Apua... Kun lapsi viivyttelee tahallaan joka ilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Näin Meillä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Näin Meillä"

Vieras
Mikäs avuksi ettei menisi lopullisesti hermot. Jostain syystä 3,5-vuotias on päättänyt että juuri iltarutiinit on se hetki jolloin kannatata venyttää äidin pinnaa ja käydä valtataistelua. Suunnilleen joka ilta.

Lapsi juttelee ja laulaa syödessään, poimii hitaasti ja hartaasti ruokaa lautaselta, pudottaa välillä jonkun marjan lattiallekin ja käy hakemassa, unohtuu miettimään tai puhumaan, ei "osaa" päättää tykkääkö jostakin tai haluaako jotakin lisää vai ei jne jne. Sitten kun viimein on päästy hampaita harjaamaan niin siinäkin pitää keksiä ongelmia tyhjästä (esim. alkaa muka kovasti yskittää tai haukotuttaa juuri ennen kuin harjan saa suuhun, vaikka ei oikeasti ole yskää jne.) Pitää syljeskellä tahnaa pitkään vaikka ei enää tulisi mitään. Kasvoja pestessä pitää irvistellä peilille ja säätää veden lämpöä loputtoman pitkään.

Kun muistutan lasta esim. että on syömässä eikä leikkimässä ruoalla, tahti paranee ehkä minuutiksi tai ei ollenkaan.

Kun sitten viimein on päästy makuuhuoneeseen asti, tähän päälle vielä kaikki sadunlukemiset ja halit ja yövalon valitseminen (meillä ikävä kyllä on kaksi eriväristä) ja sitä lamppua pitää päästä koskettamaan ennen sänkyyn menoa ja sitten pitää halata uudestaan ja niin edelleen. Lopulta olen niin väsynyt ja ärtynyt että on vaikeaa olla turhautumatta ja suuttumatta lapselle. Kun olen niin monta kertaa nätisti pyytänyt että voisitko nyt syödä sen ruoan ja anna nyt harjata hampaat ja kyllä me halattiin jo vaikka kuinka monta kertaa. Mulla alkaa tosiaan tulla yliannostusta jopa näistä ylivenytetyistä halaamisista, ja siitä tulee sitten morkkis kun ei jaksa klo 21 jälkeen aina vaan halata vaan haluaisi jo itsekin päästä rauhoittumaan.

Kestääkö muilla 3-vuotiailla iltapala, pesut ja pusut helposti yli tunnin, puolitoista? Olenko ihan kamala äiti kun oon niin väsynyt tähän? Päivällä lapsi on ihan reipas, mutta nää illat...! :(

Valot on pois yhdeksältä eikä sitten tuu enää mitään haleja yms.

Selitä lapselle että jos iltatoimet tekee reippaasti ehtii lukea pitkän iltasadun, jos taas vitkuttelee niin ehtii lukea yhden sivun jos sitäkään. Näytä kellosta että kun pitkä viisari on täällä niin on nukkuma-aika, voi valita käyttääkö iltasatuajan temppuiluun vai mieluummin sadun lukemiseen.

Kerro kun tulee viimeinen hali ja se on sitten viimeinen.

Ja tuon yövalon voisi ehkä joko arpoa tai sitten vuoropäivin. Turha antaa lapselle päätösvaltaa josse johtaa vaan vitkutteluun. Ota siis esim joku lelu selän taa sano että jos arvaa kummassa kädesä lelu on tulee sininen yövalo tms. Tai sitten se toinen yövalo voi mystisesti hajota..

Halauksia ei tule kuin yksi.
Iskälle käydään sanomassa kerran hyvää yötä.
Ja meillä on siis 1,5v.

Muutaman kerran kun itkuhuudattaa, että vain yksi iltasatukirja, tai yksi mitä tahansa, nii ylihuomenna menee jo paremmin.
Kyllä mää ton ikäiselle laittaisin jo ruokailuaikaakin.. eikä pesuissa venytellä. Jos ei tee itse, niin äiti tekee yhden varoituksen jälkeen. Kyllä sitä pian oppii, että kivempi tehdä itse.

Kiitos Veera.

[QUOTE="Veera";30213061]
Selitä lapselle että jos iltatoimet tekee reippaasti ehtii lukea pitkän iltasadun, jos taas vitkuttelee niin ehtii lukea yhden sivun jos sitäkään. [/QUOTE]

Näin olen tehnytkin mutta kummasti se "unohtuu" taas seuraavana iltana. Olen jopa "uhkaillut" etukäteen, siis sen ikuiseksi venyvän iltapalan aikana, että kohta ei ehditä lukea mitään. Ei auta... Jos sitten en oikeasti lue mitään (ja tunnen itseni julmaksi), lapsi alkaa itkeä ja huutaa, ja molemmilla on kurjaa. Ja edelleen viivytellään niissä kaikissa muissa asioissa.

Lapsella itsellään on melkeinpä pakomielle saada vuorotellen kummankin värinen yövalo. Itse vaan en aina jaksa painaa mieleen kumpi väri nyt kulloinkin oli, mutta täytyy varmaan alkaa esittää että muka muistaisin. "Joo, eilen oli oranssi, tänään laitetaan sininen."

Tuo kellon viisarin näyttäminen voisi tosiaan auttaa tajuamaan ajan kulumista konkreettisemmin. Tällä hetkellä ei ole ruokalutilassa kelloa vaan olen katsonut ajan kännykästä. Täytynee hankkia ihan "viisarikello".

Meillä kanssa toimii julma uhkailu iltasadulla. Äiti lukee kolme, jos nyt tulet reippaasti hampaiden pesulle, muuten vain kaksi satua. Sä voit itse säätää veden lämpötilan ja vain todeta, että nyt se on hyvä. Meillä kaks lasta (3,5v ja 1,5v), mutta kyllä tunti saattaa mennä iltapalaan ja satuhin tms. Eivätkä mielestäni kamalasti vitkuttele, kaikki vaan kestää.

Meillä ihan samaa! Tyttö täyttää kohta neljä ja tätä on jatkunut ehkä sen puolisen vuotta, välillä illat menee helpommin ja välillä ei-niin-helposti... Eipä tuolla minkään kai voi, kai tämäkin on vaan yksi niistä kuuluisista "kausista", joita lapsille tulee. Meillä tyttö on muutenkin puhelias, mutta iltapalan ja nukkumaan menon aikaan asiaa tuntuu olevan ihan kauheasti! Ruuan syöminen on hiiiidasta ja sellaista närkkimistä. Hampaat antaa (yleensä) pestä suosiolla, kunhan antaa tytön itse pestä ensin ja sitten vasta minä tai isänsä.

Sen olen huomannut, että jos minä hermostun siihen pelleilyyn, alkaa tyttö pelleillä vaan enemmän. Jos saan pidettyä itseni rauhallisena, saattaa iltahommat mennä hyvinkin näppärästi. Ainut vain, että tytöllä on yhtä räiskyvä luonne kuin minulla, joten kipinöiltä ei voi välttyä, ainoastaan suojautua... ;D Teini-ikää odotellessa...

Kiitos henni.

Lapsi on päiväkodissa joten ei ehditä päivän aikana halailla tarpeeksi, ja usein se halipula sitten iskee illalla. Mulle on psyykkisesti hankalaa alkaa säännöstellä halaamisia, kun lapsi tuntuu kaipaavan läheisyyttä erityisesti iltaisin. Mutta sitten kuitenkin näköjään tekee kaikkensa että hermostuisin eikä kenelläkään olisi leppoisaa ja mukavaa, eikä aikaa halailuun. Huoh. Täytyy varmaan alkaa kellottaa sitä iltasadun jälkeistä sylikkäin istumistakin.

Iltasatuja on aina luettu vain yksi, vaikka lapsi alussa pyytelikin erneään, mutta kun sitä yhtäkään ei meinaa jaksaa tai ehtiä kaiken tämän viivyttelyn jälkeen. Suurin ongelma on siis ruokailussa. Jos se sujuisi paremmin niin lamppurumballekin jäisi aikaa. Joskus jääkin, mutta liian usein illat menee valtataisteluksi.

Joo, täytyy pestä itse lapsen naama jos ei saa sen vertaa aikaiseksi...

Ota se toinen yövalo pois... Ihan turha ehdoin tahdoin antaa lapselle aihetta vitkuiluun. Halimista ei ole pakko loputtomiin pitkittää kun lapsi tekee sen vain vitkuttaakseen nukkumaanmenoa. Sano että max 2 halia ja sitten nukkumaan. Voi olla että tulee huutoraivo mut jos pidät vaan pääsi niin seuraavana iltana on jo helpompaa.

Krjjr, meillä ei varmaan koskaan ole luettu kolmea iltasatua :) Kylläkin ihan kunnollisen pituinen yksi kokonaa, jos vaan onni suo ja sinne asti päästään kunnialla.

..., tutulta tosiaan kuulostaa. Puhelias on meidänkin tyttö ylipäätään kaiken aikaa, mutta varsinkin iltapalalla... Kysyttävääkin löytyy silloin joka asiasta, vaikka usein sanonkin vaan että "Jutellaan tästäkin asiasta huomenna lisää..."

Kun vaan saisikin pysyttyä viilipyttymäisen rauhallisena. VArsinkaan väsyneenä ei meinaa jaksaa. Mutta kokeilen näitä ehdottamianne hienosäätöjä huomenna.

on yleensä varattu iltapalaan ja iltatoimiin 1½h. ei tule kiire eikä tarvitse hermostua. Nyt melkein 6v. ja tuntikin riittäisi, mutta yleensä aletaan iltatoimiin tuossa n.19.30ja 21 sänkyyn.

Ole julma! Et voi antaa noin isolle periksi itkun takia - tai voit, mutta ei kannata - kun sitten hän oppii, että itkemällä saa. Meillä on vähän saman tyyppistä iltarallia ja aika Evil Äiti olen koko illan. Ei se ole kivaa, mutta tänään tein ennätykset ja tunnin kuluessa oli iltapalat hoidettu, iltapesusta selvitty, pusut annettu (laulut jäi kun olivat liian väsyneitä ja tappelevia) ja isommat lapset 3 ja 4v (lukittu!! julmaa!!!) huoneeseensa odottamaan, että saan vauvan nukutettua ensin. Aika paljon tuli huutoa kyllä, mutta silti nukahtivat hyvällä mielellä pusujen jälkeen.

Käytännön ehdotuksia; Hävitä ensin toinen lamppu kokonaan. Iltapalan syönti saa kestää max 20 min - näytä kellosta, milloin aika loppuu. Hampaiden harjaus saa kestää max 3 min, anna xylitolipastilli palkaksi jos onnistuu. Vain yksi pusu ja hali. Vaikka tulisi itkua ja huutoa niin varsinkin tässä ole tiukkana! Voit KERRAN sanoa, että aamulla voitte heti pusuttaa ja halia vaikka sata kertaa, mutta NYT on uniaika. Sitten se satu. Tee vielä selvyyden vuoksi sarjakuva iltatoimista seinälle lasta varten. Tuleepahan kaikki tehtyä aina samassa järjestyksessäkin, eikä tule siitä vielä lisämölyä.

Mä ottaisin kylmästi iltapaln pois jos vitkuttelee ja leikkii ruoalla. Tuon lamppujutun olet kyllä itse aiheuttanut kun niitä on kaksi. Toinen vaan pois. Aikuinen päättää milloin pesuvesi on hyvän lämpöistä, ei 3.5v. Ja ne hampaat vaan harjataan reippaasti. That's it. Nyt vaan rajoja kehiin. Ethän sä voi 3.5v antaa itteäs pompotella. Kylmän viileesti ilmotat illalla ettei ole aikaa lukea satua koska lapsi vitkutteli. Yksi hali, se riittää. Kyllä se parin illan jälkeen tajuaa...

Ehkä se vanhempi yövalo tosiaan katoaa jonnekin. (Ja sitten jos toinen hajoaa, niin mystisesti löytyy taas...)

Mymyllä on hyviä ehdotuksia. Meidän lapsi ei kyllä mitenkään saa pääruokaa ja jälkiruokaa (hedelmiä) syötyä 20 minuutissa, mutta jos vaikka puolessa tunnissa. Sen viisarikellon hankin. Ja haleja pitää kai alkaa laskea - nyt on se meininki, että iltasadun jöälkeen lapsi jää syliin halimaan määrittelemättömäksi ajaksi. Täytyy kai laskea mielessään johonkin tiettyyn lukuun asti ja sitten vaan laskea lapsi sylistä, vaikka aluksi huutaisikin. Ettei tarvitsisi illan viimeisellä halihetkelläkin tuijottaa kellosta aikaa, se olisi jotenkin karua.

Tuo sarjakuva oli hyvä idea :)

[QUOTE="Näin Meillä";30213102]Kiitos henni.

Lapsi on päiväkodissa joten ei ehditä päivän aikana halailla tarpeeksi, ja usein se halipula sitten iskee illalla. Mulle on psyykkisesti hankalaa alkaa säännöstellä halaamisia, kun lapsi tuntuu kaipaavan läheisyyttä erityisesti iltaisin. Mutta sitten kuitenkin näköjään tekee kaikkensa että hermostuisin eikä kenelläkään olisi leppoisaa ja mukavaa, eikä aikaa halailuun. Huoh. Täytyy varmaan alkaa kellottaa sitä iltasadun jälkeistä sylikkäin istumistakin.

Iltasatuja on aina luettu vain yksi, vaikka lapsi alussa pyytelikin erneään, mutta kun sitä yhtäkään ei meinaa jaksaa tai ehtiä kaiken tämän viivyttelyn jälkeen. Suurin ongelma on siis ruokailussa. Jos se sujuisi paremmin niin lamppurumballekin jäisi aikaa. Joskus jääkin, mutta liian usein illat menee valtataisteluksi.

Joo, täytyy pestä itse lapsen naama jos ei saa sen vertaa aikaiseksi...[/QUOTE]

No entäpä jos otat tavaksi että istuu sylissä syömässä iltapalan? Tai katsotte yhdessä pikkukakkosen niin että lapsi istuu sylissä?

Sehän on selvä että lapsi pettyy jos iltasatua ei ehditä lukea mutta se on tavallaan vanhemman velvollisuus aiheuttaa lapselle pettymyksiä, silleen ne oppii niitä sietämään eikä sitten aikuisena vedä itkupotkuraivareita pomonsa edesaä kun ei saakkaan toivomaansa ylennystä.

Semmoinen lisäys tuosta pesuvedestä että meillä on tosiaan huono0 hana kylpyhuoneessa. Veden lämpö muuttuu viiveellä, eli vaikka olisin säätänyt veden sopivaksi, niin lapsen laittaessa kätensä alle se on saattanut muutua kuumemmaksi. Täytyy siis laskea vettä omilel käsille vieläkin pitempään että voi olla varma, ettei se enää muutu. Lapsi tietysti haluaisi tehdä nykyään KAIKEN itse, myös säätää veden jne., jos vaan saisi.

"huoh", miten harjaat reippaasti lapsen hampaat, joka huuta että "täytyy haukotella/yskiä" ja työntää harjaa pois, kääntää päätä pois, kääntyy kokonaan pois? Väkisin? Jättämällä harjaamatta? :-/

[QUOTE="Veera";30213156]No entäpä jos otat tavaksi että istuu sylissä syömässä iltapalan? Tai katsotte yhdessä pikkukakkosen niin että lapsi istuu sylissä? [/QUOTE]

Iltapalalla kaikki mahdollisesti putoileva ruoka tai tippuva maito olisi sitten mun sylissä myös... Mutta jonkun lastenohjelman voisi tosiaan katsoa sylikkäin ennen iltapalaa.

Kiitos teille. Kyllä tämä tästä varmaan. Toinen yövalokin hukkunee huomenna lapsen ollessa päiväkodissa.

Tarvisikohan lapsi enemmän huomiota, haleja, hellyyttä ja syliä pitkän päiväkotipäivän jälkeen? Jos sitä läheisyyttä saisi tankattua jo alkuillasta, niin nukkumaankin malttaisi mennä vitkuttelematta? Jos lapsi nyt kokee saavansa vitkuttelemalla enemmän aikuisen huomiota?

Voit ihan hyvin säätää lapsellesi jonkun säällisen maksimikeston iltapalalle. Yritä tehdä siitä ihan positiivinen juttu: eihän ole pakko pöydässä istua jos ei kerran ruoka maistu. Ja lattialle pudonneita marjoja ei ole sopivaa enää laittaa suuhun, hyhhyh. ;) Vettä ei myöskään saa turhaan juoksuttaa hanasta, koska muuten kaloilta loppuu joesta vesi. :/ Ja yölampun suhteenhan sinulla olikin jo hyvä toimintasuunnitelma. Kannattaa myös varautua siihen, että lastasi voi alkaa nukkumaanmennessä seuraavaksi hurjasti pissattamaan ja janottamaankin... :)

Ei varmaan ole mitään kaikille lapsille joka viikko sopivaa patenttia, enkä kannata sitäkään että vanhemman pitää loputtomiin venyä ja muuttua sirkustirehtööriksi, mutta tässä mitä meillä on kokeiltu ja mikä on toiminut aina jonkun vaikean vaiheen yli:
1) Kuvat iltahommista (tulosta vaikka papunetistä) -> laitetaan yhdessä järjestykseen ja sitten lapsi voi itse seurata/kertoa mikä iltahomma on seuraavaksi.
2) On tehty iltahommia kädestä kiinni pitäen. Kun lapsella on ämpyläilta, otan kädestä kiinni ja ilmoitan lempeästi mutta päättäväisesti, että nyt me tehdään iltahommat yhdessä, minä autan. Ja sitten ihan konkreettisesti talutan vessaan, tarvittaessa puen vaatteet, pidän sylissä päättäväisesti ja muuten huomiotta jättäen (eli siis en jää leikkimään/juttelemaan) kunnes suu aukeaa hampaanpesulle jne. Ja tähän ei saa tulla yhtään taukoa niin että lapsi pääsee esim. leikkimään koska se vaikeuttaa iltahommiin paluuta.
3) "Laske kymmeneen", lapsen aloitteesta, eli jos minä lasken kymmeneen, ehditkö pukea yövaatteet / ottaa hampaanpesuvälineet esille / pestä kädet ja naaman jne.
4) Vitkuttelun huomiotta jättäminen "no, ilmoita sitten kun olet valmis hampaanpesulle" > yleensä on valmis heti, koska viivyttelyn tavoitteena tällä lapsella on huomio, ja jos jäisi yksin vessaan, niin mikä idea siinä on.

Ja iltapalaan varaan vain paljon aikaa.

Yhdessä tuttavaperheessä iltahommat alkaa sillä että lapsi valitsee jonkun rauhallisen puuhan valmiiksi, esim. palapeli. Ja se tehdään YHDESSÄ, rauhallisessa tunnelmassa, kun iltahommat on tehty. Tämä riittää motivoimaan lasta ja toisaalta rauhoittaa fiiliksen jos on joutunut iltahommilla kiirehtimään. Tuo ei toimisi meillä, palapeliä voi tehdä tunnin :D

Lapsi pomottaa sinua, näytä kaapin paikka, ja ole jämerämpi. 2 vuotiaana saattoi kestää 2 tuntia sänkyyn palautus, ja huoneeseen itse istumaan, ei katsekontaktia eikä puheita. Vain yksi hali, hyvää yötä, ja nyt nukkumaan.

Kiitos Jokuvaan.
[QUOTE="Jokuvaan";30213228]Tarvisikohan lapsi enemmän huomiota, haleja, hellyyttä ja syliä pitkän päiväkotipäivän jälkeen? Jos sitä läheisyyttä saisi tankattua jo alkuillasta, niin nukkumaankin malttaisi mennä vitkuttelematta? Jos lapsi nyt kokee saavansa vitkuttelemalla enemmän aikuisen huomiota?[/QUOTE]

Saattaa olla. Tosin tänäänkin illalla pelattiin lapsen ehdottama peli (ei tietokone vaan pöytäpeli) kokonaan, tekemättä mitään muuta samalla, ja ihan hauskaa tuntui olevan. Sai huomiota mutta silti alkoi heti iltapalalla ensin kiukutella ja sitten hidastella. Pelkkä huomio ei näytä toimivan mutta sylittelyä täytyy varmaan lisätä.

Kannattaa myös varautua siihen, että lastasi voi alkaa nukkumaanmennessä seuraavaksi hurjasti pissattamaan ja janottamaankin... :)
Varmaankin. Pissalla käydään joka tapauksessa aina ennen iltasatua, mutta joskus sinne pitää päästä jopa sängystä vielä uudelleen - joskus tulee lisää, joskus ei vaan on turha reissu. Veden pyytämisen sain lopulta kitkettyä sillä kun tarpeeksi kauan jankutin että alakerrassa jodaan jos on jano, yläkerrassa ei enää rampata kylpyhuoneessa juomassa.

Mun mielestä tuo vaikuttaa huomion ja läheisyyden hakemiselta, parhaiten siihen vastataan huomiolla ja läheisyydellä. Ei lapsi tahallaann ole ilkeä tai vitkuttelija, käytökselle on aina joku syy. Miten lapsi nukahtaa, yksikseen? Voisiko olla niin, että lapsi ei halua nukkua yksin? Auttaisiko, jos vaikka köllöttelet lapsen vieressä kunnes nukahtaa (saisi läheisyyttä ja huomiota samalla)?

[QUOTE="Näin Meillä";30213165]

"huoh", miten harjaat reippaasti lapsen hampaat, joka huuta että "täytyy haukotella/yskiä" ja työntää harjaa pois, kääntää päätä pois, kääntyy kokonaan pois? Väkisin? Jättämällä harjaamatta? :-/[/QUOTE]

Ärähdät kunnolla ja käännät pään harjan suuntaan. Ja sitten kehut kun on loppuajan hienosti. Lasta saa ja påitää komentaa, lässyttämällä saat itsesi syvemmälle suohon. Se että lapsi tirauttaa kyyneleen kun pitää totella on pienempi paha kuin vuosikausien lässytysvitkastelu.

• Tykkää
Reactions: leijona76

Yhteistyössä