Argh! "Pitäisi" antaa ilmaiseksi vauvantarvikkeita sukulaiselle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanokaa ihan rehellisesti, että haluatte säästää seuraavalle kaiken. Olette ostaneet kaiken uutena ja haluatte kierrättää omilla lapsilla kaiken. Siksi olette ostaneet uutena. Teillä ei ole mitään velvollisuutta antaa yhtään mitään eikä tarvi valehdella.

Kyllä mä ymmärrän hyvin ettei nyt ainaka antaa halua, varsinkaan jos vielä lisää lapsia on toiveissa. En mä antais ihan ilmaseks kalleimpia tavaroita vaikkei niille käyttöä enää oliskaan, kyllä vaunuista ja kaukaloista ja tollasista pari kymppiä ainaki haluaisin takas kun niihin monia satoja euroja on ite laittanu. Lainaksi voisin kyllä antaa. Hyvälle tutulle kenestä tietää että kohtelee lainatavaraa niinkuin lainatavaraa kuuluukin käyttää.

Jos joku oikeen kipeästi tarvis ja kattoisin että henkilön henkinen/taloudellinen tilanne on tosiaan heikompi ku omani ni sit voisin harkita ilmaiseksi antamistakin..

Ja Hinni, kuten varmaan lapsesi menettäneenä tiedät, suru on jokaisen henkilökohtainen. Vaikka kuinka olisit kokenut ns. saman niin et sä silti tiedä miltä toisesta tuntuu. Jos sä oot ollu täysissä järjissä lapsesi menettämisen jälkeen niin ei se tarkoita että kaikki on. Mulla on kyseisen tapahtuman jälkeen parin kuukauden jakso ihan sumua, en tosiaan muista juurikaan mitään mitä oon tehny. Mutta tää nyt ei kuulunut alkuperäiseen asiaan ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Kyllä mä ymmärrän hyvin ettei nyt ainaka antaa halua, varsinkaan jos vielä lisää lapsia on toiveissa. En mä antais ihan ilmaseks kalleimpia tavaroita vaikkei niille käyttöä enää oliskaan, kyllä vaunuista ja kaukaloista ja tollasista pari kymppiä ainaki haluaisin takas kun niihin monia satoja euroja on ite laittanu. Lainaksi voisin kyllä antaa. Hyvälle tutulle kenestä tietää että kohtelee lainatavaraa niinkuin lainatavaraa kuuluukin käyttää.

Jos joku oikeen kipeästi tarvis ja kattoisin että henkilön henkinen/taloudellinen tilanne on tosiaan heikompi ku omani ni sit voisin harkita ilmaiseksi antamistakin..

Ja Hinni, kuten varmaan lapsesi menettäneenä tiedät, suru on jokaisen henkilökohtainen. Vaikka kuinka olisit kokenut ns. saman niin et sä silti tiedä miltä toisesta tuntuu. Jos sä oot ollu täysissä järjissä lapsesi menettämisen jälkeen niin ei se tarkoita että kaikki on. Mulla on kyseisen tapahtuman jälkeen parin kuukauden jakso ihan sumua, en tosiaan muista juurikaan mitään mitä oon tehny. Mutta tää nyt ei kuulunut alkuperäiseen asiaan ollenkaan.

Mutta kyllä kai se on täysissä järjissä ollut silloin kun se vaunut sai. Tuskin se osasi kuukausia etukäteen ennustaa lapsensa kuoleman. Olisi tosiaan edes kiittää voinut. Siitä kiittämättömyydestä mulle jäi paska fiilis, ei siitä että myi vaunut. Kaipa nekin rahat tarpeeseen tuli, olettaisin näin. Onpahan saanut ehkä vaikka maksettua lapsen hautauskustannuksit tai jotain.
Ja lapsen kuoleman jälkeen olisin ne vaunut voinut ottaa takaisinkin jos olisi niin halunnut. En toki tietenkään pyytänyt. Mutta jos olisi halunnut tavaroista eroon niin nopeampaa kai on palauttaa ne kuin kaupitella jossain.
Mutta joka tapauksessa tän jälkeen en ole antanut/lainannut vauvatavaroita enää kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja pa:
Eikö niitä vois lainata?!?
Mulla pistää vieläkin vihaksi, kun lainasin pojan hienot vaunut kaverilleni ja hän möikin ne eteenpäin. Joo... rapu-ihminen ei unohda kärsimäänsä vääryyttä. Ne olis vielä näinkin pitkän ajan kuluttua upeat.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Tätä minäkin mietin..?

Ei kannata lainata. Monet tuotteet voivat olla entiset sen jälkeen. Sitä paitsi eiköhän tilastollisestikin ajateltuna suomalaiset hanki sen pari lasta. Näin ollen on jokaisen sama hankkia ne omat vermeet, niitä vo iostaa sitten käytettynä jos ei uutena halua ostaa.

En minä ainakaan jakele ilmaiseksi tavaroita pois, ellei olis jotain semmosta mitä en varmasti tartte. Kun on kuitenkin tulossa lisääkin (toivottavasti) lapsia. Hankkikkoot muut itse roinansa, niin mekin ollaan tehty. Ei mielestäni ole mitään velvollisuutta kenelläkään antaa ilmaiseksi mitään tavaroita. Sitten jos ne on ylimääräisiä ja ei tarvitse, niin asia on täysin eri. Tai jos lainaa jotain tuotetta, joka ei ehkä hirveästi kulu, niin ok. Mutta monet lasten tavarat nyt vaan ovat semmosta herkästi likaantuvaa ja kuluvaa ja jopa rikkimenevää kamaa. Ja jos itse ostaa varsinkin UUTENA kaupasta, niin ehkä se kertoo jotain tästä henkilöstä. Hän haluaa käyttää siistejä tavaroita lapsillaan. Kun ne on koko suvun kiertäny läpi, niin ei ne enää ole siistejä.

Sanot ap vaan reippaasti, että teillä on omat suunnitelmat perheenlisäystä ajatellen. Vaikka ette meinaiskaan hankkia lapsia, niin myyt vaan pois sitten tavarat. Lasten vaatteet ja tavarat ovat niin kalliita, ettei kukaan voi olettaa että ne saa ilmaiseksi kun se nyt on kummin kaiman serkku.

Tosi outoa, että ihmiset eivät korvaa milään lailla lainassa olleen tavaran pilalle meno! Itse esim. lainasin kaverin lähes uutta rintapumppua. Muutaman käyttökerran jälkeen se alkoi hieman temppuilemaan. Kun palautin pumpun kysyin suoraan, että "suostun" palauttamaan pumpun vain mikäli saan korvata sen mahdollisen rikkoutuimisen. Mitään ei olisi halunnut, mutta pienen väännön jälkeen suostui rahana ottamaan vastaan noin 75% siitä, mitä oli itse pumpusta tarjouksessa maksanut.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, niin en suosittele lainaamista, enkä myöskään itse kovinkaan usein halua lainata mitään, sillä pelkään tavaroiden rikkomista.

Mä oon sitä mieltä, et älä lainaa tai anna vauvatavaroitas poies.

Ite annoin kerran pari jätesäkillistä mulle turhaa vaatetta pois, ni paskaa vain sain niskaani..
Ja lainatut vaatteet saa yleensä väärin pestyinä takas.

Kantapään kautta oppineena lainaan ja annan vain ystävilleni. Muut joko ostavat vanhat tavarani tai ostavat/saavat ne muualta.

Lainatut tavarat vain tuppaavat unohtumaan... ja sitten esim. turvakaukalo ei ole enää takuuvarmasti turvallinen kun on välillä ollut vieraalla. Ei voi olla satavarma ettei sillä ole kolaroitu. Ja muutenkin jotkut ei pidä lainakamoista kovin hyvää huolta. Mun äiti aikanaan lainaili sukulaisille ja tutuille kaikkia lasten tarvikkeita. Osaa tavaroista ei ole sen jälkeen näkynyt ja osa palautettu huonokuntoisina, mm. vaatteet väärin pestynä ja siten pilattuina.

sain siskoilta äitiysvaatteita lainaks. ja ihan hei alusta asti selvää ettei ne ole minun. yritän pitää hyvin ja palauttaa samassa kunnossa kuin olivat saadessani. aina se ei tietenkään ole mahdollista. omista vauva tarvikkeista sellaiset jotka itsekin olen saanut ilmaiseks voin eteenpäin lahjoittaa mut jos jotain ostan uutena niin kyl niistä jotain maksaa täytyy. kaveri juuri antoi omaksi kuudet vaippakuoret..... meinasin kyl antaa niistä rahaa vaik lahjana tms kun ihan hyvät olivat. tai annan takas kun en enää tartte. tai annan eteenpäin.

mut tosiaan. mitään ei ole pakko ilmaiseksi antaa!!! enkä itse edes kehtais pyytää turvakaukaloa tms ilmaiseksi.

Mä lainasin kaverille vauvan vaatteita ja pyysin että sitä mukaa kun käyvät pieneksi, niin otan takasin niitä (ite odotin sillon keskimmäistä)
Keskimmäinen on nyt 4-vuotias ja tähän päivään mennessä en oo ensimmäistäkään lainattua vaatetta nähnyt, joten tasan oli eka ja vika kerta ku lainaan jotain. Sama antamisen kanssa, mä en ainakaan aio noita tavaroita ilmaseks kenellekkä antaa, kaikki kun on uutena ostettu. Ihan sama vaikka pitäisivät itsekkäänä persreikänä :)

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Tosi outoa, että ihmiset eivät korvaa milään lailla lainassa olleen tavaran pilalle meno! Itse esim. lainasin kaverin lähes uutta rintapumppua. Muutaman käyttökerran jälkeen se alkoi hieman temppuilemaan. Kun palautin pumpun kysyin suoraan, että "suostun" palauttamaan pumpun vain mikäli saan korvata sen mahdollisen rikkoutuimisen. Mitään ei olisi halunnut, mutta pienen väännön jälkeen suostui rahana ottamaan vastaan noin 75% siitä, mitä oli itse pumpusta tarjouksessa maksanut.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, niin en suosittele lainaamista, enkä myöskään itse kovinkaan usein halua lainata mitään, sillä pelkään tavaroiden rikkomista.

Sanos muuta. Tuosta syystä en tykkää lainata tavaroita, ainakaan ihan kenelle tahansa. Itse sun kanssa samoilla linjoilla, että haluan korvata minun käytössäni olleen ja silloin rikkoutuneen tuotteen, vaikka ei olisikaan käyttäjän syy että hajosi. Kaikki eivät tosin suostu ottamaan korvausta, mutta kohteliasta on ainakin tarjoutua korvaamaan.

Ihme kolhoositouhua, aletaan omimaan toisten tavaroita. Olis kohteliasta edes kysyä, että haluatteko MYYDÄ jotain tarvikkeita, vaikka toivoisikin mielessään että saisi ilmaiseksi.

no jos läheinen sukulainen niin voisin jotain ilmatteeksi antaa,ite olen siskolta saanu lähes kaiken..Mutta jos joku sellanen sukulainen jonka kans ei kauheasti yhteyksissä jne niin en kyllä antais ilmatteeks

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:
Ootko ap varma haluaako "Pirkko" itse teidän vauvatarvikkeita?

tätä mietin kans jos se olikin vain Papan puheita. Odota vain, jos Pirkko ei koskaan otakkaan yhteyttä. Papat ja isovanhemmat muutenkin on aina niin innoissaan lapsesta ja huoli nuorten rahoista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Tätä minäkin mietin..?

Kuin myös...

Ensinnäkin, kaikkia lainoja ei koskaan näy takaisin, toiseksi ne tavarat kuluu kyllä ja voivat mennä pilallekin. Mulla ainakin on monessa esikoisen tavarassa kovastikin tunteita mukana, ja siksi haluan niitä säästää. Ja mietis esim joku turvakaukalo, sitähän ei saisi haperruttaa auringossa tms. niin mistä noista sitten tietää että miten niitä tavaroita on kohdeltu. KAikki eivät hoksaa lainatavaraa kohdella kuin omaansa...

Meillä miehen sisko kans ahneena vonkunu aikanaan vauvatavaraa ja mammavaatetta,samoin muiltakin suvun äideiltä on pokkana pyytäny ja kaiken huipuks aikonu maksaa mut eipä oo rahaa näkyny.
Monet kerrat meillekin sanonu et "sit älkää hävittäkö lasten vaatteita tms kun meille ne sitten", no arvatkaa vaan oonko antanu sen jälkeen kun annoin yhen pussillisen vauvanvaatetta ja mammavaatteita lainaan ja mitään en oo takasin saanu, kyselin mammavaatteita et saisin myytyä yhelle kaverille ni tää sisko oli antanu mun kamoja yhelle kaverilleen joka ei oo ees raskaana...
Sit tosiaan joka käänteessä jaksaa kehua miten hyvin ukko tienaa ja varaa on kaikenlaisiin tekokynsiin ja ripsi-istutuksiin ja kylpylöihin, mihin taas mulla ei ois laittaa penniikään. Ja vielä se et ostattaa mummolla jne. aika pokkana kaikkee lapsilleen, ja mummohan ostaa kun "eihän sillä ollut ees talvihattua, laps polonen..." meiltä ei oo koskaan kukaan kyselly oltasko jotain lapsille vailla, itse ollaan kaikki hommattu ja maksettu, enkä kyllä ilmaseks tuu jakeleen yhtään vaatetta tai muuta.
Et jotkut ne kehtaa, mut mä en oo mikään hyväntekeväisyys-säätiö, joku raja sentään.

Mun serkku alkoi yhtäkkiä käydä meillä kylässä, sitä ennen häntä ei ollut näkynyt aikoihin. Syykin selvisi: ilmaisia lastentarvikkeita olivat vailla. Niitä ei liiennyt, ja vierailut loppuivat taas. Mä olen sitä mieltä, että kun heitä on kaksi työssäkäyvää ja rahaa riittää ulkomaanmatkoista lähtien kaikkeen mahdolliseen, ei mun tarvitse kh-tuella ylläpitää heidän lapsiaan. Laitan tavarat ja vaatteet talteen sen varalle, jos joskus syntyy toinen pienokainen.

Osan vaatteista olen tosin laittanut kiertoonkin. Silloin tällöin olen ostellut vaatepaketteja mm. huutiksesta ja ainahan joukossa on niitä vaatteita, jotka eivät ole oman maun mukaisia. Eräällä tutullani on tiukka taloudellinen tilanne ja hänen lapsensa on puoli vuotta omaani nuorempi. He ovat saaneet ottaa syrjään raakkaamistani vaatteista ilmaiseksi niin paljon kuin on suinkin kelvannut. Serkkukin olisi saanut ottaa, mutta vaatteet eivät olleet merkkituotteita, joten ei kelvannut. Tiedä sitten, mitä kautta antaisin pois ne vauvanvaatteet, joita en tahdo pitää, mutta jotka ovat vielä hyvässä käyttökunnossa..? Huutikseen en jaksaisi laittaa vaan antaisin pois ilmaiseksi.

Lainaaminen on tietysti vaihtoehto, mitä tavaroihin tulee, mutta en mä kenelle tahansa lainaisi. Tahdon tavarat siisteinä takaisin. Toisaalta en itse tahtoisi lainata mitään, kun olisi kauhea stressi siitä, että kaikki pysyy siistinä. Vaatteiden lainaaminen on ainakin vihonviimeinen asia, ne kuluvat käytössä ilman muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Mulla pistää vieläkin vihaksi, kun lainasin pojan hienot vaunut kaverilleni ja hän möikin ne eteenpäin. Joo... rapu-ihminen ei unohda kärsimäänsä vääryyttä. Ne olis vielä näinkin pitkän ajan kuluttua upeat.

mitä v*tun tekemistä sillä horoskoopilla on tämänkään asian kanssa?!?
kaikkiahan tuollainen toiminta pistää vihaksi, ei vain rapuja..

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Alkuperäinen kirjoittaja M:

Mutta kyllä kai se on täysissä järjissä ollut silloin kun se vaunut sai. Tuskin se osasi kuukausia etukäteen ennustaa lapsensa kuoleman. Olisi tosiaan edes kiittää voinut. Siitä kiittämättömyydestä mulle jäi paska fiilis, ei siitä että myi vaunut. Kaipa nekin rahat tarpeeseen tuli, olettaisin näin. Onpahan saanut ehkä vaikka maksettua lapsen hautauskustannuksit tai jotain.
Ja lapsen kuoleman jälkeen olisin ne vaunut voinut ottaa takaisinkin jos olisi niin halunnut. En toki tietenkään pyytänyt. Mutta jos olisi halunnut tavaroista eroon niin nopeampaa kai on palauttaa ne kuin kaupitella jossain.
Mutta joka tapauksessa tän jälkeen en ole antanut/lainannut vauvatavaroita enää kenellekään.

Minusta tässä on nyt kysymys kahdesta ihan erillisestä asiasta.

Ensinnä se kiittäminen silloin aikanaan kun hän vaunut sai ja tietty siihen lisänä se millainen ihminen hän yleensä on ollut toisten tavaroita vastaanottamaan ja omiaan jakamaan. Sen tiedät sinä parhaiten ja siihen varmasti perustatkin näkemyksesi. En itsekään mielelläni ole jakamassa omistani ihmislle joka on aina kädet ojossa jotain vaatimassa ilman että koskaan olisi muille mitään antamassa tai edes kiittämässä siitä mitä saa.

Tuo lapsen kuoleman jälkeinen toiminta on kuitenkin tässä aika huono esimerkki koska ihmisten regointi, shokkitila yms vaihtelee niin suuresti. Vaikka sinä oletkin kyennyt säilyttämää järkevän ajattelun tuolla hetkellä, olet varmasti jotain vertaistukea hankkiessasi huomannut ettei kaikilla ole suinkaan näin. On varmasti paljon äitejä joille tuossa tilanteessa tuntuu täysin toissijaiselta se mistä joku tavara on saatu. Eikä oikein voi vaatia sillä hetkellä sellaista ajattelua että siinä kykenee erittelemään jokaisen tavaran alkuperän ja miettimään mahtaisiko Pirkko ja Pekka sittenkin haluta nuo vaunut takaisin vaikka ne antaessan sanoivatkin ettei heillä enää ole niille käyttöä. Monelle voi olla vain heklpointa olla ajattelematta tavaroita sen enempää vaan kuskata kaikki jonnekin myyntiin ja pistää sitten rahat vaikka juuri noihin hautajaiskuluihin.

Ette anna. En minäkään antaisi tuolla tavalla, miksi ihmeessä pitäisi? Jos menee välit niihin sukulaisiin, niin antaa mennä, eivät ole sen arvoisia. Voitte ihan hyvin sanoa, että haluatte lisää lapsia ja aiotte säästää tavarat niille.

Ystävieni kanssa harrastetaan kyllä paljonkin tavaran kierrätystä, mutta se on vapaaehtoista, pyydetään maksu niistä mitä ei tarvita, osa annetaan, osa lainataan. Mutta vapaasta tahdosta, tietäen että ne mitä tarvitsee myöhemmin saa hyvässä kunnossa takaisin. Ja niitä mitä ei haluta antaa, pidetään itsellä. Se pohjautuu vapaaehtoisuuteen ja luottamukseen, eikä siihen että joku sukulaismies ilmoittelee että tytär tarvitsee teidän tavarat.

Pysy tiukkana, muuten sua varmasti harmittaisi!!! Vauvatavarat on kalliita, ja kun kerran teillä on suunnitelmissa lisää lapsia.

Yhteistyössä