apua nokkosrokkoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anniina

Jäsen
17.05.2004
224
0
16
Minulla laukesi todella paha nokkosrokko viikon kuluttua synnytyksestä. Olen käynyt eri lääkäreillä ja arvelevat synnytyksen aiheuttaneen ihottuman. Kaikki kokeet ja veriarvot on otettu ja kaikki on kunnossa. Koskaan ennen en ole vastaavaa kokenut, enkä ole allerginen millekään.

Koko keho on aivan täynnä näppylää ja kutina on karmea. Ihottuma alkoi mahasta ja levisi siitä selkään, rintoihin ja lopulta käsiin ja jalkoihinkin. Söin ensin Atarax-antihistamiinia 4 päivää ja nyt jatkan Zyrtec-kuurilla kunnes ihottuma laantuu. Kestänyt siis jo viikon verran, eikä loppua näy.

Onko kellään kokemusta pahasta nokkosihottumasta? Kuinka kauan kestää, että menee ohi ja onko hyviä vinkkejä kotihoito-ohjeiksi? Millä keinoilla voisi hillitä kutinaa ja onko muita keinoja nopeuttaa paranemista?

En haluaisi kovin kauaa enää popsia noita pillereitä, kun kahden viikon ikäinen lapsi on sen ajan korvikkeella. Ilman lääkkeitä en kuitenkaan voi olla, koska kutina on todella kamala ja lääkkeet estävät imetyksen.

Auttakaa kaikki, joilla kokemusta vastaavasta!

Mulla tuli myös viikko synnytyksen jälkeen muutama näppylä jotka sitten levis ympäri kehoa paitsi selkään. Kutina oli kauhea ja lääkärit ymmällään vaikkakin allergiakokeet näyttivät hälyyttäviä lukemia, koivu leppä jne. keskellä talvea. Neljä kuukautta yöt meni raapien ja koska halusin imettää en syönyt lääkkeitä muutakuin aivan hengenhädässä. Nykyisin näppylöitä tulee jos syön suklaata tai juon appelsiinituoremehua. Kutisevat kauheasti ja kun vältän näitä ruoka-aineita on helpompi olla.

Sinulla ei ole koskaan ollut allergioita, minulla niitä taas on ollut lapsesta lähtien, mutta selkeetä syytä minunkaan kutinaan ei koskaan löytynyt.

mulla on ollu nyt kahtena kesänä peräkkäin ja sitä ennen oli n. 10 vuotta sitten ja tosi pahana olikin. oon juossu allergiatestit ja käyny ihotautilääkärilläkin useampaan otteeseen, mut mitään selvyyttä siihen ei muuten oo saatu, mulla se on vaan kesällä ja talveks häviää, joten epäillään, et aurinko ja kuuma laukasee sen. mä söin kans noit ataraxeja ja kaikki muut antihistamiinit on kokeiltu ja ens alkuun ne tehos ihan hyvin, mut sitte se teho lakkas, toissakesänä sain sitte lekurilta reseptillä tommosia kun loratadin ratiopharm 10 mg tabletteja ja ne auttaa tosi hyvin. sitte jos näittenkin teho häviää niin sitte ollaankin huuli pyöreenä seuraavaks, se on kai sit muutettava johonkin pohjoisnavalle pingviinien sekaan missä on aina kylmä... :( ;)
aijoo, raskausaikana ei ollu mulla mitään oireita koko urticariasta :o

Pahimmillaan se kestää kuukauden ja käy jokapaikan ihossa läpi. Nokkosihottumaa aiheuttaa kylmä ja kuuma eli nopea lämmönvaihtelu. Lääkkeet joissa on asetyylisalisyylia ja myös muut tulehduskipulääkkeet voivat laukaista kohtauksen. Paratabs turvallisin. Ruoka-aineet esim. viinirypäleet, rusinat, mustikka, puolukka, vadelma, lakka, banaani ainakin aiheuttavat nokkosihottumaa. Allergia lääkkeet esim.Zyrtec auttaa kutinaan. Ja itse kärsin myös kyseisestä vaivasta. Keväällä koivu ja pähkinäpensaan kukinta aiheuttaa myös reaktion.

Kiitos teille. Lohduttavaa tietää, että oireet voivat jatkua kauankin, eikä silti tarvitse enempää huolestua. Mulla on huomenna taas lääkäri ja saan kai sitten lähetteitä lisätutkimuksiin. Tuntuu vaan, ettei niistä taida paljoa hyötyä olla.

Täytyypä koittaa vaan raapia ja kestää :)

Yhteistyössä