Parvovirus ja raskaus

Kuinkahan vakavaa on... pari viikkoa sitten sain kuulla lapsipuolteni äidiltä, että yksi lapsista oli sairastunut parvorokkoon. Marssin samantien labrakokeeseen tarkistaakseni, olenko saanut infektion (kun oli vähän kuumetta ja flunssaakin ollut) ja tänään lääkäri soitti että tulos on positiivinen.... Raskausviikkoja minulla tasan 28. Lääkäri sanoi konsultoineensa äitiyspkl:n lääkäriä joka antoi kontrolliajan ensi viikolle. Nyt vasta sitten aloin huolestua ja itkeskellä; mitähän tämä pahimmillaan voi aiheuttaa...???? APUA...
 
Tälläisen löysin, mietin vaan, että tietääkö siitä testistä, milloin vasta-aineet ovat sinulle kehittyneet? Että jos olisitkin sairastanut sen joskus aiemmin, esim. lapsena?? Toivottavasti kaikki on ihan hyvin vauvalla kuitenkin, suhteellisen pieni tuo tarttumisriski... :hug: Ymmärrän kyllä säikähdyksesi!

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae21010

Aikuisväestöstä 30-60 % on sairastanut parvorokon lapsuudessaan. Parvorokko on vähäoireinen lastentauti, joka aiheuttaa immuniteetin. Raskaudenaikaisen riskiryhmän muodostavat lähinnä päiväkodeissa ja kouluissa työskentelevät seronegatiiviset naiset. Rutiininomaista parvorokon vasta-aineseulontaa ei kuitenkaan pidetä tarpeellisena. Rokon tarttumisriski äidistä sikiöön on noin 30 %. Parvovirus saattaa anemisoida sikiön tuhoamalla sikiön punasolujen esiasteita, ja tästä voi seurata sikiön turvotukset ja kuolema.
 
Noista vasta-ainekokeista lääkäri kyllä näkee, onko infektio akuutti (eli juuri saatu) vai oletko sairastanut rokon jo lapsena - olettaisin että sairastat sitä nyt, koska sait lähetteen äitiyspolille. Vauvan tilaa aletaan nyt seurata tarkemmin. Mitään et kuitenkaan olisi voinut asialle tehdä, koska parvorokkoa vastaan ei ole rokotetta, jolla olisit voinut etukäteen suojautua.
Lisää tietoa tuollaisten ulkopuolisten tekijöiden (mukaanlukien tartuntataudit) vaikutuksista sikiölle saat soittamalla teratologiseen tietopalveluun - siellä kysymyksiisi vastaa joko kätilö tai lääkäri (riippuen kumpi on paikalla). Numero alla:
puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
Lisää tietoa linkistä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
 
Joo, tuoreesta infektiosta on kyse ja torstaina menen äitiyspolille... Kysymyksiä lääkärille esitettäväksi onkin kertynyt! Millaisia vaaroja on olemassa, mistä sitä sikiön mahd. anemisoitumista voidaan seurata, mitä oireita tämä voi aiheuttaa minulle itselleni (olen ollut kamalan väsynyt pari viikkoa...), tarviiko minun välttää alkuraskaudessa olevaa ystävätärtäni....? HUOH. Toivottavasti kaikki päättyy hyvin; nyt ainakin vähän pelottaa ja masentaa... Kyseessä on neljäs raskauteni ja jotenkin sitä ajattelee perussuomalaisesti negatiivisesti, että ei näin mones raskaus voi enää päättyä hyvin... :(
 
Hei, oletkin varmaan ehtinyt jo tuoltakin vilkaista, mutta jos et ole - siis verneri.net - sivustolla on kysy/vastaa palsta, missä lääkäri vastaa raskausajan kysymyksiin (lähinnä kuitenkin liittyen kehitysvammaisuuteen). Sieltä löytyi myös parvorokosta tietoa, eli ainakin linkistä
http://verneri.net/yleis/index.php?id=1019&backPID=1043&tx_faq_faq=696
Laitan sen nyt tähän kuitenkin, jos tuo linkki ei toimikaan:

"Parvorokko
Ystäväni on raskaana ja onviikkolla 18,mutta hän sairasti jouluna parvorokoa.Mitä tämä voi olla haitaksi sikiölle?

Vastaus:

Hyvä kysyjä,
Parvorokko eli parvo B19 -viruksen aiheuttama infektio on pääsääntöisesti hyvin viaton tauti, jonka suuri osa väestöstä sairastaa aikuisikään mennessä ja usein sitä edes itse huomaamatta. Mikäli äiti on varmasti sairastunut parvorokkoon (ts. infektio on todettu vasta-ainetutkimuksella tai äidin oirekuva ja hänen ympäristönsä epidemiatilanne eivät jätä epäilyä asiasta), se tarttuu sikiöön vain vajaassa 10%:ssa tapauksia ja vain alle 1% sikiöistä sairastuu vakavasti.

Parvovirus voi aiheuttaa verenmuodostuksen etenkin punasolujen tuotantohäiriön ja sen seurauksena anemian. Myös sydänlihas-, maksa- ja keuhkotulehduksia esiintyy. Vaikean taudin merkkinä on yleensä sikiön turvotus ja osassa tapauksia seurauksena voi olla sikiökuolema myös ilman edeltävää turvotusta.

Parvoviruksen aiheuttama vaikea sikiön tauti puhkeaa yleensä kuukauden kuluessa äidin sairastumisesta, harvemmin enää sen jälkeen. Jos äidin on todettu sairastuneen raskauden aikana parvovirusinfektioon, suositellaan raskauden seurantaa ultraäänitutkimuksin kolmen kuukauden ajan (tai synnytykseen asti) jotta voidaan havainnoida sikiön vointia. Mikäli sikiön voinnissa on poikkeavaa, äiti lähetetään yliopistosairaalan äitiyspoliklinikalle varmistavia tutkimuksia ja tarvittavaa hoitoa varten.

Keinoa estää sikiön infektio ei ole, parvorokkorokotusta ei ole. Parvorokon sikiökaudella sairastaneiden ja siitä toipuneiden lasten kehitysennuste näyttää erinomaiselta.
Ystävänne parvorokosta on jo kulunut niin pitkä aika, että on epätodennäköistä että sikiö enää sairastuisi vakavasti. Raskauden 18. viikolla on useimmissa kunnissa tarjolla sikiön ultraäänitutkimus. Jos ystävänne on menossa sellaiseen aivan lähiaikoina, kannattaa joulun ajan parvorokosta mainita tutkimuksen tekevälle lääkärille. Jos hän jo siinä kävi, eikä mitään poikkeavaa huomattu se puhuu vahvasti sen puolesta, ettei sikiö ole sairastunut ainakaan vakavaan parvorokkoon.

Parvorokosta ystävänne voi halutessaan tiedustella henkilökohtaisesti Teratologisesta tietopalvelusta, joka antaa tietoa ulkoisten tekijöitten, kuten juuri virusinfektioitten, mahdollisesti aiheuttamista sikiöriskeistä. Tietopalvelun puhelin on (09) 47176500 ja palvelu on auki arkisin klo 9-12. Puhelusta ei peritä erillistä palvelumaksua vaan se maksaa tavanomaisen verkkomaksun verran.

Ystävällisesti
Maarit Peippo
perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri Väestöliiton perinnöllisyysklinikka

Toivottavasti kaikki päättyy hyvin myös tämän raskauden kannalta!
 
heippa!
Paljon :hug: sinulle! Kamalaa nuo kaikenmoiset rokot. Olin itse viikolla 15 kun tyttäreni sairastui parvorokkoon. Ja kovasti jännättiin miten käy. Soittelin äippäpolille ja ne sano että näillä viikoilla ei voi tehdä mitään muuta kuin seurata ja toivoa parasta. Osa raskauksista kuulema keskeytyy itsestään rokon takia (käsitin että yleensä alle 22vkon). Mutta koska sinulla on viikkoja paljon enempi kuin minulla silloin niin ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Kuulema verensiirtoja yms.. pystytään tekemään kun viikkoja on tarpeeksi (ja uskon että sinulla on tuon rajan yli). Eli toiveekkalla mielellä vaan lääkäriin. voipi hyvin olla että olet sairastanut jo aiemmin tuon taudin ja sen takia tulos +. Voimia sinulle ja peukut pystyyn!!
T:Mintsi ja masuvauva rv20 :)

p.s minulla jo 6. raskaus ja samallalailla mietin ettei tämä voi sujua hyvin loppuun asti, koska kaikki 5 aiempaa on mennyt hyvin ja on syntynyt terveitä lapsia. Mutta ehkä välillä pitäisi ajatella positiivisesti että miksei tämäkin raskaus mene hyvin koska aiemmatkin on menneet.
 

Yhteistyössä