Argh! "Pitäisi" antaa ilmaiseksi vauvantarvikkeita sukulaiselle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten tää ilmenee, että pakko antaa? Ei mun mielestä teidän ole pakko antaa, jos vielä joskus haluaisitte lapsia. Mistäs sitä tietää..

Tuli suoraan tän tytön isältä "toteamus" että ettehän sitten hävitä niitä tarvikkeita kun "Pirkko" niitä tarvitsee. Mieheni kanssa oli puheissa ollut, eikä ollut puhettakaan ollut mistään maksuista. Nimenomaan oli tää tuleva pappa puhunut antamisesta eikä suinkaan ostamisesta.

Aika herkässä on ollu tulkinta että tuossa tarkoitettiin että teidän on pakko antaa. Eiköhän tuo ollu pyyntö? Miksei miehes sanonu että juu, sopuhintaan toki saatte?

Et tunne näitä ihmisiä... Jos joku muu olisi noin sanonut niin asia olisi eri. Kyse vain ihmisistä jotka eivät muutenkaan osaa varautua tulevaan esim säästämällä.

En ymmärrä miten jotkut kuvittelevat muiden rahoittavan heidän lapsensa tavarat.

Minä en antaisi, en edes lainaan. Säästätte ne itsellänne seuraavaa lasta varten, ei siihen ole muilla mitään sanottavaa. Mua kanssa ärsyttää tollanen, että oletetaan toisten antavan ilmaiseksi jotain ihan vaan sukulaissuhteen vuoksi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja pa:
Eikö niitä vois lainata?!?

Tätä minäkin mietin..?

Kun en ymmärrä miksi heidän vauvan tavarat mun pitää maksaa?!?!

Meilläkään ei raha kasva puussa, ja tosiaan töitä tehty noiden tavaroiden eteen. Kyseessä työssäkäyvä pariskunta jotka tienaa tasan tarkkaan saman kun me, ellei enemmän.

Ihan periaatteesta en rahoita muiden vauvatouhuja.

Meille syntyi iltatähti taloon ja melki itku tuli kun näin tavaroiden kunnon, kun lainasta tulivat. Sitteri rikki, vaunuissa kuomun saumat revenny, hoitopöytä naarmuilla, yms. Olihan noi jo vanhoja (meillä jo kaksi lasta palvelleet), mutta tarkalla käytöllä kaikki tavarat oli moitteettomassa kunnossa kun meiltä lainaan lähtivät. No lainaajat eivät olleet sitten ihan niin tarkkoja... :( Kaikki tää kuitattiin toteamuksella, kuinka 'vanhoja' tavarat jo olivat. Mun mielestä vanhakin tavara voi olla hyvässä kunnossa jos niitä vain hyvin kohtelee.

Opinpahan sen, etten enää lainaile. Oon ehkä joidenkin mielestä turhankin tarkka, niin sillon on parempi pitää omat tavarat omina.

Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Minä en antaisi, en edes lainaan. Säästätte ne itsellänne seuraavaa lasta varten, ei siihen ole muilla mitään sanottavaa. Mua kanssa ärsyttää tollanen, että oletetaan toisten antavan ilmaiseksi jotain ihan vaan sukulaissuhteen vuoksi :kieh:

Niimpä. Ja kun tosiasia on se, että meillä tavarat hankittu hyvää, laadukasta jne myös tulevia lapsia silmälläpitäen, että menee sitten useammalle lapselle. Ei meilläkään ole varaa jokaiselle ostella.... :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja pa:
Eikö niitä vois lainata?!?

Tätä minäkin mietin..?

Minä kirjoitin tuohon aiemmin, itse yh-opiskelija ja työssä käyvä pariskunta haluaisi minun lapsen entisiä vaatteita ilmaiseksi, jotain tavaraa pyysivät lainaankin. Muutenkin ovat vähän sellaista siivelläeläjä-tyyppiä, kinuavat päästä samalla kyydillä ettei tule omia matkakustannuksia jne. Minusta se on vähän periaatejuttu, olisi kohteliasta tarjota edes joku ihan pieni maksu niistä tavaroista, esim. kassillinen vaatetta pari euroa. Mutta kun kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Mä en lainais, pitäisin joko itse tai laittaisin sopivan hinnan ja sanoisin et ota tai jätä...Mä en oo ikänää käsittäny tota pitempiaikaista lainailua, vaatteiden jne..Tavarat ja vaatteet kuitenkin kuluu aina kun ne käytössä on, joten tuskin esim. vuoden käytön jälkeen niitä kamoja samas kunnos takasi saat kun mitä ne oli lainattaessa...

sanoppa papalle, että ei ne meille ilmasia ollu ne tarvikkeet, ja että toinen on suunnitteilla ihan perään niin heidän kannattais hankkia ihan omat tarvikkeet, ettei tarvi sitten kesken käytön ostaa heidän uusia...

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:

Niimpä. Ja kun tosiasia on se, että meillä tavarat hankittu hyvää, laadukasta jne myös tulevia lapsia silmälläpitäen, että menee sitten useammalle lapselle. Ei meilläkään ole varaa jokaiselle ostella.... :)

samaten. ollaan hommattu reiman kalliit haalarit ja rukkaset jne. ei tosiaan lahjoitetan niitä ilmatteeks, ku ideana on se, että käyvät läpi koko sisaruskatraan

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
sanoppa papalle, että ei ne meille ilmasia ollu ne tarvikkeet, ja että toinen on suunnitteilla ihan perään niin heidän kannattais hankkia ihan omat tarvikkeet, ettei tarvi sitten kesken käytön ostaa heidän uusia...

Näin se on sanottava. Suoraa puhetta, ei niille muuten vissiin mene perille..

Kiitos kaikille kommenteista, helpotti :)

Onhan se inhottavaa joutua sanomaan, että ei olla aikeissa antaa mut minkäs teet. Mulla on kans vähän sama tilanne. Serkkuni silmät kiiluen odottaa meiltä vaunuja. Ja Lennen puku on edelleen kaverillani. Noloa niitä kysellä takasin, kun lapsensa on jo kasvanut puvusta pois. Parempi on olla antamatta.
Ja tuo on hyvä perustelu, että ei arvaa antaa, kun voi olla että kesken käytön joutuu takasin pyytämään mikäli teille seuraava tulee. Että pyytäjäkin pääsee helpommalla kun etsii muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meille syntyi iltatähti taloon ja melki itku tuli kun näin tavaroiden kunnon, kun lainasta tulivat. Sitteri rikki, vaunuissa kuomun saumat revenny, hoitopöytä naarmuilla, yms. Olihan noi jo vanhoja (meillä jo kaksi lasta palvelleet), mutta tarkalla käytöllä kaikki tavarat oli moitteettomassa kunnossa kun meiltä lainaan lähtivät. No lainaajat eivät olleet sitten ihan niin tarkkoja... :( Kaikki tää kuitattiin toteamuksella, kuinka 'vanhoja' tavarat jo olivat. Mun mielestä vanhakin tavara voi olla hyvässä kunnossa jos niitä vain hyvin kohtelee.

Opinpahan sen, etten enää lainaile. Oon ehkä joidenkin mielestä turhankin tarkka, niin sillon on parempi pitää omat tavarat omina.

Juuri tämän takia mä en lainaa mitään kellekkään! Kaverille annoin vauvakamoja, sellaisia mitä en enää halua takaisin, vaan ostan uudet sitten jos kolmas lapsi joskus meille tulee.

Tuo lainailu ei ole kivaa... tavarat ei tosiaan tule samassa kunnossa takaisin, varsinkaan vaatteet. Ja sitten jos jotain tarvisikin takaisin (esim. pinnasänkyä monet käyttää pari vuottakin) niin nolo alkaa kyselemään kun on vielä käytössä. Mä olen antanut kaikki kamat eteenpäin mutta lainailemaan en lähtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Sama kävi mulle, kaikki takaisin uskomattomassa kunnossa. Vaatteet pilalle pestyjä/pukluttuja, sitteri hajalla, turvakaukalosta remmit poikki(!) . Ja olivat lähtiessään 2v vanhoja, yhdellä lapsella olleita...:((

Jos halut pitää tavarat itselläsi, kieltäydyt koh-te-li-aas-ti vedoten mahdolliseen tulevaan jälkikasvuun. Se siitä.

Toisaalta jos olette edes jonkinmoisissa väleissä, niin itse harkitsisin lainaamista. Meidän suvussa lastenvaatteet ovat kiertäneet iloisesti serkkujen ja pikkuserkkujen välillä. Toki vaatteet kuluvat käytössä, mutta vuoksi olen pitänyt (itse hankkimani) kaikkein kalleimmat suosikkivaatteet itselläni.

Turvakaukaloa olen "vaihdellut" sisareni kanssa, sitteri on tällä hetkellä kaverillani... Kätevää ja mukavaa, kun kaikki säästävät rahaa, ja nurkissa on vähemmän tavaraa. :-)

Meiltä ei onneksi tuollaisia odoteltu. Itse ollaan sitten annettu pois ja lainailtu tavaraa ja vaatetta sen mukaan mikä itsestä on hyvältä tuntunut. Ostettiin siis esikoiselle aikanaan kaikki uutena ja toinen lapsi syntyi pian perään. Tämän jälkeen tulikin sitten taukoa ennen kuin tämä kolmas ilmoitteli tulostaan, mutta haave perheenlisäyksestä oli kokoajan yllä. Siksi haluttiin tietyt tavarat pitää hyvässä kunnossa (pinnasänkyä, hoitopöytää, vaunuja, sitteriä yms). Joitain juttuja sitten ollaan annettu ja kierrätelty meidän tytön jälkeen siskon tytölle ja samalla kyllä saatu meidän pojulle vaatetta siskon poikien jäljiltä. ne vaatteet joita ollaan ehdottomasti haluttu säilyvän tulevalle vauvalle ollaan jätetty varastoon, muista sitten katsotaan aikanaan onko niistä enää käyttöön. Nyt kun kolmatta lasta odetellaan annettiin mm toinen pinnasänky pikkuveljelle kenen perheeseen odotellaan vauvaa samoihin aikoihin. Myös joillekin kavereille ollaan annettu ja lainailtu vauvatavaroita.

Siitä ajatuksesta en kyllä tykkäisi yhtään että olisi joku velvollisuus antaa itse hankkimansa tavarat toiselle.

Mä en antaisi, jos se tuntuu epämiellyttävältä. Ajattelin ihan samalla tavalla kuin ap, ettei se ole mikään velvollisuus antaa kaikki pois/lainaksi, varsinkin jos itse on joutunut näkemään vaivaa ja säästämään niitä tavaroita varten.

Mä aikonaan lainasin paljon vauvan vaatteita lähisukulaiselle. Ei ollut itku kaukana, kun vaatekassit takaisin tuotiin. Lähes kaikki pesty piloille. Kuolan kellastamia ja kovettamia paitoja yms. Mä olen itse todella tarkka lastenvaatteista ja olen huolellinen niiden pesuissa yms. Ostan laadukkaita vaatteita ja teen myös paljon vaatteita. Mä sain laittaa melkein kaikki lainassa olleet roskiin. En voinut kuvitellakaan, että niitä enää omillani käyttäisin. Mies vain totesi, että miksi sitten lainasit - lainassa kun vaatteet ja tavarat eivät ainakaan "paremmaksi muutu" :(

En antaisi enkä lainaisi ja sillä selvä. Itse annoin aikoinaan yhdelle puolitutulle yhdistelmävaunut aivan ilmaiseksi. Ei edes kiitosta sanonut. Ja sittemmin lapsi syntyi kuolleena. Olisin voinut ottaa ne vaunut takaisinkin mutta niinpä vaan tää ihminen vei ne myyntiin realisointikeskukseen...melkein 200e oli hintana. Ja ei tosiaan mullakaan rahasta ollut kiinni. Olisin vaan odottanut edes kiitosta tai olisi vaikka kahvit tarjonnut. En anna kenellekkään muulle enää mitään ilmaiseksi paitsi korkeintaan omalle siskolle.

Ongelmansa kullakin... Voi kun joku huolis ja tulis hakee mun (lapsen) vauva-rompeet pois... :D

Mutta hei, et tietenkään anna etkä lainaa kamojasi kenellekään, jos et halua!

Mulla vähän sama tilanne kun yks tuttu haluaisi lapsemme vaatteita. Me ei olla varakkaita ja eletään säästeliäästi. Tämä tuttu taas käyttää huolettomasti rahaa ja on ylivelkaantunut. Nyt pitäisi sitten auttaa näitä "vaikeuksissa olevia" antamalla vaatetta ilmaiseksi. En todellakaan aio antaa, olen itsekin työttömänä ja joka penni tarvitaan minkä vaatteista kirpparilla saan. Loukkaantui tai ei!

Yhteistyössä