Astma ja raskaus

Rio
Mulla on ollu diagnoosi astmasta kohta 3-v, ja nyt siirryin keuhkopolilta terveyskeskuslääkärin "hoidettavaksi". Tässä kuukausi sitten piti uusia resepti ja sain kuulla puhelimesssa, että ei tarvitse tulla lääkärin vastaanotolle, koska lääkäri vain uusii reseptin. Uuden reseptin voi sitten käydä noutamassa terveyskeskuksen luukulta ja näin mennään taas vuosi eteenpäin.
Muuten hyvä mutta astmahan ei ole mikään stabiili sairaus vaan vaihtelee aikakausittain. Ja juuri silloin olin tehnyt raskaustestin (+) ja olo oli tukkoinen. Hoitaja sanoi että jos kerta välttämättä haluan tavata lääkärin niin hän voi soittaa minulle.
Lääkäri soitti seuraavana päivänä ja kysyi että mitä asiaa minulla oli. No selitin että olen raskaana ja resepti pitäisi uusia, mutta en tunne olevani oikein kunnossa. Ahistaa joka päivä, ja se ei ole ollut tavanomaista kohdallani. Lääkäri vain sanoi että neuvola lääkäri voi sitten katsoa sitä astman tilaa. Itse pyysin terveykeskuksesta sellaisen puhallustötterön jolla voi todentaa puhallusarvoja ja siis astman tilaa, ja sain sen, lääkäri ei sitä ehdottanut.
Puhaltelin viikon verran tötteröön ja kirjasin lukemat ylös ja vein seurantalapun mukanani neuvolaan.
Neuvola lääkärissä kävin tiistaina ja samalla lääkäri kuunteli sydänäänet ensimmäisen kerran. Naislääkäri oli todella tehokas, siinä ei paljoa vitkasteltu. Housut alas, alapään syynäys ja sitten pikaisesti sydänäänten kuuntelu. Ja ihan peräti 5sek kuunteli ja totesi vai että kuuluihan ne..... jäin monttu auki, eikö se kerro mitään muuta. En edes tajunnut kysyä että montako kertaa minuutissa tai muutakaan. Ai niin ja kysyi se oliko kuukautiskiertoni ollut säännöllinen.
Sitten siirryttiin astmaan. Tostesi että viitearvoni pitäisi olla 490 litraa, minun puhallukseni olivat 290-440 litraa, taisi olla joku 470 l. Hitsi kun en tajunnut ottaa kopiota siitä lapusta. Mielestäni puhallukset olivat kuitenkin huonoja, ja tunteehan sen itsekkin jos ei oikein henki kulje.
Lääkäri sanoi että " Merkillistä, yleensä astma paranee kun tulee raskaaksi."
Siis mitä, varmaan takoitti että raskaana ollessa pitäisi astman oireiden helpottaa. No ei minulla ainakaan, miten on tilanne muilla?
Sitten yllätten keskustelua johdin minä. Kysyin tulisiko lääkettä vaihtaa vai annostusta lisätä. Odotin vastaukseksi että hän kirjoittaa lähetteen keuhkotautien erikoilääkärille mutta mitä vielä. Tämä lääkäri vain myötäili mitä minä sanoin, että "joo, ota vain lääkettä lisää" ja sitten kysyin miten, niin itsehän minä siihen vastasin sanomalla että "pitäisikö otaa kolmesti päivässä aikaisemman kahden sijasta" johon lääkäri taas myöntyi.
Että ei tässä mitään hätää, en olisi tarvinnut koko lääkäriä tähän keskusteluun, itse kysyin ja vastasin kysymyksiini! Ja lääkäri oli tietysti tyytyväinen kun "yhteistyö sujui niin mutkittomasti". Hän toivotti minut tervemenneeksi.
Tätäkö on nykyajan Suomen korkealaatuinen neuvolaterveydenhoito?
Lähdin itkien huoneesta ulos, kukaan hoitajista ei tullut kysymään mitään. Onneksi siinä vastaanottoaulassa oli eräs tuttu jolle sain heti kerrottua asia. Hän kehoitti menemään yksityiselle ja pyytämään sitä kautta pääsyä keuhkopolille.
Niin, unohdin mainita että olin lääkärinvastaanottoa edeltävänä päivänä lisäksi sairastunut flunssaan, ja mainitsin lääkärille tästäkin. Olen nimittäin huono paranemaan näistä, viime keväänäkin tuli kehkokuume pitkittyneestä flunssasta. Niin, tukkoiseen nenään lääkäri määräsi jopa reseptin, kortisoni nenäsuihketta. Hyvä niin, itsehän sitä tosin häneltä pyysin.
Nyt olen maannut sairaana tästä lääkärireissusta lähtien ja mietin mitä tehdä.
Astmakohtaus lisää keskenmenon vaaraa ja eikös se olisi muutenkin hyvä itseni ja sikiöni kannaltakin että keuhkot toimisivat hyvin ja verenkierto saisi happea. Nyt ei ole kuitenkaan niin.
Apua, onko jollain vastaavaa kokemusta.
 
no sinuna menisin vielä kerran joko terveyskeskuslääkärille tai sit yksityisen kautta keuhkopolille jos tuntuu ettei astma ole tasapainossa.ja täytyyhän ne sun lääkkeet katsoa että mitkä on "turvallisia" ja mitkä ei.osa lääkkeistä esim.pitää loppuraskaudessa vaihtaa koska aiheuttavat mm.supistusheikkoutta itse synnytyksessä.

ehkä lääkäri ajatteli että osaat itse hoitaa astmasi kun olet sitä 3 vuotta sairastanut mutta kuulosti ihan siltä että ainakin neuvolalääkäri oli ihan pihalla.
mulla neuvolalääkäri neuvoi sydämen tykytyskohtauksiin pään työntämistä kylmään vesisaaviin
:LOL: siis ihan pimeetä.kuvittele että olisin kesken työpäivän mennyt työntämään päätä vesisaaviin ja jatkanut sitten hommia muina naisina.eli kyllä kuule joillain lääkäreillä on aikas kummallisia ohjeita ja jos olet epävarma niin ole sitkeä ja käy toisella lääkärillä.se on pieni hinta sekä sun että vauvan hyvinvoinnista.
 
Rio
Kiitos rohkasusta. Kävi kyllä ihan hillittömästi naurattamaan tuo vesisaavi juttu. Joo, mulla on eka käynti äitipollilla ens viikolla, ehkä yritän sitä kautta päästä keuhkopolille.
 
Ensimmäisessä raskaudessa astma tosiaan "hävisi" johonkin,enkä joutunut lääkettä käyttämään koko raskausaikana. Toisessa raskaudessa päinvastoin. Lääkettä meni normaaliin tapaan,ellei enemmänkin.Ahdisti myös vaihtelevasti koko raskauden. Nyt odotan kolmatta rv 22 ja astma taas ollut poissa plussasta lähtien, paitsi nyt. Sairastuin flunssaan viikko sitten ja eilen illalla oli pakko aloittaa kortisonisuihkeen otto taas. Avaavaa en ole vielä ottanut,koska sydän muutenkin tykyttää ja rytmihäiriöitäkin on jonkun verran ja kun olen monta kk ollut ilman avaavaa lääkettä,salbumatol tekee noita oireita vielä lisää.Astmalääkärissä en ole ollut vuosikausiin.Oireiden mukaan olen itseäni hoitanut aina.13v olen astmaa sairastanut.
Eli jos ahdistaa,lisää kortisonin määrää.Pari suihketta aamuin illoin. Ja avaavaa tarvittaessa.
Sen kortisoninenäsuihkeen kyllä jättäisin käyttämättä.Itsellä myös poskiontelot vaivaa usein ja olen noita ennalta ehkäisevinä käyttänyt,mutta google ja lääkäri sanoi,että jos ei IHAN PAKKO OLE,ei kannata käyttää.Mulla oli muistaakseni Nasonex-nimistä suihketta.
Ja toki jos flunssan takia olo menee suihkeista huolimatta kurjaksi,kortisonitabletit ovat varma keino helpottaa oloa.
Toki,en mene takuuseen,että niitä voi raskausaikanasyödä,mutta ainakin kannattaa lääkäriltä kysyä.

Tsempit :hug:
 
Täällä myös yksi astmaatikko. Astmaa ole sairastanut n. 15 vuotta, ja säännööliistä lääkitystä en ole käyttänyt, ainoastaan tarvittaessa ja flunssan yhteydessä. Mutta joo, nyt sitten raskauden myötä tuota astmaa haluttiin hiukkasen tutkia, ja eipä minuakaan kyllä keuhkolääkärille lähetetty, ensin menin astmahoitajalle josta aika terveyskeskuslääkärille ja osansa syynäsi vielä neuvolalääkäri, ja spirossa kävin työterveyshoitajalla, eli aikas monta sopan keittäjää :eek: . Sinänsä kaikki tutkimukset meni ihan hyvin ja kaikki osasivat asiansa, ainakin melkein...mutta tuo spiro....hoitaja katselee lappusia ja kun huomaa että olen raskaana niin tokaisee..."voikohan sulle näitä lääkkeitä antaa"...kysessä siis ventoline...siinä sitten hiljaa odottelen että mihin lopputulokseen hoitaja päätyy...kunnes en enään voi olla hiljaa ja sanon että ainakin viimeisin lääkäri oli sitä mieltä että kyllä voin käyttää, vauvalle riskittömämpää kuin hoitamaton astma. Ja niinpä sitten hoitaja uskaltautu kokeen tekemään :headwall:

Varmasti kannattaa vaan olla tiukkana noiden asioiden kanssa, ja vaatia palvelua. Itekkin olin jo valmis lähtemään soitellen sotaan, mutta oma astmani kohentui rv 24-26, sen jälkeen on ollut ihan hyvä olla ja en ole lääkkeitäkään käyttänyt koska niistä ei missään vaiheessa oikeen hyötyä ollut, omat puhallusarvoni oli 340-400, lääkkeillä tai ilman, joten lääkärikin oli sitten sitä mieltä että tarpeen mukaan mutta painotti että synnärille lääkkeet on pakattava. Jos/kun astma/oma olo huono niin ohjeeksi sain tuplata annoksen, 2*hoitava, aamuin illoin, avaava tarvittaessa.

Rio;Toivottavasti olosi kohentuisi ja osaava lääkärikin löytyisi( mikä ei ookkaan ihan helppojuttu)

-n rv 35+0-
 
Rio
Hei Nipsu, kiitos kun jaksoit vastata. Siis todellakin, hienoa että astma voi todellakin helpottaakin raskauden aikana.
Mullakin toi avaava aiheuttaa sydämen tykytystä, mutta se vapina on kaikkein pahinta. Ei ole yhtään kivaa kun on ihmiset luulee että mulla on kahvikuppineuroosi, vaikka tää vapina johtuukin lääkkeistä. Avaavana lääkkeenä mulla on Bricanyl ja hoitava lääke Symbicort. Ja nenäsuihke Nasonex.
Minäkin luin jostain lehtiartikkelista että nämä nenäsuihkeet eivät välttämättä tepsi, mutta minulla ne on olleet aina vain kuuriluontoisessa käytössä ja silloin niistä on kyllä ollut selvästi apua.
Eri asia on tietysti, miten ne vaikuttavat sikiöön. Tutkittua tietoa kun ei oikein ole, ja lääkefirmat pesee juuri sillä kätensä pois pelistä, kun ne ilmoittavat ettei vaikutuksia tunneta. Silti käsittääkseni ihmiset näitä lääkkeitä joutuvat käyttämään raskaana ollessaan ja imettäessään.
Niin niitä kortisonitabletteja en ole raskaana olessani käyttänyt. Eikös ne ole aika rajuja lääkkeitä. Ja ne vaikuttavat suoraan verenkierron kautta sikiöön?
Oletko puhallellut siihen "ihmeen tötteröön"? Millaisia tuloksia sulla on oolut?

:hug: vastahalaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu 08:
Ensimmäisessä raskaudessa astma tosiaan "hävisi" johonkin,enkä joutunut lääkettä käyttämään koko raskausaikana. Toisessa raskaudessa päinvastoin. Lääkettä meni normaaliin tapaan,ellei enemmänkin.Ahdisti myös vaihtelevasti koko raskauden. Nyt odotan kolmatta rv 22 ja astma taas ollut poissa plussasta lähtien, paitsi nyt. Sairastuin flunssaan viikko sitten ja eilen illalla oli pakko aloittaa kortisonisuihkeen otto taas. Avaavaa en ole vielä ottanut,koska sydän muutenkin tykyttää ja rytmihäiriöitäkin on jonkun verran ja kun olen monta kk ollut ilman avaavaa lääkettä,salbumatol tekee noita oireita vielä lisää.Astmalääkärissä en ole ollut vuosikausiin.Oireiden mukaan olen itseäni hoitanut aina.13v olen astmaa sairastanut.
Eli jos ahdistaa,lisää kortisonin määrää.Pari suihketta aamuin illoin. Ja avaavaa tarvittaessa.
Sen kortisoninenäsuihkeen kyllä jättäisin käyttämättä.Itsellä myös poskiontelot vaivaa usein ja olen noita ennalta ehkäisevinä käyttänyt,mutta google ja lääkäri sanoi,että jos ei IHAN PAKKO OLE,ei kannata käyttää.Mulla oli muistaakseni Nasonex-nimistä suihketta.
Ja toki jos flunssan takia olo menee suihkeista huolimatta kurjaksi,kortisonitabletit ovat varma keino helpottaa oloa.
Toki,en mene takuuseen,että niitä voi raskausaikanasyödä,mutta ainakin kannattaa lääkäriltä kysyä.

Tsempit :hug:
no itse jouduin allergian takia keväällä käyttämään kortisonisuihketta nenään ja inhaloimaan sitä.kyllä nenäsuihke viattomampi on kun suun kautta otettava kortisoni!!!ainahan pyritään mielummin paikallislääkkeisiin kun systeemilääkkeisiin raskausaikana.
sen vuoksi hieman ihmettelen että nenäsuihke nyt olisi tässä se pahin :|

 
Rio
Hei myös Nipsulliile.
On ihan jo sinänsä lohdullista, että lukee täältä palstalta jollain muillakin olleen vaikeuksia.
Tuo sinun ruljanssi kuulosti jotenkin tutulta. Viimeiseen asti terveyskeskuksissa vitkutellaan lähetteen laittoa erikoislääkärille. Mutta hyvä että sinullakin olo sitten kohentui. Ei auta muu kuin itselläkin toivoa että kyllä se tästä.
Ja kohtahan sinulla on "vähemmän hengitettävää", stemppiä syntymän lähestyessä :hug: .
 
mulla kanssa katosi astma kuin tosta vaan. kyllä silti silloin tällöin tarvitsen vain avaavaa lääkettä. Lääkäri mulle sanoi että se on ihan ihmisestä kiinni miten keho reagoi raskauteen yms, yms... ei voi sanoa että yleensä paranee raskauden aikana kun kyse on kuitenkin yksilöstä. jollain paranee joillain ei. thats it. Itse käytin/käytän flixotide (hoitava) ja ventolinee (avaava). Ja kuulemma ne on ihan ok ottaa raskauden aikana. Tietty annoksia niin vähän kuin mahdollista.
 
Mulle tulee Rio myös vapinaa ja sydämentykytystä juuri tuosta Bricanylista. Nykyään mulla on avaavana lääkkeenä pitkäkestoisempi Oxsis, jonka olen todennut hyväksi. Mun astma on ollut jo vuosia oikein hyvänä flunssa-aikoja lukuunottamatta, mutta tuon Oxiksen kanssa voisi tarvittaessa ottaa vielä lisäksi lyhytkestoisen avaavan lääkkeen jos on vieläkin tukkoinen olo. Ja tietenkin hoitavan kortisonin.

Olen huomannut tässä alkuraskaudessa, että nenän tukkoisuus vähän pahentaa astmaoireita ajoittain, varsinkin illalla makuulle mennessä.

Musta sun kannattaisi vaan sitkeästi mennä uudelleen sinne terveyskeskukseen ja valittaa oloasi. Tuntuu, ettei noista julkisista terkkareista irtoa mitään ilman toistuvaa piinaamista. Ja tosiaan, jos nuo sinun PEF-arvot ovat edelleen tuota luokkaa, ei se voi olla sikiölle hyväksi! Mulle juuri neuvolassa sanottiin, että pitää alkaa puhaltelemaan (itellä ollut astma niin kauan, että olen aika "tottunut" tukkoisuuteen enkä välttämättä edes huomaa sitä, kunnes on jo tosi paha) jotta tiedän, aloitanko kortisonin oton tai lisään avaavaa lääkettä, hapenpuute ei tee hyvää kummallekaan!
 
JOo,tiedän että noita kortisoninenäsuihkeita jotkut käyttää raskauden aikana.Toki jos hyöty ylittää haitat,niinkuin tässäkin sanotaan.

Muiden nenään annettavien kortikosteroidivalmisteiden tavoin Nasonex nenäsumutetta ei tulisi käyttää raskauden tai imetyksen aikana ellei äidin mahdollisesti saama hyöty ylitä äidille, sikiölle tai lapselle mahdollisesti aiheutuvaa riskiä. Imeväistä, jonka äiti on saanut raskausaikana kortikosteroideja, on tarkkailtava huolellisesti mahdollisen lisämunuaisten vajaatoiminnan vuoksi.

Tuon tekstin ja lääkärin kommentin vuoksi olen tuon suihkeen jättänyt käyttämättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu 08:
JOo,tiedän että noita kortisoninenäsuihkeita jotkut käyttää raskauden aikana.Toki jos hyöty ylittää haitat,niinkuin tässäkin sanotaan.

Muiden nenään annettavien kortikosteroidivalmisteiden tavoin Nasonex nenäsumutetta ei tulisi käyttää raskauden tai imetyksen aikana ellei äidin mahdollisesti saama hyöty ylitä äidille, sikiölle tai lapselle mahdollisesti aiheutuvaa riskiä. Imeväistä, jonka äiti on saanut raskausaikana kortikosteroideja, on tarkkailtava huolellisesti mahdollisen lisämunuaisten vajaatoiminnan vuoksi.

Tuon tekstin ja lääkärin kommentin vuoksi olen tuon suihkeen jättänyt käyttämättä.
itsellä ollut Flixonase suihke käytössä ja siinä ei ihan noin "rankkaa"varoitusta ole.voihan se olla että suositukset on muuttuneet mut tosiaan yhtä lailla ne inhaloitavat kortisonit vaikuttaa elimistössä.
 
:hug: sulle!!

Mä itse ravasin viime kevään tk; ssa ihottumani takia ja epäselvyyden omissa ruoka-aine ym allergioissa. Sairastan lievää astmaa (säännöllinen lääkitys ainoastaan siitepölyaikaan ja muuten tarvittaessa) sekä hurja määrä ruoka-aineallergioita ja atooppinen iho. Ainoastaan ravitsemusterapeutti oli kanssani samaa mieltä että tarvitsen tarkempia tutkimuksia mutta lääkäriltä sain kommentin "et sä niistä mitään hyödy" kun pyysin lähetettä lisäaine ja vilja-allergiatesteihin. Allergiatestejä mulle on tehty kolmesti ja toissa vuonna viimeeksi mutta se oli aikalailla sama kuin aiemminkin tehty. Luulen että mulla lukee jo tk;n papereissa että "luulotautinen" kun kerran niin monesti siellä kävin mutta kun kerran en saanut kaipaamaani apua yhdellä kertaa. Olin muutaman kuukauden keväällä melkein ilman ruokaa kun mitään en enään uskaltanut suuhuni pistää kun tuntui että aina tulee jokin oire. Viimeinen niitti oli samalta lääkäriltä millä allergiankin takia oon käynyt niin viime sunnuntaina määrätty antibiootti. Sanoin nimenomaan että oon penisiliinille allerginen ja lääkäri silti määräsi penisiliiniä! Sain onneksi sukuilaislääkärin kautta uuden reseptin mutta menetin ne rahat kun eihän apteekki niitä voi palauttaa. Oon todella kyseistänyt viime aikoina lääkärien ammattitaidon ja harmittaa niiden oikeasti pätevien lääkäreiden puolesta tälläiset "kyllä minä tiedän" nokkapystyssä olevat tyypit.

Nyt ekassa neuvolassa (kolmas lapsi tulossa) sain aivan ihanan terkkarin ja se ymmärsi heti mua ja laittoi ekan lääkärineuvolan puolentoista viikon päähän ja sanoi että silloin saat katsoa astma ja allergia asiat lääkärin kanssa kuntoon ja jopa vähän lupaili että nyt voisin viimein saada lähetteen keskussairaalan ihotautilääkärille ja oikeasti apua oireisiini.

Kyllä tuntuu että itse saa nykyään avun vaivoihinsa etsiä jos sitä oikeasti haluaa saada.

Mulla raskaus on helpottanut oloa siitepölyaikaan tai en oo ollut niin tukkoinen. Mutta jokaisen allergiat ja oireet on yksilöllisiä ja samat ohjeet ei välttämättä sovi kaikille.

Toivottavasti saat apua!! :hug:
 
Pienenä kontrollit oli säännöllisiä ja puhalluksia jouduin silloin tällöin tekemään. Yläasteella ne loppuivat ja sen jälkeen itse viimein soitin yhenlaisen kontrollin tk; n jossa puhalsin ja puhuttiin muuten asioista, se oli joku astmahoitaja tai vastaava.

Mutta siltikin mun mielestä noita kontrolleja pitäis olla säännöllisesti ja automaattisesti astmaatikoilla. Ja joku suora numero mistä sais ajan varata tuollaiseen.
 
Rio
Kiitos mammaliini 83 kannustavasta puheenvuorosta.
Kvart Över, kun pikkuhiljaa se astma pahenee niin varmaan käy juuri noin että ei edes tajua olon huononevan. Mulla oli juuri sellanen tilanne ennen kuin sain lääkkeet astmaan.
Nipsu 08, kysynkin ensi viikolla äitipolilla lääkärin mielipidettä. Ei kyllä todellakaan tee mieli käyttää huvikseen näitä mömmöjä. Kerronpahan sitten teille kaikille mitä se lääkäri oli mieltä asiasta.
 
Se olisi hyvä =) Mullakin viimeksi kun flunssa iski,meinasin automaattisesti ottaa nasonexit kaapista ja ajattelin,että eihän tuollainen nyt kielletty voi olla.Päätin sitten kuitenkin ensin googlettaa ja jäikin sitten käyttämättä :whistle:
Mulla ollut 10v. jo käytössä Pulmicort ja Ventoline lääkkeinä.Joskus oli hetken avaavana sama lääke turbuhalerina,mut mulla auttaa ahdistuksessa paremmin suihke.Yhtä tyhjän kanssa se jauhe :eek:
 
Mulla ollut asta muodesta -91. Nyt lääkkeinä bricanyl ja symbicort. Sydän tykyttelee vlillä villisti ja näitä lääkkeitä ei siitäkään huolimatta ola vauhdettu mihinkään 13 vuoteen. Mulla on astma vaihdellut hirveesti eri raskauksissa ja vuodenaikojen mukaan. Ihan alussa plussauksen jälkeen olen ollut aina tukossa. Lääkettä mennyt hurjasti enemmän kuin tavallisesti. Jostain syystä tuos viikon 9 jälkeen kaikki oireet katoaa kuin taikaiskusta ja olen ottanut vain hoitavaa lääkettä iltaisin. Avaavaan en ole koskenut joulun jälkeen ollenkaan.

Normaalisti saunassa alkaa tuntua tukkoiselta, mut nyt pystyy sielläkin olemaan kuin ei mitään olis. Samoin ulkoa sisälle tulles yleensä ahdistaa, mutta nytpä ei. Olo on astamn suhteen mitä parhain. Yleensä ihan lopussa mulla on jonkinlaisia oireita, mutta lähinnä jotunee siitä, kun olen väin vähän päälle 150cm ja mulla on ollut kaikki vauvat siinä 4kg ja 5,2kg välissä, joten masu on megamasu ja painaa kehkoja. Varsinaisia astmaoireita ne ahdistukset ei ole, kun niitä on tutkittukin.

Normaalisti käyn astmakontrollissa kerran vuodessa sellaiseen aikaan vuotta, ettei siitepölyt enää/vielä vaivaa. Eli helmikuulla yleensä. Nyt en käy, kun arvot ei näyttäis normaalia. Käyn sit taas, kun masuaika on ohi. Varasin kuitenkin tk lääkäriltä ajan lääkkeiden uusimista varten ja samalla meinaan kysyä, voisko jossain vaiheessa vaihtaa ja kokeilla, josko tykytykse vähenis tai jopa loppuin jonkun toisen lääkkeen kanssa.

Nipsu mulla meni aikani sen jauheen kans, ennen kuin tunsin siitä olevan mitään apua. Kaikki tuntui jäävän kurkkuun tai kitalakeen, mut lääkäri ei suostunu vaihtaan ja oli vaan opeteltava sitä käyttään. Monta kertaa tuntu, jotta tukehdun ennen kun se jauhe menee minnekkään, mutta kyllä siihen nyt on jo 13 vuodessa tottunu =)

Äitipolin lääkäriltä olen saaut hyviä neuvoja niin astmaan kuin allergiaankin. Vaikeimmissa tapauksissa on kyselly apuja esim. ihotautilääkäriltä ja keuhkopolilta. Joskus saanu mennä käymään toisella polilla näytillä äitipolilta suoraan. Lykätty sinne aikojen väliin. Mukavasti mun mielestä ovat suhtautuneet kaikkiin kysymyksiin ja auttaneet parhaansa mukaan. Mulla ei ainakaan ole ollut valittamista äitipolin lääkäreistä.

Neuvolalääkäreiltä on kyllä saanu mitä erilaisempia ehdotuksia tykytyksiin ja astmaan. Mut toi vesisaavijuttu sai kyllä repeemään :LOL: Mulle on ehdotettu vain kylmää suihkua, sitruunoiden syöntiä, minttuteetä, paljainjaloin kävelyä lumihangessa. Siis aivan poppatohtori juttuja. Mitähän niiden päässä liikkuu, kun aivan pokalla tuollaista heittävät.

Rio Mulle anntettiin ohjeeksi olon huonontuessa lisätä hoitavaa pitkävaikutteista lääkettä oman tunnon mukaan. Mulla annostus normaalisti 1 suihke aamuin illoin ja sit kun olo pahenee niin olen lisännyt kahteen, tai yks aamulla ja kaks illalla. Ja aina ennen hoitavan ottoa noin 10min ennen avaava, jotta kaikki menis perille. Avaava vaikka ei ahdistaiskaan tuntuu tyhmältä, mutta se on auttanu huomattavasti sit sen hoitava lääkkeen tehoa.

Vaikka paljon olen välillä joutunut astmalääkkeitä käyttämään raskaudenkin aika, niin kaikki viisi lastani olen terveinä maailmaan saanut ja hyvävointisina. Ne pikkujutut mitä heillä on, ei johdu mitenkään lääkkeistä, kuten r-vika tai yhdellä perinnöllinen lievä sydänvika jota ei tarvitse korjata edes mitenkään. Kuudetta odotan ja nyt olen käyttänyt lääkkeitä kaikkein vähiten verrattuna edellisiin.

Onnellista odotusta kaikille ja toivotaan vähäsittepölyisiä aikoja:)

rv 11+5
 
Rio
Hei Lumi-Marja. Joo, olenkin näiden annosteluiden suhteen saanut ohjeet tarkkailla ise oloa ja joko lisätä tai vähentää annostuata. Tällä hetkellä otan hoitavaa 2 suihkausta aamuin illoin ja vielä päivälläkin. Avavaa menee tarpeen tullen. Ja onnea myös sinulle, ollaan aika samoissa lähtökuopissa raskausviikkojen kanssa ;) .
 
Hei Rio! Astmaatikko minäkin, ja hoitavana Symbicort kuten sinulla, olen neuvolan ja äitiyspolin ohjeiden mukaisesti jatkanut normaalisti päivälääkitystä, kuten tuolla jo aiemmin sanottiinkin pahempaa on vauvalle hoitamaton astma kuin lääkkeet. Itselläni astma on suht samanlainen kuin ennen raskautta, pakkanen (mitä nyt ei ole paljoa ollut) pahentaa tilannetta ja samoista asioista; hajuista, pölystä, savusta saan kohtauksen kuin aiemmin.
Jos et ole varma omasta olosta ja lääkärin vastauksista, mene ihmeessä uudestaa lääkäriin. Meillä päin myös äitiyspolilta sai hyvät ja tarkat ohjeet. Tsemppiä ja tarrasukkia!
Kuunlilja 23+0
 

Yhteistyössä