Apua! Yhteenmuutto ja raha-asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina40
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kristiina40

Uusi jäsen
07.05.2012
2
0
1
Hei,

Olen seurustellut kohta kaksi vuotta miehen kanssa, jolla on kaksi kymmenen tienoilla olevaa lasta. Lapset tulevat keskiviikosta sunnuntaihin, joka toinen viikko, eli ovat n 10 päivää joka kuukausi isänsä luona. (eli meidän luonammme)

Minun poikani on jo muuttanut kotoa pois ja asuu omassa asunnossa.
Muutin miehen luokse, koska hänellä isompi asunto ja jossa hänen lapsilla omat huoneet.

Mieheni on paljon suurempituloisempi kun minä. Maksan nyt 400 euroa vuokraa asumisestani hänen luonaan ja osallistun ruokakustannuksiin 50%-50%, vaikka hänen luonaan asuu ja syö kaksi kymmenvuotiasta lasta. Kun menemme ulos syömään tai ravintolaan, maksan myös aina omat juomani ja ruokani. Ravintolassa tarjoamme aina vuoron perään ja nyt olen alkanut maksamaan miehen kalliit wiski-paukutkin, joita hän tilaa aina kun minun vuoro maksaa.

Riitelemme usein rahasta ja hänen mielestään minun tulisi maksaa hänen autostaankin kuluja, jota en siis käytä kuin harvoin käydessäni ostamassa ruokaa, kun miehen lapset ovat meillä, tai sitten istun kyydissä, kun olemme menossa jonnekin. Omat työmatkat kuljen siis omilla kyydeillä.

Haluaisin kuulla mielipiteitä, tästä koko tuohusta, etten vain olisi se sammakko, joka on laitettu veteen jota hitaasti lämmitetään, ettei sammakko huomaa mitään, kunnes lopulta kiehuu ja kuolee kattilaa.. Ei ehkä nyt noin dramaattisesti mutta kuitenkin.

Minulla ei ole enää rahaa kampaamoihin tai vaateostoksille tai oikeastaan mihinkään... Olen miettinyt pitäöisikö minun ostaa oma asunto, eli siis muuttaa erilleen.

Tässä lyhykäisesti..

Viimeksi muokattu:
Kannattaa selvittää nämä rahajutut nyt heti. Katsotte, mitkä ovat sellaisia yhteisiä kuluja (vuokra, sähkö jne), joista joko laitatte palkkojen suhteissa jonkun prosentin tai sitten sinä maksat vaikka 1/3 (koska miehen kaksi lastaakin asuu siinä). Samoin ruokien kanssa, sinä maksat vaikka sen kolmasosan. Rahat yhteiselle taloustilille, josta nämä kulut maksetaan. Jos tämä ei toimi, niin muuttaisin omilleen.

Pitää muuttaa. Jos ette pysty asiallisesti keskustelemaan raha-asioista, niin kannattaa muuttaa. Hyväksikäytetty rättihän sinusta tuon ahneen natisijan kanssa tulee.

Mies maksattaa naisellaan viskipaukut... kaikkea sitä kuulee ja kaikkeen sitä nainen alkaa. Pöh.

Raha-asiat ovat aina sopimuskysymys ja sopimuksen reiluuden voit vain sinä itse arvioida. Jokaisella meillä on erilaiset mielipiteet tästä.

Mutta joo, siinä mielessä olen samaa mieltä että jos ette pysty nyt rahasta keskustelemaan ja pääsemään kompromissiin, niin ei liitto ole vankalla pohjalla.

Jotenkin tuntuu että helpommalla pääset kun muutat nopeesti omaan kämppään :(
Eikö miehen käytös ja raha--asioiden hoito ollut yhtään ennakoitavissa ? Jos miehen käytös muuttui oleellisesti sen jälkeen kun muutitte yhteen niin huono juttu.
Me selvitettiin raha.asiat jo ennen yhteenmuuttoa . Miten jaetaan kulut jne.

Noi on hankalia asioita... Periaatteessa tuo 400 e on ihan ok, siis jos siihen kuuluu kaikki sähköt, vedet yms. Miehesi pitäisikin maksaa enemmän, jos talo on hänen omistuksessaan. Ruokahankinnoista voisitte tehdä yhteisen taloustilin, jonne laitatte kumpikin rahaa ja sitten eletään sen mukaan. Mies enemmän, jos lapset ovat hänen. Mutta käytännössä tuollainen sun-mun -jakaminen ei oikein onnistu pitemmän päälle, sillä tulee myös isompia hankintoja ja vaikka mitä.

Se ei ole mukavaa, ellei miehesi ymmärrä sitä ettei sinulla ole varaa hänen kalliisiin huvituksiin tai on ilkeä ja itsekäs. Jotkut ovat vain luonteeltaan itsekkäitä. Toisaalta häntä ehkä harmittaa, ettet sinä ole rikkaampi, jolloin yhteinen talous olisi suuri. Keskustelkaa, mitkä asiat ovat teille tärkeitä ja voitteko hyväksyä toisenne. Voisitko ostaa osuuden miehen talosta, siis otat velkaa siihen? Ja yhteinen tili, josta maksut hoidetaan? Se on ehkä epäreilua, jos toisella on paljon suuremmat tulot, mutta toisaalta aika monella pariskunnalla on niin.

Siinähän on varsinainen miesten mies...
Kuulostat juurikin keitetyltä sammakolta. Yhteenmuutossa sinulla ei kyllä pitäisi jäädä vähemmän rahaa käytettäväksi pakollisten jälkeen, päinvastoin. Oma kämppä on hyvä uusi alku.

Mä erottaisin tässä tilanteessa kaksi asiaa. Mies ja talousasiat. Tuo mies kuulostaa assholelta, joten jo se riittäisi mulle eropäätökseen. Ivallinen on aina ivallinen, ei ne muutu. Jos mies olisi oikeasti tavoittelemisen arvoinen, niin voisin yrittää sopia tuosta raha-asiasta. Mutta en siis tässä tapauksessa, vaan lähtisin.

Yhteistyössä