kaikki täsmää...:(
Tai en minä tiedä, onko se nyt sitten hyvä vai huono asia. Kai se voisi helpottaakin, jos tajuaisi mistä tämä johtuu.
 
No hyvää on se tieto,että et tee "tahallasi" tai jätä tekemättä. Ite sain dg:n 2v sitten ja lääkityksen jälkeen arki on ollut toimivampaa, hermot kestää enemmän, saan aikaseksi asioita.jne.

Mun mielestä se, miten itse siihen asennoituu on se joka merkkaa. Käännätkö vahvuudeksi vai meetkö piiloon kirjainten taa.

:)
 
Tympii
tuon lääkäriin menon suhteen...minulla ei ole koskaan ollut oppimisvaikeuksia, vaan olen saanut halutessani hyviä arvosanoja tekemättä oikeastaan mitään? Pelottaa, jos nyt kuitenkin sanovat, että olen vaan kyvytön luuseri. No, rohkea olen kuin olenkin -ihan oikeasti- ja kestän sen sit.
Kohta saa taas hävetä, en ole siivonnut vieläkään :/ onneksi toisaalta voin aina selittää sotkua kesken olevalla remontilla ja vaatehuoneen siivouksella :D

Enkä tosiaan haluaisi piiloon kirjainten taakse, vaan jotain apua tähän. Toimintaterapiaa tms. Että voisin joskus pärjätä jossain, elää tavallista elämää. Ja olla edes kerran elämässäni virkeä!! Tämä väsymys on niiiiin tappavaa.
 
migigi
Olen ilmeisen selvä add tapaus. Ei ole mitään mahdollisuuksia kustantaa tarvittavia tutkimuksia saatika sitten mahdollista lääkitystä. Saapa nähdä saanko FM-paperit ennen kuin täytän 40-vuotta. 15-vuotta tutkinnon kanssa onkin jo vierähtänyt.
Ylioppilaiden terveydenhuollon kanta on vuosia ollut se että minun pitää mennä yksityiselle, koska olen jo melkein valmis ja heillä on ruuhkaa.
Tuntuu todella ärsyttävältä tilanteelta. Toivottavasti löydän jotain työtä johon kykenen että voin hoitoni kustantaa ja mahdollisesti saada normaalista elämästä joskus kiinni.
 
AIKUISIÄN AD(H)D DIAGNOSOINTI JA HOITO
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD on lapsuudessa alkava kehityksellinen häiriö, jonka ydinoireet ovat yliaktiivisuus ja impulsiivisuus sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmat. Kun aikuinen hakeutuu tutkimuksiin ADHD-epäilyn takia, on hänellä hyvin usein ehtinyt kasaantua jo monenlaisia ongelmia elämänhallinnassa. ADHD voi löytyä myös masennustutkimusten yhteydessä, masennus on oireyhtymän yleisin liitännäissairaus.

Aikuisiän ADHD:n hoitoketju etenee yleisimmin niin, että potilas hakeutuu joko omalle terveysasemalle tai työ/kouluterveydenhuoltoon. Koska perusterveydenhuollossa ei pystytä toteuttamaan diagnosoinnin vaatimaa perusteellista neuropsykiatrista tutkimusta, lähettää perusterveydenhuollon lääkäri potilaan jatkotutkimuksiin. Tutkimukset toteutetaan kotikunnan erikoissairaanhoidossa joko neurologin, psykiatrin tai neuropsykiatrin toimesta. Useiden keskussairaaloiden yhteyteen on perustettu joko neuropsykiatrinen poliklinikka tai neuropsykiatrinen työryhmä. Näiden erikoissairaanhoidon yksiköiden pääasiallinen tehtävä on tutkia ja hoitaa erilaisia aikuisiän neurologisia häiriöitä, joista yleisin on ADHD.

Diagnosointivaiheessa selvitetään neuropsykiatrisilla tutkimuksilla syyt potilaan käyttäytymiseen ja suljetaan pois muut samankaltaisia oireita aiheuttavat sairaudet. Koska aikuisiän ADHD:n hoidolla ei toistaiseksi ole hoitoa ohjaavaa yhtenäistä suositusta, perusterveydenhuollon lääkärin rooli on hoitoonohjauksessa keskeinen. Hoitoon hakeutuvalle potilaalle jatkotutkimuksiin pääseminen on äärimmäisen tärkeää oikean diagnoosin saamiseksi. Oikea diagnoosi ja hoito edesauttaa ADHD-oireisen aikuisen työkyvyn ylläpitämistä/palautumista, auttaa elämänhallinnan säilyttämisessä, vähentää liitännäissairauksien esiintymistä ja parantaa huomattavasti elämänlaatua.

Käytäntö ADHD-oireisten aikuisten hoitoonohjauksessa perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon on hyvin kirjava ja joissain tapauksissa on ADHD-oireinen aikuinen joutunut hakeutumaan diagnoosin saamiseksi yksityislääkärille.

Olemmekin hyvin huolestuneita perusterveydenhuollossa esiintyvistä ongelmista ADHD-aikuisten tutkimuksissa ja hoitoonohjauksessa. Koska ADHD-oireista kärsivällä potilaalla on kuitenkin oikeus julkisen sektorin erikoissairaanhoidossa toteutettaviin tutkimuksiin, toivomme että tiedon lisääntyessä myös ongelmat perusterveydenhuollossa vähenevät.
Annamme tarvittaessa mielellämme lisätietoa ADHD-oireyhtymästä.

Suomen AD/HD-Aikuiset ry:n puolesta
Minna Lindeqvist
Suomen AD/HD-Aikuiset ry:n puheenjohtaja
p. 040 703 6932

Päivi Tasala
Suomen AD/HD-Aikuiset ry:n
potilasetutoimikunnan puheenjohtaja
p. 045 346 0060

voit ladata tekstin PDF tästä
 

Yhteistyössä