APUA!! ollaan ostamassa omakotitaloa jossa on kiinnityksiä, vääntäkää tyhmällä rautalangasta mitä tarkoittaa/miten menee....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä ei...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä ei...

Vieras
ollaan siis ostamassa taloa jonka hinta on 140 000e ja siinä onkiinnityksiä 82 000e.

Mitä tämä käytännössä tarkottaa????

Miten vaikuttaa meihin?????

Ei ymmärrä nyt mitään.......

Kiinnitykset ovat kiinteistön "osakekirjoja". Niitä vastaan sinä saa esim lainaa. Kiinnitykset ovat oikeastaan puhdasta rahaa, sille jolla ne ovat hallussa. Suosittelen säilyttämään pankkiholvissa...

On käytännöllistä, jos edelliset asukkaat ovat ottaneet ne kiinnitykset jo valmiiksi. Kiinnityksien ottaminen maksaa. Kauppakirjan ja kaupanteon yhteydessä teidän tulee saada kiinnityskirjat itsellenne, mikäli kauppa on velaton. Joskus joudutte ottamaan lisää kiinnityksiä taloa vastaan, jotta saatte enemmän lainaa.

Yllättäin meidän talon kiinnitykset ovat pankin hallussa :whistle:

Miksi ihmeessä ette kysy pankista????? googlella löytyy tietoa myös. Lyhyesti sanottuna kiinnitykset on edellisen omistajan. Älkää ostako ilman asiantuntijaa!!!!!!!

kiinnitykset pitää ottaa taloon joten hyvä juttu että on siinä valmiina. mutta nyt kiinnitykset vaan 82000 asti. kuitenkin teille tulee isompi laina,joten jos oikein ymmärsin niin tota kiinnitys määrää pitää nostaa vähintään sihen mitä talo taka teen lainasta.
(voin olla myös väärässä)

Kiinnitykset käyvät pantiksi pankille eli lainan vakuudeksi. Niitä on hyvä ollakin valmiina, koska niiden hakeminen maksaa. Eli voimassaolevia panttikirjoja vastaan saatte 82.ooo e lainaa pankilta. Kaupantekotilaisuudessa panttikirjat siirretään teille (tai teidän omalle pankillenne) lainoittamattomina.

haluatko vielä nalkuttava talonmies vääntää vaikka ratakiskosta!! :D

eli meillä talo takaa 75% lainasta ja lopulle ,meillä on reaalitakaus vanhemmilta, eli joutuuko pankki hakemaan loput kiinnitykset tohon taloon vai miten...

Miksi mä en ymmärrä.....huoh!!!

kiitos edelliset, tulikinpaljon tietoa, mites nyt kun tuossa ei ole kiinnityksiä tuon enempää, paljon niitten hakeminen maksaa, kuka hakee, me vai pankki?

Kun meille on kuitenkin annettu jo 140 000 euron lainalupaus....

Mä pähkäilin samaa kesällä kun olin tätä taloa ostamassa. Niitä kiinnityksiä täytyy olla tietty määrä, ja mä jouduin ottamaan niitä vähän lisääkin. Ja tosiaan ne siirtyy kaupanteon yhteydessä ostajalle, eli on vaan hyvä että niitä on jo valmiiks. Mulle noi kaikki jutut oli niin hepreaa, mutta onneks mulla oli kiva pankin täti joka selitti ja vääns mulle rautalangasta, ja hoiti kaikki asiat :). Soitteli jopa kiinteistönvälittäjälle, kun huomasi jonkun epäkohdan.

En yhtään muista paljonko niiden hakeminen maksaa. Hain kyllä meille ne itse, koska pankkihan tietty ottaa maksun niiden hakemisesta. Kiinnityksiä kannattaa sitten samalla hakea reilusti, kun ne ovat ikuisia. Itse hakisin ainakin 150.ooo e lisää.

Kiinnitykset ovat hyvä juttu, kunhan eivät ole ostohetkellä kenenkään hallussa!

Tämä on se ensisijaisen tärkeä tietoa, talo ostetaan kiinnityksistä vapaana.

Yleensä siis nuo kiinnitykset ovat pankin hallussa. Lainaa on annettu niitä vastaan.

Talo takaa = taloon haetut kiinnitykset takaavat 75 % lainasta. Kiinnitysten haku maksaa, joten jos niitä on jo haettu ja ovat vapaana, niin tulee vähän halvemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä pähkäilin samaa kesällä kun olin tätä taloa ostamassa. Niitä kiinnityksiä täytyy olla tietty määrä, ja mä jouduin ottamaan niitä vähän lisääkin. Ja tosiaan ne siirtyy kaupanteon yhteydessä ostajalle, eli on vaan hyvä että niitä on jo valmiiks. Mulle noi kaikki jutut oli niin hepreaa, mutta onneks mulla oli kiva pankin täti joka selitti ja vääns mulle rautalangasta, ja hoiti kaikki asiat :). Soitteli jopa kiinteistönvälittäjälle, kun huomasi jonkun epäkohdan.

kiitos, nyt alkaa seljetä tällekkin tumpelolle :D paljon noi loppu kiinnitysten hakeminen maksaa ja hakeeko pankki ne loput??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiinnitykset ovat hyvä juttu, kunhan eivät ole ostohetkellä kenenkään hallussa!

Tämä on se ensisijaisen tärkeä tietoa, talo ostetaan kiinnityksistä vapaana.

Yleensä siis nuo kiinnitykset ovat pankin hallussa. Lainaa on annettu niitä vastaan.

Talo takaa = taloon haetut kiinnitykset takaavat 75 % lainasta. Kiinnitysten haku maksaa, joten jos niitä on jo haettu ja ovat vapaana, niin tulee vähän halvemmaksi.

kiitos ja kun mennään katsomaan nyt taloa ja tehdään todennäkösesti myös tarjous niin voimmeko katsomis reissulla samalla kysyä onko kiinnitykset vapaana, entä jos ei ole.....

siis itse kannattaa hakea ne kiinnitykset. Toki pankkikin ne hakee, mutta jos itse hakiessa ne maksaa esim. 40 euroa, niin pankin palvelumaksu kyseisestä toimenpiteestä on varmaan 140 euroa. Ja ne haetaan käräjäoikeudesta, muistaakseni. Siellä on kyllä henkilökunta, joka neuvoo. Ei ole monimutkaista ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä ei...:
kiitos edelliset, tulikinpaljon tietoa, mites nyt kun tuossa ei ole kiinnityksiä tuon enempää, paljon niitten hakeminen maksaa, kuka hakee, me vai pankki?

joko haette itse tai pankki. pankki mielellään hoitaa kaikki paperi asiat koska ottaa maksun niistä. Mutta meillä on aina pankki hoitanut. Nyt kun ollaan katsottu erästä sijoitus asuntoa niin välittäjä ehdotti että hakisimme kiinnitykset itse

Alkuperäinen kirjoittaja ite ite:
siis itse kannattaa hakea ne kiinnitykset. Toki pankkikin ne hakee, mutta jos itse hakiessa ne maksaa esim. 40 euroa, niin pankin palvelumaksu kyseisestä toimenpiteestä on varmaan 140 euroa. Ja ne haetaan käräjäoikeudesta, muistaakseni. Siellä on kyllä henkilökunta, joka neuvoo. Ei ole monimutkaista ollenkaan.

Tämän vuoden alusta kirjaamisasiat, myös kiinnitykset, siirtyivät Maanmittaustoimistoille.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä ei...:

Periaatteessa haette niitä kiinnityksiä itse, mutta kun kerran ostatte talon lainarahalla niin se pankin täti hoitaa kaiken. On myös pankin intressi, että kaikki sujuu oikein kaupanteossa. Eli ei muuta kuin istutte siinä mukavilla tuoleilla ja allekirjoitatte tukun papereita joista ette itse ymmärrä mitään... Ja se paperi joka pitää oikeasti lukea on lainaehdot.

Kamalaa kun mä en muista tarkalleen miten noi kiinnitykset meni meidän talossa (maksimimäärä suhteessa kiinteistön nykyarvoon). Mutta oletan sen menevän suurinpiirtein näin.

Talon arvo 100000e. Tämän verran voi hakea kiinnityksiä. Käytännössä tuo summa pilkotaan pienempiin osiin, jotta se ainokaista kiinnitystodista ei tarvitse käyttää esim pienen käyttölainan vakuudeksi vaan vaikka viisi 20000e kiinnitystä.

Pankki hyväksyy sitten nuo kiinnitykset lainanne vakuudeksi ja te saatte 70% vakuuksien arvosta lainaa (tässä esimerkkitapauksessa 70000e)

Ihan paperista on kysymys, jossa lukee rahasumma minkä arvoinen se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kamalaa kun mä en muista tarkalleen miten noi kiinnitykset meni meidän talossa (maksimimäärä suhteessa kiinteistön nykyarvoon). Mutta oletan sen menevän suurinpiirtein näin.

Talon arvo 100000e. Tämän verran voi hakea kiinnityksiä. Käytännössä tuo summa pilkotaan pienempiin osiin, jotta se ainokaista kiinnitystodista ei tarvitse käyttää esim pienen käyttölainan vakuudeksi vaan vaikka viisi 20000e kiinnitystä.

Pankki hyväksyy sitten nuo kiinnitykset lainanne vakuudeksi ja te saatte 70% vakuuksien arvosta lainaa (tässä esimerkkitapauksessa 70000e)

Kiinnityksiä voi hakea vaikka miljoonan, mutta pankki hyväksyy niistä lainan vakuudeksi vain haluamansa osan eli tässä tapauksessa 140.ooo eurosta 75 %.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä ei....:
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:

kiitos, nyt alkaa seljetä tällekkin tumpelolle :D paljon noi loppu kiinnitysten hakeminen maksaa ja hakeeko pankki ne loput??

Mä olin niin stressaantunu ja hermostunu, että annoin mieluummin pankin hoitaa kaiken, kuin oisin ottanu lisää stressiä itselleni. Loppujen lopuksi mun ei itse tarvinu kuin tehdä tarjous, allekirjottaa pankissa miljoona paperia ja mennä kaupantekotilaisuuten ja allekirjoittaa lisää papereita :).

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:

Kiinnityksiä voi hakea vaikka miljoonan, mutta pankki hyväksyy niistä lainan vakuudeksi vain haluamansa osan eli tässä tapauksessa 140.ooo eurosta 75 %.

Hmm. Mitäs niillä lopuilla on sitten merkitystä? Toinen käyttölaina taloa vasten?

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:

Hmm. Mitäs niillä lopuilla on sitten merkitystä? Toinen käyttölaina taloa vasten?

No, eipä oikestaan muuta kuin että kiinnitykset ovat nykyisin ikuisia. Tulevaisuudessa, ööö vaikkapa 30 vuoden päästä voi kiinteistön arvo olla jopa miljoonia ja kiinnitykset silloin käyttökelpoisia.

Ap, olettekko ostamassa taloa suoraan myyjiltä vai onko teillä kiinteistövälittäjä apuna. Kannattaa keskutella pankin kanssa ja varmistaa, että kiinnitykset siirtyvät teidän haltuunne, eivätkä jää myyjän velkojen vakuudeksi.

Jos kiinnityksiä ei selvitetä ja vapauteta ennen kauppaa, ostajalla on riski siitä, että kiinteistö joutuu pakkohuutokauppaan myyjän veloista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, olettekko ostamassa taloa suoraan myyjiltä vai onko teillä kiinteistövälittäjä apuna. Kannattaa keskutella pankin kanssa ja varmistaa, että kiinnitykset siirtyvät teidän haltuunne, eivätkä jää myyjän velkojen vakuudeksi.

Jos kiinnityksiä ei selvitetä ja vapauteta ennen kauppaa, ostajalla on riski siitä, että kiinteistö joutuu pakkohuutokauppaan myyjän veloista.

ollaan ostamassa kiinteistövälittäjän kautta. Täytyy muistaa varmistaa tää homma. J asuuri kiitos kaikille vastanneille vielä kerran!!!!! =)

Yhteistyössä