Joo, mulla niitä oireita (tiputtelut, vas. m-sarjan "kiristävä paineentunne", en osaa kuvata paremmin!) oli jo kesästä 06, ja vielä seuraavana talvena kun menkatkin meni omituisemmiks ja niitä ihmeen kipujakin rupes useemmin oleen niin heräs endoepäilyt. Mitään erikoisempaa ei kuitenkaan ennen tätä ollu näkyny, vaikka eihän se lievänä ultralla näykään, ja enkä tiedä näkyykö edes muuten kun endometrioomat.. Onhan se tavallaan helpotus ettei tarvi enää selitellä ja ihmetellä oireitaan, kun joku muukin on syyn nähny eikä esim. epäiltäs kaiken olevan jossain mun korvien välissä
vaikka eihän toi diagnoosi mikään kaikkein miellyttävin oo...
Muistaakseni viimeks joskus viime vuoden puolella oli kipukohtaus ovulaation aikoihin, mahaa kouristeli niin että menin sohvalle lepäämään mutta meni ohi n.15 minuutissa. Yks kohtauis tuli yhdynnän jälkeen ja se olikin pahempi, niin etten pystynyt juurikaan liikahtaan enkä suoristaan jalkoja.. se "ilo" kesti puolisen tuntia ja mietin jo että onko keskellä yötä lähdettävä ensiapuun.. aamulla kaikki oli niinku ei mitään ois ollukaan
Oon arvaillu että noi on saattanu olla jotain kystien puhkeemisia ja kipu tulee siitä kun niistä valuu verta/nestettä vatsaonteloon (näin oon lukenu).
Kipulääkkeitä en oo joutunu ottaan menkkojenkaan aikaan. Ristiselän ja koko lantionpohjan jomotukset alkaa noin 5 päivää ennen menkkoja, tukala olo ja semmonen inhottava jännite kohdun seudulla pahenee päivä päivältä, kunnes "laukeaa" vuodon alkaessa. Ekoina kuukautispäivinä kipuja on lähinnä vaan ponnistaessa, eli esim. pöntöllä. Joskus täytyy myös istuutua melko varovasti kun kohdunkaulan alue on herkkänä.
Endo on kuulema hyvinki yleistä, moni ei vaan koskaan tiedä siitä kun ei aiheuta oireita eikä kaikilla vaikuta raskaakstulemiseen.
Niin, kallistahan se piikkihomma on, mutta ei oikein jää vaihtoehtoja kun ei käy Clomifeenikaan sen ohuen limakalvon (ja ton endon?) takia
Onneks on edes se kelan maksukatto max.600e/vuosi.. Äidillä jolla myös endo, autto aikoinaan (yli 30v sitten..!
) Terolut, joten katotaan nyt eka oisko niissä mitään vaikutusta.