Apua! Olen raskaana..

• Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti
surullinen
Eli keskiviikkona tuli vatsanpolttelua ja hakeuduin päivystykseen. siellä selvisi että olen viikolla 17 raskaana :/ kamalaa tässä on se, että raskaus on noin pitkällä ja olen kokoajan syönyt cerazette pillereitä, polttanut tupakkaa ja käynyt muutaman kerran baarissa. nyt mietityttää miten ihmeessä lapsella voi olla kaikki hyvin :(

voih
Voimia kovasti! Monet polttaa koko raskausajan ja valitettavasti myös juo vaikka tietäisivätkin olevansa raskaana. Älä niistä huoli, ei vauvalle välttämättä niistä mitään ole tullut. Noiden pillereiden vaikutuksesta en sitten tiedä, mutta eikö lääkärit sanoneet siihen mitään?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Voimia kovasti! Monet polttaa koko raskausajan ja valitettavasti myös juo vaikka tietäisivätkin olevansa raskaana. Älä niistä huoli, ei vauvalle välttämättä niistä mitään ole tullut. Noiden pillereiden vaikutuksesta en sitten tiedä, mutta eikö lääkärit sanoneet siihen mitään?
eipä ne siihen sen kummenpaa sanoneet.

voih
lääkelaitoksen sivuilla sanotaan noista pillereistä näin:

"Laajoissa epidemiologisissa tutkimuksissa ei ole todettu syntymävaurioiden riskin lisääntymistä lapsilla, joiden äidit ovat käyttäneet yhdistelmäehkäisytabletteja ennen raskaaksi tuloa, eikä teratogeenisia (=epämuodostumia aiheuttavia) vaikutuksia, kun yhdistelmäehkäisytabletteja on vahingossa käytetty raskauden varhaisvaiheessa. Desogestreeliä sisältävistä yhdistelmäehkäisytableteista kerätyt haittavaikutustiedot eivät myöskään viittaa lisääntyneeseen riskiin."

No en usko, että noista pillereistä on haittaa, eikö ne ole minipillerit eikä yhdistelmät. Minulle lääkäri kirjoitti saman merkkisiä imetyksen aikaiseen ehkäisyyn. Toki neuvola on juuri tuollaisiakin kysymyksiä varten. Mielenrauha äidillä= mielenrauha vaavilla

voih
Alkuperäinen kirjoittaja tokatuli:
No en usko, että noista pillereistä on haittaa, eikö ne ole minipillerit eikä yhdistelmät. Minulle lääkäri kirjoitti saman merkkisiä imetyksen aikaiseen ehkäisyyn. Toki neuvola on juuri tuollaisiakin kysymyksiä varten. Mielenrauha äidillä= mielenrauha vaavilla
Mä aloin miettiä ihan samaa, mutta tuolla tuotenimellä kuitenkin tuo teksti lääkelaitoksen sivulta löyty...pitääpä vielä syynätä...

Niinkun yllä tuli todistetuksi niin pillerit ei vaikuta sikiön hyvinvointiin :) Tupakointi ja alkon käyttö tietysti lisää esim. sikiövaurioiden riskiä ja ennenaikaisuutta, mutta koska sie nyt lopetat tupakoinnin ja juomisen (etkö niin?), kun sait tietää raskaudesta niin vauvan mahdollisuudet syntyä terveenä ovat aina paremmat :)

Rv18
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole menkkoja juurikaan ollut cerazettejen vuoksi. vatsa ei ole kasvanut..:/
Älä huoli turhaan, kun ei se kuitenkaan mitään auta. Itse olen viikolla 18, eikä vatsani ole kasvanut kuin ihan hiukan - ei edes sen vertaa että ulkopuolinen sitä huomaisi. Joten se ei nyt ainakaan ole mikään merkki siitä että jokin olisi huonosti. Kun käyt ultrassa, lääkäri kyllä osaa katsoa tarvittavia asioita, ja koska sinun taustasi tiedetään, ovat lääkärit asian suhteen erityisen tarkkana. En usko että olet ehtinyt aiheuttamaan vauvallesi yhtään mitään, ellet ole päivittäin juopotellut tms. - ja jos olisit lähellekään, niin sulle olisi varmasti tullut jo keskenmeno. Onneksi luonto suojelee lasta tosi hyvin ja jos lapsella oikeasti olisi huono olla, puuttuisi luonto siihenkin. Odottele nyt vaan ihan rauhassa seuraavaa ultraa ja elä nyt sitten jatkossa sitäkin terveellisemmin, ikäänkuin "palkintona" vauvallesi siitä, kun on ollut masussasi niin urheasti. :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Niinkun yllä tuli todistetuksi niin pillerit ei vaikuta sikiön hyvinvointiin :) Tupakointi ja alkon käyttö tietysti lisää esim. sikiövaurioiden riskiä ja ennenaikaisuutta, mutta koska sie nyt lopetat tupakoinnin ja juomisen (etkö niin?), kun sait tietää raskaudesta niin vauvan mahdollisuudet syntyä terveenä ovat aina paremmat :)
joo, kyllä lopetin. no eiköhän kaikki hyvin mene. tiistaina on ultra, jännittää tosi paljon.

yllätysraskaus
Minulle kävi samoin eikä alkoholista ja pillereistä huolimatta ainakaan mitään vakavaa synnynnäistä haittaa ehtinyt muodostua. Lapsi syntyi täysiaikaisena ja normaalikokoisena. Lapsi on täysin normaalisti kehittynyt pian 2-vuotias. Saimme käydä vielä lapsen synnyttyäkin erityistarkastuksessa (4kk), mutta edelleen on pieni huoli esim. tulevista oppimishäiriöistä tms., vaikka ei niiden mahdollisesti ilmaantuessa varmaa syytä voidakaan tietää.

Niin, ja ultrassa selviää paljon. Onnea raskaudestasi!

Yhteistyössä