Apuja tarvitsevat vauvakuumeiset keväällä

20.5.2010 TORSTAI




HAAVEISSA ESIKOINEN



Tiijona.................yk 1..........................................KP 74
wannabemama...yk 16.......terot.........................KP 45/32-33
E2vm86.............yk 2...........................................KP 40/27-35
niuku.................yk 8...........terot........................KP 36
Nasu-80.............yk 13........................................KP 36/26-34
Santtuli...............yk 2,5v.....................................KP 36/31-42
Jessie82............yk 14.........................................KP 31
neulainen............yk 3........terot.........................KP 29/53-90
Krizze.................yk 2v........................................KP 26/21-27
Siffis...................yk 12/13...................................KP 25/30
Napakissa..........yk 3.........terot..........................KP 23/24-29
yrittäjä83...........yk 1v.......lugesteron.................KP 16/28
Kirsikka09....... ...yk 4........clomit.........................KP 14/30
sasuma..............yk 16........................................KP 4/36
TaCa..................yk...........koti inssi, clomit..........KP
Miisaliini..............yk 5........fremarit, IUI
RemppaEmppa...yk 1v
Haaveileva-85.....yk 01/09
Leanu.................yk 8
tanza
Adalmis
Amf



HAAVEISSA TOINEN



Calypso...............yli vuosi........clomit, luget.........KP 26/29
Diinu....................yk 3..............clomit...................KP 8/30-35
dindei



HAAVEISSA KOLMAS



Christie................yk 3..................clomit, inssi.......KP 34/23-28
Teto....................yk 4....inssi syksyllä, Luget.........KP 13
memmiliini...........01/09........................................KP 12


HAAVEISSA NELJÄS



MiiJane...............yk 2v.................clomit.................KP 27




TAUSTALLA / MYÖHEMMIN PLUSSAAVAT:
markke, Emma2, Hlemmur, Miuku84, Dora2010





:heart: PLUSSANNEET :heart:



2009

Lokakuussa: Jeyn (yk 10)

Marraskuussa: Laura-vm86 (yk 8), ärrieri (yk 3), Jonetta (yk 4), neitim (yk 10-11)

Joulukuussa: Sartsa83 (yk 23), titityy80 (yk 8)


2010

Tammikuussa: Ilona G (yk 2)

Helmikuussa: Ella-83 (yk 14)

Maaliskuussa: Silent whisper (yk 13), vaahtokarkkiunelma (yk 8), AaVee (yk 15), Nallekarkki (yk 2 )

Huhtikuussa: minime (yk 2)

Toukokuussa: kipinäkenkä (yk 1,5v), toive81 (yk 7)





_____________________________________________________
Päivittämiseen tarvitaan LAINAA-näppäintä, päivitetään tiedot ja sen jälkeen poistellaan viime päivittäjän nimi alusta ja guote lopusta.




 
No niin...Lorahti sitten verta joten saa nähdä miten taas käy :'( Menen kuitenkin verikokeisiin huomenna ja maanantaina niin kertoo onko hcg jo laskussa :( Kumma kun testeissä viivat vahvistuivat kunnon plussaksi ja nyt ykskaks vuotaa. Sen pahempia kipuja ei ole, pientä menkkajuilintaa. Muita oireita ei oikein vielä edes ole, nipistelyä välillä. Vetää taas mielen niin mustaksi, juuri kun sain itseni positiivisemmalle asenteelle, keskenmenot on näköjään mun riippakiveni :ashamed:

Ainoa toivo ois siinä, että tämä raskaus olisikin taas sellanen, että kaksi munasolua oiskin irronnut ja toinen luovuttaa. Näin kävi esikoisraskaudessa ja silloinkin olin clomikuurilla ja vuosin välillä runsaastikin verta heti alusta asti, silloin tällöin. Pistää vaan pirulainen niin hataraksi kaikki! Silloin kuitenkin verestä hcg tuplaantui nätisti ja se piti järjissä, pienen hetken... :|

Tartten nyt kaikki peukut! En tiedä miten pääppä enää kestää yhtäkään uutta keskenmenoa, olisin jo niin toivonut, että ne ois mun kohdalta ohi :'(

Toive ja Sintti 4+1???
 
Toive Täällä peukut pystyssä että kaikki olis ok! On varmasti hyvä merkki ettei sulla ole kovia kipuja ja että plussa vahvistui kunnolla.
Mulla oli kanssa esikoisen alkuraskaudessa moneen otteeseen veren lorahtelua kuin hanasta, TYKSissä sitten löytyi kohdunsuun hematooma. Kipuja ei juuri ollut ja hcg tuplaantui ok, mutta pelkäsin ihan kamalasti. Nyt joka kerta kun menen vessaan pelkään että hulahtaa taas. Onko sulla vielä luget käytössä? Voimia!
 
Paljon tsemppiä toiveelle!! :hug: :heart:

Mut voi varmaan alkaa laittaa plussanneisiin, tänä aamuna tuli jo selvät viivat



Eli kolmas terolut kierto toi tämän tuloksen, ilman teroluteja kierto ei ois kyllä vieläkään tasaantunut. Tämä taisi olla yk 6, tosin jotkut kierrot oli 90 päivää pitkiä ja toiset sen 26...

TOivotan todella paljon tsemppiä teille kaikille, ja kiitos paljon tuesta!! :heart: :heart:
 
onnea calypso ja neulainen :flower:

toive: :hug: :hug:

ON: Alkaa vaikuttaan siltä, että uusi gynereissu tiedossa. Kierto on pidentynyt kiitettävästi viime aikoina (21->27), mutta luteaalivaihe on kahden tikutuksen perusteella liian lyhyt (tuhrut alkaa dpo8). Seuraava kierto vielä ihmetellään mutta heinäkuussa toivottavasti lääkkeet mukana ja eka kunnon yritys tän vuoden puolella :D
 
Kiitos muruset tsempeistä! Vuotoa ei ole vielä lisää näkynyt, aamulla tuli ruskeaa, vanhaa verta hiukan. Tein vielä aamusta raskaustestin (25herkkyys) vaikka tiedän että plussa näkyy vaikka huonosti voi asiat olla. Noh, vahva positiivinen eli edelleen vahventunut sitten keskiviikon. Verikoetulos oli 315 mikä on hyvä, mutta maanantaina sitten selviää mihin suuntaan numerot kääntyy...toivottavasti vauhdilla ylöspäin :)
Alavatsakipuilua, ei pahoja. Mieli kuitenkin harmaa, tulossa pitkä viikonloppu! :ashamed:

Onnea kovasti plussanneille ja tukevat tarrasukat vauvanaluille matkaan! :heart:

Toive ja Sintti 4+2?
 
kipinäkenkä: päivittäisitkö mulle kp1/26-27 kiitos :flower:

Teroista:
Määrääkö normaali gyne niitä vai pitääkö ihan mennä jollekin lapsettomuusklinikalle tms. ?? Kierto siis muuten ok, mutta tuhrut pitäis saada pois ja luteaalivaihe pitemmäksi.

Joskus mietin onko tää oikea palsta mulle ja nyt näyttää siltä että tännehän tosiaan kuulun :)
 
Voi että, kovasti tsemppiä ja jaksamista toiveelle!! Ja onnea neulaselle :flower: !

Krizze: kyllä ihan normaali gyne +myös normi lääkärikin voi teroja määrätä. Ei siis vaadi lapsettomuusklinikan lekureita.

ON: mulla vaan menee koko ajan oudommaksi tää mun homma. Nyt siis jo kp80 lähenee ja menkkoja ei kuulu, vaikka terolut-kuurin lopettamisesta aikaa viikko. Sit mulla on alkanu tuleen aivan outoja alavatsakipuja - ei siis mitään menkkamaisia. Kipu painottuu enempi oikealle puolelle ja välillä on niin tuntuvaa, että vetää kaksinkerroin. Kipu on sellaista "paineentuntua" tai aivan kuin joku vetäis mua tuolta alavatsasta :/ Lisäksi mulla on rinnat kipeät. Toissapäivänä viimeksi tein testin ja se oli siis erittäin selvä negatiivinen. Oon vaan alkanu miettimään kohdunulkoisen raskauden mahdollisuutta.. Kun sehän ei vissiin aina näy testeissä ?? Mut toisaalta siinä kivun pitäis jatkuvasti pahentua... Kai se pitää ens viikolla taas käydä maksamassa yksityisellä gynellä, jotta ultrais mut. Ellei sitten nää mahakivut vie päivystykseen ennen sitä :x
 
22.5.2010 LAUANTAI




HAAVEISSA ESIKOINEN



Tiijona.................yk 1..........................................KP 76
E2vm86.............yk 2...........................................KP 42/27-35
niuku.................yk 8...........terot........................KP 38
Nasu-80.............yk 13........................................KP 38/26-34
Santtuli...............yk 2,5v.....................................KP 38/31-42
Jessie82............yk 14.........................................KP 33
Siffis...................yk 12/13...................................KP 27/30
Napakissa..........yk 3.........terot..........................KP 25/24-29
yrittäjä83...........yk 1v.......lugesteron.................KP 18/28
Kirsikka09....... ...yk 4........clomit.........................KP 16/30
sasuma..............yk 16........................................KP 6/36
Krizze.................yk 2v........................................KP 2/26-27
TaCa..................yk...........koti-inssi, clomit..........KP
Miisaliini..............yk 5........fremarit, IUI
RemppaEmppa...yk 1v
Haaveileva-85.....yk 01/09
Leanu.................yk 8
tanza
Adalmis
Amf



HAAVEISSA TOINEN



Diinu....................yk 3..............clomit...................KP 10/30-35
dindei



HAAVEISSA KOLMAS



Christie................yk 3..................clomit, inssi.......KP 36/23-28
Teto....................yk 4....inssi syksyllä, Luget.........KP 15
memmiliini...........01/09........................................KP 14


HAAVEISSA NELJÄS



MiiJane...............yk 2v.................clomit.................KP 29




TAUSTALLA / MYÖHEMMIN PLUSSAAVAT:
markke, Emma2, Hlemmur, Miuku84, Dora2010, wannabemama





:heart: PLUSSANNEET :heart:



2009

Lokakuussa: Jeyn (yk 10)

Marraskuussa: Laura-vm86 (yk 8), ärrieri (yk 3), Jonetta (yk 4), neitim (yk 10-11)

Joulukuussa: Sartsa83 (yk 23), titityy80 (yk 8)


2010

Tammikuussa: Ilona G (yk 2)

Helmikuussa: Ella-83 (yk 14)

Maaliskuussa: Silent whisper (yk 13), vaahtokarkkiunelma (yk 8), AaVee (yk 15), Nallekarkki (yk 2 )

Huhtikuussa: minime (yk 2)

Toukokuussa: kipinäkenkä (yk 1,5v), toive81 (yk 7), neulainen (yk 3), Calypso (yk yli vuosi)





_____________________________________________________
Päivittämiseen tarvitaan LAINAA-näppäintä, päivitetään tiedot ja sen jälkeen poistellaan viime päivittäjän nimi alusta ja guote lopusta.






 
Toive81: :hug: Raastava tilanne. Kovasti onnea matkaan!

Onnittelut plussanneille neulaiselle ja calypsolle! :flower: Lisäsin teidät molemmat tuonne plussanneisiin!

Tiijonan kierto on kyllä venynyt pitkäksi. Nyt äkkiä jotain selvyyttä asiaan, tiedän miten rassaavaa se on vaan odotella ja odotella. :hug:
 
Toiveelle edelleen kovasti tsemppiä!

Täällä heräsin aamulla vuotoon :(. Tosin mitää menkkaoireita ei oo että tää on nyt taas tätä. Huokailen ja seuraavaa ovista ootellessa sit kai.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiijona:
Kai se pitää ens viikolla taas käydä maksamassa yksityisellä gynellä, jotta ultrais mut. Ellei sitten nää mahakivut vie päivystykseen ennen sitä :x
Niinhän siinä sitten kävi, että aamulla herättyäni alkoi ihan järkyt alavatsakivut. Kipu oli todella voimakasta (ei yhtään menkkakipumaista, kun mullahan on aina ollu melko kivuliaat menkat) ja painottui enempi oikealle - väkisin tuli kyyneleet kivusta ja mun oli pakko olla kaksinkerroin.. Puolisen tuntia sinnittelin, kunnes oli lopulta pakko herättää mies ja mentiin sitten päivystykseen tutkimuksiin. Kaikki labrat oli normaalit, myöskään sisätutkimuksessa ei ollu mitään poikkeavaa. Ei siis ollut kuitenkaan kohdunulkoinen raskaus. Lopulta kipukin alkoi helpottaa kestettyään pahimmillaan n. tunnin. Diagnoosiksi lopulta tuli kystan puhkeaminen...
Munasarjoja multa ei ultrattu, mut kyllä se lääkärikin sen kivun paikallisti oik. munasarjaan.
Toisaalta on helpottunut olo, ettei mulla nyt ainakaan ollut sitä kohdunulkoista raskautta, mutta olishan se ollut oikeasti "kiva" saada ihan 100% varmistus sen kivun syylle... Ei mulla nimittäin oo ikinä ollut tollaista alavatsakipua ja noin pitkäkestoista. En ihan vähästä kivusta hätkähdä, mulla on ollu melko korkeakin kipukynnys. Tuo kipu oli silti todella kamala :x

Tällä hetkellä mulla ei enää ole mitään kipua, toiv. ei siis palaa takaisin se aamuinen kipu.
Tätiä ei edelleenkään näy mailla eikä halmeilla eli kierto senkuin jatkuu vaan :headwall: Kai se pitää taas kohta uusi tero-kuuri napsia :ashamed:

Tällaisia kuulumisia täällä..
Toivottavasti muilla on ollut vähän parempi päivä :|
Plussatuulta kuitenkin kaikille!
 
Hei! En kuulu tänne, olen toistaiseksi luomuyrittäjä... mutta olisi yksi kysymys:

Eli, kun normaalisti toitotetaan että julkinen terveydenhuolto "ottaa vastaan" kun on vuosi yrittämistä takana, niin koskeeko se koko asiaa vai onko mitään järkeä varata gynelle aikaa ja pyytää lugesteronia tms (mulla liian lyhyt luteaalivaihe 8-9pv) vaikka yrittämistä on takana vasta 4kk?

Kierto siis 21pv, luteaali 8-9pv, eikö luulisi että antaisivat jo näin lyhyen yrityksen jälkeen kun tiedossa mikä mättää?! Vai menisinkö suoraan yksityiselle? Antavatko sieltäkään?

Ja lisäksi; onko tässä ongelmassa siis ratkaisuna lugesteron vai olenko ymmärtänyt väärin? Mihin noita clomeja ja teroja käytetään?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Samara88: Clomeja käytetään mm. PCO:sta (monirakkulaiset munasarjat) kärsivillä ovulaation aikaansaamiseksi. Se siis stimuloi munasarjoja kasvattamaan ns. johtofollin joka sitten irtoaisi. Munirakkulaiset munasarjat kun ovat täynnä pieniä munarakkuloita eikä niistä yksikään ala kasvaa johtofolliksi.

Itselläni Terolut oli käytössä vuodon aikaan saamiseksi ovuloimattomissa kierroissa. Joillakin se on keltarauhasen tukena myös ovulaation jälkeen, keltarauhashormoniahan se on. Itse raskauduin viime vuonna kierrossa, jossa oli Terolutit käytössä (kaiken varalta, jos en olisikaan ovuloinut = kierto ei olisi taas venynyt).

Sinuna mie kävisin gynellä, mitään haittaa siitä ei ainakaan ole. Samallahan siinä tsekattas että mm. munasarjat ja kohtu on ok. Aika lyhyt siula tosiaan tuo luteaalivaihe on, joten keltarauhashormoni voisi olla paikallaan.
Tsemppiä yrityksiin! :)
 
Kiitos Kipinäkenkä :)

Juu, itse totesin tuon lyhyen luteaalivaiheen, kun tikutin selkeen oviksen kp14/21-22. Ja ärsyttää, kun kukaan ei muutenkaan koskaan ole kommentoinut mun lyhyttä (21) kiertoa mitenkään - siis koulun ym terveydenhuollossa tai myöhemmin gynellä. Mut ilmeisesti kolmeviikkoisen tosta tekee just se "puuttuva" viikko oviksen jälkeen... :/
 
Ihanan iso määrä plussia täällä!!! Aivan järkyttävän isot onnittelut plussanneille... Oi kun mä haluaisin niin olla teidän joukossanne!!

Taas on kuumeilu nostanut päänsä ylös pusikosta muutaman kuukauden rauhan jälkeen. Realiteetit on kyllä siinä määrin selkeet että en oleta raskautuvani mutta halua olis taas enemmän kuin muille jakaa.

Miehen simppatestit tuli ihan hyvinä takas ja minä olen siis se syntipukki ilmeisimmin. SAMARAlle terkkuja toiselta jolla on oviksen ja menkkojen välillä mukavasti 7-9 päivää.. Luget mulle määräsi yksityinen gyne ihan ensikättelyllä, mutta mitä nyt on juttuja seuraillu niin se ei yleensä kyllä riitä onneen. Tutkimuksiin pitäisi mennä julkiselle puolelle kun ei yksityisellä kekkalointiin pelimerkit riitä.

Ketuttaa vaan niin suunnattomasti varata aikaa tk:hon ja jonottaa sinne pari kk jotta voi jonottaa 6kk tyksiin jotta voi jonottaa 4kk hoitoihin jotta voi todeta että ensivuoden keväänä EHKÄ jotain alkaa tapahtumaan. Ketuttaa jo valmiiksi ja minähän olen kyllä pessimisti pahimmasta päästä... mutta pessimisti ei pety :)
 
Huomenta, olempa sitten unohtanut tänne päivittää että menossa on nyt kp 12 ja yk 15 viime kierto jäi vain 24 päivään.

Nyt tartteisin tietoa, että kun olette hakeneet lähetettä kunnallisella puolella lapsettomuushoitoihin, niin onko teidän pitänyt käydä etukäteen jo kaikki tutkimukset, ennen kuin lääkäri on kirjoittanut sen lähetteen?

Kun kävin viime viikolla lääkärissä ennen lääkäriä oli otettu jo kaikki verikokeet ja papa ja niissä ei ollut mitään erikoista, niin nyt lääkäri haluaa vielä miehen sperma näytteen ennen kun voi laittaa lähetteen, mutta mitä se sille kuuluu?? kun ongelmana on että mies ei pääse antamaan näytettä kun ehkä vasta parin viikon päästä kun on aina töissä niin se sit venyttää aina lähetteen laittoa ja sinne kun on muutenkin pitkät jonot.. eli pystyykö lääkäri laittamaan sen lähetteen jos haluisi ja sitten jälkikäteen toimitettais se spermatesti tulos sinne.??? tulipas sekavaa toivottavasti joku osaisi vastata..
 
Samara88 mulle noita Teroja määrättiin just siks, että nyt yrittämisen jälkeen ilmeisesti hedelmöitys tapahtunut aina, mut sitte dpo 8 rupee tihkumaan ja menkat alkaa siitä parissa päivässä. Nyt on teroja syöty tää kuu, dpo 11 ja jännittää ihan tosissaan, ei oo yhtään tihkutellu ja terojen mukaan pitäs tänään alkaa. Toivottavasti ei ala!
 
kipinäkenkä: päivittäisitkö mulle sittenkin kp1/27-29, täti ei oikein tiennyt tullako vai ei muutaman päivän :LOL: fiilikset nousussa, kun ens kierrossa pääsee taas oman kullan luo ja pääsee 'projekti' taas vauhtiin :D
 
Suuri kiitos kaikille onnitteluista :heart:
ja Kipinäkengälle päivittämisistä!

Samara88 mitä jos menisit puhumaan lyhyestä luteaalivaiheesta yksityiselle? Saisi sitten heti selvyyttä asiaan, ja yksityinenhän voisi sitten laittaa myöhemmin lähetettä eteenpäin julkiselle jos aika kuluisi ja tärppiä ei kuuluisi. Mulla oli ongelmana kanssa toi lyhyt luteaalivaihe v. 2006 kun lopetin pillerit ja esikoisen yritys alkoi. Ovis saattoi olla kp 23 ja menkat tai ainakin tiputtelu alkaa kp 29-30. Luteaalivaihe piteni vähitellen 1,5 v yrityksen aikana, mutta tärppiä ei silti kuulunut. Menin yksityiselle, jossa mun veriarvot ja miehen näyte ok, mutta jotain ovulaatiohäiriötä epäiltiin ja sain lopulta clomit ja luget ja plussasin tokasta clomi-kierrosta. Esikoisen synnytyksen jälkeen kuvio oli suunnilleen sama, nyt vain plussa tuli 4. clomikierrosta (plus luget). Yksi lääkäri sanoi mulle, että hyvää ovulaatiota pitäisi periaateessa seurata hyvä keltarauhanen, joten lugesteron saattaa kyllä pidentää luteaalivaihetta muttei paranna itse ongelmaa jos kysymys on ovulaatioon liittyvästä häiriöstä (siihen taas auttavat clomit tai muut lääkkeet). Mä olen aina ovuloinut, mutta jotain häikkää oviksessa on ollut kun ovis niin myöhäinen ja kun yhtäkään plussaa ei ole ilman clomifeniä tullut. Mutta kyllähän myöhäisillä ovulaatioilla ja lyhyillä luteaalivaiheillakin plussataan ihan luomusti (esim. mun tuttu hiljattain), mä vain en ole yksi niistä.

NapaKissa toivottavasti täti pysyy poissa!

ON: mulla on nyt meneillään dpo 16. Tein raskaustestit dpo 12 ja 14 mammaksin herkillä testeillä. Dpo 12 siis selvä mutta haalea viiva ja dpo 14 jonkin verran vahvempi mutta yhä aika haalea viiva. Ajattelin tehdä vielä yhden testin muutaman päivän päästä, josko tulis vahvempi plussa. Esikoisesta tuli dpo 16-17 tienoilla vahva tulos. Soitin viime viikolla klinikalle ja kysyin kauanko plussatestin jälkeen pitäis jatkaa lugeja ja sanoivat että voisin nyt alkuviikolla lopetella niiden käytön, ovat siis olleet 2 vkoa käytössä. Mulla on menkkatuntemuksia vieläkin ja veskikäynneillä aina tiiraan onko verta näkyvissä, esikoisen aikana oli kun säikäyttäviä vuotoja. Pitäis kai ottaa rennommin, kun ei asialle mitään voisi kuitenkaan.

:attn: te ketkä ootte nyt tai joskus aikaisemmin plussanneet niin että luget on ollut käytössä, oletteko lopettaneet käytön plussatestiin vai jatkaneet käyttöä pidempään?
 
Kiitos Yrittäjä83 ja Napakissa, toivotaan parasta!! =)

Onko noilla Teroilla ja Lugeilla mitään eroa?

Mulla siis kp 13 positiivinen ovistesti, sit myös kp14 jolloin illasta se sit vaihtu negatiiviseen eli ovis tapahtu kp14.
No, sitten kp 22 alkaa menkat.
(Ja ihan kunnolla alkaa, kokoajan lorahtelee vähän enemmän kerralla ja mahaan alkaa sattua alkutuntemuksia enemmän.)

Ja sit ollaan taas kp ykkösessä ja kaikki alkaa alusta, meillä menee hermot ja kaikki ympärilläolevat raskautuu.

Nyt yk4, kp17. Ja tiedän että alkaa, koska eihän se ole mahdollista raskautua alle 9 luteaalilla? |O

Sain tk:n omalääkärille ajan kesäkuun puolelle, jos saan sieltä heti lugeja tms niin ehtii seuraavaan ovikseen. Mitä mun pitää siellä sanoa että se tajuaa että mä tiedän missä mättää ja tarviin ne oikeesti? Kun yleensä mun kohdalla tk:n lekurit ei tunnu koskaan tajuavan ja on eri mieltä kaikesta. Ja itse oon lähihoitaja - ehkä se niitä ärsyttää kun puhun samoilla termeillä heidän kanssa?
 
Calypso:Onneksi olkoon! Minä käytin Lugeja esikoista aina rv9+ asti ja niin aion tehdä nytkin jos vain raskaus etenee :)

Kivi vierähti, ainakin hetkeksi sydämestä...HCG oli reilusti tuplaantunut, arvo erittäin hyvä joten matka jatkuu :) Vuoto pysynyt poissa, ehkä se johtui siitäkin kun kanniskelin torstaina esikoistani (1v4kk) sinä päivänä paljon ja likka painaa jo 14kg...Varhaisultra 7.6.joten sinne asti tuntuu ikuisuus:) Mutta toistaiseksi näyttää hyvältä joten koitan pitää positiivista mieltä yllä.
Kaikille teille kiitokset taas tsempeistä ja puhaltelen paaaljon plussatuulia!!! :heart:

Toive81 ja Sintti 4+5
 

Yhteistyössä