apua! mikä mulla on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sinulla anoreksia?

ei, eka olin laihiksella ja nyt vatsa ei vedä enempää ruokaa.
mulla on kova työ syödä nykyään.

Vatsalaukku on hyvinkin elastinen. Joten sitä voi syömällä venyttää niin, että ähky ei tule niin pienestä määrästä ruokaa.

Onko sinun syöminen siis kovan työn takana juuri tuon ähkyn takia, vai onko kyse ruokahaluttomuudesta, jonka takia on kova työ saada mitään alas?

no siis mä tuun täyteen ruisleivästä :/ ja jos yritän syödä enemmän niin oksennan koska olen jo täynnä.

Ok, koetahan saada aika tohtorille ja päästä eteenpäin ongelman ratkaisussa, ennen kuin on jo tapahtunut jotain peruuttamatonta elimistössä, tuon energianpuutteen takia. Kyseessä on kuitenkin akuutti vaiva, jonka hoitoa ei pidä vitkastella.

no siis mä tuun täyteen ruisleivästä :/ ja jos yritän syödä enemmän niin oksennan koska olen jo täynnä.

Tai sitten sä oksennat alitajuisesti sen takia, kun kuvittelet, että olet jo kovinkin paljon syönyt ja pelkäät lihoamista.

PORVOLASTA että pamahtaa. Ja kansa uskoo.

Minusta oleellista ei ole se, että onko tämä aihe totta vai ei, ap:n tapauksessa.
Oleellista on itse keskustelu. Monesti sitä huomaa saaneensa hyödyllistä faktaa, vaikka itse ketju olisikin paljastunut valheeksi. En usko saavani siitä taas yhtään mitään hyötyä, että paljastaisin ihmisten valheita netissä.

Tai sitten sä oksennat alitajuisesti sen takia, kun kuvittelet, että olet jo kovinkin paljon syönyt ja pelkäät lihoamista.

ei mun pitänyt edes laihtua näin laihaksi, mutta yllättäen en pystynytkään pysäyttämään tätä painonpudotusta just ton syömisen vaikeuden takia.
ois pitänyt ehkä alunperinkin laihduttaa vähän rauhallisemmin..
mut mä nyt aina mokaan kaiken mihin ryhdyn :)
mua vaan hävettää mennä sinne lääkäriin, ku tää nyt on vähän niinkuin ite aiheutettua...

Jos sulla on kova selkäkipu ja virtsaa ei tule niin mä en missään nimessä suosittele jättämään lääkäriin menoa loppuviikkoon. Jos sulla on esim. munuaistulehdus niin se ei sinänsä liity noihin syömisiin, mutta on tosiaan vaarallinen. Vaikeahan tuota on täältä käsin sanoa, mutta niin tekisin itse.

ei mun pitänyt edes laihtua näin laihaksi, mutta yllättäen en pystynytkään pysäyttämään tätä painonpudotusta just ton syömisen vaikeuden takia.
ois pitänyt ehkä alunperinkin laihduttaa vähän rauhallisemmin..
mut mä nyt aina mokaan kaiken mihin ryhdyn :)
mua vaan hävettää mennä sinne lääkäriin, ku tää nyt on vähän niinkuin ite aiheutettua...

Eiköhän ne siellä ymmärrä! Hoida nyt vaan itsesi kuntoon, se on tärkeysjärjestyksessä numerolla yksi!! Eikö vain :) ?

Elä sie murehi sitä, että mitä ne siellä ajattelee. Tukea uskon sinun saavan ensisijaisesti, etkä syyllistämistä.
Ja koska kuitenkin luulen, että jos et joudu aivan puoskareiden kynsiin, niin saat lähetteen sellaiselle hoitotaholle, joiden rutiineihin kuuluu hoito, jossa ammattitaitoa löytyy, ammattitaidon myötä taas tulee se sairauttasi tukeva hoito, johon kuuluu vakaasti ymmärrys tilastasi ja siitä, mikä sen voi mahdollisesti aiheuttaa.

Millaisena sinä näet itsesi kun katsot peiliin?
Näetkö laihan naisen vai naisen jolla on ylimääräistä rasvaa ja turvotusta kehossa, naisen joka ei ole tyytyväinen ulkonäköönsä?
Tunnetko että jokin asia elämässäsi ei ole hallinnassasi, tunnetko olevasi vailla hyväksyntää. Tunnetko, että vaikka et voi muuta elämääsi kontroloida niin ruoka on se joka ei voi voittaa sinua ja joka on sinun hallinnassasi?
Jos yrität syödä, sinulle tulee paha olo, ei täysinäisyyden takia vaan sen takia, että et saa syödä ja ruoka yrittää hallita sinua, etkä sinä sitä?

Liikutko myös paljon?

Tuli itseni mieleen 9 vuotta sitten.
Laihdutuksesta se alkoi ja siitä menin sitten pohjalle asti.
Tunsin kuten edellä kirjoitin ja kävin salilla ja juoksin mielettömästi. Vasta sitten kun vanhempani ja koulun terveydenhoitaja varasivat minulle ajan lääkäriltä aloin tajuamaan, että jokin on hullusti ja siitä alkoi pitkä tie eteenpäin. Tapasin toipumisaikanani mieheni ja hän auttoi minut terveeksi ja hän rakasti minua ja aloin tuntemaan, että on joku joka hyväksyy minut vaikka olisin millainen.
Nyt olen normaalipainoinen ja äiti, mistä olen ylpeä.

Kun nyt menet lääkäriin, kerrot oireesi joita on nyt. Sitten kerrot miten olet syönyt laihiksesi alussa ja sen mihin se johti.
Ensin sinun nykyisiä oireitasi helpotetaan ja tutkitaan ja hoidetaan ja sen jälkeen alkaa terapia jakso, ettet sorru enää uudestaan ja hyväksyt sairautesi.

Tiedän, että sanot nyt olen aivan kunnossa, mahalaukku on vain kutistunut, minulla mitään anoreksiaa ole, mutta sinun pitää tunnustaa se itsellesi, ennen et parane.

Ihan ekaksi huomenna selvität munuaistesi tilan, jookos? Munuaistulehdus, jos siit on kyse, on hvetin vaarallinen. Ei välttämättä suoraan liity laihduttamiseesi, mutta tuollainen "dieetti" kyllä varmasti huonontaa yleiskuntoa ja vastustuskykyä.

Ja seuraavaksi apuja syömiseen. Tarvittaessa ravitsemusterapeutti ohjeistaa kyllä (pieniä annoksia, usein, energiapitoista ruokaa myös, hienovaraista vatsalaukun venytystä)

Alkuperäinen kirjoittaja Voimia sinulle:
Näetkö laihan naisen vai naisen jolla on ylimääräistä rasvaa ja turvotusta kehossa, naisen joka ei ole tyytyväinen ulkonäköönsä?
Tunnetko että jokin asia elämässäsi ei ole hallinnassasi, tunnetko olevasi vailla hyväksyntää. Tunnetko, että vaikka et voi muuta elämääsi kontroloida niin ruoka on se joka ei voi voittaa sinua ja joka on sinun hallinnassasi?
Jos yrität syödä, sinulle tulee paha olo, ei täysinäisyyden takia vaan sen takia, että et saa syödä ja ruoka yrittää hallita sinua, etkä sinä sitä?

Liikutko myös paljon?

Tunsin kuten edellä kirjoitin ja kävin salilla ja juoksin mielettömästi. Vasta sitten kun vanhempani ja koulun terveydenhoitaja varasivat minulle ajan lääkäriltä aloin tajuamaan, että jokin on hullusti ja siitä alkoi pitkä tie eteenpäin. Tapasin toipumisaikanani mieheni ja hän auttoi minut terveeksi ja hän rakasti minua ja aloin tuntemaan, että on joku joka hyväksyy minut vaikka olisin millainen.

Kun nyt menet lääkäriin, kerrot oireesi joita on nyt. Sitten kerrot miten olet syönyt laihiksesi alussa ja sen mihin se johti.
Ensin sinun nykyisiä oireitasi helpotetaan ja tutkitaan ja hoidetaan ja sen jälkeen alkaa terapia jakso, ettet sorru enää uudestaan ja hyväksyt sairautesi.

Tiedän, että sanot nyt olen aivan kunnossa, mahalaukku on vain kutistunut, minulla mitään anoreksiaa ole, mutta sinun pitää tunnustaa se itsellesi, ennen et parane.

mulla ei ole anoreksiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Voimia sinulle:

Liikutko myös paljon?

mulla ei ole anoreksiaa.

On sinulla koska olet noin laiha!

Alapa kipittää päivystykseen! Sulla voi olla munuaiset sanomassa työsopimusta irti, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu.

no enhän mä noita pikkusia voi yksinkään kotiin jättää, yritän saada heidät huomenna hoitoon et pääsen sinne lekuriin

Otappa ne pikkuset sinne päivystykseen mukaan. Parempi niillä siellä on, entä sitten jos kuukahdat yöllä sinne kotiin tajuttomana, jos on oikeasti munuaisista kiinni. Nyt päivystykseen, ja heti! :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Otappa ne pikkuset sinne päivystykseen mukaan. Parempi niillä siellä on, entä sitten jos kuukahdat yöllä sinne kotiin tajuttomana, jos on oikeasti munuaisista kiinni. Nyt päivystykseen, ja heti! :attn:

ne on vasta 3 ja 2 vuotiaat ja nukkumassa ovat jo.
eikä mulla ees oo autoa.

No eipä ap taida olla enää tätä vastausta katsomassa, mutta jos olet todellinen, niin soita taksi, herätä ja pue lapset ja mene sairaalaan päivystykseen. Sieltä muistaakseni saa taksia varten lappuja, ettei tarvi maksaa kuin joku omavastuuosa. Tuo sun kuvaus kuulostaa oikeasti vakavalta, ja jos lapset on noin pieniä, niin ne ei pärjää keskenään jos sä tosiaan tuuperrut jos esim. veren happamuus nousee ja menet koomaan. (näin voi käydä, jos munuaiset pettää ).

Jos olet provo, niin tämä on vähän liian vakava asia pelleillä.

Teepä tosiaan noin kuin pehmix ehdotti.
Sulla ei ole aikaa odottaa mitään loppuviikon aikaa.
Olikos siinä jotain 12 tai 24 tuntia aikaa hankkiutua lääkäriin jos virtsaa ei tule? (pehmix: tiedätkö?)

Eikös se Atkinsin aiheuttama ketoositila syö munuaisia? Tosin ruisleivästä vois päätellä, että jollain muulla keinolla vieny ittensä noin laihaks - ehkä bullimialla kun ruoka noin helposti oksettaa..

Eikös se Atkinsin aiheuttama ketoositila syö munuaisia? Tosin ruisleivästä vois päätellä, että jollain muulla keinolla vieny ittensä noin laihaks - ehkä bullimialla kun ruoka noin helposti oksettaa..

en mä ainakaan oo kuullu että ketoosista ois mitään haittaa, voin kyllä olla pahasti väärässä :D

Yhteistyössä