Äidin allergiat ja astma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva perheenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva perheenäiti

Vieras
Toivomme mieheni kanssa omaa lasta ja minua huolettaa minun omat allergiani ja astmani...kävin jo etukäteen yksityisellä allergialääkärillä pyytämässä ohjeita niiden hoitoon raskausaikana ja täytyy sanoa, että sen käynnin jälkeen olin asiasta vielä enemmän huolissani...

Ohjeiksi minulle annettiin että paikallisia lääkkeitä saa käyttää eli silmätippoja, nenäsuihketta ja astmalääkettä mutta ei suun kautta otettavia varsinaisia allergiatabletteja...niitä kun kuulemma ei ole tutkittu millään tavalla eikä siten vaikutuksista ole tietoa...

Toiseksi hän loi minulle hirmuisia uhkakuvia siitä, miten kaikki oireet voivat pahentua raskauden aikana ja kuinka vaarallista astma on lapselle...eli jos saan kohtauksen lapseni tukehtuu kohtuun... ja vaikka raskausaika menisi hyvin niin kuulemma synnytyksessä voi tulla pahoja ongelmia...

Tällä hetkellä minulla on astmaan vain kohtauslääke enkä ole sitä viimeisen puolen vuoden aikana tarvinnut kuin vain muutaman kerran...tämä lääkäri olisi halunnut määrätä minulle heti säännöllisen lääkityksen....mikä minusta kuulostaa hölmöltä kun eikös raskausaikana pitäisi olla mahdollisimman vähillä lääkkeillä....

Nyt on sitten jätetty allergiapillerit pois ja koivu kukkii ja olo olo on aivan järkyttävä!!! Kyllähä tämän lapsen takia haluaisi kestää, mutta... ja heinäaika on vielä tulossa pahempana....

Nyt pyytäisinkin apua teiltä muilta jotka olette allergisia ja olette olleet raskaana...minkälaisia ohjeita te olette saaneet ja miten pärjänneet allergia-ajan....

Olen erityisen huolissani koska minulla on yksi keskenmeno takana enkä haluaisi seuraavassa ottaa minkäänlaisia riskejä...

jännä juttu,mulle sanottiin että nenäsuihkeita,kortisonivoiteita yms...ei kannata käyttää.mutta,allergialääkkeitä kylläkin,tosin vaan zyrteciä.oli kuulemma uusi tutkimus tieto ettei haittaa sikiötä.mulla oli aluksi kanssa astmaan vaan kohtauslääke,mutta kun tulin raskaaksi sain vakituisen lääkkeen (pulmicort).sikiölle on vaarallisempaa kuulemma jos äiti saa astma kohtauksen joka johtaa myös sikiön hapenpuutteeseen kuin lääkkeistä.tämä lääkäri oli itsekin raskausaikana käyttänyt tätä lääkettä.meille syntyi ainakin terve tyttövauva!kannattaa kysellä noita juttuja,mutta mulla ei ainakaan ollut ongelmia.tosin pojan synnytettyäni puhkesi kauhea kutiseva ihottuma,johtuen kuulemma mieshormoneista,joita vauva oli vereeni tuottanut :\|

MÄ OLEN TOSI ALLERGINEN JA ASTMAATIKKO....
MULLA ALLERGIA JA ASTMAOIREET VÄHENI RASKAUDEN AIKANA...
EN JOUTUNUT KÄYTTÄMÄÄN MITÄÄN ALLERGIALÄÄKKEITÄ. RASKAUSAIKANA SAA KÄYTTÄÄ AINOASTAA PAIKALLISIA LÄÄKKEITÄ ELI NENÄSUIHKE JA SILMÄTIPAT... EI TABLETTEJA IMEYTYY SIKIÖÖN!!! MÄKIN PELKÄSIN TOTA ASTMAA KOKO RASKAUSAJAN MUT HYVIN MENI... SYNNYTYSKIN MAHTAVASTI VAIKKA PELKÄSIN ETTÄ SAAN KOHTAUKSEN... LÄÄKÄRIT KYLLÄ SANO MULLE ETTEI NIITÄ YLEENSÄ TULE SYNNYTYKSESSÄ, MUTTA ENHÄN MÄ USKONUT ENNENKUIN ITSE KOIN SEN... EI SIIS ASTMAKOHTAUSTA SYNNYTYKSESSÄKÄÄN, VAIKKA NORMAALISTI SAAN SEN JO PIENESTÄ JUOKSUPYRÄHDYKSESTÄ... ONNEA ODOTUKSEEN... KYLLÄ SE HYVIN MENEE OTA VAAN RAUHALLISESTI TÄÄ KESÄAIKA :hug:

Sydämelliset kiitokset vastauksista!

Saisiko udella mihin vuoden aikaan olette tulleet raskaaksi ja mitkä viikot on siis olleet meneillään silloin kun on ollut sittepölyaika??? Mietin vaan voisiko sillä olla väliä...

Rauhallisesti täytyy ottaa ja nyt on viikonloppu mennytkin hyvin kun olen pysytellyt tiiviisti sisätiloissa...eipä ole sekään herkkua kuun rakastaa olla ulkona...no onneksi on tämä tietokone ja puhelin kun mieskin on ollut töissä....työpäivät onkin sitten asia erikseen, kun olen päiväkodissa töissä ja siellä on pakko olla ulkona....

Mulle muuten määrättiin säännölliseksi astmalääkkeeksi Beclomat...onko kenelläkään siitä kokemusta???

SAMAA ASTMALÄÄKETTÄ OLEN KÄYTTÄNYT... IHAN OK.

MÄ TULIN RASKAAKSI HUHTIKUUSSA... MULLA OLI KAMALAA RASKAUSPAHOINVOINTIA JUST KESÄKUUMALLA... =) MUT KYL SIIT SELVIÄÄ... TOI RASKAUSPAHOINVOINTI OLI PAHEMPAA KUIN ALLERGIAT :kieh:

Hei,

Astmaatikko täälläkin... Tyttö 2kk. Raskausaikana ei mitään oirieta, käytössä tosin ollut jo muutaman vuoden inhaloitava kortisoni. Raskausaikana voin paremmin kuin koskaan. Olen kuullut monen sanovan samoin. Tulin raskaaksi kesäkuun alussa ja mitään allergiaoireita ei ollut koko kesänä! Oli ensimmäinen kesä ilman mitään oireita. Talvi oli sitten toinen juttu, pakkasilla iski kova yskä. Mutta siitäkin selvittiin nostamalla astmalääkeannosta tilapäisesti.

Allergialääkkeitä ei kyllä edelleenkään suositella käytettävän raskausaikana. Joku mieto inhaloitava kortisoni voisi olla sinulle hyvä...

Yhteistyössä