antihistamiinit imetyksen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja atsii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

atsii

Vieras
Voiko imetyksen aikana käyttää suun kautta otettavia lääkkeitä siitepölyallergiaan? Kotona olisi geneeristä cetiriziniä, jonka käyttöohjeessa ei suositella käyttöä imetyksen aikana. Onko joku merkki joka kävisi? Olen kuullut että esim. Zyrtec käy raskausaikana, kävisikö se sitten myös imetysaikana?

Alkaa kyllästyttää jatkuva aivastelu ja silmien kutina...

Mulla on myös koivuallergia ja kolme kertaa oon ollut pölyaikana imettäjänä.Mulle lääkäri sanoi ainakin viimeksi,-03,että ainoastaan silmätippoja ja nenäsuihkeita voi käyttää.Ja zyrtec kiellettiin ainakin.
Eli mä oon kärsinyt vaan...Nyt oon sitten vetänyt oikein olan takaa muidenkin vuosien puolesta,kun en odota enkä imetä. :)

MINÄ SAIN TÄLLAISEN VASTAUKSEN TERATOLOGISESTA TIETOPALVELUSTA... SINNE VOI SOITELLA JA KYSELLÄ RASKAUDEN/IMETYKSEN AIKAISESTA LÄÄKITYKSESTÄ.Imetyksen aikana käytettävä allergialääkitys

Allergialääkityksen takia imettämistä ei tarvitse keskeyttää. Imetyksen aikana
suositeltavinta on käyttää paikallishoitoja mm. allergiseen nuhaan ja
allergiseen silmätulehdukseen. Jos pelkkien paikallishoitojen teho ei riitä, on
loratadiini turvallisin vaihtoehto imetyksen aikana. Loratadiini erittyy jossain
määrin äidinmaitoon ja lapseen kulkeutuu äidin annoksesta 0,46 %, jolloin
käytöstä vauvalle ei pitäisi olla vaaraa. Loratadiinipitoisuus on maidossa
korkeimmillaan kaksi tuntia lääkkeen nauttimisesta. Lapsen lääkenannoksen
minimoimiseksi kannattaa imettää ensin ja ottaa lääke heti sen jälkeen. Lääke ei
ennätä kulkautua maitoon, vaikka annos otetaan juuri ennen imettämistä tai
aloitettaessa imettämistä. Ellei loratadiinia ole mahdollista käyttää, on
setiritsiini toinen vaihtoehto. Se erittynee hiukan enemmän maitoon kuin
loratadiini. Todennäköisin setiritisiinin aiheuttama haitta on väsymys.

Lähteet:
Pharmaca Fennica 2005
Micromedex 2005
Pelkonen, O., Vähäkangas, K. Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana. Lääkelaitos
2000.
Teratologinen tietopalvelu. Väestöliitto.

oma lääkärini sanoi että atarax on ainut turvallinen antihistamiini koska sitä on käytetty jo vuosikymmeniä!mutta käyttö vaan jos todella vaikeat oireet.

Zyrtecistä on saatu vahingossa käyttökokemuksia koska jostain syystä äidit ovat sitä raskaana ollessa käyttäneet kun ei ole kumminkaan teratogeeninen.

itseltä ainakin lääkäri kielsi käytön raskausaikana,omalla kohdalla pääsin raskausaikana helpolla,ei ollut pahaa allergiaa niinkuin yleensä.raskaus suojasi!lapsen takia olin valmis vähän kärsimäänkin..

Mulla ollut nyt viikon aivan kauheita allergia oireita, (koivu).
silmät kutisee, ovat punaiset, ja silmäluomet turpoavat aivan kiinni..
Silmätipat, ja nenäsuihkeet eivät juuri auta :'( .
Kävin toissapäivänä lääkärillä, ja lääkäri määräsi minulle zyrteciä :o !
sanoi, että voi imettää, mutta kannattaa ottaa lääke esim. aamulla, ja imettää päivällä vaan vähän, ja illalla sitten enemmän, TAI sitten siirtyä korvikkeeseen!!
En halua lopettaa imetystä, enkä ole uskaltanut tuota zyrteciä kuitenkaan käyttää, joten pitää nyt vaan kärsiä näiden silmien kanssa.. :'(